As a child of a talmid of Reb Mottel, I grew up hearing stories and vertlach about him. Then, when the Alumni Association starting sending out the tapes I would often listen to them. As a child it was difficult to listen to, with the accent not being what I was used to, but I got used to it. I may not relate to him like a shtikkel Yated, with all the cliches, but Reb Mottel, who was not a כהן, has a special place in my heart. You might call it Litvak royalty. The world could have used more good Litvaks like him, but sadly Hitler and the Litwaukees yms"h all but wiped them out. It's ironic and sad that none of his, nor any of Reb Elya Meir's descendants are currently in any leadership positions in the Yeshiva that they built with the sweat of their brows.
Direct Link to the full article and Dos Yiddishe Vort issue
Photo Source
nice pic,
ReplyDeleteis that rav elazar levi on rav mottel's left?
Dovy j,
ReplyDeleteI am a grandson of Rav Eliezer Levi and do not believe that is him in the picture. Rav Levi is currently in the hospital fighting for his life and in great need of Rachmei Shmayim. Please Daven for Reb Eliezer Ben Gelah. Did you learn in Telz?
yossi,
ReplyDeleteyes. many, many years ago.
FSR I thought his name Elozor, not Eliezer
ReplyDeleteReb Lozor Levi
His real name is Eliezer, though everyone refers to him as Elozor or Lozor.
ReplyDeleteah. I see.
ReplyDeleteas opposed to Reb Elozor Menachem Schach, who was known as Reb Lazer.
ReplyDeleteIt is Ironic that there is no zecher in the Yeshiva of Rav Eliyahu Meir, Rav Mottel Katz, Rav Boruch Sorotzkin or Rav Mottel Gifter. Who would have thought that Rav Aizik's mishpacha is whats left, RADG - who actually is a talmid of RACL from Chicago.
ReplyDeleteTelz is a sad story. The original founders were real gedolim. when they were gone the fighting started. like cats and dogs. endlessly.
ReplyDeleteLook at the kids now, so many of them are a bunch of loosers...
Theres a real lesson here: The next time you fight, think ahead. will I be better off after this fight, or will I be better now if I give in?
The problem is that the Telzer derech of neatness and seder is not in style anymore, the world is more casual theses days and Bochurim are ambarrased infront of their Chasideshe counterparts to look neet and put together they feel cool looking Yeshivish , shlumpy and living in dormitory rooms that look and smell like Garbage cans
ReplyDeleteוז"ל הרה"ג ר' חיים מרדכי קטץ זצ"ל ראש ישיבת ומייסד ישיבת טלז בארה"ב "בלי דעת וחשבון שורר בלבול ואנדרלמוסיה גם ביראי ה' הרי הראה לנו ה' אותות ומופתים גדולים גילוי שכינה ממש רצוני לומר בנוגע לפעולות ה' ונצחון הגדול על מצרים אשר בשם מבצע סיני יכונה אין זה אלא נס גדול המצרים התכוננו ימים ושנים כדי להשמיד להרוג ולאבד בכלי נשק חדשים ומשוכללים שהמציאה להם מלכות הכפירה ולבסוף נחלו מפלה גדולה ותבוסה שלמה נפלו בידי מעטים באורח פלא ולעיני כל העולם הכל ראו בזה יד ה' והשגחה עליונה ונתקדש שם שמים בכל זאת יש אשר יבואו גם ממחנה היראים ויגידו שאין כאן לא נס ולא פלא חס ושלום אך ידם וחכמתם של החופשים עמדה להם וכוחם ועוצם ידם הוא מלבד שיש בזה דברי מינות שהרי אין אדם נוקף אצבעו למטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה חולין ז ב ואין דבר נעשה מבלעדי ההשגחה הרי כל קיומו של ישראל בין העמים נס גדול הוא ומה גם קיומו ועמדתו בארץ ישראל המוקפת מדינות של שונאים מושבעים לכלותה ולבלוע אותה חס ושלום
ReplyDeleteבזמן שההסתר פנים גדול כל כך ומצב עמנו ירוד ושפל כשזכינו לאור פניו יתברך ונתחזקנו בגבורתו מלא עולם נמצאים בין היראים שרוצים להכחיש המציאות הגדולה ולמעט את דמות ההשגחה והארת הפנים בישראל האין זה בלבול דעת נורא
אולם באמת אין הפלא גדול כל כך שהרי מצינו שישנם כאלו שאפילו כשרואים הארת פנים מה' יתברך מכחישים את התקרבות ה' אליהם ויצא בן אשה ישראלית והוא בן איש מצרי בתוך בני ישראל וינצו במחנה בן הישראלית ואיש הישראלי ויקרא כד י וכתב רש"י מהיכן יצא רבי לוי אומר מעולמו יצא רבי ברכיה אומר מפרשה שלמעלה יצא לגלג ואמר ביום השבת יערכנו דרך המלך לאכול פת חמה בכל יום או שמא פת צוננת של תשעה ימים בתמיה ויש לתמוה איך יתכן שאחד מבני דור דעה דור המדבר אשר ראו כל כך הרבה נסים גלויים מזמן יציאת מצרים עד בנין המשכן ילגלג על סידורו של לחם הפנים.
רואים אנו מכאן יסוד גדול מי שאמונתו אינה בהירה אצלו יכול להכחיש כל גילוי של הארת פנים מאת ה' וללגלג עליו.
ויש להוסיף דגם מקדושי עליון אשר אמונתם בה' היא נשמת רוח אפם דרוש ונתבע שתהיה אצלם האמונה בהירה ונהירה ושתהיה כחלק מחושיהם כדי שלא יבואו לידי כישלון.
"ויאמר ה' אל משה יען כי לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל לכן לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם" (במדבר כ יב) וכתב הרמב"ן שם א ז"ל "והאמת כי הענין סוד גדול מסתרי התורה כי בראשונה אמר לו הנני עומד לפניך על הצור בחורב והכית בצור יאמר כי שמו הגדול על הצור בחורב שהוא כבוד ה' האש האוכלת בראש ההר ובעבור כן לא הכה אלא פעם אחת ויצאו מים רבים אבל בכאן לא פירש לו כן והסכימו שניהם להכות בצור פעמיים והנה זה חטא על כן אמר לא האמנתם בי לשום אמונה בשמי ובאמונה יעשה הנס"
ביאור הדברים משה ואהרן חשבו שדוקא ברפידים שהיתה השראת שכינה באופן מיוחד וכמו שכתוב הנני עומד לפניך שם על הצור שמות יז אפשר שייעשה הנס על ידי ה' לחוד אולם במדבר שאין בו השראת שכינה מיוחדת נצרכת איזו פעולה יותר ממשית ויותר חזקה בכדי שייעשה הנס ויצאו מים מהסלע.
אולם זה הוא חסרון באמונה בהירה נכונה שהרי מציאותו של השם יתברך ממלאה את כל העולמות לית אתר דפנוי מיניה ולכן נענשו דלפי שיעור קומתם ומדרגתם היו צריכים משה ואהרן לחיות באמונה כל כך בהירה לדעת ולהבין שאין חילוק והבדל במקום מצד כחו של השם יתברך באמונה ייעשה הנס ובגלל חסרון בהירות האמונה נחסר קידוש שם שמים בעולם ולכן נענשו זאת לפי דעתי עכשיו העבודה העיקרית באופן כללי של אגודת ישראל להשתדל להביא בהירות האמונה שתהיה צרופה מזוקקת ונכונה לעיני בני עמנו אף אמנם כי גדולים המה מעשיה של אגודת ישראל בארצות הברית בהרבה שטחי העבודה ורישומה ניכר ברוך ה' הרבה מכל מקום כעת מהראוי להתמסר יותר לעבודה קדושה זו של הבהרת האמונה מאחר שלקויה ופגומה היא רח"ל" (באר מחוקק דף שנו).