Tuesday, May 31, 2016
Friday, May 27, 2016
.....עבודה מיט עקסטאז
I can't wait for all the MO/OO Rabbis who understand nothing without the subtitles trying to imitate this droshoh next year, in between the UJA Appeals (do they still do that) and the call to be more inclusive/allow more Women's participation/follow the ilks of the day. They'll claim this as their inspiration. Don't ask me how this translates to that.
Thursday, May 19, 2016
Wednesday, May 18, 2016
מדוע תתקשו למצוא בכפר חב"ד בחורים חב"דניקים בעיצומו של חג פורים? Guest Post
• מה
חושב היועץ החינוכי על ההתפרקות של בחורי הישיבות בחג הפורים? • ולמה לא
הפעיל מרדכי את הלוביסטית שלו בארמון המלך והעדיף ללבוש שק ואפר?
אתמול שמעתי באחת מהתחנות החרדיות, תכנית בה דנו אנשי חינוך ורבנים בחרפה החוזרת על עצמה בכל שנה מחדש. המשתתפים העלו את עניינם של בחורי ישיבות שמשתכרים, מסתאבים ומתבוללים בקיא של עצמם מידי פורים, ואף משפילים את עצמם מדירה לדירה בשביל שווה פרוטה. גם ראיתי זאת במועיני. אצלנו בכפר, כפר חב"ד, גם מבקרים בחורי ישיבות, שיש מהם כאלה – בהחלט לא כולם – שבמשך השנה עסוקים בהכפשת חב"ד, ובפורים מגיעים גם לדלתות בתינו. כנראה שמישהו הכניס להם לראש שבחב"ד יש כסף ולא טרח לספר להם שכל שליח מממן את עצמו, מתרומות בדרך כלל. לא אפליג בסיפורי זוועות. אחזור על דבריו של היועץ החינוכי באותה תכנית. היועץ הסביר למגיש ש"פעם אחת בשנה מותר להתיר קצת את הרסן ולתת להם להשתולל". הוא גם מיהר לסייג את דבריו והבהיר כי לעיתים עלול להיגרם לאותם בחורים נזק בלתי הפיך. "אחרי שהם מגלים את השפעותיה של הטיפה המרה ואת הנאת הסיגריה שלפניה, הם עלולים להתמכר. וזה כבר נזק ארוך טווח". מיותר לציין שבבואם אלינו, הם לא יפגשו את הבחורים החב"דניקים. למה? מסיבה פשוטה. שכן, בחורי חב"ד לא מסתובבים מדלת לדלת בריכוזים החרדיים כשהם שתויים, אלא יוצאים לקרוא את המגילה שוב ושוב לעשרות ומאות יהודים – ולעיתים גם עבור יהודי אחד. נכון. ייתכן שיש מי שמפיץ כי יש בעיה רוחנית בגלל שהם עומדים לעיתים במרכזים הומי אדם ומניחים תפילין לאנשים, ואגב כך נחשפים לנעשה הרחוב. אבל... הם לא למדו את הכלל ההלכתי בהגעלת כלים, לפיו "איידי דטריד למיפלט, לא בלע!". מי שטרוד בלהוציא החוצה – לא בולע. מי שעסוק בקירוב יהודים אחרים, ומוציא את התורה החוצה – לא בולע את הזיהום שבחוץ. להיפך, הוא מטהר את האוויר שסביבו. בדיוק כפי שהסיר בו בלוע איסור, לא מטריף את מי ההגעלה. כשאתה בא להשפיע יהדות על יהודי אחר, אתה לא מושפע ממנו. כשכל כולך מונח בניצול כל שעה משעות החג לקיום מצוות הפורים, ולא רק את המצוות שלך, אלא גם של אחרים, אתה באמת שמח בשמחת החג ואינך נדרש לטיפה מרה או סיגריה מתוקה על מנת לחוש זאת, אם בכלל.
מאת שמואל קנופפלר
אתמול שמעתי באחת מהתחנות החרדיות, תכנית בה דנו אנשי חינוך ורבנים בחרפה החוזרת על עצמה בכל שנה מחדש. המשתתפים העלו את עניינם של בחורי ישיבות שמשתכרים, מסתאבים ומתבוללים בקיא של עצמם מידי פורים, ואף משפילים את עצמם מדירה לדירה בשביל שווה פרוטה. גם ראיתי זאת במועיני. אצלנו בכפר, כפר חב"ד, גם מבקרים בחורי ישיבות, שיש מהם כאלה – בהחלט לא כולם – שבמשך השנה עסוקים בהכפשת חב"ד, ובפורים מגיעים גם לדלתות בתינו. כנראה שמישהו הכניס להם לראש שבחב"ד יש כסף ולא טרח לספר להם שכל שליח מממן את עצמו, מתרומות בדרך כלל. לא אפליג בסיפורי זוועות. אחזור על דבריו של היועץ החינוכי באותה תכנית. היועץ הסביר למגיש ש"פעם אחת בשנה מותר להתיר קצת את הרסן ולתת להם להשתולל". הוא גם מיהר לסייג את דבריו והבהיר כי לעיתים עלול להיגרם לאותם בחורים נזק בלתי הפיך. "אחרי שהם מגלים את השפעותיה של הטיפה המרה ואת הנאת הסיגריה שלפניה, הם עלולים להתמכר. וזה כבר נזק ארוך טווח". מיותר לציין שבבואם אלינו, הם לא יפגשו את הבחורים החב"דניקים. למה? מסיבה פשוטה. שכן, בחורי חב"ד לא מסתובבים מדלת לדלת בריכוזים החרדיים כשהם שתויים, אלא יוצאים לקרוא את המגילה שוב ושוב לעשרות ומאות יהודים – ולעיתים גם עבור יהודי אחד. נכון. ייתכן שיש מי שמפיץ כי יש בעיה רוחנית בגלל שהם עומדים לעיתים במרכזים הומי אדם ומניחים תפילין לאנשים, ואגב כך נחשפים לנעשה הרחוב. אבל... הם לא למדו את הכלל ההלכתי בהגעלת כלים, לפיו "איידי דטריד למיפלט, לא בלע!". מי שטרוד בלהוציא החוצה – לא בולע. מי שעסוק בקירוב יהודים אחרים, ומוציא את התורה החוצה – לא בולע את הזיהום שבחוץ. להיפך, הוא מטהר את האוויר שסביבו. בדיוק כפי שהסיר בו בלוע איסור, לא מטריף את מי ההגעלה. כשאתה בא להשפיע יהדות על יהודי אחר, אתה לא מושפע ממנו. כשכל כולך מונח בניצול כל שעה משעות החג לקיום מצוות הפורים, ולא רק את המצוות שלך, אלא גם של אחרים, אתה באמת שמח בשמחת החג ואינך נדרש לטיפה מרה או סיגריה מתוקה על מנת לחוש זאת, אם בכלל.
מאת שמואל קנופפלר
Monday, May 16, 2016
Look who holds of the 3 oaths!
A reader (I'm surprised and touched that people still this blog after all these years and all the breaks in between) sent us these pages: Well, it's not surprising about Rav Teichtel, the Rebbe always said that he was "ווייט פון א ציוני"
Friday, May 6, 2016
רבי הערשל בא-ראן פארט קיין ערצשראל
Rabbi Herschel Baron spent his life dreaming of living in Eretz Yisrael. He survived the Holocaust by moving throughout Europe and deep into Russia to avoid capture by the Nazis, and immigrated to America in 1947. Rabbi Baron was one of the few survivors from Lithuania who had studied in Telshe, and he helped to reestablish the Telshe Yeshiva in Cleveland, OH. Last month at a vibrant 90 years old, Rabbi Baron fulfilled his life-long dream and made Aliyah, where he plans to contribute to the growth of Torah in Eretz Yisrael.
Thursday, May 5, 2016
I never did quite understand the recent infatuation of Hungarian Jews with RAM....
You speak to them and you realize that for them there was no Baal Shem Tov. Not even a Yismach Moshe/Yetev Lev. And that breaks my heart. Whereas years ago ווער איז געגאנגען צו זיינע שיעורים? פארלוירענע נשמות אדער אזעלכע מענטשען that didn't fit in. Today they make him into some kind of guru, lehavdil. Guru is nice for people who grew up in secular society, but veise zokken people who drank coffee in Rodney need a guru? They need a shul with his name on it?And what's this gibberish about being a הייסע סאטמארע חסיד? and why am I not surprised that another Yankee Litvak is an admirer of the Satmar Rov?
Wednesday, May 4, 2016
The little Reverend in New London, CT who stood up to the greatest (maybe a bit out of his league...)
This week (today, actually) starts the whole Yom HaShoah-Yom HaZikaron-Yom HaAtzmaut trifecta. Which makes this the season for discussions about Zionism, etc., I thought this letter might amuse some of you - and maybe make some of your bloods (sic) boil...It seems like the good Rev. Manchester took the weight of the world on his shoulders and decided to fight back! Starting with the good Rev. Bloch himself.
Source
Source
Tuesday, May 3, 2016
Was Telshe in the US supposed to be a YU at first?
A kind and devoted reader sends us this letter, written by Reb Elya Meir to Reb Lozer (Lazer) Levi in the fall of 1941/ Aseres Yemei Tshuveh 5702. REMB thanks him for his new year's wishes and informs him of his plans to re-establish the Yeshiva in Cleveland, where his (then) brother-in-law Reb Mottel Katz is now, trying to organize the logistics. (They had no real idea as to what was happening in Telshe, that by then the Yeshiva and their familes had been murdered.) Said reader seems to think that R' Elya Meir wanted to open a sort of "competitive Yeshiva to YU," maybe thinking that only that would work in the US, or that yungeleit would never join a system that only pays the minimum kolel wage. Meaning a Yeshiva that allows the yungeleit to go out into the world after some time at the Yeshiva, and thus have enough to be מפרנס their families בכבוד.