Friday, July 28, 2017

The funny thing is, the article is not even so much about that... But I guess to grab your attention...














See full article here. It's a nice mix of All for the Boss, Reb Boruch Ber and Ribnitz. בלבוש פרייפעלד. This is what the Jewish Charedi world has to offer as far as reading material. I'm not complaining, just observing.

21 comments:

  1. I don't read Jewish blogs, newspapers, or periodicals, bever did, they are all gunk.

    ReplyDelete
  2. A Time to Laugh.

    "He paid the caterer for dessert, but instructed that it not be served, as a zecher l’Churban, to temper the celebration in memory of the Beis Hamikdash."

    ReplyDelete
    Replies
    1. perhaps he found out that there was "glycerine" in the desert ingredients, which 99.9 % that it was their so it wasn't served, a true churban.

      Delete
    2. perhaps he found out that there was "glycerine" in the desert ingredients, which 99.9 % that it was treif so it wasn't served, a true churban.

      Delete
  3. !מחוץ תשכל חרב - "I'm not complaining, just observing."

    תא שמע לך עמי בא בחדריך וסגור דלתיך, וכי תימא הני מילי היכא דליכא אימה מגואי, אבל היכא דאיכא אימה מגואי כי נפיק יתיב ביני אינשי בצוותא בעלמא טפי מעלי, תא שמע מחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה, אף על גב דמחדרים אימה, מחוץ תשכל חרב. -ב"ק ס ב

    ReplyDelete

  4. ¡Hola! hālō, what Hālō ?

    Death at our Door! "buried and defeated the kosel that you don't see still weeps for redemption "

    השר בנט: במערכת החינוך מלמדים את ילדי ישראל כי הכותל המערבי הוא אפילו לא הקיר של בית המקדש, הכותל המערבי הוא קיר התמך של הבסיס שעליה בית המקדש היה ניצב

    עיין כאן: http://www.kikar.co.il/200515.html

    ReplyDelete

  5. I'm a little farmisht here, why are you posting, or why is Rabbi Yehoshua Kurland giving a Shaba's 'nachmi' speech, before Shaba's chzon? oh just one more why or Vey, why must this nice speech start with an התעוררת from a goy, and ends with a נחמה for the Zionim. oy vey mir.

    ReplyDelete

  6. It is time to re-discover simchah in our marriages. THIS T'SHA B'AV !

    "His genius lies in his ability to share deep and powerful messages in conjunction with humorous stories and jokes in the spirit of the classic Talmudic milsa d'bidichusa.

    Through his wit, we become open to his teachings. Through his wisdom, we become open to change and inspiration.

    It is time to re-discover simchah in our marriages.
    It is time to celebrate our lives together and the symphony of marriage.

    It is time to recognize that the happiness we felt under the chupah can last a lifetime and that indeed, it is always: A Time to Dance.

    http://www.feldheim.com/a-time-to-dance.html

    ReplyDelete

  7. Respect Rabbi Shlomo Freifeld.

    Born and raised in Baltimore, Maryland, Rabbi Kurland has warmed the hearts of hundreds of students throughout his thirty-eight years as a lecturer of Talmud and Ethics and as a mentor at Sh’or Yoshuv Institute of Jewish Studies in Far Rockaway, New York. He is a long-time student of its founder, Rabbi Shlomo Freifeld, of blessed memory. Rabbi Kurland lives with his wife Leah and family in Far Rockaway, New York. He is a popular speaker and the author of a series of books entitled A Time to Laugh, a Time to Listen, vols. 1–3.

    ReplyDelete

  8. Rabbi Hutner-Freyfeld-Kurkland The gift that keeps on giving.

    ReplyDelete

  9. להסיר מכשול - OU tuna !

    וויכטיג צו וויסן אז "אה יא" טונע איז טריפה. נישט לויט שיטת חזו"א התאחדות וכו', נאר לויט ר' משה פיינשטיין זצ"ל און לויט רב בעלסקי. וואס האבן ביידע געהאלטן אז מען דארף א משגיח תמידי - עס איז דא א תשובה דערוועגן אין אגר"מ כמדומה איז עס אין יו"ד ח"ג סימן ח' - גאר שארף. אין די "אה יא" איז ווייטער מיקל ווייל זיי האבן באקומען א היתר פון איינעם

    D אגב, טונא פין די או. יו. קען זיין חלב עכו"ם אויך, מ'דארף נאר זוכן פאר דעם קליינעם

    ReplyDelete

  10. אמר ריש לקיש: בשעה שנכנסו נכרים להיכל ראו כרובים המעורין זה בזה, הוציאון לשוק ואמרו: ישראל הללו, שברכתן ברכה וקללתן קללה, יעסקו בדברים הללו? מיד הזילום, שנאמר (איכה א, ח) כל מכבדיה הזילוה כי ראו ערותה. -יומא נד

    פרי צדיק וז"ל: ".. אך כשראו שנכנסו אויבים להיכל, תיכף הרהרו כל ישראל תשובה, רק שכבר נגזרה גזירה, וכמו שהוכיחם ירמיה למה לא עשו תשובה עד שלא נגזרה גזירה, שאז לא היה נחרב. ואז תיכף נעשו ישראל בכלל עושין רצונו של מקום, ומזה נולד תיכף משיח. ואיתא כן במדרש רבה (איכה): 'טובה היתה מגילת קינות על ישראל ממ' שנה שנתנבא עליהם ירמיה, למה, שבה נטלו ישראל איפכו שלימה על עונותיהם ביום שחרב בית המקדש', שבאמת אז קבלו ועשו תשובה, ואם היו מתקנים הכל היו ראוי להיות תיכף התיקון האמיתי על ידי משיח שנולד, ומשום זה תיכף החזירו הכרובים פניהם איש אל אחיו, ולכן כשנכנסו האומות העולם מצאו הכרובים מעורים זה בזה", ובכן היו הכרובים פניהם איש אל אחיו. ע"כ. -פרי צדיק דברים אות יג

    ReplyDelete

  11. !שופר של משיח

    https://youtu.be/5tbmZof55f4

    ReplyDelete

  12. This whole "Mishpacha" rag is nothing more than "yellow journalism", or worse.

    ReplyDelete
  13. H: "The funny thing is, the article is not even so much about that... But I guess to grab your attention..."

    not even so much about "that", and what's that ? מעשה מרכבה

    ReplyDelete
  14. ht: "This is what the Jewish Charedi world has to offer as far as reading material. "

    I haven't seen your complaints on rabbi rakeffet, when you post a picture of him in the Lubavitch'er "broadcast room" how come, are you biased?

    ReplyDelete
  15. I think the message he is trying to convey but not clearly articulating is that the problem with our generation is that we are afraid of tisha b'av we think we are supposed to be depressed sad and we run away from it, he is saying tisha is about a cry of yearning what we lost and hope that the bais hamikdosh will be rebuilt

    ReplyDelete

  16. This Rabbi is out of touch with reality, you can see hundreds of cheridim all over sitting on the floor saying 'kinus' with tears flowing from their eyes! the reason? because they read and comprend the "kinus"! not some translation or transliterations of it! they don't need speeches of rabbis to come up with some artificial "mourning" narratives on the curben. or to smell "onions" Areya Drei style to cry on the, חורבן בית המקדש .

    ! אך היא לבדה תשגיב בכחה לדבר כן

    עמודי התוך אשר הפירוש מלבי"ם בהקדמה ישעי' אשר הוא נשען עליהם הם שלשה

    א) לא נמצא במליצות הנביאים כפל ענין במלות שונות, לא כפל ענין, לא כפל מאמר, ולא כפל מליצה, לא שני משפטים שענינם אחד, לא שני משלים שהנמשל אחד, ואף לא שני מלות כפולות

    ב) לא נמצאו במליצות הנביאים ובמאמריהם הפשוטים או הכפולים, מלות או פעלים הונחו במקרה מבלתי כונה מיוחדת, על שכל המלות והשמות והפעלים שמהם הורכב כל מאמר, לא לבד שהם מוכרחים לבא במאמר ההוא, כי גם לא היה אפשר להמליץ האלהי להניח תחתיהם מלה אחרת, כי כל מלות המליצה האלהית שקולה במאזני החכמה והדעת, ערוכים ושמורים מנוים וספורים במדת החכמה העליונה, אשר אך היא לבדה תשגיב בכחה לדבר כן

    ג) לא נמצא במליצות הנביאים קליפה בלא תוך גויה בלא נשמה, לבוש בלא מתלבש, מאמר רק מרעיון נשגב, דבור לא תשכון תבונה בו, כי דברות אלהים חיים כולם אל חי בקרבם, רוח חיים באפם רוח איום אביר אדיר ונורא. ע"כ -כפי המלבי"ם הקדמה לפי' על ישעיהו

    ReplyDelete

  17. The litvaks are vacationing not 'learning' in the month of Av/Elul so they don't have discretionary time to the "funny things" posted here, maybe a post on "kosher OU adventures" will be more interested.

    ReplyDelete
  18. ! צאתכם לשלוי - ובבואכם לשלוי

    בספר אגרא דפירקא (אות כא) איתא בזה"ל, אמרו רז"ל אל יפטר אדם מחבירו אלא מתוך דבר הלכה, ואמרו בירושלמי מהו דבר הלכה יחיד ורבים הלכה כרבים, והוא תמוה, אמר ע"ז הרב הקדוש המפורסם מה"ר משה מפשעוורסק זצוק"ל שהכוונה לומר דבר הלכה המרומז בה שם המסוגל לשמירה בדרך, שהוא שם יוה"ך, הנרמז בס"ת כ"י מלאכי"ו יצו"ה ל"ך לשמרך בכל דרכיך כנודע, וזה שהקשו בירושלמי מהו דבר הלכה, איזה דבר הלכה יש שמרומז בה זה השם והשיבו י'חיד ו'רבים ה'לכה כ'רבים ר"ת זה השם. ונ"ל דזה השם הוא י"ה הוי"ה, [יוה"ך גימ' י"ה הוי"ה] כי בי"ה הוי"ה צור עולמים [ישעיה כו], ע"כ הוא מסוגל לשמירה והמ"י [צור משמעות שמירה], יעו"ש. ע"כ

    ReplyDelete

  19. 💪 כך ריק - רק כך, ריק אפס - אפס כך

    ויקחהח וישלכו(ח) אותו "הבורה", והבור-ריק אין בו מים

    פירש רש"י מגמ' שבת כב: והבור רק אין בו מים - ממשמע שנאמר והבור רק איני יודע שאין בו מים מה ת"ל אין בו מים, מים אין בו אבל נחשים ועקרבים יש בו

    ReplyDelete

Please think before you write!
Thanks for taking the time to comment
ביטע טראכטן פאר'ן קאמענטירן, און שרייבן בכבוד'דיג, ווי עס פאסט פאר אידן יראי השם

ביטע נוצן עפעס א צונאמען כדי דער שמועס זאל קענען אנגיין אויף א נארמאלן שטייגער

Please, no anonymous comments!!