Photo Source
Hirshel:
the Rebbe di Beis Yisroel is - in di velt - portrayed as more right wing than his father the Imrei Emes. Itche Meir Levin, the brother in law, was the father's shaliach, and the Beis Yisroel basically did not interfere. That's how they see it. The kanoyim who have a little bit of Yiras Shomayim blame Itche Meir and say that the BY had no choice but to go along with what he did, because he respected the father's choice. As if he was an Hungarian Rebbe... The "Eidah" people thought he is one of theirs. Zalminu Wienberg, the holy Tolner Rebbe's brother, writes a Mussar vort his brother heard the the Beis Yisroel give, based on Rav Kook as a role model. I assume it's not printed anywhere. Very un PC. Even for Ger.
! כעורב וכזאב וכזבח וכצלמונע
ReplyDelete! חלמא טבא חזיתא, שלמה זלמינא
שיתמו "נדיבימו" כעורב וכזאב וכזבח וכצלמונע!.. אבל הממון שנתן היה מכיפת "המדינה הטמאה" שחלק ממונם רק להפושעים כמותו כידוע, והיראים דאז ממש נפשם יוצאם בעוני. ולא איכפת להם כלל. כן יאבדו כל אויביך השם
Delete! י"ש:כעורב וכזאב וכזבח וכצלמונע
כצלמינה! קרי
זעהסט קיינער רעאגירט ניט אמאל קיינער וויל אפילו נישט א קוק טואן דערויף, נעם עס אראפ
Deleteשיינברגר, למה תראה בורותך קבל עם ועדה? וכי היתה מדינה בשנות כהונת הרב קוק זצ"ל ?
ReplyDeleteהכספים שהרב היה מחלק באו מנדיבי עם בכל העולם שהכירו בצדקת מרן הרב ושלחו לו לחלק.
לא היתה מדינה, אבל ממון המדינה כבר היה והיה צריכים לחתום להאארגענעזאציע שלהם לקבל תמיכה בשנת הרעבון וכמה מהיראים נפלו להם בפח, חיילך לאורייתא! חכם עתיק
DeleteWeizmann was in charge of all the relief monies recived from world organizations Jewish (schnorr) and none jewish to distribute famine relief monies and food in the yishuv. when they wanted to establish the rabinat in Jerusalem people had to register which side you stand with and there would be no relief coming to you if you did not support the rabinat, many people perished because of it .
DeleteAt the end of the ottoman empire and at the time of the British mandate the famine and hunger was impossible to describe, Jobotinsky writes: Jerusalem is in a bad state. Even though half of the people who receive the charity handouts perished.
Weizmann writes: The Jewish neighborhoods of Jerusalem are nothing but filth and contagious disease. It is impossible to describe in words the poverty, the absolute ignorance and the fanatic zealotry; the heart weeps at the sight of it all. Palestine's Jewish population was receiving some aid from the American Joint Distribution Committee.
נישט פרעדיגען אהבת ישראל, נאר בפועל ממש.
ReplyDeleteהרב קוק האט נישט מפרסם געווען אז זיין תפילין זענען פסול, ער האט איהם געגעבען
א מתנה
דרך אגב, דער ב"י האט גוט געוואוסט אז דער 'מחלוקת' אויף הרב קוק האט ווייניג מיט קנאות געהאט. נאר אין חו"ל האט מען געקענט פארדרייען א קאפ מיט'ן נערישקייט אז דא שטעקט עפעס אידישקייט. כולל ווילנא קעגען שומרי החומות, ביידע גוט ווערט זייער געלט.
There was a before and after in kooks epoch, lots of gedolim fooled themselves by his stagecraft and his strange writings, but gradually they sobered up and saw through him, Ger was one of them.
DeleteIt is noteworthy that the SR fought him vehemently from the beginning to end, by nature or otherwise the SR rarely if ever cursed! But on kook he writes with his own hand in his book of responsa the worst of curses on this camilion of a rebbe rav kook.
must be either he knew something about him you didn't, or you do know and just hyperventilating some frustrations .
דער גערער רבי איז גיווען א מבין אויף דעם צבוע'ק וואלט ער באמת גיהאלטן פון איהם וואלטן זיינע תלמידים אויסגיזעהן אוויא דעם קוקס
Deleteדער בעל דבר"י האט אמאל גערעדט מיט הרב קוק? ער האט אליינס דורכגעלערנט די פראבלעמאטישע כתבים זיינער? מאך זיך נישט נעריש. זיין 'תשובה' איז א בריוו צו שטיצען איין צד פון א קהליש'ע מחלוקת אויף כבוד געלט און מאכט, און ער האט געשטיצט איין צד. נישט אנדעריש ווי אהרן/זלמן לייב, שמואליק/לייזער, משיחיסט'ן/אנטי-משיחיסט'ן
Deleteסדנא דארעא חד הוא
לינקער ליטוואק: ער האט געשטיצט איין צד. נישט "אנדעריש ווי אהרן/זלמן לייב
Deleteדי ביסט א בעלזער משכיל, נישט שייך די צי ענטפערן ווייל כ"ש דפקר טפי, קיש מיר און תחת הגדול
heshy pam said...
ReplyDeleteThere was a before and after in kooks epoch, lots of gedolim fooled themselves by his stagecraft and his strange writings, but gradually they sobered up and saw through him, Ger was one of them.
I dont get it
you are reading here a story of the Bies Yisroel decades later, what are you talking about" they sobered up" who sobered up.....
"who sobered up....."
Deleteobviously it wasn't you.
Heshy Pam
ReplyDelete"It is noteworthy that the SR fought him vehemently from the beginning to end"
you are very naive that he fought only one goan Vetzadik from begining to end, the list of begining to end wars is huge....
Laser Epstien"the list of begining to end wars is huge...."
Deletewhere you on the list to, or just your rebbes.
! שן תשבר - ועברית תדבר
Heshy
ReplyDelete"must be either he knew something about him you didn't, "
you mean the Bies yisroel knew something you and your buddies dont know?????
"you mean the Bies yisroel knew something you and your buddies dont know?????"
DeleteI doubt that.
YU Alumnae said...
ReplyDeleteWeizmann was in charge of all the relief monies recived from world organizations Jewish (schnorr) and none jewish to distribute famine relief monies and food in the yishuv. when they wanted to establish the rabinat in Jerusalem people had to register which side you stand with and there would be no relief coming to you if you did not support the rabinat, many people perished because of it .
At the end of the ottoman empire and at the time of the British mandate the famine and hunger was impossible to describe, Jobotinsky writes: Jerusalem is in a bad state. Even though half of the people who receive the charity handouts perished.
Weizmann writes: The Jewish neighborhoods of Jerusalem are nothing but filth and contagious disease. It is impossible to describe in words the poverty, the absolute ignorance and the fanatic zealotry; the heart weeps at the sight of it all. Palestine's Jewish population was receiving some aid from the American Joint Distribution Committee.
What does this have to do with the price of tea in China????
Was Rav Kook wietzmans Gabai Tzedokah?????
Maybe you saw something in the Y U archives....
lazer you need to detox.
Deletelaz: "What does this have to do with the price of tea in China????"
Deleteor pamper's in cuba!
read:
the "Oitzer" POB 254 Monroe NY 10949, subscribe by mail $62. for 12 months.
If you still don't "get it" perhaps your children will..
"Was Rav Kook wietzmans Gabai Tzedokah?????"
ReplyDeleteno he was his subject, and a slave to Weizmann, what he was to "wietzman" idk.
hirshel/zalmina writes: "based on Rav Kook as a role model"
ReplyDeleteהרמ"מ שניאורסאהן מליבאוויטש
"הכה באגרופו על השולחן" והכרוז "הרב קוק טעה". ראו להלן
קוק כותב: לתקופתנו "אתחלתא דגאולה". במכתב משנת תרע"ח (1918).. "כן, אתחלתא דגאולה ודאי הולכת ומופיעה לפנינו. אמנם לא מהיום התחילה הופעה זו, רק מאז התחיל הקץ המגולה להגלות, מעת אשר הרי ישראל החלו לעשות ענפים ולשאת פרי לעם ישראל אשר קרבו לבוא, התחילה אתחלתא זו." עפ"ל
רבי מנחם מנדל שניאורסון (הרבי מליובאוויטש) התנגלהגדרת מדינת ישראל כאתחלתא דגאולה וראה בכך משיחיות שקר המביאה לאסונות. במקומות רבים הוא שולל את רעיון ראיית המדינה כאתחלתא דגאולה. במכתב שכתב לרב שלמה יוסף זוין, הוא כותב שהדבר גורם להתרופפות בקיום תורה ומצוות ולדחיית הקץ "הביאור היחידי שנופלים קורבנות בארץ ישראל הוא בגלל ההכרזה של אתחלתא דגאולה!!! פרופ' ישראל אלדד כתב במאמר ב"ידיעות אחרונות" על ביקורו בחצר הרבי מליובאוויטש: "כאשר ניסיתי להעלות את הנוסחה המקובלת בציונות הדתית שהציונות היא אתחלתא דגאולה... חל מפנה מפתיע בטון דיבורו, אף הלם באגרופו על השולחן והפטיר: "הרב קוק טעה". אחד ממנהיגי הזרם המשיחיסטי בחב"ד, הרב שלום דב וולפא, כתב בנושא זה את הספר בין אור לחושך
in the olden days of yesteryear in the swamp filth muddy roads of a tiny hut village called belz, there lived a family with the last name of rokeatch, the father figure was a arch enemy of rav kook. belz of today would have no problem with rav kook, cause he`s a Zionist/mizrachi/agudist himself.
ReplyDeleteBobov was/is world famous with their anti Zionist ideology, see sefer kedushes tzion (hoshaneh rabba), the kedushes zion was in matter of fact more anti than the belz (of then) and munkatch put together. Bobov never changed its course, sticking to the true torah path. No wonder Bobov succeeded were no body else did.
the post ww2 movement/cult named new square springvalley had no say on the mater of rav kook, who even bothered asking them.
bobover, very refreshing comment keep coming back, long live bobov!, btw try to convince your holy rebbe to stop pandering/visiting the israeli belzer.
Deleteקטעים מספר בין אור לחושך! תשס"ו
ReplyDeleteהרב שלום דובער הלוי וולפא, בין אור לחושך, יחס הרבי מליובאוויטש לציונות ולמדינת ישראל, הוצאת המחבר, קרית גת חשון תשס"ו
הציונות הדתית, רואה את ההתעוררות להקמת ריבונות יהודית בארץ ישראל כחלק מ'תהליך הגאולה'. עיקר השקפת הציונים הדתיים מבוססת על פי משנתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק -ימ"ש
ההשקפה הציונית סוברת שהלאומיות באה בראש סדר העדיפויות של כל יהודי. זה הדרך לאחדו ולשמרו כעם, שמירת המצוות נצרכו רק מחוץ לארץ ישראל, כמכנה משותף בין היהודים מכל העולם. אך כעת, כיון שקיים מכנה משותף אחר, אין צורך בהם -עפ"ל)
בקונטרס "ומעין מבית ד'" מובאת התכתבות בין אדמו"ר הרש"ב לרב אהרונסון בקשר להתנגדות של הרבי לתנועה הציונית. במכתב התשובה של אדמו"ר הרש"ב, מבוארת הבעייתיות שבשיטה זו. שלכן גם לחם ברעיון הציוני. הרבי דוגל בשיטה שיש להפריד בין האיש" והשיטה"
כשהחלה התנועה הציונית להכות שורשים ברוסיה, הוציא אדמו"ר הרש"ב מכתב ארוך בו הוא שולל לחלוטין את הציונות על כל ענפיה וסוגיה, ומשיב לכל הטוענים על התוצאות הטובות כביכול שמביאה התנועה הציונית: אין ישראל נגאלים אלא בתשובה
הרבי הרמ"מ נלחם ברעיון הציוני בדרכים שונות. הרב יהודה פלדי "נתבקש על ידי הרבי" לעשות מערכה ציבורית בענין, כולל פרסום מאמרים בעיתונות בעניינים אלה בהסברה נאותה, והיה זה באתערותא דלעילא ביוזמתו של הרבי מבלי כל התעוררות מצדו הסופר הרב פרץ אוריאל צימר, שהיה ידוע בדעותיו הקנאיות בנושא הציונות והמדינה, נצטווה על ידי הרבי, "להרבות בכתיבה אנטי ציונית". וזאת על אף שהוא היה אז כבר מפורסם כמקושר לרבי ומקורב אליו ביותר וגם זכה לשמש כמזכיר אצלו, ומכאן שהרבי לא חשש להודיע בת רבים את דעת חב"ד בענינים אלו. למרות רצונו העז להפסיק מלכתוב בנושאים אלו ושטח את תחנוניו לפני הרבי שיפטור אותו מזה בטענה "אינני סאטמארער", זה לא עזר לו במאומה, והרבי ציווה עליו בתוקף לכתוב עוד ועוד. ואכן בהוראת הרבי כתב את הספר "יהדות התורה והמדינה" - על יחס היהדות החרדית למדינה וליום העצמאות
באחת ההזדמנויות סיפר לו הרבי, שכמה אישי ציבור וחברי כנסת חרדיים, מהעומדים בראש מפלגה חרדית חשובה, בקשו מהרבי שיפעל עליו להפסיק לכתוב, אבל הוראת הרבי אליו היתה שדוקא משום כך עליו לרבות בכתיבה
באותה יחידות הוא גם סיפר לרבי, שעסקני חב"ד בארה"ק התרעמו על שפירסם דברים שהרבי אמר לו ביחידות קודמת בנושא זה, מכיון שסברו שהדברים יפים לאמרם בצינעא ובחדרי חדרים ביחידות, אך פירסום הדברים בעיתונות יכול להזיק לתדמיתה של חב"ד! ואולי גם "לתקציבים" שהיא מקבלת מן השלטון. תשובת הרבי היתה: לא רק שניחא לי בפירסום הדברים, אלא זו הוראה מפורשת מצדי לפרסמם. ע"כ