Monday, May 16, 2016

Look who holds of the 3 oaths!

A reader (I'm surprised and touched that people still this blog after all these years and all the breaks in between) sent us these pages: Well, it's not surprising about Rav Teichtel, the Rebbe always said that he was "ווייט פון א ציוני"






20 comments:

  1. רש"ש על לא יעלו בחומה צ"ל כחומה כמו
    יומא ט.

    ReplyDelete
  2. במדה שגורסים כחומה ביחד ביד חזקה כרש"י אז אף פעם זה לא יתכן כולם בבת אחת ...
    עיין רש"ש בכתובות קי"א שגורס כחומה כמו ביומא ט.
    אבני נזר מנ"ב, תנ"ו שאפילו אלו שחוששים על ג' שבועות היות שאומות העולם עברו על השבועה של שלא ישעבדו בהם יותר מדי נתפרדה החבילה ואין לחוש לשבועות האלה ...

    ReplyDelete
  3. לפי ספרי הגר"א 20 בעומר זה חג הגאולה דהיינו ה' אייר ...
    למחרת יש אסרו חג שזה 22 לעומר דהיינו 3 שבועות ... דריי וואכען ...

    ReplyDelete
  4. לפי ספרי הגר"א 20 בעומר זה חג הגאולה דהיינו ה' אייר ...
    למחרת יש אסרו חג שזה 21 לעומר דהיינו 3 שבועות ... דריי וואכע

    ReplyDelete
  5. "Look who holds of the 3 oaths!"

    This is the most moronic and non academic post mortem discussion i heard for awhile.

    כצבאות וכאילות השדה. אמר רבי אלעזר, אמר להם הקב"ה לישראל, אם אתם מקיימין את השבועה מוטב, ואם לאו אני מתיר את בשרכם כצבאות וכאילות השדה. -כתובות ק"י ע"ב – קי"א ע"א

    Hello, the oats where violated head on, the punishment came heads on! and you still discussing r' lichtaks mnologues. the transgressing of the 3 oaths is the the only sin and it's direct punishment, "stipulated" in front of the world eyes to see pure and simple, and it came on with full trottlle shock and we. for real are you def dumb and blind to?

    ReplyDelete
  6. arm chair philosopherMonday, May 16, 2016 3:45:00 PM

    hirshel: the Rebbe always said that he was "ווייט פון א ציוני"

    כרחוק מזרח ממערב הרחיק ממני פשעינו
    How far is east of West think¿ you just turn around and east is west, and west is east, it takes one turn only from קנאי to ציוני

    ReplyDelete
  7. Sam Kay May 16, 2016 at 9:57 PM: "Brisk never leaves Eretz Yisroel because they believe Mitzvas Yishuv Eretz Yisroel unlike Satmar that says there is no Mitzvah at all."
    -------------------------------

    I repeat: #1099

    The holy SR zt'l NEVER paskened on whether these days there is or isn't the mitzvah of Yishuv EY. NEVER.

    ...start learning (Maamar Yishuv Eretz YIsroel) from chapter 133 (page 344 in the original edition) where he summarises the Mitzvah and the 13 conditions required - according to those who do call it a Mitzvah.

    ReplyDelete
  8. חילוני חולניתTuesday, May 17, 2016 4:00:00 AM


    הרבי האדמו"ר הרש"ב זצ"ל מליבאוויטש, "התיר" את יישוב הארץ רק ליחידי סגולה הרוצים ומסוגלים להקדיש עצמם ללמוד תורה ותפילה‏, וקבע כי לאור החילון הפושה בארץ מוטב לא לקיים את מצוות יישוב הארץ מאשר להחשף לסכנות החילון, ואף התיר ליושבים בה וחוששים מפני החילון לעזוב אותה‏

    אגרת בדבר המוסד הקדוש קופת-
    הרמב"ן, ה'תרס"ז (1907). הובא ב"ציונות ודת", שם

    ReplyDelete
  9. שמשון הגיבורTuesday, May 17, 2016 4:39:00 AM

    ותבואו ותטמאו את ארצי וגו'. רש"י ז"ל: כבר צוח הכתוב עליהם מי בקש זאת מידכם רמוס חצרי

    רמב"ם הלכות עבודה זרה פרק ז

    א  מצות עשה היא לאבד עבודה זרה, ומשמשיה, וכל הנעשה בשבילה--שנאמר "אבד תאבדון את כל המקומות . . ." (דברים יב,ב), ונאמר "כי אם כה תעשו, להם--מזבחותיהם תיתוצו . . ." -דברים ז,ה

    ב  ובארץ ישראל, מצוה לרדוף אחריה עד שנאבד אותה מכל ארצנו; אבל בחוצה לארץ, אין אנו מצווין לרדוף אחריה, אלא כל מקום שנכבוש אותו, נאבד כל עבודה זרה שבו:  שנאמר "ואיבדתם את שמם, מן המקום ההוא" (דברים יב,ג) --בארץ ישראל, אתה מצווה לרדוף אחריהם, ואין אתה מצווה לרדוף אחריהם, בחוצה לארץ

    Israeli Mosque sites:

    Al-Aqsa Mosque - Old City
    Al-Khanqah al-Salahiyya Mosque - Old City
    Marwani Mosque - Old City
    Mosque of Omar - Old City
    Abdeen Mosque - 
    Wadi al-JozSultan Ibrahim Ibn Adham Mosque -
    Beit Hanina
    Al-Jazzar Mosque , Acre
    Al-Jazzar Mosque -AcreMahmood Mosque -Haifaal-Muallaq Mosque -AcreWhite Mosque -NazarethMakam al-Nabi Sain Mosque -NazarethMosque of Ali Ibn Abi Talib (Old Mosque) -Shefa-'Amr
    Sidna Ali Mosque, Herzliya
    Al-Bahr Mosque - Tel Aviv Hassan Bek Mosque - Tel Aviv Mahmoudiya Mosque - Tel Aviv Sidna Ali Mosque -HerzliyaWhite Mosque -RamlaMosque of Salahaddin al-Ayyubi
    TayibeMosque of Ali ibn Abi Talib - Tayibe

    plus "numerous" churches of a variety denominations all over israel. in addition to thousands upon thousands בתי מינים ואפיקורסים

    under "no circumstances" can this deed being practiced in these times, כל שישנו באבד תאבדון ישנה מצוה של ירושה וישיבה, לדעתי

    ReplyDelete
  10. הרמב״ן כותב בפירוש שחיוב כיבוש ארץ ישראל הוא אפילו בזמן הגלות!
    ולא מזכיר בספר המצוות מאומה מענין השלוש שבועות. וכדברי האבני נזר שהשבועות הם אגדתא ואין בו שייכות להלכה.
    גם המנחת אלעזר הקנאי הכי גדול שמוחה בספריו מאות פעמים נגד הציונות לא הזכיר השלוש שבועות אלא פעם אחת וגם זה בדרך אגב.
    והכלל כמו שכתוב בירושלמי אין למדין הלכות מאגדות.
    ואין נביא רשאי להוסיף דבר וכמבואר במסכת מגילה.

    ReplyDelete
  11. lostmessiahdotcom.wordpress.com is no longer available.

    The authors have deleted this site.

    WordPress.com

    ReplyDelete
  12. הרמב״ן כותב בפירוש שחיוב כיבוש ארץ ישראל הוא אפילו בזמן הגלות!
    ולא מזכיר בספר המצוות מאומה מענין השלוש שבועות. וכדברי האבני נזר שהשבועות הם אגדתא ואין בו שייכות להלכה.
    גם המנחת אלעזר הקנאי הכי גדול שמוחה בספריו מאות פעמים נגד הציונות לא הזכיר השלוש שבועות אלא פעם אחת וגם זה בדרך אגב.
    והכלל כמו שכתוב בירושלמי אין למדין הלכות מאגדות.
    ואין נביא רשאי להוסיף דבר וכמבואר במסכת מגילה.


    ReplyDelete
  13. רמב״ן כותב בפירוש שחיוב כיבוש ארץ ישראל הוא אפילו בזמן הגלות!
    ולא מזכיר בספר המצוות מאומה מענין השלוש שבועות. וכדברי האבני נזר שהשבועות הם אגדתא ואין בו שייכות להלכה.
    גם המנחת אלעזר הקנאי הכי גדול שמוחה בספריו מאות פעמים נגד הציונות לא הזכיר השלוש שבועות אלא פעם אחת וגם זה בדרך אגב.
    והכלל כמו שכתוב בירושלמי אין למדין הלכות מאגדות.
    ואין נביא רשאי להוסיף דבר וכמבואר במסכת מגילה.

    ReplyDelete
  14. רמב״ן כותב בפירוש שחיוב כיבוש ארץ ישראל הוא אפילו בזמן הגלות!
    ולא מזכיר בספר המצוות מאומה מענין השלוש שבועות. וכדברי האבני נזר שהשבועות הם אגדתא ואין בו שייכות להלכה.
    גם המנחת אלעזר הקנאי הכי גדול שמוחה בספריו מאות פעמים נגד הציונות לא הזכיר השלוש שבועות אלא פעם אחת וגם זה בדרך אגב.
    והכלל כמו שכתוב בירושלמי אין למדין הלכות מאגדות.
    ואין נביא רשאי להוסיף דבר וכמבואר במסכת מגילה.

    ReplyDelete
  15. https://www.ou.org/jewish_action/03/2016/the-koren-mahzor-for-yom-haatzmaut-and-yom-yerushalayim/

    ReplyDelete
  16. parnes and parnes, at lowSunday, May 22, 2016 3:50:00 PM

    once upon a time bilam outsourced his swearing to bulok, he was promised big rewards but paid with his life. in our time the "big kahuna" hires "mercanaries" like Sam Kay and cohorts to do his work! watch out sammy you may get more than you bargained for. vedal.

    ReplyDelete
  17. It is very clever to point this out in the name of Ha-Rav Kook and the Em Ha-Banim Semeichah that they hold by the 3 Oaths, but if one looks in both of their writings, they both say that they do not apply today. I pointed this out to someone who was sending this around, but it did not seem to have an affect.
    Sending around less than half the story is pretty disingenious.
    You can follow those who say otherwise, but to make it seem that Rav Kook and Rav Teichtel held that way today does not make sense.
    For example, Rav Kook already said with the Balfour Declaration, there is permission to return to Eretz Yisrael and many other reasons.
    And the Em Ha-Banim Semeichah writes in may places (pp. 106-107, 161-163, 329-330, etc.) that the horrors of the Holocaust are the Divine Sign that there is no more wall.

    ReplyDelete
  18. Rav kook nevev retracted from the oath of revolting agaist the fotim. See מקור ראשון of feb 14 2016 which brings many aources written after the balfour declaration . Same for rav tiechtal.

    ReplyDelete
  19. Rav kook and rav tiechtal certainly held that jews can return to e yisroel, just no arms and no wars , as shown in the above qoutes.r tzion is answering barley instead of wheat.

    ReplyDelete

Please think before you write!
Thanks for taking the time to comment
ביטע טראכטן פאר'ן קאמענטירן, און שרייבן בכבוד'דיג, ווי עס פאסט פאר אידן יראי השם

ביטע נוצן עפעס א צונאמען כדי דער שמועס זאל קענען אנגיין אויף א נארמאלן שטייגער

Please, no anonymous comments!!