tag:blogger.com,1999:blog-13084425.post4289650735410558869..comments2024-03-06T12:52:47.385-05:00Comments on Circus Tent - הירשל ציג'ס בלאג: יו"ד שבט - דעם רבינ'ס טאגHirshel Tzig - הירשל ציגhttp://www.blogger.com/profile/08911009966581004937noreply@blogger.comBlogger69125tag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-21763980079322460432009-02-11T18:45:00.000-05:002009-02-11T18:45:00.000-05:00from http://www.shturem.net/index.php?section=artl...from http://www.shturem.net/index.php?section=artlesson&id=224&lang=hebrew <BR/> <BR/>הלכות חנוכה מנא לן?<BR/><BR/>"כמה התלונן רבינו על התופעה דאף שאכשור דרא, מכל מקום עדיין נגרע מזלן של ההלכות הצריכות לנו ולבנינו" (חצי שיעור)<BR/>הרב חיים רפופורט<BR/>קיום מצות תלמוד תורה<BR/><BR/>א) כאשר הדפיס רבינו זי"ע את קונטרס 'הלכות תלמוד תורה' לאדמו"ר הזקן (בשנת תשכ"ט) הקדיש חלק גדול מאחת מהתוועדותיו לציין עובדא זו. אז הדגיש שלא הדפסת הספר או קנינו מצ"ע היו חשובים לו ולכל ישראל, אלא סוף מעשה הוא שעלה במחשבתו תחלה; שאכן ילמדו ממנו על מנת לשמור ולעשות, דהיינו שיקיימו את מצות תלמוד תורה (והמצוות הקשורות במצוה זו) כהלכתה.<BR/><BR/>למרות כל הבקשות הנפשיות של רבינו ללמוד וללמד את 'הלכות תלמוד תורה', הנה, לדאבוננו, עדיין עדים אנו לחוסר ידיעה בהלכות אלו – חסרון המורה בעליל שעדיין ישנם רבים מאנשי שלומינו שלא למדו (או עכ"פ לא חזרו ושיננו היטב) את הארבעה פרקים של הלכות תלמוד תורה אשר בשו"ע אדה"ז. [ולהפוך בזכותם יאמר: אולי למדו הלכות אלו וחזרו עליהן תמידין כסדרן, אלא ש מאיזה סיבה שתהי' - תקפה עליהן משנתם. ובכ"ז, הרי ע"ד המבואר בענין "אונס דרחמנא פטריה" ד"כמאן דעביד לא אמרינן", הוא הדין והוא הטעם שאין בלימוד זכות זה כדי לשנות את המציאות ש"אין בור ירא חטא ולא עם הארץ חסיד" ].<BR/>חיוב לימוד 'הלכות הצריכות'<BR/><BR/>ב) אחת מההלכות היסודיות ב'הלכות תלמוד תורה' (פ"ב ס"ט) היא: "לימוד המביא לידי מעשה שהן הלכות הצריכות לכל אדם לידע אותן לקיים המצות כהלכתן וליזהר מליכשל באיסורים חס ושלום, והם [1] דברים שאי אפשר לישאל תמיד לחכם המורה שבעיר או [2] שלא יהי' יודע לישאל ולהסתפק כלל אם לא ילמדם תחלה, דהיינו רוב אורח חיים כמעט כולו, ומיעוט יורה דעה ומעט באבן העזר וחושן משפט כל הלכה ברורה בטעמה מהתלמוד ומפרשיו כמו הרא"ש או הב"י", הנה [לא מיבעי מי שהוא שכחן בטבעו וכיו"ב ש"צריך שיהי' כל לימודו בלימוד" זה, אלא] "גם מי שדעתו יפה שיוכל ללמוד ולזכור כל התורה שבע"פ, יש לו ללמוד ולחזור תחלה הלכות הללו הצריכות למעשה כי יש להן דין קדימה על שאר כל ההלכות שאין צריך למעשה כל כך".<BR/><BR/>ועוד זאת: "מי שלא הגיע למדה זו שיוכל ללמוד טעמי ההלכות ומקורן ואפילו בלימוד המביא לידי מעשה לבדו רק הלכות פסוקות לבדן אף אם יעשה תורתו קבע מחמת קוצר דעתו, ונקרא בור . . מן הדין יוצא ידי חובתו בקביעות עתים לתלמוד תורה לקיים מה שכתוב והגית בו יומם ולילה בקביעות עתים ביום ובלילה בכדי ללמוד ולזכור היטב לימוד המביא לידי מעשה בלבד שהוא חובה על הכל דהיינו השולחן ערוך מהלכות הצריכות לכל אדם לידע אותן בלי שאלת חכם" (שם פ"ג ס"ד).<BR/><BR/>את הדין האמור בהלכות תלמוד תורה על דבר חיוב לימוד הלכות הצריכות במיוחד שנה לנו רבינו זי"ע בהדגשה ובהטעמה מיוחדת כל ימי חייו עלי אדמות.<BR/><BR/>הנה דוגמא אחת מיני אלף:<BR/><BR/>"ידוע מ"ש אדמו"ר האמצעי בהקדמה לשולחן ערוך אודות החוב המוטל על כאו"א ללמוד שולחן ערוך, לידע את המעשה אשר יעשון, שזהו עיקר הלימוד (שהרי בנוגע לפלפול ושקו"ט אי אפשר לידע עד כמה מכוון הוא אל האמת), ובפרט בנוגע לחלק אורח חיים שנוגע לפועל ביותר, שהרי לעתים תכופים מתעוררת שאלה פשוטה באורח חיים, ולא יודעים כיצד להתנהג למעשה בפועל. ולכן, צריך כל אחד לעשות קביעות בכל יום, לכל הפחות במשך כמה דקות, ללמוד שולחן ערוך אורח חיים, בהלכות הצריכות למעשה בפועל, כמו דיני הפסק בתפלה לקדושה וכו', דיני ברכות הנהנין, וכיו"ב. ועיקר הכוונה בזה - לאו דוקא ללימוד מקורי הדינים בטור ובית יוסף כו' (שזה יכול לעשות מי שיש לו זמן לכך, ויישר חילו), אלא ללימוד השו"ע עצמו עם ה"באר היטב", ושאר ספרים שנתקבלו בתפוצות ישראל, שמזה שנתקבלו אצל בנ"י, מוכח, שנתקבלו גם למעלה. והעיקר - שתהי' הקביעות ללמוד הלכות הנ"ל בכל יום ויום" .<BR/>הלכות החג לפני החג<BR/><BR/>ג) במשנה תוקף דיבר רבינו על דבר לימוד ההלכות הצריכות 'שלשים יום לפני החג' וכיו"ב, והדגיש שחובת לימוד זה שוה לכל נפש היא, כקטן כגדול, יושבי אהל ובעלי עסקים, בחורים וגם בתולות זקנים עם נערים – כל חד וחד לפום שיעורא דילי'.<BR/><BR/>וכמה התלונן רבינו על התופעה דאף שאכשור דרא ונתרבו ספסלים בבתי מדרש ללון בעמק העיון, בסוגיות קלות וחמורות, מכל מקום עדיין נגרע מזלן של ההלכות הצריכות לנו ולבנינו - כולל הלכות החגים והמועדים - שבכמה מקומות עדיין מונחות הן בקרן זוית ר"ל.<BR/><BR/>ודברים כדרבונות דיבר רבינו: "ברובא דרובא חסרה הידיעה דהלכות הצריכות בחיי היום יומים, והיינו כפשוטו בהלכות ברכות הנהנין, הפסק בתפלה, מוקצה בשבת כו' וכו', ולדאבון הרב וביני לבינו ככל אשר תגדל ידיעת הבחור או האברך בתורה תמעט אצלו הידיעה בהנ"ל. והרי ידוע פסק משנה שלא המדרש עיקר אלא המעשה, ובפרט מעשה בענינים הבאים לאדם מדי יום ביומו ואשר ברובא, המציאות דהלכות הנ"ל אין פנאי לעיין בספר אלא צריך להחליט על אתר. ולמרות כל זה לא ראינו משתדלים בלימוד הלכות אלו, ולא רק שאין משתדלים בזה אלא שנעשה זה ענין של מהיכי תיתי, וכחלק התורה המשתייך לעמי הארצים ולנשים, אף שידוע ומפורסם שזה הי' מתקנת משה רבנו הראשונות, ללמוד הלכות חג בחג ולפני החג שהוא מפני טעמים הנ"ל. ועיין בשו"ע רבנו הזקן ריש סימן תכ"ט ובהלכות תלמוד תורה סוף פרק א' ולשונו של רבינו הזקן באגרת הקודש בסופו ". עד כאן לשון רבינו. ואנן מה נענה אבתרי'!<BR/>חסרון לא יוכל להמנות?<BR/><BR/>ד) הנה בנוגע לרוב חלקי שו"ע 'אורח חיים' אשרינו מה טוב חלקנו שזכינו לשו"ע אדמו"ר הזקן (או סידורו) שהלכה כמותו בכל מקום.<BR/><BR/>וכבר גזר אדמו"ר האמצעי על כל אנ"ש "שיעשו חק קבוע בכל מנין ללמוד ולהגות בהלכות אלו בכל ספר זה שבא בדפוס כל של חלק שולחן ערוך אורח חיים כמעט מראשו לסופו שזכינו והשגנו . . . כמעט מראשו לסופו".<BR/><BR/>ואכן, בעלי עסק ויושבי אהל הרוצים לשנן את ההלכות הצריכות לומדים בכל יום שו"ע אדמו"ר הזקן, כמצווה עלינו בתורת רבותינו נשיאנו, זכותם יגן עלינו.<BR/><BR/>אבל דא עקא, שכמה וכמה סימנים חסרים משולחן רבינו, כך שנבצר ממנו ללמוד סימנים אלו מתוך שולחנו הטהור, וגם בחלק 'אורח חיים', הגיעו לנו רק רובו ['כמעט מראשו לסופו'] אבל לא כולו ממש. והשאלה נשאלת מאליה: בשלמא אלו שזמנם פנוי ודעתם רחבה הרי יכולים ללמוד ההלכות מהסוגיות בש"ס, גפ"ת ועוד ראשונים, רמב"ם טור וב"י, שו"ע מג"א וט"ז, ובעזרת ה' יבררו את ההלכה ויסיקו שמעתתא אליבא דהלכתא. אבל מה יעשו אלו שאין זמנם או מוחם פנוי? גם הם רוצים לידע את המעשה אשר יעשון ואלה אשר לא תעשינה אבל אין להם פנאי לצלול בים התלמוד והפוסקים!<BR/><BR/>השאלה תוגדל פי כמה בנוגע להלכות חנוכה ופורים וכיו"ב שכל הסימנים השייכים למועדים אלו ודיניהם לא הגיעו אלינו; הם פשוט חסרים בשו"ע אדה"ז, מקומם נפקד וחבל על דאבדין.<BR/><BR/>יש אמנם אפשריות ללמוד שו"ע עם באר היטב [כפי שהי' נהוג בתפוצות ישראל בשנים קדמוניות], או ללמוד קיצור שולחן ערוך וכיו"ב [כפי שנהוג גם עתה בכמה בתי כנסיות, חדרים ובתי ספר ]. אבל מובן וגם פשוט שאין קיצורים אלו וכיו"ב מהווים תחליף למי שרוצה ללמוד את כל הלכות חנוכה ופורים לאשורן כמו שאנו לומדים את הלכות שאר חגי ומועדי השנה וכל הלכות אורח חיים "כמעט מראשו ועד סופו".<BR/><BR/>כמדומני שהוראה ברורה בענין זה יש לנו בשיחת רבינו בהתוועדות ה' טבת ה'תשמ"ח, כאשר דיבר ע"ד נחיצות קביעות עתים והוספה בלימוד השולחן ערוך "והדגשה מיוחדת בנוגע לחלק 'אורח חיים', אשר, כשמו כן הוא – פסקי דינים המהווים 'אורח חיים' דכאו"א מישראל בחיי היום יום, שהרי אי אפשר לשאול רב מורה הוראה על כל צעד ושעל כו' (משא"כ שאר חלקי השו"ע)".<BR/><BR/>באותו מעמד קבע רבינו שלימוד השולחן ערוך – "כולל גם ה'מפה' דהשו"ע – הגהות הרמ"א . . וכן נושאי כלי השו"ע ופשיטא – שולחן ערוך של רבינו הזקן, הלכות בטעמיהן, ובנוגע לכל השולחן ערוך חלק אורח חיים - חיבורו של המשנה ברורה, אשר, להיותו 'האיש החפץ חיים', זכה שנתקבל חיבורו בתפוצות ישראל".<BR/><BR/>ממוצא דברי רבינו אלה אנו למדים:<BR/><BR/>שה'משנה ברורה' אינו 'סתם ספר' שיש להתחשב בו או ללמוד בו לעת מן העתים. מרהיטת לשון רבינו אנו רואים דסבירא לי' שה'חפץ חיים' הוא פוסק שנקבע מקומו אצל גדולי עמודי ההוראה, וחיבורו 'משנה ברורה' קנה שביתה במדף ספרי ההלכה היסודיים וה'קלאסיים': המחבר והרמ"א (ונו"כ), שו"ע אדה"ז והמשנה ברורה. הרבי קבע שהמשנה ברורה "זכה שנתקבל חיבורו בתפוצות ישראל", וא"כ צ"ל שחל גם על המשנה ברורה מ"ש רבינו (כנ"ל ס"א) בנוגע לספרי הלכה "שנתקבלו בתפוצות ישראל" – "שמזה שנתקבלו אצל בנ"י, מוכח, שנתקבלו גם למעלה".<BR/><BR/>ועל כן נראה לומר דכיון שישנם חלקים מסויימים החסרים בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן, ולאידך גיסא הרי חיבורו של המשנה ברורה הרי הוא על "כל השולחן ערוך חלק אורח חיים", הרי כאשר נעדר ממנו ללמוד בשולחנו הזהב של רבינו הזקן, יש ללמוד ב'משנה ברורה'. ועל כן, כאשר ימי החנוכה ממשמשים ובאים יש לחזור על הלכות חנוכה מתוך ה'משנה ברורה', ובהתקרב ימי הפורים הבעל"ט עלינו לחזור וללמוד דיני מצוות היום מתוך ה'משנה ברורה', כי כבר קיימו מלמעלה את מה שקיבלו מלמטה!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-29573195278682568462009-02-10T20:01:00.000-05:002009-02-10T20:01:00.000-05:00i am looking at all the comments of the usual bitt...i am looking at all the comments of the usual bitter sad people who have little happiness in life and have to restore to all the usual ibergekaikete taines of avoida zorah etc. it reminds me on the taines which the karoim have in their books prooving that the rabonim ( all of us who believe in teire shebeal pe )are kofrim because it says in tshba"p that kol hameharher achar raboi keilu meharher achar shchine or moire rabcho kemoire shomaim etc etc. so we are in good company and they ( these numerous anonymouses, aylimisher and all the other snags ) are also in a appopriate company of karoim. its also very interesting that just like with karoim one cannot argue because we are talking from a different premise - we believe in toshbea"p and they dont - similarly there is no common premise of toyre with these snags on this blog. i have tried a number of times answering their amaratsishe taynes( which never had any mekoyres or learning )about moshiach min hameisim, role of nessiim etc with some sources ( you can look back into archives ) but suddenly there was silence followed a few days later when they hoped my mekoires will be forgotten by the same amaratsishe empty allegations. keep up the good work! you are the best promoters of lubavitch and the best underminers of the farbissene misnagdim!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-70158109582003790512009-02-09T06:00:00.000-05:002009-02-09T06:00:00.000-05:00Anonymous: It wasn't the Bube Ma'asehs that got Ra...Anonymous: It wasn't the Bube Ma'asehs that got Rav Kaminetsky into hot water, it was the true stories.<BR/><BR/>If you are going to call people who tell Bube Ma'aseh's idiots, then you'd have a hard time finding too many artscroll books and heilige newspapers that would have survived banning. They won't be banned because they elide the truth. Rav Kaminetsky is called names because he didn't hide the truth.<BR/><BR/>Ironically, if the story about R. Meir Simcha was true, then Rav Kaminetsky would have been banned for telling it, but others can allegedly publish it in "Mishpacha".<BR/><BR/>The real reason the CC was accepted was because the Chareidi world couldn't accept the Aruch Hashulchan's Psak about women's hair and hirhur and abandoned him.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-1687254596562596682009-02-09T05:00:00.000-05:002009-02-09T05:00:00.000-05:00I was there at that farbrengen, and my thought at ...I was there at that farbrengen, and my thought at the time was that the Rebbe had already made the Rambam a Lubavitcher proprty, and now he was doing the same thing to the Mishneh Brurah. I wondered whether the misnagdishe yeshivos would be throwing out their Misneh Brurahs, and maybe one could pick up a cheap set that way.<BR/><BR/>(BTW, in case you think my exaggeration had no basis at all, one of my cousins from Ner Yisroel told me that when he was there, one day the mashgiach got a his'orerus and put all the chassidishe sforim, e.g. the Chidushei Horim and the Alter Rebbe's Shulchan Aruch, in a locked bookcase. If you needed to look something up in one of these sforim you could ask the mashgiach for it.)Milhousehttps://www.blogger.com/profile/14350874508580081286noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-78608506302191119152009-02-08T19:40:00.000-05:002009-02-08T19:40:00.000-05:00the sicha of the Rebbe regarding the MB is from he...the sicha of the Rebbe regarding the MB is from hey teves mem ches, printed in hisvaduyos P 170, the following is a rough transalation<BR/><BR/>In honour of 500 years since birth of the R Yosef Karo, The Rebbe was making a shturem encouraging people to learn SA, especially OC, starting the SA, Remo, commentaries, SA of the AR halocohos with their reasons, and in regards to the entire OC, to learn MB, being that he was 'hoish hachofetz chaim', he merited that the MB has been accepted bitfutzos yisroelAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-10465474662125449092009-02-08T12:30:00.000-05:002009-02-08T12:30:00.000-05:00Issac The story is a big part of yeshivese stories...Issac <BR/>The story is a big part of yeshivese stories, I saw years ago the Novominsker Rebbe telling the story in a Mishpacha interview in the name of Rav Shach by adding that that the only person the CC quotes in Mishna Berura that was still alive is Reb Meir Simcha to show that Ain Belibo Oluv. This is the legend, obviously you shouldn't use in a heter aguna, but its a legend.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-33118109358299866442009-02-08T12:23:00.000-05:002009-02-08T12:23:00.000-05:00Issac Only an idiot can write every bube masse in ...Issac <BR/>Only an idiot can write every bube masse in 7 versions my galicianer bube could say a story in 2 versions but not in 7 versions, You have to admit that only an idiot can stoop so low, Don"t get me wrong I love his gossip, but he is a narishe yente, and it doesn't bring kovod for a ben horav, The Mekor Boruch or Reb Meir Bar Ilans books are of much more taste,Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-54139561441000457392009-02-08T07:31:00.000-05:002009-02-08T07:31:00.000-05:00Anonymous: I am not sure which Torah you have lear...Anonymous: I am not sure which Torah you have learned, but calling Rav Kamenetzky "the idiot" is completely uncalled for. I have listened to some of his speeches (on yutorah.org) and he most certainly does not sound like an "idiot". I have read the banned book, and for the life of me, I still struggle to understand what was so offensive in it. I found some of the scholarship less than scientific, but it was transparent and if one had a different conclusion, I can't imagine Rav Kamenetsky being offended by such.<BR/><BR/>Speaking of scholarship, the previous "anonymous" cited a story about the CC. I for one, do not believe this story. Unless I am missing something, I was not aware that Rav Meir Simcha had the type of temperament usually attributed to the Rogachover. Ironically, if Rav Kamenetsky would have relayed such a "story" they would have banned him for the slur!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-18604601900841617202009-02-07T19:35:00.000-05:002009-02-07T19:35:00.000-05:00"Also, until recently I learned mishna brurah 3 ni..."Also, until recently I learned mishna brurah 3 nights a week with a lubavitch bachur. Strike one libel."<BR/><BR/>Let me guess it was one of with with "piskei haador hazaken" on bottonAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-78409351256725132752009-02-06T15:38:00.000-05:002009-02-06T15:38:00.000-05:00TzigIn the Litvish world of sipurim there goes a s...Tzig<BR/>In the Litvish world of sipurim there goes a story that the CC arrived to a asifa uninvited that Reb Meir Simcha was the rosh hamdabrim and he got mad and asked the CC who invited you in here, you are just a dorfs rov or dorfs yid ( the idiot Kamanetzky has a few versions on this story in the infamous banned book) <BR/>The bottom line, he went to say his view with full confidence.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-57675710054568754492009-02-06T15:35:00.000-05:002009-02-06T15:35:00.000-05:00Responsible AdultYou ask why Lubavitch and the so ...Responsible Adult<BR/>You ask why Lubavitch and the so called "Litvish" can't get on.<BR/>Well...<BR/>Lubavitch has a notion that they have to spread their wellsprings to every Jew,INCLUDING,Jews who are already frum.They have always targeted other frum yidden to become Lubavitch.How would it be possible for the other group to accept this?<BR/>Think about it for a sec.Litvish and Satmar disagree, many other groups disagree, but they get along.When you have to make sure that your naive son is not somehow talked into joining a Tanya shiur, which is the gateway to making him a Lubavitcher, it causes strife.That is what caused a lot of the problems between Satmar and Lubavitch, because of underground tacticts.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-66546553092833122402009-02-06T15:29:00.000-05:002009-02-06T15:29:00.000-05:00I remember the Rebbe's sicha that the Mishna Berur...I remember the Rebbe's sicha that the Mishna Berura was accapted in the world because of the Zechus of his great Ahavas yisroel, Let Tzig find it and posted for the crazies to see it,Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-36177134216494753222009-02-06T15:05:00.000-05:002009-02-06T15:05:00.000-05:00Appears that Goat did not want to discuss the win ...Appears that Goat did not want to discuss the win or loss in court that millhouse was referring to.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-39329064053765985982009-02-06T14:56:00.000-05:002009-02-06T14:56:00.000-05:00Tzig, be fair. You did sound kind of disparaging.A...Tzig, be fair. You did sound kind of disparaging.<BR/><BR/>Also, until recently I learned mishna brurah 3 nights a week with a lubavitch bachur. Strike one libel.<BR/><BR/><BR/>Apparently the bone of contention is two different derachim: The Chofetz Chaim held that it was important to voice his shitah by the asifos in the hopes that what he firmly held to be ratzon Hashem would be done.<BR/><BR/>The Lubavitcher Rebbe seems to have held that his words were tochacha rather than psak and came under the heading of "just as it is a mitzva to say what will be listened to it is also a mitzva not to say what won't be."<BR/><BR/>Now since everyone is hung up on history, let's go for a little statistics:<BR/>Slightly less than .2% (not 2) of the world's population is Jewish. About 20% of those are frum, using broad definitions of the term. Far less than half of those belong to either the Lubavitch <I>or</I> shtark litvish camps.<BR/>That being said, <B>why can't you all tolerate each other?</B>Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-10455613100034297192009-02-06T13:55:00.000-05:002009-02-06T13:55:00.000-05:00An ailimisherI don't know what Rav Shach is talkin...An ailimisher<BR/>I don't know what Rav Shach is talking since he himself was shooting all his hashkafa from the hip, but the Chazon Ish writes that the Chofetz chaim is the lishchas hagozis, and his statements were ironclad,Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-5942171215170349902009-02-06T11:18:00.000-05:002009-02-06T11:18:00.000-05:00who disparaged? certainly not me.Allowing? some pe...who disparaged? certainly not me.<BR/><BR/>Allowing? some people get their comments only glanced at, they have a certain <EM>chezkas kashrus.</EM> Milhouse is one of them. <BR/><BR/>All of a sudden you're worried about what I call "Anash?" You who had so many nasty things to say here???Hirshel Tzig - הירשל ציגhttps://www.blogger.com/profile/08911009966581004937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-52804038357802068152009-02-06T11:16:00.000-05:002009-02-06T11:16:00.000-05:00how in the world can you justify disparagement of ...how in the world can you justify disparagement of the chofetz chaim?<BR/><BR/>allowing comments refering to anash as "taliban" just shows you for who and what you are.Shmuel Grainomhttps://www.blogger.com/profile/09800500570791019932noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-22246687011554975492009-02-06T11:08:00.000-05:002009-02-06T11:08:00.000-05:00עפרא לפומיךHow do you know what his cheshbones wer...עפרא לפומיך<BR/>How do you know what his cheshbones were? were you there? did you ever see my Rebbe? speak to him? spend time in his presence? <BR/><BR/>Is there a bigger waste of time then going to an asifa of people you know don't agree with you, have them vote you down, and accomplish nothing?<BR/><BR/>The CC came to the asifa to get his way, not to be an Anav. <BR/><BR/>Naivete is cute, but only up to a certain age.Hirshel Tzig - הירשל ציגhttps://www.blogger.com/profile/08911009966581004937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-5697768149819214882009-02-06T11:03:00.000-05:002009-02-06T11:03:00.000-05:00He came without cheshboines of Gava like your rebb...He came without cheshboines of Gava like your rebbe ,he was an anuv and he wasn't holding back daaas torah because some one who holds different then him will vote him down,and appear for that instant bigger then him,and hershel will have proof 100 years later that he wasnt rabon shel yisroel<BR/>you see more people are learning his seforim today then from any godel in his generation so if he dosent have the Final Word he still has opinion quizzed in any topic he wrote about <BR/>and he did not do any PR work this should happen <BR/>i know in lubavitch they dont learn chufets chaim if they wouldhave learned they would have stoped all their narishkeitenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-47846233973226906572009-02-06T10:59:00.000-05:002009-02-06T10:59:00.000-05:00"The last Rebbe on the contrary said if it was up ..."The last Rebbe on the contrary said if it was up to him they would stop writing in a pidyon לעורר רחמים ממקור הרחמים because there is no need to go higher."<BR/>I wish to differ with you.Thats not what the Rebbe said.What he did say is that there is no need to say "mimokor horachamim vehachasodim ,vail der Rebbe der shver vais fun vanin men darf betten rachamim vichsodim".Arthurhttps://www.blogger.com/profile/17405098837405331655noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-60154063133994502902009-02-06T10:24:00.000-05:002009-02-06T10:24:00.000-05:00עניו, right. That's why he came, to be an onov and...עניו, right. That's why he came, to be an <EM>onov</EM> and not have his opinion accepted. right.<BR/><BR/>Tell me, you feeling OK?Hirshel Tzig - הירשל ציגhttps://www.blogger.com/profile/08911009966581004937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-3020676769649377132009-02-06T10:14:00.000-05:002009-02-06T10:14:00.000-05:00Hirshel says:by the way - (the CC was NOT the fina...Hirshel says:by the way - (the CC was NOT the final word at Asifos Rabbonim) thats the reason RaMash didnt go to any asifus rabonim he couldnt stand to even apear being voted down and lahvdil the chofets chaim beside being rabon shel yisroel was a anovAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-52483062984153447172009-02-06T10:09:00.000-05:002009-02-06T10:09:00.000-05:00Hershel says:why does it matter how you explain it...Hershel says:why does it matter how you explain it? both groups would say that they need to listen to their Rebbe<BR/>No jews listen to hashem and talk about hashem more then their rebbeAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-2207478366979843592009-02-06T09:11:00.000-05:002009-02-06T09:11:00.000-05:00Ailimisheryou're splitting hairs. you make assumpt...Ailimisher<BR/><BR/>you're splitting hairs. you make assumptions and decide based on what you assume. why does it matter how you explain it? both groups would say that they need to listen to their Rebbe - a Rebbe that was not listened to <EM>BeChayov,</EM> by the way - (the CC was NOT the final word at <EM>Asifos Rabbonim</EM>) only one group dresses it up better, by saying that they do it cuz he has <EM>Daas Torah.</EM> big deal.Hirshel Tzig - הירשל ציגhttps://www.blogger.com/profile/08911009966581004937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-53925725101869925602009-02-06T08:29:00.000-05:002009-02-06T08:29:00.000-05:00The biggest problem with Lubavitch is the hiskashr...The biggest problem with Lubavitch is the hiskashrus shita promoted by the last rebbe. The result is that Lubavitchers think more about the Rebbe than about hashem. One just has to listen to the post Mumbai speeches.<BR/><BR/>I marvel how Lubavitch is the group furthest from the chassidus of the Baal Hatanya than any other frum groups. Does any lubavitcher really believe or feel the כוליה קמיה כלא חשיב applies to the Rebbe? <BR/><BR/>Rav Shach taught clearer Hashkafas than the Rebbe. Rav Shach in the collection of his letters states that we don't have to listen to the Chofetz Chaim because the Chofetz Chaim said so, we listen to him because he's explaining to us what hashem states in his torah. The last Rebbe on the contrary said if it was up to him they would stop writing in a pidyon לעורר רחמים ממקור הרחמים because there is no need to go higher.Anonymousnoreply@blogger.com