tag:blogger.com,1999:blog-13084425.post840168621545425605..comments2024-03-06T12:52:47.385-05:00Comments on Circus Tent - הירשל ציג'ס בלאג: A Reader responds to a recent back-and-forth in MishpachaHirshel Tzig - הירשל ציגhttp://www.blogger.com/profile/08911009966581004937noreply@blogger.comBlogger37125tag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-39986947454338727052018-11-01T03:11:29.119-04:002018-11-01T03:11:29.119-04:00Mr. Klein, your effort at reconciling Chadsidus an...Mr. Klein, your effort at reconciling Chadsidus and the mussar movement is very noble. And also very,very naive. There were tremendous differences between these two polar opposite movements. Chassidus believes that without the inner fire of dveykus DURING the learning of Torah, the learning is sort of missing the point . R Chaim Volozhiner taught the opposite. During learning one must be involved in the sugya with zero emotion; only cool logic. <br /><br />As to the problem of mitzvas anashim melumadah. Well, that's how a person is by nature and he must overcome it with his own awareness and toil . Constantly reminding himself of the purpose of mitzvos,ingraining it himself more and more. He must be on a constant vigil against becoming a robot in mitzvos. All this takes WORK . There is no method of doing things that will automatically make mitzvos easy forever. After all this problem was already addressed prior to Chassidus, in the Mesilas Yesharim. <br /><br />The underlying point of RMW is that the goal is penimiyus hatorah. This view is not accepted by the litvishe world. R Chaim Soloveitchik, the Bais Haleivi, the ohr sameach and countless other ge'onim were not known to learn these things. Nor for that matter were R Akiva Eiger, the ketzos or the pnei yohoshua. <br /><br />The insinuation that learning itself needs to be complimented by other sources is insulting. <br /><br />The need to know the ani maamins is indeed vital but not more so than any other area of Torah which are ultimately all important to know. <br /><br />I find it amusing when everyone is sympathizing the poor litvishe yeshiva bochurim's dull lives ,while they themselves are quite content. <br /><br /> נהרא נהרא ופשטיה . Its all good . But please don't make a chulent of the baal shem and reb yisrael salanter with some gr"a thrown in for flavor and sprinkled with maharal for taste. These are not compatible. Now Ive Seen It Allnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-32749420757555928312018-10-07T02:16:22.577-04:002018-10-07T02:16:22.577-04:00That story with fist is the biggest non- story I e...That story with fist is the biggest non- story I ever read. RMW writes that even after the fist he wasn't sure what to do. His father claimed it meant ro fo to law school and his mother claimed it meant to do what his heart desired. So basically a non answer from the Rebbe.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-78009427395775435242018-06-29T11:05:49.970-04:002018-06-29T11:05:49.970-04:00אם יש לך פנאי, עיין עוד באבני נזר יו"ד סי'...אם יש לך פנאי, עיין עוד באבני נזר יו"ד סי' תסו ס"ק יז, שמחלק באיזה אופן מת הצדיק, ועיי"ש בתשובה סי' תסט, שכתב ולמעשה אין נפק"מ בזה כי לא מצינו שאין טומאה בצדיקים אלא בצדיק כמו ר' עקיבא ולא ימצא בדורות אלו, ואף אם ימצא מי הוא המבין שהגיע לכלל זה.. ?¿ עיי"שפעהדייצערnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-423601365590120352018-06-29T10:50:43.236-04:002018-06-29T10:50:43.236-04:00עיין בס' אמרי יושר, ח"א סי' לד, שדן ב...עיין בס' אמרי יושר, ח"א סי' לד, שדן באופן עשיית האהל על ציוני הקדוש של רד"מ "מטשורקוב" שלא יטמא באוהל, ולא מתיר מטעם "דקברי צדיקים אין מטמא" . ע"כפעהדייצער רביnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-79546534227159779382018-06-27T00:34:06.366-04:002018-06-27T00:34:06.366-04:00The above mentioned encounter with the rebbe zt’l ...The above mentioned encounter with the rebbe zt’l that Rav Weinberger told us a few years ago was Actually recounted on colive today. See here. https://collive.com/show_news.rtx?id=51304&alias=what-inspired-the-aish-kodeshAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-50999557162286762018-06-26T14:27:57.730-04:002018-06-26T14:27:57.730-04:00קוק: אך בארץ יש תועלת רוחנית בכך
שער הגלגולים – ...קוק: אך בארץ יש תועלת רוחנית בכך <br /><br />שער הגלגולים – הקדמה לז<br /><br />ועתה אכתוב מקום קברות הצדיקים, כפי אשר קבלתי ממורי זלה”ה, וכבר הודעתיך כי הוא היה רואה ומסתכל בנשמות הצדיקים, בכל מקום ובכל זמן, ומכ”ש בהיותו על קבריהם, ששם נפשותיהם עומדות כנודע, גם מרחוק עיניו יביטו בנפש הצדיק העומד על הקבר שלו, ועי”ז היה יודע קבר כל צדיק וצדיק, והיה מדבר עמהם, ולומד מהם כמה סתרי תורה. וכבר נסיתי כמה נסיונות וחקרתי בתכלית החקירות, ומצאתי דבריו כנים ואמתיים, ואין להאריך בזה עתה, כי הם דברים נוראים ונפלאים ולא יכלם ספר:<br /><br />שער הגלגולים – הקדמה לז:<br /><br />גם בלכתך מצפת מדרך בין גבליין הנז”ל, באותו ההר אשר לצד ימינך, שהוא למעלה מן הארת אל קראת של הישמעאלים, תעלה משם ותלך כל ראש ההר ההוא מצפונו לדרומו, ושם כמו חפירה תחת הסלע לצד ימינך, ושם קבור אנטיגנוס אי”ס. ותלך מעט יותר לצד דרום, ושם חפירה ג”כ תחת הסלע לצד ימינך, ושם קבור נתן דצוציתא:<br /><br />לדרום צפת תוב”ב, לצד דרום המגדל, יש מעיין א’, ונקרא מעין החדש ושם קרוב אליה מערה אחת, וקורים אותה אולד יעקב, ושם כנגד המעיין ממש לצד צפון, בנין נאה ובתים נאים, וכל העולם אומרים כי שם קבור רבי דוסא בן הרכינס, וכן האמת, ואין צדיק אחר קבור שם אלא הוא לבדו:<br /><br />משם תלך בדרך ההולך לצד דרום, ושם רחוב אחד קורין לו אל מידאן, ושם מרגז אחד לישמעאלים, ולמטה מדה המרגז, יש עמק אחד למזרח הבקיעה, והרחוב ההוא והוא גיא גדולה מאד חצובה בין סלעים, ושם קבור ר’ בנימין בר יפת:<br /><br />משם תלך להלאה לצד דרום אחר סיום שכונת כל בתי הישמעאלים, יש מקום גדול מאד, כולו מלא אבנים קטנים גבוהים, ושם גל אחד גבוה מכולם, ושם היתה בית הכנסת קדוש קדמון מאד, ובמקום ההיכל קבור שם בנימין הצדיק התנא:<br /><br />שם סמוך לו עמק אחד קטן, שם קבור נחום איש גם זו. ודע, כי כל מקום הגלים ההם היתה עיר אחת גדולה מאד וקדושה<br /><br />נ.ב. הערה: החרידים מאז ומקדם היה נוהגים להשתטח על קברי צדיקים רק במקומות שהאר"י הקדוש גילה אותם בפירוש. כנ"לר חיים וויטאלnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-64163566314033185162018-06-18T06:02:01.989-04:002018-06-18T06:02:01.989-04:00H: "Of course, there is no mention of חכמת המ...H: "Of course, there is no mention of חכמת המוסר. Did we try to understand Reb Yeruchem?<br /><br />"Gossiping Is Good, The surprising virtues of talking behind people’s backs.<br /><br />"negative gossip made people prouder of themselves". " !!!<br /><br />https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2018/07/gossip-is-good/561737/<br /><br />Note: [The views expressed therein are not necessarily those of Circus Tent, Hirshel Tzig, their families or friends.] (?¿)Chock full o Nutsnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-83795136856599591832018-06-17T16:36:35.095-04:002018-06-17T16:36:35.095-04:00To Anonymous of Wednesday, June 13, 2018 3:27:00 P...To Anonymous of Wednesday, June 13, 2018 3:27:00 PM -<br /><br />Thanks for the information. If you have a link/url, please share.Readingnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-38030752600714337172018-06-17T14:17:51.155-04:002018-06-17T14:17:51.155-04:00ר"ר צדוק ז"ל אומר שהדיבר הראשון מהנחש הק...<br />ר"ר צדוק ז"ל אומר שהדיבר הראשון מהנחש הקדמוני היה; אף כי אמר אלהים לא תאכלו, "אף כי אמר" חאטש ער האט גיזאגט! נו וואס איז.. וד"לעמרם אייגנער. ברוקליןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-8559058990550162942018-06-17T13:27:38.009-04:002018-06-17T13:27:38.009-04:00A reader: "Undoubtedly, his ability to make C...A reader: "Undoubtedly, his ability to make Chassidus practical"<br /><br />שמעתי, שאלו את הרבי בעניין זה בדיוק, האם יש לומר 'תחנון' בג' תמוז. הרבי השיב שהדבר "תלוי בהרגש". עד כאן הסיפור הקצרפרץ צייטליןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-71264196410221134072018-06-17T02:44:53.605-04:002018-06-17T02:44:53.605-04:00שמעתי מפ"ק בס"ג שבת חזון תשכ"ז מאת ...שמעתי מפ"ק בס"ג שבת חזון תשכ"ז מאת הרב מסאטמאר ז"ל. והנה הוא נדפסה<br /> <br />בק"נ בא"ד; "ותופסי" התורה לא "ידעוני" ? והסביר שהתורה הוא נתפס בשבי' ונקראת שבי ע"ש עלית למרום שבית שבי, שהתורה עכשיו הוא בשבי, די וואס קענען לערנען די פארדרייען די תורה אינגאנצען טוען מיט איהר וואס זיי ווילן.. די וואס קאנען נישט? האבן זיי חאטש נאך א "מסורה" אין מסורת האבות, וואס איז נאך נישט אונגאנצן פארגעסין גיוואר'ן ווייסן זיי דאך נאך.. עיי"ש באריכות כי קצרתי מאוד. ע"כקינות ל ט בnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-52249742605818274602018-06-17T01:52:47.879-04:002018-06-17T01:52:47.879-04:00שמעתי מפ"ק בס"ג שבת חזון תשכ"ז מאת ...שמעתי מפ"ק בס"ג שבת חזון תשכ"ז מאת הרב מסאטמאר ז"ל. והנה הוא נדפסה<br /> <br />בק"נ בא"ד; "ותופסי" התורה לא "ידעוני" ? והסביר שהתורה הוא נתפס בשבי' ונקראת שבי ע"ש עלית למרום שבית שבי, שהתורה עכשיו הוא בשבי, די וואס קענען לערנען די פארדרייען די תורה אינגאנצען טוען מיט איהר וואס זיי ווילן.. די וואס קאנען נישט? האבן זיי חאטש נאך א "מסורה" אין מסורת האבות, וואס איז נאך נישט אונגאנצן פארגעסין גיוואר'ן ווייסן זיי דאך נאך.. עיי"ש באריכות כי קצרתי מאוד. ע"כקינות ל. ט בnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-3657976094856658972018-06-15T09:11:40.025-04:002018-06-15T09:11:40.025-04:00יצחק הכהן בלבין Wednesday, June 13, 2018 1:49:00 A...יצחק הכהן בלבין Wednesday, June 13, 2018 1:49:00 AM "As to your מקור ... spare me the obvious!"<br /><br />!משפט הכהן<br /><br />ראה "משפט כהן" ס'י קמז<br />הוא לא רואה בכך מצוה ואוסר לצאת לחו"ל לשם כך. אך בארץ יש תועלת רוחנית בכך <br /><br />הזוהר בפרשת אחרי מות שואל מדוע בשעה שהעולם צריך לגשמים הולכים אל המתים להתפלל הרי כתוב שאסור לדרוש אל המתים. והוא משיב מה שאסור זה ללכת לקברי רשעים מאומות העולם. אבל ישראל שהם זכאים עליהם קרא שלמה ושבח אני את המתים שכבר מתו, ומה הכוונה שכבר מתו, שבחייהם המיתו עצמם על התורה וכעת הם חיים.<br /><br />והזהר מאריך ומסביר את הערך של תפילה על קברי צדיקים אך כמובן התפילה צריכה להיות לד' ית' ולבקש מהצדיקים שהם יפעלו בשמים לטובה. -זמ"ש<br />א י. הכהן קוקnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-81065610924696929102018-06-13T22:59:33.170-04:002018-06-13T22:59:33.170-04:00כבר דשו בו רבים וראה אריכות בזה בספר ״זכר צדיק לבר...כבר דשו בו רבים וראה אריכות בזה בספר ״זכר צדיק לברכה״ (מכון שמואל) וכל גדרי דורש אל המתים, ושח״ו אין בכל מה שהזכרת גדר של הנ״לRabbi Avrohom Bergsteinnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-57194657084455798042018-06-13T15:49:33.280-04:002018-06-13T15:49:33.280-04:00Not to insult you the least, Mr. "Cohen"...Not to insult you the least, Mr. "Cohen" if you are a 'Cohen' why would your friend ask you to come along with him a 'cohen' from all people, and you went along! <br /><br />? מה לכהן בבית הקברות usher boynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-38377341550045354152018-06-13T15:37:56.072-04:002018-06-13T15:37:56.072-04:00דרשות הר"ן וזו לשונו: "שאין ספק שראוי שנ...דרשות הר"ן וזו לשונו: "שאין ספק שראוי שנאמין שכמו שבזמן שבית המקדש קיים, היה המעון ההוא המקודש מקום מוכן לחול שפע הנבואה והחכמה, עד שבאמצעות המקום ההוא היה שופע על כל ישראל, כן ראוי שיהיו הנביאים והחסידים מוכנים לקבל [שפע] החכמה והנבואה, עד שבאמצעותם יושפע השפע ההוא על המוכנים לכל בני דורם לכך גם אם לא ישתתפו עמהם, אבל מצד הימצאם בדורם, שהם עצמם כמו המקדש המקודש כו'. וכל שכן לאותם שהם מתקרבים אליהם ומשתתפים עמהם".ולא<br /><br />״ולא בחייהם בלבד, כי גם אחרי מותם, מקומות קברותיהן ראויין להימצא השפע שם בצד מן הצדדים, כי עצמותיהם אשר כבר היו כלים לחול עליהם השפע הא-לקי, עדיין נשאר בהם מן המעלה והכבוד שיספיק לכיוצא בזה.ומפני זה אמרו רבותינו ז"ל שראוי להשתטח על קברי הצדיקים ולהתפלל שם, כי התפילה במקום ההוא תהיה רצויה יותר להימצא שם גופות אשר חל עליהם כבר השפע הא-לקי". ע"כ. -רבינו ניסים, בדרשות הר"ן דרוש השמיניבעל דרשןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-33096957996342574012018-06-13T15:27:20.461-04:002018-06-13T15:27:20.461-04:00I believe Rabbi Weinberger has been in videos for ...I believe Rabbi Weinberger has been in videos for various chabad outlets. Anyone can call him and ask.<br /><br /> His one or two maysas with The Rebbe are moyradig. He has some funny (and deep!) ones about inyanim that happened after a visit or around one. But the one with the fist. It's just ... Hard to not be overwhelmed. With one of his classic upraised fists, The Rebbe set a teenaged Rabbi Weinberger on the course that ended up where we are today. He didn't tell anyone that story till well over twenty years into his rabbanus at Aish Kodesh. My jaw hit the carpet. <br /><br />And that's just one event with one person long ago. What The Rebbe accomplished in his lifetime and even after is just peledig.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-6864521278744036242018-06-13T13:26:03.861-04:002018-06-13T13:26:03.861-04:00No one said that chassidus is a small part of Rav ...No one said that chassidus is a small part of Rav Weinberger. It was said that CHABAD chassidus is just one part of his hashkafa DNA. I'd expect better reading comprehension on a Lubavitch blog. Every word, letter and space in Tanya is so crucial....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-39180456183146311582018-06-13T11:07:43.682-04:002018-06-13T11:07:43.682-04:00"Rebbe has first person personal life directi..."Rebbe has first person personal life directing and olam changing encounters with the Lubavitcher Rebbe"<br /><br />Why not get Reb Weinberger to speak about his relationship with the Rebbe for gimmel tammuz? Or at least make a video about it. People would like to know.<br /><br />There is still time yet!Information pleasenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-8795844938603073182018-06-13T01:49:00.352-04:002018-06-13T01:49:00.352-04:00Chabadsker,
"Thanks" for the uncalled f...Chabadsker,<br /><br />"Thanks" for the uncalled for childish insult. I happen to be כהן מוחזק not that it makes any difference to you. Do not worry, I would still give you ברכת כהנים if you identified yourself.<br /><br />As to your מקור ... spare me the obvious! It is precisely the parameters of what people say and write, and how and when these <b>do</b> transgress דורשים עלֹ המת and when and how they do <b>not</b> that I was seeking. I find this a fuzzy area of הלכה especially when one looks at the styles of פ׳׳נ that people actually write. What type of תחינה is okay, and what type of תחינה is not? (Alas, when I asked my Posek, he was unable to give me concrete advice as he doesn't ever go to a בית עולם because it's אבי אבות הטומאה)יצחק הכהן בלביןhttp://pitputim.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-10779141448269563912018-06-12T17:08:06.272-04:002018-06-12T17:08:06.272-04:00Chassidus is just one tiny ingredient of RMW?
Wha...Chassidus is just one tiny ingredient of RMW?<br /><br />What type of straw are you inhaling?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-36101797402203051582018-06-11T22:31:01.830-04:002018-06-11T22:31:01.830-04:00I don't get it. Years ago this blog posted a...I don't get it. Years ago this blog posted an article about Reb Weinberger so I'd have thought he is a known entity here. <br /><br />My feeling from this letter is that i'm watching a teenager write in about astrophysics after looking at the moon through a straw.<br /><br />Rebbe's point is his own, I'm not here to defend it, nor does it require defense. But this devolution of of the comments into some kind of test of his Lubavitch Bona fides is both childish and insane. <br /><br />Your zaidy's might have gotten dollar bills that now sit framed gracing your tatti's dining room, and your ohel frequent flyer card has no places left to clip, but Rebbe has first person personal life directing and olam changing encounters with the Lubavitcher Rebbe, in addition to such a total grasp of his teachings and derech that if you didn't know any better - and it seems like you don't - you'd think it's all he learns and teaches. And you'd be shocked and humbled to learn that chabad chassidus and the path set from the Baal hatanya onward is just one tiny ingredient in the "chulent" of this pure and tireless - and attention averse - mashpia that hkbh has graced our generation with to prepare our people for moshiach bb"a.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-86581373836970712352018-06-11T13:10:32.338-04:002018-06-11T13:10:32.338-04:00יצחק הכהן!: מתפלל אל המתים
בוודאי כן דברת! "...יצחק הכהן!: מתפלל אל המתים <br /><br />בוודאי כן דברת! "כהן" מחולל שהלך לבית הקברות תפילתו הוא "כדורש אל המתים". אבל מבואר<br /><br />בשו"ע (יו"ד סי' שד"מ סעיף י"ז) "מותר לומר פסוקים ודרשה לכבוד המת בתוך ד' אמותיו, או בבית הקברות". י<br /><br />כתב הרמ"א (בסוף סי' תקפ"א) "ויש מקומות נוהגין לילך על הקברות ולהרבות שם בתחינות. י<br /><br />חבדסקערnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-27367822782525404192018-06-11T09:54:21.135-04:002018-06-11T09:54:21.135-04:00"[The following was received via e-mail. The ..."[The following was received via e-mail. The views expressed therein are not necessarily those of Circus Tent, Hirshel Tzig,their families or friends.]"<br /><br />Dear Blogmeister, The above disclaimer does it apply specifically on this monologue only, or is it a standard disclaimer of yours that applies to all "invited" ghost/guests writers here.<br /><br />curious bob.curious bobnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-13084425.post-77897868133040243392018-06-11T04:02:45.301-04:002018-06-11T04:02:45.301-04:00I am not sure I understand the comments of those w...I am not sure I understand the comments of those who seem to wish to belittle those who visit the Ohel of the Lubavitcher Rebbe נ׳ע. It doesn't make Rabbi Weinberger a Lubavitcher if he visits there. The question really is on those who visit Kivrei Tzadikim, but choose <b>not</b> to visit the last Lubavitcher Rebbe. One didn't have to be a card carrying member to realise that he was most certainly one the greatest, if not the greatest, leader of that generation. His output, results, and effect are known and palpable by all. Rabbi Weinberger is as sincere as they come. Head onto the YUTorah website (which in of itself is an enormous Kiddush Hashem) and download some of his many Shiurim. Those who feel straight-jacketed into a contrary approach would do well to repeat the mantra that there are הרבה דרכים למקום until they can internalise it. A דרך is much more than a political approach or a policy for a given issue, It is an all encompassing methodology to understand the myriad of different challenges and opportunities that are touched through שמירת המצוות.<br /><br />For the record, I have been once to the Ohel. I wasn't intending to go because I wasn't sure how to approach such a place and find myself מתפלל אל המתים and I wasn't going to knock on the door or come in in rubber shoes etc. I happened to speak with Rabbi Kotlarsky about it and he suggested I simply say מענה לשון. In the end, Moshe Rubashkin was encouraging me to go and I flippantly suggested that if he appeared at 7am on Sunday morning to pick me up, I would go. Of course, he appeared and I went and davened שחרית in a separate area and went. It would be great if someone like the נטעי גביאל spent some time elaborating on examples of do's and dont's vis a vis what can be thought, uttered or written. I'm not comfortable with some of what I have observed.יצחק הכהן בלביןhttp://pitputim.wordpress.comnoreply@blogger.com