Hirshel:
Aron Marcus writes that he heard from an honest person that by the era of the Denmark War
the Rav of Lomzhe (maybe the Divrie Malkiel) visited the holy Chidushei haRim. The Lomzhe Rov came out of the room with a glowing face of התפעלות. He was asked what happened ?
He answered I am from the Lita and was not educated in emunas tzadikim
and now the Chidushai haRim told me as follows: That he learned by the holy Kozhnitzer Maggid. When he was 17 years old, on a Rosh Chodesh Nissan, The Rebbe told me that as is known today is the Rosh Hashana for the kings. All the ministers in heaven come to the heavenly court. They all visited me as well. All except for one. The minister of Persia came to my door but I didn't allow him to enter, since he is more evil then all of them. This what the Chidushai haRim told me now. The Lomzhe Rov finished by saying: I thought until now that the concept of a tzadik that is spoken about in the Torah is that he is a Jew multiplied by ten. That he's MUCH bigger than ordinary Jews like me. Now I see that it's a totally different ballgame. His thoughts are not our thoughts, his path is not our path. The Chidushei haRim generally acted very "shpitz" to misnagdim. He would always approach them with the wildest chasidic stories. Some of them, like the Lomzhe Rov, were nispo'el from the stories, but the chemdas Shloma he turned off with his shpitz story. It just ruined it. By the way: What happened then with Persia ?
Can we say that the holy Kozhnitzer had the same view like Bibi? That u can't make agreements with Iran because they're the epitome of evil. Thoughts for Purim... (Sorry about the shadow on the picture...)
Thoughts for Purim...
ReplyDeleteThat says it all!
ReplyDelete? הירשל אמר, וואס פארשטייען מיר אין צדיקים
ברכות לד: א"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן כל הנביאים כולן לא נתנבאו אלא למשיא בתו לתלמיד חכם ולעושה פרקמטיא לת"ח ולמהנה ת"ח מנכסיו אבל "תלמידי חכמים עצמן" (ישעיהו סד, ג) עין לא ראתה אלהים זולתך!!! יעשה למחכה לו ע"כ
צדיקים הם "המחכה לו" באמת ובתמים, ועליהם אין לנו שום השגה בההשתוקקות שלהם.נפשם חולת אהבתו ית' ואכמ"ל
Tzig: "Now I see that it's a totally different ballgame. Can we say that the holy Kozhnitzer had the same view like Bibi?"
ReplyDeleteTzig don't give up the American "football" the real ballgame! and with your afterthoughts.. stay away from the Kozhnitzer ball games. just my humble opinion.
https://www.youtube.com/watch?v=FHagEXLhMXs
ReplyDeletehey askan the season of "zucor" is coming up, I have a mitzvah to perform can't do without you, can we meet?
Deletetzig, you've just discovered the wheel. you think the megillah's shushan is todays persia. you're a nebech.
ReplyDeletepo: you're a nebech.
Deletewhen they start drinking in your neck of the woods?
"The minister of Persia came to my door but I didn't allow him to enter"
ReplyDeleteאמר ריש לקיש, שלש טעיות עתיד שרו של רומי (זו פרס) לטעות, דכתיב מי זה בא מאדום חמוץ בגדים מבצרה, טועה שאינה קולטת אלא בצר, והוא גולה לבצרה, טועה שאינה קולטת אלא שוגג, והוא מזיד היה, טועה שאינה קולטת אלא אדם, והוא מלאך הוא. מכות יב א
! מי יבוא בסודם של דבריהם
אא"ז מו"ר ז"ל הגיד הטעות בצרה תקלוט כבצר. כי ההורג נפש בשגגה אין לו מקום בעצמו [כמ"ש ולארץ לא יכופר כו'] אך השי"ת נותן לו מקום לגלות שמה, וזה בצר. היא החיזוק והתוקף שנותן השי"ת ויוכל לחזק בזה. וכ"כ כי התורה קולטת כמ"ש בגמ' בצר במדבר כו' וזאת התורה כו' וג"כ מי שיודע שחטא ואבד מקומו ושב להשי"ת יוכל להנצל ע"י התורה. אבל אם עולה ע"ד שיש לו מקום אינו קולט כלל כי כל מה שקולט הוא זה שיודע שאין לו מעצמו מקום. ובצרה היא שלוקח העוז והחיזוק לעצמו ולכך אינו קולט עכ"ד ז"ל. -שפת אמת במדבר פרשת מסעי
איטשעלע יעצט מוז איך מודה זיין האסט גיט פארטיישט דעם רבינ'ס ווערטער
Deleteאיטשע, על כגון דא אתמר שיחת תלמידי חכמים צריכים לימוד
Delete"u can't make agreements with Iran because they're the epitome of evil"
ReplyDeleteIt takes one to know one Bibi!
you will never hear an agudist tell a sanzer story, wonder why?
ReplyDeletehertz frankel
ReplyDeleteDoes the Israeli sanzer of netanya not say sanzer stories?
He is in the agudah
he was never an agudist don't fool yourself, he was color blind and the only color he knew was green.
Deleteווער איז דער אהרן מארקוס, ער האט גיהערט פון אנ איש אמת¿ איז שוין נישט אמת, אין ערבי ערבי צריך, איבערהויפט פון כנראה אנ אגודיסט מיט אנ א אגענדע
ReplyDeleteדאס פאסקנ'ן דיני נפשות אויפ'ן סמך פון א נערישע מעשה פון א פאר הונדרעט יאר צוריק, וואס האט קיין שום שייכות נישט מיט היינט, ואן ס'דארף ניטאמאלל זיין אמת, און ס'ווייזט גארנישט אויף (ווער זאגט מ'קען נישט מאכען א גשמיות'דיגע שלום געשפרעך מיט איינער וואס דער חידושי הרי"ם וויל זיך נישט טרעפען?) האט אזוי פיל זינען ווי דאס פסקנ'ן דיני נפשות על סמך א חצי צושטעל פון הלכות קש ותבן, וואס האט ניט די מידנעסטע שייכות מיט די מציאות. כך היא דרכם של קלי הדעת
ReplyDeleteשיינע שבה"ג דרשה, ס'פאסט פאר א אויבערלענדער חסיד, איידער אנ אונטערלענדער ליטוואק, יבוא הנס מק"מ
DeleteLitvak of Budapest
ReplyDelete"האט אזוי פיל זינען ווי דאס פסקנ'ן דיני נפשות על סמך א חצי צושטעל פון הלכות קש ותבן,"
is oc siman 328 also a narishe miesa?
Litvak
ReplyDelete"פון א נערישע מעשה פון א פאר הונדרעט יאר צוריק"
how did a story of one the biggest gedolim like the chidushie harim, become a stupid story?
You think the chidushie harim was stupid?
"You think the chidushie harim was stupid?"
DeleteNo but I think you are
נישט די הלכה איז נעריש, דער צושטעל איז נעריש. כמבואר לכל מי שיעיין קצת ללא אמונות טפלות וכדו'.
ReplyDeleteדער מעשה איז נעריש ווייל ס'האט קיין שום מיין. ס'ווייזט גארנישט אויף. ס'האט נישט מיט קיין שום דבר מעשי, נאר א מימרא אזא, ותו לא.
דאס קענען ארויסווארפען די שכל פאר א מעשה איז נעריש, יא.
Litvak of Budapest
ReplyDelete"דער מעשה איז נעריש ווייל ס'האט קיין שום מיין. ס'ווייזט גארנישט אויף"
obviously the genius of Poland disagrees with the Budapester,
He was pure and and the Lomzhe Ruv was pure, and a story of the pure Kozhnitzer had a impact,
I understand you are entitled to say I Am Aufgeklert, and disagree with this pure primitive people
But your whole big chochma stops with the Powerful torah of the Chidushie harim and the others, then you pea-brain dont even get it, because you a landan and you only know some Brisker toras from Gelitzes Hagodah Mibies Levi.....
Litvak of Budapest
ReplyDelete"נישט די הלכה איז נעריש, דער צושטעל איז נעריש."
I assume you are busy now but we would appreciate when you have time, give us your biur how the צושטעל איז נעריש