הירשל, בתמונה אינני רואה לאחד מהם שתהיה לו חתימת זקן ובמצוות מן התורה, על אף שהוא חייב לקיימן אין הוא מוציא אחרים ידי חובה, עד שהוברר בוודאות שהביא שתי שערות (כגון כי יש לו חתימת זקן), משום שמדאורייתא לא סומכים על חזקה, א"כ אני אומר שצריכים לעמוד משגיח תמידי ע"ז שלא לעסוק במלאכת המצות עד שיברר שהביא שתי שערות! יהיה מי שיהיה
There are circles in Meah Shearim that would eat Machine Matzos from a Kashrus point of view. Hand Matzos have several variables such as hand temperature as well as cleanliness of hands & fingernails which is the norm but not by Machine Matzos. Historically mechanized Machine Matzos displaced many workers at the Matzo Bakery which was a large point of contention.
Keep mocking gedoli olem rulings, what's next throwing a bag of beans at us! as your forward colleague does? just go into a grocery and see who buys machine-matzos or beans for the holidays, there is a catarsis between them, you trivializeing it won't bring them closer one will fall, think who¿
headlines: How do millions of Ashkenazi Jews react when, after hundreds of years, they finally get permission to eat kitniyot on Passover?
עיין בשו"ת דברי חיים (ח"א כ"ג) שאוסר מאשין מצות, לא משום לשמה לבד אלא גם משום חשש חימוץ!, וכתב כי העושה מצות על כלי זה הוא חמץ גמור
בשו"ת מאור יהושע (י' י"א) כתב, כי ידעתי בבירור שהגאון השואל ומשיב אמר קודם פטירתו לתלמידיו, שמתחרט על שהתיר מאשין מצות. ובשו״ת בית יחזקאל סי׳ מ"א כתב, שהשו"מ אמר קודם פטירתו לתלמידו האבדק"ק סערעט שיזהר מאד מלאפות מצות על המכונה. עיין עוד בזה בשו"ת אבני נזר סי' תרל"ו-ל"ז
שו"ת דברי חיים סי' כ"ג: בדבר השאלה אם מותר לעשות מצות לפסח על המאשינין. הנה ראיתי תשובות גאוני זמנינו שהסכימו לאסור וצדקו מאוד בדבריהם, הגם כי על קצת דברים יש להשיב אך די לאסור בזה, אולם גם לדעתי הרבה טעמים עפ"י דין לאיסור אך הם "כמוסים אתי" כאשר כן קיבלתי מפי מו"ח ז"ל שבכמות אלה הדברים אין לגלות הטעם רק לפסוק הדין בהחלט והשומע ישמע וגו' ולכן בדרך החלט אומר לכם כי העושה מצות על כלי זה הוא חמץ גמור ועוד זאת אודיע כי העיד לפני אדם חשוב סוחר נכבד מפה שהי' אשתקד באונגארין וראה אצל קלי הדעת עושין מצות על המאשין והראה להם שהוא חמץ גמור ונתביישו מאד וגם אמרו לו שהרב המתיר להם מתחרט מאד. ולכן ידידי לדעתי שאין להתיר זה בשום אופן ואם לא יאבו שמוע מה נעשה להם אם אוכלים חמץ ממש בפסח ועיין בפסקי מהרי"א שהביא ראי' שאין להקל מחמת חשש שיצאו חוץ לד"ת, ולכן אין להתיר בשום אופן וד' יצילנו משגיאות ומכשולות ח"ו והיה שלום. יום ב' ער"ח ניסן תרי"ח לפ"ק. ע"כ
שו"ת דבר"י או"ח סי' כ"ג: בדבר המאשין מצות שכתב הדברי חיים שאינו רוצה לגלות הטעם, לפענ"ד דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר, שבתנינא גבי המאשין ציצית גילה הטעם כי ידוע אופני המאשין שמשתנים בכל עת ומי יודע למחר מה יהיה, וטעם זה הוא גם במאשין מצות כי אילו היה מגלה טעם האיסור היה מקום לומר שיתקנו המאשין מאלו החששות או היו מפלפלים בדבר, אבל דרך עשיית מאשין שמשתנה בכל יום וההיתר נשאר, כמו שהוא באמת בזמנינו שנעשו מאשינן בהמצאות חדשות ואופנים "שכל המתירין שהיו אז לא היו מתירין אלו שבזמנינו" בשו"א. ע"כ
פונקט ווי איינער וואס וועט עסן מאשין מצה וועט הייסן א אוכל חמץ, עכ"פ אין באבוב זיכער, צוליב דעם פסק פון דברי חיים, די זעלבע וואלט געדארפט הייסן איינער וועמענס בני בית גייט אין א שייטל הייסן אן עוברת על דת, ויוצאת מתחת בעלה, ווי דער צאנזער רב פסק'נט קלאר און דייטליך, ומה נשתנה
אבער בנוגע די פסק הלכה פון הייליגן צאנזער רב איבער די שייטלען, וואס ער שרייבט אז נשתרבב מן האפיקורסים, און ער אסר'ט אפילו א שפיצל הדומה לגוון שער בשם הר"ן וריטב"א כתובות, עיין בפנים, און עפעס מיט דעם איז כמעט גאנץ באבוב געשלאגן, די שענסטע (ליידער) שייטלעך געפינען זיך אין באבוב'ער שטיבער
הגה"ק מהרנ"ץ זצ"ל איז טאקע געווען פון די פרומע כמנהג צאנז, און לפי השמועה איז זיין רביצין טאקע געגאנגען בלויז מיט א טיכל כדעת צאנז, אבער עפעס לשון הרע'לעך האב איך געהערט מיט יארן צוריק אז די צווייטע רביצין האט געמאכט צרות וכו
רבי שלמה קלוגר, כותב בענין מאשין מצות, ואין ללמוד מן האשכנזים מכמה טעמים... אל תשנו מנהג אבותיכם. האשכנזים יעשו מה שלבם חפץ כדרכם ואנחנו נלך בעקבות אבותינו ומהם לא נזוז ימין ושמאל
רבי מרדכי זאב איטינגע, כותב אש תוקד בקרבי ובלבי עצורה, בראותי כי פשתה משפחות אשר היא לקרחת ולגבחת, בערי אשכנז, גם במדינתנו אשר עודנה משובחת, לבלתי אחוז בקורי עכביש ולצודד נפשות לפורחת, ואחריהם ינהו לקלקל ארחות ומה גם במצווה מצה הזאת החמורה
חידושי הרי"ם, כותב ב"ה ג' אמור כ"ח למב"י תרי"ח לפ"ק ווארשא יע"א.
על דבר שאלתם אודות המצות לחג הפסח על ידי מאשין וכו' הנני מסכים לאסור כו' וה' יציל את עמו מאותן אנשים שלוחי היצר הרע תלמידי ירבעם בן נבט המתחכמים לנשל מכל מצווה מעט מעט. וכוונתם לעקור את הכל כנראה בעליל מעשיהם. ד' יפר מחשבתם ועצת ה' היא תקום ותדפיסו הדברים לאסור וגם דעת הגאון מופת הדור מו"ה שלמה קלוגר נ"י מבראד שהסכים ג"כ לאסור. דברי ידידם נצח. - הקטן יצחק מאיר בהרב מוהר"י ז"ל
אבני נזר, כותב בדבר המאשין מצות כו' נכונים מאד דברי הגאון מקוטנא זצלה"ה כי מאחר שהגאונים שלפנינו אסרו והרעישו מאד על המתירין יהי מאיזה טעם שיהי כו' מי הוא אשר ישיג גבול אשר גבלו הראשונים כמלאכי השרת ולא יירא מהכוות בגחלתם כו' על כן אם יוכל לבטל מנהג הרע הזה לגמרי מה טוב אך גם אם אי אפשרי על כל פנים ידרוש ברבים כי איש אשר יראת ד' נגע בלבו ילך בדרך שדרכו אבותינו וכל איש יאפה מצות לעצמו וישמח במצווה הבאה לידו ובטח זכות זה יעמוד להם ביום הכסא כמבואר בזהר הקדוש כי עיקר הדין בראש השנה למאן דלא שקיל מיכלא דאסותא והי' בזה שלום
הדברי יחזקאל, כותב ודבר א' שמעתי מאחי הרה"צ דק"ק קשאנוב ששמע מאיש ממדינת פרייסן שאמר שהי' יכול להרוויח סך מסוים באפי' זו רק שאינו רוצה להכשיר ואמר כי אין הכל יודעין דבר זה שהמצות שנעשים במאשין ניתז עליהם שמן מהשמן שנמשחו השרופין וכמעט אין מצה נגמרת שלא ניתזה בצחצוחי שמן כי על השרופין מוכרח להיות שמן שיהיו הולכין במהירות ומחמת מהירות ההילוך א"א שלא יותז ממנו והוי מי פירות עם מים דממהר להחמיץ. כלל הדבר בעל נפש ירחיק לזאת "היטב אשר יעשה להתיר בעשיית ערלים" ולא בוואלצין והשי"ת ישמור אותנו ממשהו חמץ ונחוג את חג המצות בחדוה ודיצות כנפשכם ונפש המצפה
ראוי לכל אדם להשתתף בעצמו באפיית מצותיו, שו"ע סי ת"ס סע' ב'. ומובאים באחרונים ב' טעמים: האחד משום המכשלות הרבות הנמצאות במאפיות, והשני מפני שמצוה בו יותר מבשלוחו – שהוא עוסק בעצמו במצוות שימור המצות
בזמן האפייה ישתדל ויתאמץ בעשייתה עד שיזיע, ובזה יזכה לתקן עוונות רבים, משנ"ב סי' ת"ס ס"ק ז' בשם האר"י ז"ל
ר' יאנקעלע ז"ל האט פארציילט ביי מלה דמלכה, ר' מרדכי נאדווערנער האט גיהאט אנ איידעם ר' אברהם יוסף, האט ער גיהאט צוויי חומרות ער האט אויפגישטעלט יאהר א נייעם אויווען! אין ער האט געניצט גלעזערנע וועלגער העצלעך!
אויך האט ער פארציילט ר' ישראל סאלאנטער ז"ל איז גיווען ביים מצות באקן האבן די תלמידים גיבעטן ער זאל זאגן עפעס (חומרות) האט ער גיזאגט די קנעטערין איז אנ אלמנה מען זאל איהר נישט יאגן צי ענדיגן שנעלער די מיירע! אלמנה ויתום לא תענון איז א דאורייתא! ע"כ בקיצור
אמר המעתיק, לא תחסום שור בדישו אף חסימה-בקול אסור גם בבהמה! כ"ש באדם
וחי בהם - ולא שימות בהם! שייך גם בהח"י מינוטון, כי אליו הוא נושא את נפשו!. וד"ל
שו"ת לחם שלמה מהגה"צ אב"ד שאמלוי ז"ל, חאו"ח סי' מה
אשתקד שנת (תש"ב לפ"ק) נשאלתי מהרבנים הגאונים בד"צ דק"ק סיגעט יע"א, כיון שאין בנמצא ערד אפפעל, וגם מצות אינו מגיע לנפש אחד כל ימי הפסח לכל היותר ק"ג אחד ואיזה דעקקא, ובשר אין, וביצים ושומן רק מעט, אם יש היתר לאכול קטניות, דהיינו בונדלעך ערבסטן ועדשים, אשר מינים אלו יש אפשרות להשיגם וכו
ואז היה פה בקהילתנו ידידי הרב הגאון הצדיק אבדק"ק סאטמאר, והשיב גם הוא להיתר, ובאופן שישימו הקטניות בקדירה כשכבר המים רותחין, כמ"ש החתם סופר זי"ע (או"ח סי' קכב), מאחר שכ"כ רבינו פרץ (בהגהות סמ"ק סי' רכב) בתחילת דבריו שיהיה חליטה. ע"כ
די שלוש שבועות איז גיזאגט גיווארן אויף בארג סיני מפי משה רבינו! זאגט דער תרגום, דאס גיפעלט אייך יא? בא חבקוק והעמיד על אחת וצדיק באמונתו יחיה, די וואס גלייבן לעבן! אין די וואס נישט נישט
Rabbi Chaim Kanievsky, widely considered the leading living ultra-Orthodox halachic authority¿, ruled that marijuana is kosher for Passover and can be either eaten or smoked
Kanievky stipulated that in normal circumstances the plant is considered a member of the "kitniyot" group of legumes and pulses that are banned on Passover, by Eastern and Central European rabbis since the 1200s
After smelling the leaves of a cannabis plant, Rabbi Kanievky and Rabbi Yitzchak Zilberstein, another leading Orthodox authority, decided that the plant had a “healing smell” and made the "blessing" for fragrant leaves.
Hirshel: "The opinion expressed herein - i.e. that the nameless Malach throws Chometz, etc. - is not NECESSARILY that of the blogmeister."
האזינו השמים והארץ! די גרעסטע אמאריקאנער מאשין מצות פירמע איז חמץ! ובהכשר אה יא!!! ע"פ עדותו של המשגיח תמידי שם, הערשל האב אמונת צדיקים, יא! זעה מיט די פליישיגע אויגן, דער "מלאך" האט אריינגיווארפן חמץ
Rabbi sues N.J. company Manischewitz for not being Kosher enough
DAREH GREGORIANNEW YORK DAILY NEWS 04/20/2016 9:13 PM ET
"Rabbi Yaakov Yitzchak Horowitz said the company — famed for its wine and Matzo — started loosening its strict guidelines for keeping food kosher in 2009, but the certification company the rabbi worked for, the Union of Orthodox Jewish Congregations of America, routinely looked the other way."
בשו"ת מאור יהושע (י' י"א) כתב, כי ידעתי בבירור שהגאון השואל ומשיב אמר קודם פטירתו לתלמידיו, שמתחרט על שהתיר מאשין מצות. ובשו״ת בית יחזקאל סי׳ מ"א כתב, שהשו"מ אמר קודם פטירתו לתלמידו האבדק"ק סערעט שיזהר מאד מלאפות מצות על המכונה
Rabbi Yaakov Yitzchak Horowitz is one of North America’s foremost experts on kosher food production and a key part of Manischewitz, the continent’s leading kosher brand (MacLean’s 12/08/2008). He serves as chief supervising rabbi of the Manischewitz group of companies on behalf of the Orthodox Union and has served as the course director of the kosher workshop at Rutgers University. Rabbi Horowitz is a fourth generation American Chasidic rabbi, a scion of the Bostoner Chasidic Dynasty and the founder of the American Jewish Legacy, a nonprofit research organization that promotes Jewish heritage in the United States. Rabbi Horowitz is also an educator, pulpit rabbi and lecturer on the American Jewish experience. He is a noted expert in Jewish law as regards the Kosher Code especially the production of Matzo for Passover.
"Rabbi sues N.J. company Manischewitz for not being Kosher enough"
בשם הרה"ג מפאיע ז"ל שמעתי, שראה במו עיניו שרבינו אכל אחה"פ מאשין מצות שהיה נעשים אצל "יראים" דוויען, באופן מהודר על מאשין
עובדא הוא שגם הגה"ק מנאסויד מתלמידי הגדולים מהד"ח ז"ל אכל מאשין מצות שעבר עליו הפסח, ונימוקו עמו דהטעם שאסור דקנסוהו דעבר על איסור דבל יראה, אבל זה שהחזיקו בהיתר, לפי דעתו, לא שייך למקנסיה
די דעות בענין מאשין מצות האט מען שוין ממצץ גיווען בע"פ וויפיל נאר מעגליך, ביי די קרייזן וואס זענען מחמיר איז עס חמץ גמור, אין די אנדערע נישט אזוי, אבער פסח מישט מען זיך נישט במילא, איז קיין גרויסע נפק"מ להלכה צי מען קען זיך פארלאזן אויפן כשרות הבית פון די וואס ניצן די דלת כנפות מצות
ReplyDeleteWhere is that from
ReplyDeleteהירשל, בתמונה אינני רואה לאחד מהם שתהיה לו חתימת זקן
Deleteובמצוות מן התורה, על אף שהוא חייב לקיימן אין הוא מוציא אחרים ידי חובה, עד שהוברר בוודאות שהביא שתי שערות (כגון כי יש לו חתימת זקן), משום שמדאורייתא לא סומכים על חזקה, א"כ אני אומר שצריכים לעמוד משגיח תמידי ע"ז שלא לעסוק במלאכת המצות עד שיברר שהביא שתי שערות! יהיה מי שיהיה
Big H: "The opinion expressed herein - i.e. that the nameless Malach throws Chometz, etc. - is not NECESSARILY that of the blogmeister"
ReplyDeleteIt is so rare and so impressive that the blogmeister cringes from a scent a schmek of sheker.
hirsh: "that the nameless Malach throws Chometz, etc. - is not NECESSARILY that of the blogmeister."
ReplyDeletewhat would be the blogmeister's opinion, on the story below?
הובא במוסף 'שבת קדש' של 'יתד נאמן' לך לך תשע"ה, שֶׁהֶ'חָפֵץ חַיִּים' אָמַר בִּזְמַן מִלְחֶמֶת הָעוֹלָם הָרִאשׁוֹנָהשֶׁ-25 שָׁנִים אַחֲרֶיהָ תִּפְרֹץ מִלְחָמָה שֶׁהָרִאשׁוֹנָה תִּהְיֶה מִשְׂחַק יְלָדִים לְעֻמָּתָהּ, וְ75 שָׁנִים לְאַחֲרֶיהָ תִּפְרֹץ מִלְחָמָהשְׁלִישִׁית גְּדוֹלָה מִכֻּלָּן, שֶׁגַּם הַשְּׁנִיָּה תִּהְיֶה מִשְׂחַק יְלָדִים לְעֻמָּתָהּ, וְאָז יָבֹא מָשִׁיחַ.וּכְשֵׁם שֶׁמִּלְחֶמֶת הָעוֹלָם הַשְּׁנִיָּה פָּרְצָה 25 שָׁנָה אַחֲרֵי פְּרוֹץ הָרִאשׁוֹנָה, כָּךְ בִּשְׁנַת תשע"ה 75 שָׁנָה אַחֲרֵי פְּרוֹץ הַשְּׁנִיָּה צְפוּיָה לִפְרֹץ הַמִּלְחָמָה הַשְּׁלִישִׁית.
די מחלוקת איז שוין אויסגעדראשען. מאנכע זענען מקפיד צו עסען נאר פון מאשינען, און אנדערע זענען נישט אזוי מקפיד
ReplyDeleteליטוואק: און אנדערע זענען נישט אזוי מקפיד
Deleteאמר רב נחמן כל ליצנותא אסירא בר מליצנותא דעבודת כוכבים דשריא, דכתיב כרע בל קרס נבו. -מגילה כה
רש"י: "כרע בל קרס נבו" - אלהותיהם של בבל כרעו קרסו ל' שחוק של עכו"ם הוא כמי שיש לו חולי מעים ואינו מספיק לישב על מושב בה"כ עד שהוא נתרז
הד"ח כותב: סוחר נכבד מפה שהי' אשתקד באונגארין וראה אצל קלי הדעת עושין מצות על המאשין
DeleteThere are circles in Meah Shearim that would eat Machine Matzos from a Kashrus point of view.
ReplyDeleteHand Matzos have several variables such as hand temperature as well as cleanliness of hands & fingernails which is the norm but not by Machine Matzos.
Historically mechanized Machine Matzos displaced many workers at the Matzo Bakery which was a large point of contention.
Keep mocking gedoli olem rulings, what's next throwing a bag of beans at us! as your forward colleague does? just go into a grocery and see who buys machine-matzos or beans for the holidays, there is a catarsis between them, you trivializeing it won't bring them closer one will fall, think who¿
ReplyDeleteheadlines:
How do millions of Ashkenazi Jews react when, after hundreds of years, they finally get permission to eat kitniyot on Passover?
We’re about to find out.
Even our esteemed DA knows where to get his matzah balls, and it's not at Manischewitz's
ReplyDelete"Brooklyn DA Ken Thompson Visiting the Satmar Matzah Bakery in Williamsburg (JDN)
April 19, 2016"
ReplyDeleteעיין בשו"ת דברי חיים (ח"א כ"ג) שאוסר מאשין מצות, לא משום לשמה לבד אלא גם משום חשש חימוץ!, וכתב כי העושה מצות על כלי זה הוא חמץ גמור
בשו"ת מאור יהושע (י' י"א) כתב, כי ידעתי בבירור שהגאון השואל ומשיב אמר קודם פטירתו לתלמידיו, שמתחרט על שהתיר מאשין מצות. ובשו״ת בית יחזקאל סי׳ מ"א כתב, שהשו"מ אמר קודם פטירתו לתלמידו האבדק"ק סערעט שיזהר מאד מלאפות מצות על המכונה. עיין עוד בזה בשו"ת אבני נזר סי' תרל"ו-ל"ז
שו"ת דברי חיים סי' כ"ג: בדבר השאלה אם מותר לעשות מצות לפסח על המאשינין. הנה ראיתי תשובות גאוני זמנינו שהסכימו לאסור וצדקו מאוד בדבריהם, הגם כי על קצת דברים יש להשיב אך די לאסור בזה, אולם גם לדעתי הרבה טעמים עפ"י דין לאיסור אך הם "כמוסים אתי" כאשר כן קיבלתי מפי מו"ח ז"ל שבכמות אלה הדברים אין לגלות הטעם רק לפסוק הדין בהחלט והשומע ישמע וגו' ולכן בדרך החלט אומר לכם כי העושה מצות על כלי זה הוא חמץ גמור ועוד זאת אודיע כי העיד לפני אדם חשוב סוחר נכבד מפה שהי' אשתקד באונגארין וראה אצל קלי הדעת עושין מצות על המאשין והראה להם שהוא חמץ גמור ונתביישו מאד וגם אמרו לו שהרב המתיר להם מתחרט מאד. ולכן ידידי לדעתי שאין להתיר זה בשום אופן ואם לא יאבו שמוע מה נעשה להם אם אוכלים חמץ ממש בפסח ועיין בפסקי מהרי"א שהביא ראי' שאין להקל מחמת חשש שיצאו חוץ לד"ת, ולכן אין להתיר בשום אופן וד' יצילנו משגיאות ומכשולות ח"ו והיה שלום. יום ב' ער"ח ניסן תרי"ח לפ"ק. ע"כ
שו"ת דבר"י או"ח סי' כ"ג: בדבר המאשין מצות שכתב הדברי חיים שאינו רוצה לגלות הטעם, לפענ"ד דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר, שבתנינא גבי המאשין ציצית גילה הטעם כי ידוע אופני המאשין שמשתנים בכל עת ומי יודע למחר מה יהיה, וטעם זה הוא גם במאשין מצות כי אילו היה מגלה טעם האיסור היה מקום לומר שיתקנו המאשין מאלו החששות או היו מפלפלים בדבר, אבל דרך עשיית מאשין שמשתנה בכל יום וההיתר נשאר, כמו שהוא באמת בזמנינו שנעשו מאשינן בהמצאות חדשות ואופנים "שכל המתירין שהיו אז לא היו מתירין אלו שבזמנינו" בשו"א. ע"כ
ReplyDeleteאין א ביכל אויף החסיד הגביר ר' זלמן גורארי', ער האט זוכה געווען צו קענען און זיין א בן בית ביי די לעצטע דריי ליובאוויטשע רבי'ס.
פארציילט ער אז דער פריערדיגער רבי [ריי"ץ] האט איהם פארציילט אז ר' יעקב לאנדא [מקורבו ובן ביתו של אדמו"ר הרש"ב ואח"כ אב"ד בני ברק] האט אמאל געזאגט פאר'ן רבי'ן הרש"ב אז ער האט בודק געווען די מאשין מצות און ס'איז גוט. האט איהם דער הרש"ב גענטפערט: מ'איז אמאל געקומען צו א פריץ אז ער זאל אסר'ן צו מאכן א ברית מילה, האט ער געזאגט אז ער וועט אליין גיין זעהן וואס דאס איז און דערנאך וועט ער מחליט זיין. נאכ'ן באטראכטען דעם גאנצען סדר זאגט דער פריץ: אלעס איז טאקע פיין און גוט, פארוואס אבער דארף מען עס קושען [מציצה]?... האט דער רש"ב געזאגט, אלעס איז טאקע פיין, אבער פארוואס דארף מען עס עסן! ע"כ
פאר די פיר קאנטיגע מצה קעפ, זעהט וואס עס ווערט גיברענגט אין שו"ת מהר"י אסאד דארט איז ער מבאר באריכות כמה וכמה טעמים פארוואס די מצות ברויכן זיין רונדיג! אט אזוי
ReplyDelete! בעלזער יושב
ReplyDeleteפונקט ווי איינער וואס וועט עסן מאשין מצה וועט הייסן א אוכל חמץ, עכ"פ אין באבוב זיכער, צוליב דעם פסק פון דברי חיים, די זעלבע וואלט געדארפט הייסן איינער וועמענס בני בית גייט אין א שייטל הייסן אן עוברת על דת, ויוצאת מתחת בעלה, ווי דער צאנזער רב פסק'נט קלאר און דייטליך, ומה נשתנה
אבער בנוגע די פסק הלכה פון הייליגן צאנזער רב איבער די שייטלען, וואס ער שרייבט אז נשתרבב מן האפיקורסים, און ער אסר'ט אפילו א שפיצל הדומה לגוון שער בשם הר"ן וריטב"א כתובות, עיין בפנים, און עפעס מיט דעם איז כמעט גאנץ באבוב געשלאגן, די שענסטע (ליידער) שייטלעך געפינען זיך אין באבוב'ער שטיבער
הגה"ק מהרנ"ץ זצ"ל איז טאקע געווען פון די פרומע כמנהג צאנז, און לפי השמועה איז זיין רביצין טאקע געגאנגען בלויז מיט א טיכל כדעת צאנז, אבער עפעס לשון הרע'לעך האב איך געהערט מיט יארן צוריק אז די צווייטע רביצין האט געמאכט צרות וכו
סופו של דבר. ווער עס פיהרט זיך כדעת צאנז, דער איז צאנז, ווער נישט - נישט,
דאס איז מיין דעה, האלט עמיצער אנדערש
אף האנד זייגערס, שהד"ח אמר עליו שהוא הטבעת "קידושין" אם הסט"א, התירו הבאבער דימינו הדבר
Deleteבעלזער: האלט עמיצער אנדערש
DeleteI plead the fifth.
! הזהרו, היטב אשר יעשה להתיר בעשיית ערלים
ReplyDeleteרבי שלמה קלוגר, כותב
בענין מאשין מצות, ואין ללמוד מן האשכנזים מכמה טעמים... אל תשנו מנהג אבותיכם. האשכנזים יעשו מה שלבם חפץ כדרכם ואנחנו נלך בעקבות אבותינו ומהם לא נזוז ימין ושמאל
רבי מרדכי זאב איטינגע, כותב
אש תוקד בקרבי ובלבי עצורה, בראותי כי פשתה משפחות אשר היא לקרחת ולגבחת, בערי אשכנז, גם במדינתנו אשר עודנה משובחת, לבלתי אחוז בקורי עכביש ולצודד נפשות לפורחת, ואחריהם ינהו לקלקל ארחות ומה גם במצווה מצה הזאת החמורה
חידושי הרי"ם, כותב
ב"ה ג' אמור כ"ח למב"י תרי"ח לפ"ק ווארשא יע"א.
על דבר שאלתם אודות המצות לחג הפסח על ידי מאשין וכו' הנני מסכים לאסור כו' וה' יציל את עמו מאותן אנשים שלוחי היצר הרע תלמידי ירבעם בן נבט המתחכמים לנשל מכל מצווה מעט מעט. וכוונתם לעקור את הכל כנראה בעליל מעשיהם. ד' יפר מחשבתם ועצת ה' היא תקום ותדפיסו הדברים לאסור וגם דעת הגאון מופת הדור מו"ה שלמה קלוגר נ"י מבראד שהסכים ג"כ לאסור.
דברי ידידם נצח. - הקטן יצחק מאיר בהרב מוהר"י ז"ל
אבני נזר, כותב
בדבר המאשין מצות כו' נכונים מאד דברי הגאון מקוטנא זצלה"ה כי מאחר שהגאונים שלפנינו אסרו והרעישו מאד על המתירין יהי מאיזה טעם שיהי כו' מי הוא אשר ישיג גבול אשר גבלו הראשונים כמלאכי השרת ולא יירא מהכוות בגחלתם כו' על כן אם יוכל לבטל מנהג הרע הזה לגמרי מה טוב אך גם אם אי אפשרי על כל פנים ידרוש ברבים כי איש אשר יראת ד' נגע בלבו ילך בדרך שדרכו אבותינו וכל איש יאפה מצות לעצמו וישמח במצווה הבאה לידו ובטח זכות זה יעמוד להם ביום הכסא כמבואר בזהר הקדוש כי עיקר הדין בראש השנה למאן דלא שקיל מיכלא דאסותא והי' בזה שלום
הדברי יחזקאל, כותב
ודבר א' שמעתי מאחי הרה"צ דק"ק קשאנוב ששמע מאיש ממדינת פרייסן שאמר שהי' יכול להרוויח סך מסוים באפי' זו רק שאינו רוצה להכשיר ואמר כי אין הכל יודעין דבר זה שהמצות שנעשים במאשין ניתז עליהם שמן מהשמן שנמשחו השרופין וכמעט אין מצה נגמרת שלא ניתזה בצחצוחי שמן כי על השרופין מוכרח להיות שמן שיהיו הולכין במהירות ומחמת מהירות ההילוך א"א שלא יותז ממנו והוי מי פירות עם מים דממהר להחמיץ. כלל הדבר בעל נפש ירחיק לזאת "היטב אשר יעשה להתיר בעשיית ערלים" ולא בוואלצין והשי"ת ישמור אותנו ממשהו חמץ ונחוג את חג המצות בחדוה ודיצות כנפשכם ונפש המצפה
ראוי לכל אדם להשתתף בעצמו באפיית מצותיו, שו"ע סי ת"ס סע' ב'. ומובאים באחרונים ב' טעמים: האחד משום המכשלות הרבות הנמצאות במאפיות, והשני מפני שמצוה בו יותר מבשלוחו – שהוא עוסק בעצמו במצוות שימור המצות
ReplyDeleteבזמן האפייה ישתדל ויתאמץ בעשייתה עד שיזיע, ובזה יזכה לתקן עוונות רבים, משנ"ב סי' ת"ס ס"ק ז' בשם האר"י ז"ל
ReplyDeleteר' יאנקעלע ז"ל האט פארציילט ביי מלה דמלכה, ר' מרדכי נאדווערנער האט גיהאט אנ איידעם ר' אברהם יוסף, האט ער גיהאט צוויי חומרות ער האט אויפגישטעלט יאהר א נייעם אויווען! אין ער האט געניצט גלעזערנע וועלגער העצלעך!
אויך האט ער פארציילט ר' ישראל סאלאנטער ז"ל איז גיווען ביים מצות באקן האבן די תלמידים גיבעטן ער זאל זאגן עפעס (חומרות) האט ער גיזאגט די קנעטערין איז אנ אלמנה מען זאל איהר נישט יאגן צי ענדיגן שנעלער די מיירע! אלמנה ויתום לא תענון איז א דאורייתא! ע"כ בקיצור
אמר המעתיק, לא תחסום שור בדישו אף חסימה-בקול אסור גם בבהמה! כ"ש באדם
וחי בהם - ולא שימות בהם! שייך גם בהח"י מינוטון, כי אליו הוא נושא את נפשו!. וד"ל
ער האט אויפגישטעלט יאהר א נייעם אויווען
Deleteתיקון טעות: צ"ל ער האט אויף "יעדעס יאהר" א נייעם אויווען
שו"ת לחם שלמה מהגה"צ אב"ד שאמלוי ז"ל, חאו"ח סי' מה
ReplyDeleteאשתקד שנת (תש"ב לפ"ק) נשאלתי מהרבנים הגאונים בד"צ דק"ק סיגעט יע"א, כיון שאין בנמצא ערד אפפעל, וגם מצות אינו מגיע לנפש אחד כל ימי הפסח לכל היותר ק"ג אחד ואיזה דעקקא, ובשר אין, וביצים ושומן רק מעט, אם יש היתר לאכול קטניות, דהיינו בונדלעך ערבסטן ועדשים, אשר מינים אלו יש אפשרות להשיגם וכו
ואז היה פה בקהילתנו ידידי הרב הגאון הצדיק אבדק"ק סאטמאר, והשיב גם הוא להיתר, ובאופן שישימו הקטניות בקדירה כשכבר המים רותחין, כמ"ש החתם סופר זי"ע (או"ח סי' קכב), מאחר שכ"כ רבינו פרץ (בהגהות סמ"ק סי' רכב) בתחילת דבריו שיהיה חליטה. ע"כ
But the blogmeister does share the opinion that machine matzos are a halacha lmoshe msinai?
ReplyDeleteדי שלוש שבועות איז גיזאגט גיווארן אויף בארג סיני מפי משה רבינו! זאגט דער תרגום, דאס גיפעלט אייך יא? בא חבקוק והעמיד על אחת וצדיק באמונתו יחיה, די וואס גלייבן לעבן! אין די וואס נישט נישט
Deletethe Blogmeister doesn't eat Machine Matzos
ReplyDeletenor do his parents or children, BH
thanks for sharing a bit!
Delete?! מי נתן למשיסה יעקב וישראל לבוזזים !?
ReplyDeleteRabbi Chaim Kanievsky, widely considered the leading living ultra-Orthodox halachic authority¿, ruled that marijuana is kosher for Passover and can be either eaten or smoked
Kanievky stipulated that in normal circumstances the plant is considered a member of the "kitniyot" group of legumes and pulses that are banned on Passover, by Eastern and Central European rabbis since the 1200s
After smelling the leaves of a cannabis plant, Rabbi Kanievky and Rabbi Yitzchak Zilberstein, another leading Orthodox authority, decided that the plant had a “healing smell” and made the "blessing" for fragrant leaves.
http://www.timesofisrael.com/getting-baked-on-passover-not-just-for-matzah-rabbi-rules/
Hirshel: "The opinion expressed herein - i.e. that the nameless Malach throws Chometz, etc. - is not NECESSARILY that of the blogmeister."
ReplyDeleteהאזינו השמים והארץ! די גרעסטע אמאריקאנער מאשין מצות פירמע איז חמץ! ובהכשר אה יא!!! ע"פ עדותו של המשגיח תמידי שם, הערשל האב אמונת צדיקים, יא! זעה מיט די פליישיגע אויגן, דער "מלאך" האט אריינגיווארפן חמץ
Rabbi sues N.J. company Manischewitz for not being Kosher enough
DAREH GREGORIANNEW YORK DAILY NEWS 04/20/2016 9:13 PM ET
"Rabbi Yaakov Yitzchak Horowitz said the company — famed for its wine and Matzo — started loosening its strict guidelines for keeping food kosher in 2009, but the certification company the rabbi worked for, the Union of Orthodox Jewish Congregations of America, routinely looked the other way."
http://m.nydailynews.com/news/national/rabbi-files-lawsuit-n-company-manischewitz-article-1.2609165
דער פארפעסטער ליטוואק זאגט: מאנכע זענען מקפיד צו עסען נאר פון מאשינען. ניט דא ווער זאל וויינען
בשו"ת מאור יהושע (י' י"א) כתב, כי ידעתי בבירור שהגאון השואל ומשיב אמר קודם פטירתו לתלמידיו, שמתחרט על שהתיר מאשין מצות. ובשו״ת בית יחזקאל סי׳ מ"א כתב, שהשו"מ אמר קודם פטירתו לתלמידו האבדק"ק סערעט שיזהר מאד מלאפות מצות על המכונה
ReplyDeleteits wishful thinking
I give you a berocho that your children should be more machmir than you and only eat matzos from a machine.
ReplyDelete:גאב"ד ווורצבורג
עדיף טפי
burp!
Delete! החוזה ד'מאני-שוויץ
ReplyDeleteRabbi Yaakov Yitzchak Horowitz is one of North America’s foremost experts on kosher food production and a key part of Manischewitz, the continent’s leading kosher brand (MacLean’s 12/08/2008). He serves as chief supervising rabbi of the Manischewitz group of companies on behalf of the Orthodox Union and has served as the course director of the kosher workshop at Rutgers University. Rabbi Horowitz is a fourth generation American Chasidic rabbi, a scion of the Bostoner Chasidic Dynasty and the founder of the American Jewish Legacy, a nonprofit research organization that promotes Jewish heritage in the United States. Rabbi Horowitz is also an educator, pulpit rabbi and lecturer on the American Jewish experience. He is a noted expert in Jewish law as regards the Kosher Code especially the production of Matzo for Passover.
"Rabbi sues N.J. company Manischewitz for not being Kosher enough"
ReplyDeleteמאנישוויץ, עלובה עיסה שהנחתום מעיד עליה שהיא רעה. מדרש רבה, במדבר פרשה יג פסקה ד
ReplyDeleteבשם הרה"ג מפאיע ז"ל שמעתי, שראה במו עיניו שרבינו אכל אחה"פ מאשין מצות שהיה נעשים אצל "יראים" דוויען, באופן מהודר על מאשין
עובדא הוא שגם הגה"ק מנאסויד מתלמידי הגדולים מהד"ח ז"ל אכל מאשין מצות שעבר עליו הפסח, ונימוקו עמו דהטעם שאסור דקנסוהו דעבר על איסור דבל יראה, אבל זה שהחזיקו בהיתר, לפי דעתו, לא שייך למקנסיה