Monday, January 29, 2018

The History of the Belzer prohibition

Reb Shulem Fogel gives a very interesting lesson (published in this month's אור הצפון) on why Belz went so extreme against mashkeh. It was all caused by a drunkard on Simchas Torah that was rolling on the ground in front Reb Shia'le Belzer. He immediately put the brakes on the chasidic tradition of taking mashke by chasidic kumzitzes. It's not much different than the history of the Lubavitcher Rebbe's decree against mashkeh, but the LR made a limit of 4 drinks. Also, the event that caused the Lubavitcher decree was a wedding, not Simchas Torah, and the person affected was a very choshu've Rebbeishe personality... Belz went full dry and became the Starbucks of chassidus. All events are supposed to be coffee only - coffee is quite a lofty drink, it seems, according to Reb Shulem. But they still give maskeh by yohrtzeit seudos and tishen. I think the old Ruv preferred banana liquer, and all branches of Belz now serve that. What baffles me is that I doubt this was the 1st time a Chossid got drunk, and I'm sure his father also knew about the terrible sin of שיכרות, so why the need to ban it completely?

מי יעמוד בסוד קדושים


79 comments:

  1. Perhaps Reb Shia felt that a mere limitation would be less likely to be adhered to (as you can see at many Lubavitcher farbrengens that yungeleit are moreh heter to drink more than 4 lechaims, R"l), so he had to make it a blanket prohibition.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The faster someone drinks, the higher the BAC is, and the more dangerous drinking becomes.A BAC of .37% -.40% or higher can cause death.

      Growing Impairment:
      BAC .02 Drinkers begin to feel moderate effects.
      BAC .04 Most people begin to feel relaxed, mildly euphoric, sociable, and talkative.
      BAC .05 Judgment, attention, and control are somewhat impaired. Ability to drive safely begins to be limited. Sensory-motor and finer performance are impaired. People are less able to make rational decisions about their capabilities (for example, about driving.)
      BAC .08 This is legal level for intoxication in some states. There is a definite impairment of muscle coordination and driving skills.
      BAC .10 This is legally drunk in most states. There is a clear deterioration of reaction time and control.

      Delete
    2. "more than 4 lechaims, R"l"

      ג' תובעת בפה, ד' אפילו חמור תובעתו אינה ממאנת.. -כתובות סה

      Delete
  2. How about Valiums, Zoloft, Prozac, and Amphetamines, are those banned too.

    ReplyDelete
  3. !תנו שכר לאובד ויין למרי נפש

    ברכות נז א: "תני תנא קמיה דרבי יוחנן: כל מיני משקין יפין לחלום חוץ מן היין, יש שותהו וטוב לו ויש שותהו ורע לו; יש שותהו וטוב לו, שנאמר (תהילים קד) ויין ישמח לבב אנוש; ויש שותהו ורע לו, שנאמר תנו שכר לאובד ויין למרי נפש. אמר ליה רבי יוחנן לתנא: תני: תלמיד חכם לעולם טוב לו, שנאמר (משלי ט) לכו לחמו בלחמי ושתו ביין מסכתי." ע"כ

    ReplyDelete
  4. He was so drunk all the time. on the rare occasion when he was in a hungover stupor he hiccuped a few words on his blog and rolled back over for another drink.
    Till next month.
    Poor neshama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "he hiccuped a few words on his blog.."

      כתבו התוס' שיש להסתפק היכא דסח בין "שחיטה לשחיטה" אם צריך לחזור ולברך

      Delete
  5. Chas veshalom!

    I saw from Reb Yoel how he says that the takanah fun mashkeh is one of the things that we cannot be masig, the rebbe is rosh bnei yisroel and he has giluyim that we don't understand and that if he says no mashkeh, it must be that this is what is important for the dor hashvii. Any attempt to rationalize his words is a meilah behekdesh.

    ReplyDelete
  6. The History of the Belzer "none" prohibition

    One hundred and twenty years after declaring it Judaism’s ‘Enemy No. 1,’ ultra-Orthodoxy has effectively surrendered to the Zionist idea.

    Menachem Begin, was as simple as it was sincere: unlimited draft deferments, generous budgets and senior government positions in return for a long-term alliance between ultra-Orthodoxy and the right..

    Read:
    http://m.jpost.com/Jerusalem-Report/The-new-Zionists-436827

    ReplyDelete
  7. אבא היאך מעשרין את המלח ואת התבן ואת הקאווע אם צוקער מעשהל'ך שמה מאיטשעלע ידידך

    ReplyDelete
  8. . אוי לה לספינה שאבדה קרבניטה

    ReplyDelete
  9. נופת טינופת שפתיWednesday, February 07, 2018 4:23:00 AM

    !בעלזא י"ש 96'ער לחיים..

    כ"ק אדמו"ר מבעלזא אמר בעת רעווא דרעווין השבת כי "השבוע חל ט' שבט, שבו עלו לארץ הקודש כ"ק דודי ז"ל וכ"ק אבי ז"ל, זכותם יגן עלינו. כל ה'יש' המבורך הקיים כיום, הן בבעלזא והן בשאר מקומות, הכל הוא בכוחם ובזכותם, בבחינת עקבתא דמשיחא". ע"כ נישט מער נישט ווייניגער: לחיים רב"י

    ReplyDelete
  10. בשם רביה"ק ה"עטרת צבי" מזידיטשויב ז"ל. מתי יכול אדם לשתות משתה המשכר. נאמר בפ' שמיני: יין ושכר אל תשת אתה ובניך אתך בבאכם אל אהל מועד ולא תמתו חקת עולם לדרתיכם,  ולהבדיל בין הקודש ובין החול ובין הטמא ובין הטהור, ולהורות את בני ישראל את כל-החוקים

    יין ושכר אל תשת [רק] אתה ובניך אתך, - דהיינו בפסח ושבתות וימים טובים. [וגם] בבואכם אל אהל מועד, - כשתבאו לקבל פני צדיק. ולא תמותו, - על סעודת הודאה שניצל ממות לחיים. חוקת עולם, - הוא ברית מילה וחק בשארו שם. לדורותיכם, - סעודת נשואין לזרעו. ולהבדיל בין הקודש לחול, - יין לקידוש ולהבדלה. ובין הטמא ובין הטהור, - בסעודת פורים עד דלא ידע. ולהורות את בני ישראל את כל החוקים, הוא סיום הש"ס. ע"כ ודפח"ח.  -בס' "דעת זקנים" לר' אברהם סג"ל איטינגא זצ"ל. דף ד: סאניק, תרע"א

    ReplyDelete
  11. צפון! - מען נעמט אפיהר דעם באהלטענעם אפיקומן

    לתאוה יבקש נפרד ובכל תושיה יתגלע. -משלי י"ח

    פי' לתאוה יבקש נפרד זה פני ה'לוט' (הפויגל, עם מעשה בשיכור אחד). ובכל 'תושיה' (מעשה בר' ישוע) 'יתגלע'. נתגלה קלונם

    הדרך! ב"בודאפעסט", תש"ד - עם דבריו של הרבי מבעלז ז"ל בעת בריחתו מהשואה לארץ ישראל - מהדורה שניה לא מצונזרת (1944), י"ג שבט תש"ד

    ס' הדרך: "חוברת א', "דרך צדיקים" - והיא דרשת פרידה של כ"ק.. מוהר"ר מרדכי רוקח שליט"א הרב דקהל קדושים בילגורייא.. שדרש פה בחגיגת סיום מסכת של תפארת בחורים. ב' "דרך קדושים" - דברי קודש מהגה"ק צדיק הדור.. מרן אהרן רוקח שליט"א, רבינו הקדוש מבעלזא.. שאמרו פה עיר הבירה בודאפעסט טרם עלותם לארץ ישראל. ערוך על ידי רבי מנחם אהרן לעבאוויטש, הרב הצעיר דק"ק טשאפ. בודפסט, כ"ג שבט תש"ד (1944). מהדורה שניה

    לאחר שנמלטו בניסים מגטו בוכניה, הגיעו האדמו"ר מבעלז ואחיו הרב מבילגוריי לבודפסט, שם שהו מחודש אייר תש"ג עד טבת תש"ד. בי"ג שבט תש"ד (7.2.1944) נדפסה ויצאה לאור דרשת הפרידה של הרב מבילגוריי מיהדות הונגריה, בה הוא מדבר על זוועות השואה בפולין וגליציה, והצורך לעזור לפליטים מארצות אלו. בהמשך הוא מתנצל על נסיעתם לארץ ישראל, ואומר בבטחון כי "הרעה לא תגיע להונגריה", ולא משום כך הם נוסעים לארץ ישראל, רק מתשוקתו לקדושת ארץ ישראל ואהבתו של אחיו הקדוש לארץ הקודש. ".. מוטל עלי החוב להודיע לכם ידידים יקרים חכמי אונגארן.. כי מי שהוא קרוב בסביבת אחי הגדול... שליט"א, יודע בודאי שלא במנוסה הולך.. "כאילו רוצה לנוס ולנסוע מכאן", רק שאיפתו ותשוקתו לעלות לאה"ק המקודשת בעשר קדושות.. וירא מנוחה - שהצדיק רואה שתשרה פה לתושבי מדינה זאת מנוחה ושלוה

    ואך טוב וחסד ירדוף וישיג את אחב"י בני מדינה זו. ואת הארץ.. כי נעמה - מחמת כי שם שורה הנעם העליון (עמ' יט). בהמשך החוברת מובאים דברי האדמו"ר שאמר כי נסיעתו לארץ ישראל היא זמנית על מנת לחזור, עם הסברים מאחיו הרב מבילגוריי, שעפ"י מסורת בית אבותיהם הקדושים, אין תועלת בהתיישבות בארץ ישראל טרם ביאת המשיח (עמ' כו)י

    לאחר כעשרה ימים בכ"ג שבט (17.2.1944) יצאה לאור מהדורה נוספת של חוברת זו שלפנינו, בשינויים רבים "בהשמטת דברים ביחס לעליה לארץ ישראל". אותה מהדורה מכילה כו עמ' בלבד. [לאחר כחודש, נדפסה בבודפסט מהדורה שלישית, עם הכיתוב "הוצאה שניה, אדר תש"ד", ואף היא "מצונזרת"]. לפנינו המהדורה השניה מתאריך כ"ג שבט, אך מספור העמודים שווה למהדורה הראשונה של י"ג שבט, והיא אינה מצונזרת". ע"כ

    ReplyDelete
  12. Peshevorsker

    what does the holy Reb Hirshele Zidichover mean (if he really said it) by going to the tzadik?
    Did the Chusid drink Lechaim before going in to the Tzadik? with the Tzadik,after leaving the Tzadik?
    maybe Reb Liebish knows, ask him?
    whats peshat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. he may have meant "going to a tzadik" yartzeit.

      Delete
    2. this is a shorter version, feel free to look it up..

      בס' "דעת זקנים" לר' אברהם סג"ל איטינגא זצ"ל. דף ד: סאניק, תרע"א

      Delete
  13. Pesehevorsker
    Why is not listed tikun of a Yurtziet ?
    I recall some Zidichover story circulating regarding tikun on yurtziet?
    I think Rav Wiess inhis Minchas Yitzchok quotes that story
    the Divrie Yoel said a shikur said the story, but chasidim knew the story is true....

    ReplyDelete
    Replies
    1. חז"א: "והנה באה ליצנות אחת ודוחה מאה תוכחות".  -חזון-איש באמונה-ובטחון עמ' מ"ג

      Delete

  14. Ruach
    לאחר כעשרה ימים בכ"ג שבט (17.2.1944) יצאה לאור מהדורה נוספת של חוברת זו שלפנינו, בשינויים רבים "בהשמטת דברים ביחס לעליה לארץ ישראל". אותה מהדורה מכילה כו עמ' בלבד. [לאחר כחודש, נדפסה בבודפסט מהדורה שלישית, עם הכיתוב "הוצאה שניה, אדר תש"ד", ואף היא "מצונזרת"]. לפנינו המהדורה השניה מתאריך כ"ג שבט, אך מספור העמודים שווה למהדורה הראשונה של י"ג שבט, והיא אינה מצונזרת". ע"כ

    this all censoring is stupid
    the bottom line the Yiden in Budapest were 95% saved as all the Budapest Jews can testify
    this used to be a issue of the Israeli secular to pour cold water on emunas tzadikim, and later they are joined by the Satmar Makilim......who are partners in crime with the Israeli deep apikorsim/atheist of the left on most issues....all because they are stuck on a midrash in shir hashirim

    ReplyDelete
  15. wood: "the bottom line:..

    "Between 500,000 and 600,000 Hungarian Jews died in the Holocaust, according to the Holocaust Memorial Centre in Budapest. According to some accounts, one in three Jews killed in Auschwitz were Hungarian nationals."

    ReplyDelete
  16. read a little better
    I wrote BUDAPEST.....
    I know well that Jews in Hungary were killed
    most of my family got killed
    I am talking about BUDAPEST ONLY

    ReplyDelete
    Replies
    1. you said: Budapest

      he said: Hungary:
      , ואומר בבטחון כי "הרעה לא תגיע להונגריה", ולא משום כך הם נוסעים לארץ ישראל

      וירא מנוחה - שהצדיק רואה שתשרה פה "לתושבי מדינה זאת" מנוחה

      Delete
    2. בודאפעסט האט גיהאט מסתמא די זעלבע "זכיה" אוויא די בערלינער יודן.. (ולא כהתורת חמ"ד ז"ל). והמ"י

      Delete
  17. "Fogel gives a very interesting lesson.. on why Belz went so extreme against mashkeh." !?

    pc: "Why is not listed tikun of a Yurtziet" ?

    fc: "Did the Chusid drink Lechaim before going in to the Tzadik? with the Tzadik,after leaving the Tzadik?, maybe Reb Liebish knows, ask him? whats peshat?"

    !נכנס יי"ש יצא סוד

    מהלעקיך און "בראנפין" שערך כ"ק מרן שליט"א בליל ההילולא של כ"ק מרן מהרי"ד זי"ע ועכי"א

    כ"ק מרן אדמו"ר מבעלזא שליט"א פון ירושלים האט געטרינקען לחיים!, און פארציילט סיפורים פונעם הייליגען בעל הילולא זי"ע

    איינע פון די מעשיות וואס דער בעלזער רב שליט"א פון ירושלים האט פארציילט איז ווי פאלגנד

    פעם הגיע העצי חיים מסיגעט זצ"ל לבעלז להסתופף בצל זקני ז"ל ונשאר לשבות שם בשבת, בשבת בעת קריאת התורה כיבדוהו מרן זי"ע בעליית שישי, לאחרי פטירתו רצה גם מ"מ האדמו"ר רבי יואל מסאטמאר זצ"ל להגיע לבעלזא, אבל פחד שלא יכבדוהו בעליית שישי והחליט לא לנסוע לבעלזא, ופעם נפגש עם רבי מרדכי האלבערשטאם מגארליץ זצ"ל ושכנע אותו שייסע לשבת פרשת תולדות שאז עושים הוספות לפני שישי, כי מכבדים את מרן זי"ע בפסוקים של ויתן לך, והחליט לנסוע לבעלזא וכיבדוהו בעליית שישי. ע"כ

    למען האמת: דער מהרי"ד פלעגט סתם אזוי נישט אוועק געבן פאר קיינעם קיין שישי. די מעשה מיטן "עצי חיים" איז לכתחילה געווען אין פרשת "תולדות"!. סאיז געווען שנת תרע"ה, יענע וואך איז געווען די ברית פון רביה"ק בעל ברך משה ז"ל אין ראצפערט. בכלל איז די גאנצע מעשה לא היה ולא נברא. והמ"י

    ReplyDelete
    Replies
    1. !נכנס יי"ש יצא סוד

      אל הגאון רבי יוסף שאול נתנזון הגיע יהודי מבוהל וביקש תיקון לחטאו. "רבי, שתיתי בחג הפסח כוס של שכר, והרי זה חמץ גמור" אמר, וכאן החל לגולל לפני הרב את סיפורו. "בימי חול המועד פסח הגעתי אל הפריץ כדי לדון בענייני מסחר ולאחר שהתכבדתי מידי הגוי בכוס שכר - שכחתי כי פסח עתה וגמעתי את הכוס על תומה. מה אעשה?" בכה היהודי לפני הרב, "כיצד אכפר על חטאי?" שלחו רבי יוסף שאול אל הרה"ק רבי יהושע מבעלזא כדי שיתן לו תיקון על חטאו, וביקש מהיהודי שיבוא לומר לו מה הייתה תשובתו של הרבי מבעלזא. בהגיע היהודי אל הרבי מבעלזא סיפר לו שוב את מעשה החטא ובקול בוכים שאל שוב מה עליו לעשות כדי לכפר על חטאו. השיב לו הרבי: "עליך לעלות לארץ ישראל!" כשמוע הגאון רבי יוסף שאול נתנזון את תשובת הרבי מבעלזא תהה היכן המקור לתשובה זו, ואכן כעבור זמן מה נודע לו מפי רבי יהושע מבעלזא המקור, שבמדרש איכה על הפסוק "גלתה יהודה מעוני" מבואר שכיון שאכלו חמץ בפסח (בעוון לחם 'עוני') גלו. ואם כן, חייב יהודי זה, בשל אכילתו חמץ בפסח לגלות מביתו. ואם כך מוטב שיגלה לארץ הקודש... כששמע רבי יוסף שאול נתנזון תשובה זו הוסיף ואמר: "ראו כיצד הצדיקים בחכמתם ובהבנתם מבינים כל תג וסימן בתורה". בתורה, על המילה "ונכרתה" שנכתבה אודות אוכל חמץ בפסח יש גרשיים, בעוד שבשאר המקומות בתורה בהם כתוב 'ונכרתה' אין גרשיים, אין זה אלא בא לרמז התיקון לאכילת חמץ בפסח הוא גירוש וגלות..

      Delete
    2. פ"צ; אחרי פטירתו רצה גם מ"מ האדמו"ר רבי יואל מסאטמאר זצ"ל להגיע לבעלזא

      למען האמת: הדבר"י מעולם לא היה הממלא מקומו, והוא ז"ל דחה בשתי ידיים את חתנו הגה"צ רז"ל שתקבל הרבנות שם, אבל רז"ל צריך "להבטיחו" שלא יעזבנו שמה בלי לפקוח עליו על כל צעד וצעד, והאמת ניתן לאמרו שרביז"ל אמר פעם להרב מפאיע ז"ל; כ'גיוואלט ווערן רב אין סיגוט כ'האב נישט גיקענט ציקוקען וויא דעם טאטענס שטאט גייט ציגרונט. ע"כ

      Delete
  18. was the Eitzie Chaim never in the town of Belz????
    do you have the original visitors book of the town of belz?

    ReplyDelete
    Replies
    1. מיין רבי אין חדר האט גיזאגט, אז מען האט גערופן דעם ווילנער גאון, ווייל ער האט גיוואלט, ווילנאר וויסן וועסטו אויך וויסען. מר. ווילינג-גר

      Delete
  19. Alcohol is very healthy

    .dailymail.co.uk/news/article-2608193/Bottle-wine-day-not-bad-Leading-scientist-claim-exceed-recommended-does-live-longer-teetotallers.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. יין גורם לזנות -במדבר רבה כ

      יין מביא יללה לעולם -יומא ע'ו

      יין מביא את האדם לידי חטא לצרה גדולה ולחסרון כיס -
      תנחומא שמיני

      Delete

  20. BP

    ואומר בבטחון כי "הרעה לא תגיע להונגריה", ולא משום כך הם נוסעים לארץ ישראל

    וירא מנוחה - שהצדיק רואה שתשרה פה "לתושבי מדינה זאת" מ
    the writer misunderstood his galitzyaner yiddish and he did not proofread
    he probably said DOO HEE, they wrote Hungary
    My folks(who lost big families in auschwitz) recall hearing the speech
    this is the way they understood then as a pashtus
    they were checked how its twisted against the Bilegrayer
    It seems you have a grudge against these tzadikim, so go ahead and stick to your version like the secular zionists like to accuse the charadiem

    ReplyDelete
    Replies
    1. דברי האדמו"ר שאמר כי נסיעתו לארץ ישראל היא זמנית על מנת לחזור, עם הסברים מאחיו הרב מבילגוריי, שעפ"י מסורת בית אבותיהם הקדושים, אין תועלת בהתיישבות בארץ ישראל טרם ביאת המשיח (עמ' כו)י

      Delete
    2. Rabiner wood ridge, the booklet was printed 3 times then non-censured and censured, all of them mention numerous times the same assurances for the entire country, of course it was his genuine hope.. but people already see he couldn't save himself and his city.. so it was all either self-serving or just plain "appeasement".. this booklet is history.

      Delete
    3. יציאתו של האדמו"ר מבעלז
      רבי אהרן רוקח מהונגריה אירעה בימי השואה, בתחילת שנת 1944. האדמו"ר מבעלז רבי אהרן רוקח, מנהיגה של חסידות בעלז, הצליח להימלט בעזרת חסידיו, יחד עם אחיו, הרב מרדכי רוקח, מפולין הכבושה בידי הנאצים להונגריה. לאחר ששהו בה במשך כשמונה חודשים, עזבו אותה השניים בטבת תש"ד ועלו לארץ ישראל. כחודשיים לאחר יציאתם כבשו הנאצים את הונגריה וכעבור חודשיים נוספים החלה השמדת יהודי הונגריה באושוויץ. לאחר מלחמת העולם השנייה היו שהאשימו את האדמו"ר כי הדברים שנשא אחיו בשמו בדרשת הפרידה יצרו רושם שהאדמו"ר צופה שלווה ומנוחה לנשארים בהונגריה, וכך תרמו לתחושת הרגעה שלא התאמתה. האשמה זו זכתה לתגובה מצד חסידיו ומצד היסטוריונים, והוויכוח שהתפתח סביבה נודע כפולמוס הדרשה

      הפרשה קיבלה ממד חריף יותר, כאשר התברר שממהדורות מודפסות מאוחרות יותר של הדרשה (שהודפסו בישראל בשנות ה-60) הושמטו מן הדרשה השורות הכוללות דברי חיזוק והרגעה. היו שהאשימו עקב כך את חסידי האדמו"ר בניסיון להסתרת האמת

      https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%AA_%D7%94%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%95%22%D7%A8_%D7%9E%D7%91%D7%A2%D7%9C%D7%96_%D7%9E%D7%94%D7%95%D7%A0%D7%92%D7%A8%D7%99%D7%94

      Delete
    4. WR: "It seems you have a grudge against these tzadikim"
      ח"ו

      יציאתו של האדמו"ר מבעלז
      רבי אהרן רוקח מהונגריה אירעה בימי השואה, בתחילת שנת 1944. האדמו"ר מבעלז רבי אהרן רוקח, מנהיגה של חסידות בעלז, הצליח להימלט בעזרת חסידיו, יחד עם אחיו, הרב מרדכי רוקח, מפולין הכבושה בידי הנאצים להונגריה. לאחר ששהו בה במשך כשמונה חודשים, עזבו אותה השניים בטבת תש"ד ועלו לארץ ישראל. "כחודשיים לאחר יציאתם כבשו הנאצים את הונגריה" וכעבור חודשיים נוספים
      החלה השמדת יהודי הונגריה באושוויץ. לאחר מלחמת העולם השנייה היו
      שהאשימו את האדמו"ר כי הדברים שנשא אחיו בשמו בדרשת הפרידה יצרו רושם שהאדמו"ר צופה שלווה ומנוחה לנשארים בהונגריה, וכך תרמו לתחושת הרגעה שלא התאמתה. האשמה זו זכתה לתגובה מצד חסידיו ומצד היסטוריונים, והוויכוח שהתפתח סביבה נודע כפולמוס הדרשה

      הפרשה קיבלה ממד חריף יותר, כאשר התברר שממהדורות מודפסות מאוחרות יותר של הדרשה (שהודפסו בישראל בשנות ה-60) הושמטו מן הדרשה השורות הכוללות דברי חיזוק והרגעה. היו שהאשימו עקב כך את חסידי האדמו"ר בניסיון להסתרת האמת

      https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%AA_%D7%94%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%95%22%D7%A8_%D7%9E%D7%91%D7%A2%D7%9C%D7%96_%D7%9E%D7%94%D7%95%D7%A0%D7%92%D7%A8%D7%99%D7%94

      Delete
  21. !ר"צ: והיא אינה מצונזרת

    קטע מתשובה ארוכה שכתבה הגה"ק שר התורה והיראה התנא אלקי הדבר"י ז"ל מעיר סאטמאר להרב מצעהלים ז"ל. וזל"ש

    שלו' וכט"ס אל כבוד ידידי הה"ג החסיד המפואר בנש"ק כש"ת מוה"ר לוי יצחק שליט"א, אב"ד בעיר נעוויארק יצ"ו

    אחדשת"ה באה"ר, הגיעני מכתבו ע"ד נסיעה הבחורים לאמעריקא, שמעולם לא הסכמתי שיסעו "בחורים" לאמעריקא מחמת סכנת הנפש, גם כעת אשר הפחד ובהלה במדינות אלו ר"ל, איננו מתערב בדבר ואינני אומר הן או לאו, מחמת שלא אוכל לקבל עלי אחריות "כדברי כ"ת נ"י" ומי יוכל לידע העתידות, אמנם אולי השני בחורי חמד אשר כתבתי בשולי היריעה שבמכתבם, אין להם פחד מהעתידות בלבד אלא אין רגע בלא פגע רח"ל, כי הממשלה אינם מניחים פה שום בחור שהוא חוץ למדינה, וכ"פ הי' לנו צער גדול שתפסו בחורים בשוק ובביהמ"ד גם בבית מלונם, כי מחפשים חיפוש אחר חיפוש ובקושי גדול לפדותם ובחור אחד יושב בבית האסורים זה כמה חדשים בצער גדול, וכעת נתחזקה הגזירה עוד יותר אשר מי שיחזיק בביתו בלינת לילה אחת את מי שהוא מחוץ למדינה, נענש ג"כ בעונש חמור ר"ל, מובן שהכרחו כל אלו לברוח מכאן, ואולי השני בחורי חמד הנ"ל אין להם מקום לברוח כי האחד הוא יליד פולין אשר זה יותר מעשרים שנה שבא אבותיו לאונגארן אשר הי' מעת המלחמה סלאוואקיי ועכשיו נעשה אונגארן, ונגרשו משם מחמת שהמה ילידי פולין, ומדינת פולין אינם רוצים לקבלם מחמת שזה כבר שנסעו משם, כאשר בטח שמע מאשר קרה לשם לכמה אלפים נפשות מישראל ה' ירחם, המה שמה במתבא ואין להם מנוח, ועומדים ומצפים לרחמי שמים להמציא להם רשיון לבוא "לאיזה מדינה" מובן שזה הבחור לא יוכל לבוא לבית אבותיו שהמה במחבא, גם הבחור השני הוא יליד פעסט, יתום מאב ואם, עוד מילדותו, והתגורר פה בישיבתינו, וכעת מדינת אונגארין אינם מקבלים מי שלא נתגדל במדינתם, גם אין לו מכתבים הראוים לפי נימוסיהם, מובן שאלו שאין להם מקום מנוס ומכריחים לישיב פה בפחד ובהלה בכל רגע שלא יתפסו ח"ו, ו"בכל אלו המדינות הקרובות אין מניחים לעבור ולישיב שום יהודי שהוא מחוץ למדינה", ואין זה אלא פחד ובהלה גדולה יומם ולילה, ולא יכולתי לראות בצרת נפשם, גם המה בחורים מופלגים מאוד, ת"ח וירטי ה', יושבים על התורה והעבודה, גלל כן "יצאתי מגדרי"! לסייע להם לבוא למדינת אמעריקא מה שלא הסכנתי בכאלה! (אף שיצא מגדרו לא הי' יכול להציל אף אומלל אחד אף "שרצה", ואף אחד לא היה באמעריקא או חיים שר"י בלאנדאן לסייעם לאר"י. המעתיק) כי הנני חושב זה למצוה להצילם מצרה כזו וה' ירחם! ... עיי"ש

    הק' יואל טייטלבוים

    ReplyDelete
  22. התנא אלקי הדבר"י ז"ל
    was he mamesh a Tana halchicaly? or hype?

    ReplyDelete
    Replies
    1. beauty is in the eye of the beholder.

      Delete
    2. שו רבתי במדינהWednesday, March 07, 2018 2:29:00 PM

      לא דיקתי "התנא אלקי" תלו תנא בדלא תנא?. כך קבלתי

      Delete
    3. כמו בשנת תשכ"ו הייתי פעם בחדר של הדבר"י ז"ל, רביז"ל יצא מחדרו לאיזה זמן קצר ובדקתי על הספרים שהיה על השלחון שמה אחת ושתיים.. וראיתי מונח מלפניו ספר "טהרת יום טוב" וכתב בדף השער: שניתן במתנה "להתנא אלקי" וכו' וכו'. הספר היה מונח מלפניו ובארגונו, והוא ז"ל סבל אותו הטיטול (שכתבו עליו הגה"צ ידידו חסידו ומקירו עליו) ותוכל גם אתה

      וכדאי לציין שרביז"ל סיפור פעם בשעראן ספרינגס, ששמע אומרים שאנשי ליבאוויטש דימה לרבם למשרע"ה, והגיב הלא אף על הבעשטה"ק שהגדיל עליו לאמר גדולות עד אין חקר, אף אחד לא דימה לו ח"ו למשרע"ה, שאחריו לא קם וד"ל

      Delete
    4. ..linger: "was he mamesh a Tana halchicaly? or hype?"

      ברצות ה' דרכי איש, גם אויביו ישלים אתו

      בס' טהרת יו"ט ח"ו יש תשובה מהרב הגאון ר' אלי' מאיר בלאך ז"ל בענין המחיצות בביהכ"נ נגד הגר"מ פיינשטיין בתוך הדברים כתוב הרב בלאך ז"ל: "כל מה שכתב הגאון מסאטמאר שליט"א באיסור מחיצות הנמוכות שבין נשים לגברים בבהכ"נ שרואים אלו את אלו כשהם זה בצד זה הם ברורים כשמש". ועוד שם; ומה שהשיג הגאון מסאטמאר על מה שהשיג בס' ערוך השולחן לקרות קר"ש נגד שער של אשה מפני שבעו"ה כבר פרצו גדר והרגלו האנשים לראות בגילוי שער, ידעתי שצווחו על זה כל גדולי ישראל בליטא ולא הסכימו לדבריו. ע"כ עיי"ש שהאריך

      Delete
    5. גר צדק: התנא אלקי הדבר"י ז"ל 
      "was he mamesh a Tana halchicaly? or hype?"

      לא תמצא בכל הש"ס מכל התנאים ואמוראים כל כך מופתים ונפלאות כמו אשר יסופר מ"התנא" רבי חנינא בן דוסא, והתנא רפב"י. ועכ"ז בכל הש"ס בבלי וירושלמי לא תמצא אף "דבר הלכה אחת מהם". וד"ב

      Delete
  23. Ruach
    "
    ואך טוב וחסד ירדוף וישיג את אחב"י בני מדינה זו. ואת הארץ.. כי נעמה - מחמת כי שם שורה הנעם העליון (עמ' יט). בהמשך החוברת מובאים דברי האדמו"ר שאמר כי נסיעתו לארץ ישראל היא זמנית על מנת לחזור, עם הסברים מאחיו הרב מבילגוריי, שעפ"י מסורת בית אבותיהם הקדושים, אין תועלת בהתיישבות בארץ ישראל טרם ביאת המשיח "
    please quote the whole piece not out of context

    ReplyDelete
  24. wu" "was he mamesh a Tana halchicaly?"

    ויען אחד מהנערים ויאמר הנה ראיתי בן --- ידע נגן וגבור חיל ואיש מלחמה ונבון דבר ואיש תאר וה' עמו.. -שמואל א צג

    ואמר רב יהודה אמר רב כל הפסוק הזה לא אמרו דואג אלא בלשון הרע יודע נגן שיודע לישאל גבור שיודע להשיב איש מלחמה שיודע לישא וליתן במלחמתה של תורה (איש תואר שמראה פנים בהלכה ונבון דבר שמבין דבר מתוך דבר) וה' עמו שהלכה כמותו בכל מקום. (שדבר המלך ודתו מגיע) י

    בכולהו אמר להו יהונתן בני כמוהו כיון דאמר ליה "וה' עמו" מילתא דבדידיה נמי לא הוה ביה חלש דעתיה ואיקניא ביה.. ע"כ -סנהדרין צג

    זכה משה שנקרא התורה על שמו! - די סאטמארע שיטה

    ReplyDelete
    Replies
    1. נער:זכה משה שנקרא התורה על שמו! - די סאטמארע שיטה

      יש תחת ידי צילם בכתב"י של הדבר"י ז"ל בעת שקולו הי' נמוך אליו והי' כותב דבריו בניירים וז"ל: "מרדכי פר"מ (פריעדמאן נ"י) סיפור שראה במארגן זשורנאל בארטיקל של דוד פלונקער, שמספר שם הוויכח שהי' בכנסת אודות הסווימינג פול והי' א' שאמר שזה עולה גדולה לעשות סווימינג פול בירושלים, השיב לו א' שם בכנסת; שלא יעשה בירושלים מנהגי סאקמיר. ע"כ

      Delete
  25. פ"צ; אחרי פטירתו רצה גם מ"מ האדמו"ר רבי יואל מסאטמאר זצ"ל להגיע לבעלזא

    למען האמת: והאמת ניתן לאמרו שרביז"ל אמר פעם להרב מפאיע ז"ל
    te emes with Paye ruv were never partners
    it never clicked

    ReplyDelete
    Replies
    1. פאיער רב איז גיווען אנ עילוי אין א מח עצום, וע"כ א בקי עצום בהויות דעולם החסידות, ער איז גיווען ממש פון די איינציגע וואס האט גיהאט א "שטיקל" מה שבלב רביה"ק אז. ולעומתו האט דער רבי צי איהם מער גירעדט וד"ל

      ער איז גיווען א ירא שמים אין אנ איש אמת עד שידו מגעת.. ער האט גיקענט מאכן טעותים אין צימאל סתירות, אבער אין דנין אדם אלא לפניו.. ער האט גיט משוה גיווען סתירות אין שגיאות פאר וואס האבן גיהאט א שייכות מיט איהם, אין אוודאי נישט אלעס וואס "מען זאגט" נאך פון איהם מיז אייביג אמת זיין אז ער האט דאס גיזאגט בכלל, אבער בדרך כלל איז ער ז"ל גיווען אנ אמת'ער דולה ומשקה מבאר"י דחיי. זי"ע

      Delete
  26. תנא ופליג said...
    גר צדק: התנא אלקי הדבר"י ז"ל
    does writing that hagoan misatmer was correct on a issue, make you in to a tanna?
    If for instance, reb Yankel Blau writes Debreciner Ruv was correct, then Debreciner Ruv gets the status of a Tana Elokai?
    how does your logic system work?

    ReplyDelete
  27. Umer hazuger
    "'גיוואלט ווערן רב אין סיגוט כ'האב נישט גיקענט ציקוקען וויא דעם טאטענס שטאט גייט ציגרונט. ע"כ"
    so the brother the holy eitzie chaim was a failure,
    he ruined the fathers city???
    is that the deep hidden message?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ר משה פון ניו יארקTuesday, March 13, 2018 3:05:00 PM

      MG: So..

      אין :משיבין" על הדרש ואין מקשין עליו, ולא עוד אלא שמתעלמין מן הסתירות המרובות שבדרשות ובאגדות. שכן אמרו

      Delete
  28. דרכם של התנאים ביצירת ההלכות הייתה כדרך הפרושים, כלומר "התבססות על תורה שבעל פה" ולא על תורה שבכתב גרידא, לכן עיסוקם היה בדרישת דרשות מהפסוקים בדרך של י"ג מידות שהתורה נדרשת בהם או דרישת מילים ואותיות מיותרות, כך למשל דרשו נחמיה העמסוני ושמעון העמסוני את כל הפעמים בתורה בהם מופיעה המילה "את", ולמדו מכל "את" דין נוסף שהכתוב בא ללמדנו ברמז, חכמי התנאים היו מקפידים לדרוש את התורה בדקדוק רב עד כדי כך שנאמר על רבי עקיבא שהיה מגדולי התנאים, שהיה לומד מכל קוץ תילי תלים של הלכות. שיטת לימוד זו לא הייתה מקובלת על כת הצדוקים, הללו כפרו בתורה שבעל פה והאמינו רק בתורה שבכתב, אמנם התנאים היו המנהיגות הרוחנית והפוליטית המרכזית של העם היהודי, וכך התגבשה הלכה המבוססת על תורה שבעל פה עד ימינו

    ReplyDelete
  29. ד said...
    wu" "was he mamesh a Tana halchicaly?"

    ויען אחד מהנערים ויאמר הנה ראיתי בן --- ידע נגן וגבור חיל ואיש מלחמה ונבון דבר ואיש תאר וה' עמו.. -שמואל א צג

    ואמר רב יהודה אמר רב כל הפסוק הזה לא אמרו דואג אלא בלשון הרע יודע נגן שיודע לישאל גבור שיודע להשיב איש מלחמה שיודע לישא וליתן במלחמתה של תורה (איש תואר שמראה פנים בהלכה ונבון דבר שמבין דבר מתוך דבר) וה' עמו שהלכה כמותו בכל מקום. (שדבר המלך ודתו מגיע) י
    where do you see the halcha is like him everywhere?
    that in KJ nobody goes to vote in the impure Bechiras? or KJ does not take money from Bibi?
    in the meantime majority of minyan ubinyan, a half million charadie jews who are Medakdek Kalah kebechamurah, are going every 4 years to vote in the charadire legislatures? and all their Mosdois are sponsored by the Israeli governmeny
    So, again
    where is ו שהלכה כמותו בכל מקום????

    ReplyDelete
    Replies
    1. but I'm sure that all the half million "know" of SR that he forbids it right? they rely on there "moetzi" leaders וואס זאגען אנדעריש and in fact every juvenile on the streets of bnei brak you meet will refute him.. in a sabra second right?

      You can force a horse to the "water" but you can't force him to drink.. But they see the water they smell they taste it.. that good enough. we feel your pain. but you too know.

      Delete
  30. דעת בהב said...
    פאיער רב איז גיווען אנ עילוי אין א מח עצום
    Did you see 1 printed teshuva from the greatest goan of our doir, the Payer Ruv???
    was he not a hoiz bocher???
    what type of boys were usually the Hoiz Bucherim?
    ask you grandfather??

    ReplyDelete
    Replies
    1. he had a Yeshiva and great mora haraas are his talmidim, go fly a kite

      Delete
    2. The payer ruv, was a genius he was an expert היודע לעבר השנה in par with RMDB in fact he set the hisachdus calendar, that knowledge attracted him to the SR

      Delete
  31. MA
    "Ma said...
    The payer ruv, was a genius he was an expert היודע לעבר השנה in par with RMDB in fact he set the hisachdus calendar, that knowledge attracted him to the SR"
    his work on the calendar was shoddy
    Mister Wieshouz zol zien gezunt really changed it for the better
    The payers father was already a satmar chusid, that is the attraction

    ReplyDelete
  32. BA
    "they rely on there "moetzi" leaders וואס זאגען אנדעריש and in fact every juvenile on the streets of bnei brak you meet will refute him.. in a sabra second right? "
    what are you talking about????
    Dont get it
    BA
    "but I'm sure that all the half million "know" of SR that he forbids it right?"
    yes I agree
    the both satmars with the fat wallets are promoting it and him 24/7 to drill it in to peoples head, and it helps Toita Bankes

    ReplyDelete
    Replies
    1. The whole purpose of Satmar 'hasbara' is that every Yid should "know" the alternative, and that there is consequences in their choice.. That they all know! so it's not so bad. the other goal is that every intelligent gentile should know to that Zionism is not Judaism. Keep up the good work fatcat's!.

      No Satmar does not want the palestinians to take over! (according RJT), he trusts England and wants them to fulfill their Mandat humanisticly and acording to the facts on the grounds.

      Delete
  33. Da
    "he had a Yeshiva and great mora haraas are his talmidim"
    his yeshiva always had weak boys,
    the only 2 dayanim that he produced are his 2 sons.....that learned probably by him,

    ReplyDelete
    Replies
    1. ריכטיג די צוויי גאונים דיינים ורבנים מומחים, פאר אללע יודישע קינדער גיזאגט זיי זענען א דירעקטע פראדוקט פונם פאיער רב ז"ל אשרי למי שמגדלם!! (איך האב גילערינט בענעזאם - אין זיך גיחברט אין חדר מיט הרה"ג רש"ל שליט"א וד"ב) אויך דאכט זיך איז הרב אפרים שמעון לייכטאג דומ"ץ אויך זיין תלמיד, אפשר הרב פאלאטשעק אויך

      Delete
  34. רבותי נישט ענטפערן פאר קיין בעלזער משכילים, אבער פאר סאטמארע שקצים. וד"ל

    ReplyDelete
  35. גבאי שני וחציThursday, March 15, 2018 6:45:00 PM

    Fievish Ashkenazi Wednesday, 2:13:00 PM : "was he not a hoiz bocher???

    ביז תשכ"ח זענען אללע קביעות'דיגע הויז בחורים גיווען ת"ח בתורה וחסידות, וואס זענען לדוגמא עד היום הזה, שוין אריבער צען יאהר וואס הרה"ח י"צ ברייער נ"י זיצט רוב רבוי פון מעת לעת אין לערינט פלייסיג בקול רם מיט א חבריתא מסכת נאך מסכת. שלום יוסף האט מיר פארציילט אין זיינע צייטען איז געקומען אמאל צום רבין הרב הירשפרונג האט ער פארן אריין גיין צים רבין גיפרעגט: נו הויז בחור וויא האלט מיטן לערנען, האט ער איהם גיענטפערט; גדול שימושה יותר מלימודה. האט ר"ה איהם גיזאגט מיט התפעלות: יעצט האט איהר גיזאגט אנ אמת ווארט

    אמרו (ברכות ז':) גדולה שמושה יותר מלמודה שהרי אלישע ע"י שיצק מים על ידי אליהו ז"ל זכה ו"מלא מקומו" וכן אמרו (במדבר רבות פ' י"ז) על יהושע נוצר תאנה יאכל פריה

    ReplyDelete
  36. גבאי שני וחציThursday, March 15, 2018 7:25:00 PM


    חיים שנעבאלג הי"ד איז גיווען דבק ברביז"ל בדביקות עילאה, ער פלעגע בזמנו אסאך שמועסן מיט רבין, ווען ער פלעגט קומען אויף א שבת איז ער צימאל גיווען ביי מיר, האט מיר פארציילט; כידוע דער רבי האט זיך נוהג גיווען לטבול בית גב ידיו בטבילה אין א טעפעל (פון סינק) נאך הדקת התפילין צי סיי ווען, וואס איז גישטאנן דארט גרייט תמיד. צימאל פלעגט איבער גיסן דאס טעפל אין סאיז גיווארן ליידיגער, איז חיים ע"ה גילאפן אנציפולן צוריק דאס טעפעל, טראכטינדיג פון אלישע "שיצק" מים על יד אליהו.. ווינדער איבער ווינדער ער קומט צילויפן אין דע רבי שטרעקט אויס ביידע הענט אין חיים ע"ה האט אפגיגאסן דעם רבינס הענט גראד אויף די פלאר פון ביהמ"ד, נישט זיך איינגעטינקען די הענט כדרכו! זכותו יגן עליו

    ReplyDelete
  37. is the famous hoiz bucher Wienstochk some rav horoshi ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ער איז א ת"ח ויר"ש באמת, מלא וגדיש לאורך ימים ושנים, ער איז גיווען כמו אכט יאר הויזבחור, איז זיך גילאזט פארהען דעם שיעור השבוע ביים רביז"ל א יעדע וואך אלץ הויזבחור

      Delete
  38. CA
    " other goal is that every intelligent gentile should know to that Zionism is not Judaism. Keep up the good work fatcat's!."
    bad job in PR
    so far only the cannibals of ISIS, Hamas and Iran know it

    BTW
    this all hasborah is against the torah
    its prohibited to learn with a gentile Torah, the 3 oats are being drilled on radio,
    its Torah(no matter if its halacha or agadah) and it is prohibited
    its a bigger sin then the 3 oats which is not quoted in poskim and a bigger sin then limud torah for women, the Satmar cardinal sins

    ReplyDelete
    Replies
    1. DR: ""this all hasborah is against the torah its prohibited to learn with a gentile Torah, the 3 oats are being drilled on radio, "

      איך עשה ר' יוחנן בן זכאי כשהבריונים האכיפו את שלטונם על ישראל נגד הרומים, והיה זקוק לפנות אל הרומים להראות להם שאילו הבריונים הרוצחים והמורדים אינם בשום אופן האומה הישראלית

      Delete
  39. Tzemach
    "שאילו הבריונים הרוצחים והמורדים אינם בשום אופן האומה הישראלית"
    did he use these words???

    ReplyDelete
    Replies
    1. go ahead make up your own.

      Delete
    2. בחי' החת"ס או"ח סי' לט על מג"א ס"ק ד כתב: ועי' בתויו"ט משנה ד פ"ז דנדה דתמה על כותים אי גירי אמת הן איך עשאום כנכרים לטהר נדות ואהלות שלהם. ונראה לפענ"ד שיש כח בכלל ישראל להוציא המורדים מכלל האומה, ויחזרו "לגוים גמורים" אף להקל וזכר לדבר ראה ויתר גוים שהתיר להם ז' מצות אע"ג דלאו ראיה גמורה היא מ"מ כנ"ל והם נמנו וגמרו להוציאם מברית ישראל לגמרי..עיי"ש

      Delete
    3. האגרת הזאת כתב רבן יוחנן בן זכאי בצוואת רבן גמליאל הנשיא ליהודים אשר בעיר רומי

      https://he.m.wikisource.org/wiki/%D7%90%D7%92%D7%A8%D7%AA_%D7%A8%D7%91%D7%9F_%D7%99%D7%95%D7%97%D7%A0%D7%9F_%D7%91%D7%9F_%D7%96%D7%9B%D7%90%D7%99

      Delete
    4. AyYa 11:50 "did he use these words???:

      :כתב רבן יוחנן בן זכאי
      לעת עתה הוטל (ס"א הטיל) הנחש [ את בס"א] הזוהמא ממנה, בן הנדה -- ת"ח בשמו ות"ח בתוארו, העולה משיח, יצא מעם השם ומהויות הנחש אשר הוא גם כן ח"ת מטוב ורע וכפה על האמת את מכסת שקרו לדבר בהשם, חתימת עם האמת, וכפר באחדות ובתורת אלקינו ולעג על דברי חכמים עד מאד אבל אנו מקנאים את קנאת השם ומסרנו אותו למיתה על ידי שופטינו מארצינו אשר העמיד עלינו הקיסר מעירכם ונקבר בקבר סרוחה כפגר מובס ונאבד מן העולם אך טומאתו נשאר בארץ וקול זעוות הטומאה נשמע בכל מקום, עומד הטומאה וחי.. וכו' ע"כ

      Delete

Please think before you write!
Thanks for taking the time to comment
ביטע טראכטן פאר'ן קאמענטירן, און שרייבן בכבוד'דיג, ווי עס פאסט פאר אידן יראי השם

ביטע נוצן עפעס א צונאמען כדי דער שמועס זאל קענען אנגיין אויף א נארמאלן שטייגער

Please, no anonymous comments!!