Thursday, January 22, 2015

Everybody loves Biegeleisen's!

even the Sadigerrer Rebbe!






75 comments:


  1. נישט קיין גבאים, קיין קופה של שרצים תלויה אחריו (נוסח א.מ.רוקח) אין וואס מיט די גאלדענע שטיוועל? איי איי

    ReplyDelete
  2. h. "the rebbe of sadiger"

    ש'יחיה ל'ימים ט'ובים א'רוכים

    ReplyDelete
  3. He has a AT LEAST one son, sister, and a feldman shvugger in Bp
    I guess one of them had a simcha.Which one?

    ReplyDelete
  4. http://theantitzemach.blogspot.com/2006/12/clueless-shluchim-make-for-bt-rappers.html

    ReplyDelete
  5. First I thought

    פארוואס לאזט מען אהם נישט לעבען?
    וואס איז די מצוה אהם צו פאפאראצע'ווען


    Then I thought

    איינער וואס גיי גאס אזוי אנגעטוהן.....

    Then I thought

    The whole thing is quite ba"tamt


    ReplyDelete
  6. sadigerrer chasidus was on life support before WWII and never really recovered since, this 'new rebbe' charismatic and sincere, with the full backing of the clueless מועצגה"ת looks rudderless to, maybe he needs to un bundle his knotted beared, get a gold covered cane and take hold of his position, show his mettle as a leader not as a pleaser.

    והנה איש עומד לנגדו וחרבו שלופה בידו! וילך יהושע אליו ויאמר לו הלנו אתה אם לצרנו!

    ReplyDelete
  7. "וואס איז די מצוה אהם צו פאפאראצע'ווען"


    כהאב אפיר גענומען אלטע קאנקארדאנציעס אין נישט געפינן דאס ווארט פאפאראצע'ווען ווייסט איינער דעם באדייט ביטע מיטיילן - א דאנק

    ReplyDelete
  8. בהושער you are measuring others with your measuring stick. He is doing what he wants to be doing, and as long as he doesn't hurt anyone or take anything under false pretenses, he is quite OK. Not everyone wants to be from those that מוכרים בשר אדם באיטליז. Not everyone has an inhuman need to be פוסע על ראשי עם קדוש. Not everyone is Belz etc.

    ReplyDelete
  9. yankel you misdirecting your anger, sorry.

    ReplyDelete
  10. yankel, how is shulem bayis ?

    ReplyDelete
  11. Maybe Sadiger has an organization to help its yungeleit and their Shulem Bayis. It comes along with golden knobs and 'leading' (building buildings) etc.

    ReplyDelete
  12. in old sadiger the rebetzins where riding horses, and the rebbes where riding on golden 6 horse carriges, now the do it in sans/klush. . and the sad. rebbe walks on foot to get a sefer.. oy vey.

    ReplyDelete
  13. http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3800836,00.html

    ReplyDelete
  14. 'כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה' ומדוע תתנשאון על קהל ה'' יענקעלע יענקעלע, ההלכה שהבאת הוא דין בנוגע הפרנס או הדיין, אבל המתדיין לא יכול לשלוף דין זה כשצר לו..... גם קרח היה לו טענה כמותך, אלא שלא ביה אמת חסושלום. ואולי אתה יכול לבאר לי עמדתו?

    ReplyDelete
  15. דער רבי שליט"א אונם בולד האט מער א סאנזער כאיניאקיש גישטעל וויא איידער א סאדיגערער מיט אדער אנ דעם שניפסל.

    ReplyDelete
  16. פאפאראצע'ווען פירוש המלה

    א מאהל איז בלע"ז טייטש אלט פראנ'צוי'זיש

    א מאהל איז בלע"ז טייטש אלט איטאל'ניש

    נאכ'יאגען מוטשען פאטאגראפירען

    ReplyDelete
  17. Anonymous
    דו האסט געזאגט מיין טענה און דערנאך אפגעפרעגט. יעצט ענטפער דיין טענה אליינס און לאז מיר ארויס.
    ואגב, קרח האט געטענה'ט אז מ'טאר נישט זיין פוסע על ראשי עם קדוש? ווי וואס ווען? ער האט אויך געוואלט פוסע זיין און נישט לאזען פאר משה רבינו דער גאנצע כח.
    אויכ'ט, משה רבינו האט געבויט בניינים און געהאט א גאלדענע קנעפעל? פארוואס איז דער בעלז-בילגארייער רעבע מער ענגליך צו משה רבינו ווי הרב ישראל משה?

    ReplyDelete
  18. א דאנק רעב טשא. נו סך הכל איז דאס פראנצויזיש איטאליעניש אדער .....? טאטעריש

    ReplyDelete
  19. דער צוג האטס זיך פאפלאנטערט אין סאדיגער
    וירא והנה איל אחר נאחז בסבך בקרניו

    ReplyDelete
  20. R Nuteh

    I hope you are joking

    I was trying to conjugate papparazzi as a Yiddish verb

    דערפאר קומט מיר בזיונות?

    פעטער,איך בעט אייך ,זייט נישט ברוגז



    ReplyDelete
  21. "as he doesn't hurt anyone or take anything under false pretenses, he is quite OK"

    All Rebbes take under false pretenses. Their brochos aren't worth a hill of beans.

    ReplyDelete
  22. לעולם אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך

    ReplyDelete
  23. Reb Tzig,
    The Rebbe probably stopped for a cold Fresca--which is only available in the lower 40's of Boro Park.

    ReplyDelete
  24. פרעסקא-שמעסקא, וואס איז מיים חיים און באר מים גיפעלט אייך ניט ? דאכט זיך אז מים חיים האט אפילו התאחדות ציקער אזאך וואס פרעסקא ווייסט אפילו ניט דערפון, די לינקע חברה האבן אלטץ עפעס צוזאגן.

    ReplyDelete
  25. At least a ברכת הדיוט is bechinem.

    ReplyDelete
  26. אז מען עסט! בענשט מען, בחנם עסן כינים,


    מה אני בחנם אף אתה בחנם ? -נדרים

    ReplyDelete
  27. How was the Jacobson-Rudinsky event?
    Any reportage please?

    ReplyDelete
  28. just to continue the philology, "Fresca" could actually sound like a heimish word

    'כבין אראף אין גאס ס'האט מיך אהנגעכאפט א פרעסקא

    poilish yiddish?

    ReplyDelete
  29. This Rebbe has a rich shver and his father had money that he yarshened etc. He does not need money from anyone. What does he take under false pretenses?
    Anyway, when he takes money because he is a tzadik, or because he has superpowers, he would be taking under false pretenses. Now any money spent on the 'chassides' is just to keep the train going. Anybody who wants a part of that is welcome to spend his money, just like someone who buys homeopathic remedies, or spends money on superbowl parties, or trips to Vilednik/Mezhibozh/Uman/Moscow. It is a person's g-d-given right to waste resources on anything he wants.

    ReplyDelete
  30. Tzig, time for some new schoira, running a little dry here!

    ReplyDelete
  31. You're such a snag! Seriously, no need to say anything stupid. As soon as you need a brocha you'll be running to them... And remember, rebbeims brochos are like rain. They make it grow if the land is plowed and planted. In other words, a tzadik isnt creating a completely new thing, he's bringing more shefa into your keli, which he can because being a tzadik his neshama is closer to hashem and has more chayus , that comes from god. That keli can be your connection with the tzadik, or an extra mitzvah. For the concept that the 'godol sheb'irs " prayers "work better" , look at רמ'א יו'ד סו'ס של'ה

    ReplyDelete
  32. I don't run to any person for 'brochos', the brochos come from the Ribbono Shel Olam and it is to him that we must turn in times of need. Remove yourself from these anti-Jewish cults and the bizarre theologies they have invented, before it's too late.

    ReplyDelete
  33. Snag
    Sorry to tell
    but you are talking like a karaite
    No multiple chazal no Rishonim, as Ramban, Bechaye, Ran.... etc...

    ReplyDelete
  34. Yankel
    "or trips to Vilednik/Mezhibozh/Uman/Moscow."
    I am not getting the joke,
    Kivrai Tzadikim was not invented in breslov....The Gra (and earlier in Chazal and rishonim) writes that Kivrai Tzadim is the Bais Hamikdosh in our era,

    ReplyDelete
  35. כתב הרמ"א להלכה בשולחן ערוך (יו"ד, שלה, י) יש אומרים שמי שיש לו חולה בביתו ילך אצל חכם שבעיר שיבקש עליו רחמים

    ReplyDelete
  36. ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים. כך איתא בגמ' שלי. . סנאג, הנך חולה בדעת וגם בדת. לך אצל חכם לחנות על נפשך

    ReplyDelete
  37. רבי יודן אמר משמיה דידיה בשר ודם יש לו פטרון אם באת לו עת צרה אינו נכנס אצלו פתאום אלא בא ועמד לו על פתחו של פטרונו וקורא לעבדו או לבן ביתו והוא אומר איש פלוני עומד על פתח חצירך שמא מכניסו ושמא מניחו. אבל הקב"ה אינו כן אם בא על אדם צרה לא יצווח לא למיכאל ולא לגבריאל אלא לי יצווח ואני עונה לו מיד. הה"ד (יואל ב) כל אשר יקרא בשם ה' ימלט

    ReplyDelete
  38. Karaites don't quote Gomorro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Remove yourself from these anti-Jewish cults and the bizarre theologies they have invented"

      This quote sounds more like from OJ weberman garbology then chazal.

      Delete

  39. אין למדין מן הגדות, -עיין יו"ד של"ה

    ReplyDelete
  40. כדתניא, צריך להודיע צערו לרבים ורבים מבקשים עליו רחמים, וכל מי שאירע בו דבר צריך להודיע לרבים ורבים מבקשים עליו רחמים

    ReplyDelete
  41. "karaites don't quote gemoro"

    he must of meant maskilim, they do.

    ReplyDelete
  42. תניא רבי יוסי בן אלישע אומר אם ראית דור שצרות רבות באות עליו צא ובדוק בדייני ישראל שכל פורענות שבאה לעולם לא באה אלא בשביל דייני ישראל

    ReplyDelete
    Replies
    1. נטורי קרתא אף גרעיטאר אמעריקא אנ קאנאדא אינקFriday, February 06, 2015 8:22:00 AM

      כל פורענות שבאה לעולם לא באה אלא בשביל דייני ישראל

      צ"ל דייני "מדינת ישראל" הרבנים מטעם רח"ל

      Delete
  43. רב הענאך ברייערFriday, February 06, 2015 8:13:00 AM

    מאי אפיקורס, המבזה תלמידי חכמים, כגון הני דאמרי: מאי אהנו לן רבנן, מעולם לא אסרו לן יונה ושרו לן עורבא -סנהדרין צ"ט

    ReplyDelete

  44. הוי רועי ישראל אשר היו רועים אותם--הלוא הצאן, ירעו הרועים!!.  את-החלב תאכלו ואת-הצמר תלבשו, הבריאה תזבחו הצאן, לא תרעו וכו'

    ReplyDelete
  45. Mr. fact checker, you seriously missed the point. The last one was Moscow. Did you not get it? There are no brand-name kevorim in Moscow. There are propaganda trips taken there, just like those other places. Kivrei tzadikim is the excuse, just like the Rebbe's chassuna/yohrtzeit/barmitzva/upsheren/tu bishvat to make noise lehagdil hatrask lichvod beis belz/bobov/satmar/skver/lubavitch/ger/lakewood/bobov/belz/satmar/skver/lubavitch/skolye/skolye/telz/telz etc.
    And btw, the Gra also says that most tzaros in the world come from people going to the beis hakevaros, because of sheidim and stuff. I know the source for this Gra, where is the source for yours?

    ReplyDelete
  46. the Gra wites on Tikunal Zohar page 22 -2 (Bederech)
    that in our era the Shechina is resting on the Tzadikim Yeshainai Ufer.
    please chk it out...
    I try not to say stuff with no sources...

    ReplyDelete
  47. כתבי האר"י הביא ה"מגן אברהם" (סימן תקנט, ס"ק טו), אין לילך כלל לבית הקברות, אף לצורך ביקור על קברי אבות.

    הגר"א החמיר בזה.

    שו"ת מנחת אלעזר (ח"א סימן סח) הביא ראיות מכמה מקומות בתלמוד שמצינו שהלכו רבותינו להתפלל על קברי המתים ופנו אליהם (עי' סוטה לד,ב. ותענית כג, ב. סוטה יג,א) וכתב לחלק בין אם מבקש מהמת שיושיענו, שזה עוון פלילי שנותן אמצעי בינו לבין השי"ת, לבין אם מודיע שיתפללו עלינו בשמי מרום, דאין בזה איסור

    ReplyDelete
  48. So it is still possible that the shechina is there, but it is dangerous to go. So why are they going?

    ReplyDelete
  49. I looked it up. Your source is an extreme stretch. It is kaballa, nistar. To translate it as though it were a halacha is ridiculous. But even if you wanted to read it simplistically (צמצום כפשוטו) it still does not say that 'in our era the shechina is on tzadikim yesheinei afar'. He says that when the shechina is looking for somewhere to rest and there are no tzadikim in the generation, it rests on tzadikim yesheinei afar. It does not say that in our era there are no tzadikim, it does not say that it rests on their kevorim. It rests on them. That may be their neshama in shomayim, that may be on the seforim they wrote. Hey, it may even mean their descendants ;).
    This is the reason you should be careful in quoting mareh mekomos you probably saw in a likut printed by some interested party. They often have little connection to the matter at hand

    ReplyDelete
  50. שטעקענדארפער ראה"קMonday, February 09, 2015 3:57:00 PM

    דער צוג איז שטעקען געבליבן אין סאדיגער, די הונט בילן אין די באן רירט זיך ניט

    ReplyDelete
  51. אין סאדיגער בערשט א שווערען ווינטער מיט גרויסע פרעסט און טיפע שנייען

    די גאלדענע שטיוול זענען שטעקן געבליבען

    ReplyDelete
    Replies
    1. אין זיידיטשויב ברענט א פייער אין קיינער קען עס נישט פארלעשן! קומט אריבער

      Delete
  52. Yankel
    its about time you should lower the bar of your shallow arrogance,
    to say that the Gra that I quoted is a far stretch, you are disagreeing with all the mekubalim of the Gra school, as the Leshem, Rav Shruhoi Devlitzki, etc... they all see the Gra the way I see it.
    The Gras words are written on Kabala, but is not kabalistic at all. The Maharil in Hilchas Tanis has words that are close to the Gra.....
    The Ran in his deroshas (derush 8) writes that the tzadiks body is the residence of the shechina, and so it happens with his burial place...it is also not.
    At the same token, you have some words of the Gra that seem negative on this issue, but he also uses non nigleh words there too..
    why did u decide to accept this words and not this ?

    ReplyDelete
  53. Reb Nute
    "שו"ת מנחת אלעזר (ח"א סימן סח) הביא ראיות מכמה מקומות בתלמוד שמצינו שהלכו רבותינו להתפלל על קברי המתים ופנו אליהם (עי' סוטה לד,ב. ותענית כג, ב. סוטה יג,א) וכתב לחלק בין אם מבקש מהמת שיושיענו, שזה עוון פלילי שנותן אמצעי בינו לבין השי"ת, לבין אם מודיע שיתפללו עלינו בשמי מרום, דאין בזה איסור"
    you are misreading the teshuva of the Holy Munkacher

    ReplyDelete
    Replies
    1. איך לעיז פלעין לה"ק עני סודות צווישן די שורות איך פארפאס? ביטע אויפקלערן

      Delete
  54. Yankel
    "or trips to Vilednik/Mezhibozh/Uman/Moscow."
    I am not getting the joke,
    Kivrai Tzadikim was not invented in breslov....
    Reb Mier Simcha considered from the rationalist in the Lithuanian world, writes in Meshech Chochma Parshas Vayechi,that it is known that the Kiever Tzadik is Mechaper......
    check it out if I stretched it too...

    ReplyDelete
  55. "The Ran in his deroshas (derush 8)"

    sorry paul I'm still פארפלאנאעט in derush 7

    ReplyDelete
  56. Fact check... Which of the gra's people today go to קברים beside the yortzeit? None

    ReplyDelete
  57. בערצא פון סעלישTuesday, February 10, 2015 2:57:00 PM

    מי האיש החפץ חיים דלא הלך להשתתח על ציוני רשב"י, הר"ר אלימלך ר"ר מענדעלי מרימנוב, הישמח משה, או על הציון של דעם הייליגן קאלובער, ביומו דהילולא זי"ע ואכי"א

    ReplyDelete
  58. Replies
    1. בערצא פון סעלישWednesday, February 11, 2015 3:26:00 PM

      צ"ל היינו טעמא שכמה קוראים לך כאן קראי רח"ל

      Delete
  59. ניין עהר האט אויך נישט

    ReplyDelete

  60. ואני אין איך יעקב, כאטשיק איך בין דיך מטריח מיט מיין קבורה, ... ווייס איך דאך אז דו ביסט ברוגז אויף מיר, אבער איך האב עס געטון ע"פ הדיבור, ווייל ווען נבוזראדן (הרשע) וועט פארטרייבן די אידן אין גלות אריין, אין גי יודן וועלן אדורך גיין רחל'ס קבר, וועט די מאמע רחל אויפשטיין פון איר קבר און וויינען און בעטן פאר אירע קינדער, אזוי וויא עס שטייט, קול ברמה נשמע, נהי בכי תמרורים רחל מבכה על בניה, ושבו בנים לגבולם, וויין נישט רחל דיינע קינדער וועלן זיך צוריק קערן צו ארץ ישראל, ווען משיח וועט קומען.


    אזוי האבן מיינע מלמדים גילערנט, דער הייליגער סאנזער רב זצ"ל האט גיפסל'ט א מלמד וואס האט נישט אזוי גילערינט.

    ReplyDelete
  61. ואני אין איך יעקב, כאטשיק איך בין דיך מטריח מיט מיין קבורה, ... ווייס איך דאך אז דו ביסט ברוגז אויף מיר, אבער איך האב עס געטון ע"פ הדיבור, ווייל ווען נבוזראדן (הרשע) וועט פארטרייבן די אידן אין גלות אריין, אין די יודן וועלן אדורך גיין רחל'ס קבר וויינען אין שרייען, וועט די מאמע רחל אויפשטיין פון איר קבר און וויינען און בעטן פאר אירע קינדער, אזוי וויא עס שטייט, קול ברמה נשמע, נהי בכי תמרורים רחל מבכה על בניה, ושבו בנים לגבולם, וויין נישט רחל דיינע קינדער וועלן זיך צוריק קערן צו ארץ ישראל, ווען משיח וועט קומען.


    אזוי האבן מיינע מלמדים גילערנט, דער הייליגער סאנזער רב זצ"ל האט גיפסל'ט א מלמד וואס האט נישט אזוי גילערינט.

    ReplyDelete

Please think before you write!
Thanks for taking the time to comment
ביטע טראכטן פאר'ן קאמענטירן, און שרייבן בכבוד'דיג, ווי עס פאסט פאר אידן יראי השם

ביטע נוצן עפעס א צונאמען כדי דער שמועס זאל קענען אנגיין אויף א נארמאלן שטייגער

Please, no anonymous comments!!