Wednesday, October 19, 2016

One child's memories of Zushe Partizan




















Reb Zushe's (30th) Yohrzeit is the second day Sukkos.

I was ten or eleven years old so this was in 1979-1980. It was Hoshana Rabba, the day when children shook the Rebbe's lulov and esrog, and thus an important day for Lubavitch kids. It was around 1pm and 770 was full of late Hoshana cloppers, and us kids were just hanging around 770. Suddenly there was a loud commotion. Zushe Vilimovsky was standing on a table (he always seemed to be standing on a table) summoning all kids to dance with him in a train, shoulder to shoulder, marching through 770. Zushe lead the march and his face was beaming. The Song was v'somachto and his energy enveloped us. We sang at the top of our lungs and we were all filled with joy. We circled the entire downstairs shul and then outside to the sukkah then back to 770. Thinking about it today, remembering such innocent religious ecstasy, I am thinking of Zushe. He was no child. Known as "the partizan" he had gone through hell. But he had deeper secrets to convey, truer teachings; and on that day his unbridled joy he was able to express more intensely with innocent children.

32 comments:

  1. וועלוול שמעלצערWednesday, October 26, 2016 4:20:00 PM


    הרבי כינה את ר' זושא וילימובסקי - "מיין פרטיזן" (הפרטיזן שלי). ר' זושא עבד אכן כמו פרטיזן: הוא היה בכל מקום ובכל זמן שהיה נדרש, הגיח בהפתעה, היה בודק ומדווח לרבי, פועל "בתחבולות" ולא חת מפני איש והכל בכדי לעשות נחת רוח לרבי. כך היה בעת שפעל כפרטיזן ביערות כנגד הגרמנים ימ'ש

    הגיע לראשונה לקראת חודש תשרי תשכ"א. בשבת שלפני ראש השנה, בעת ההתוועדות, במעמד קהל חסידים הזכיר הרבי את ר' זושא בתוארו הקדום "פרטיזן", בבארו את עבודת הפרטיזן: "ישנו כאן יהודי שקוראים לו זושא וילימובסקי, והוא פרטיזן, ענינו של פרטיזן הוא "שאינו מביט על דברים גדולים" ולא על דברים קטנים אלא "מבצע את ענייני המלוכה". כיון שנשארו עוד 20 או 21 עניינים שצריכים לבצע לקראת בוא המשיח, צריכים לעבוד באופן פרטיזני. זה אמנם לא מסודר אך זה על פי הכוונה"! ע'כ

    ReplyDelete
  2. The above comment 's full article can be viewed here,
    https://www.reshetch.org/node/73

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..also here:

      http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%96%D7%95%D7%A9%D7%90_%D7%95%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%91%D7%A1%D7%A7%D7%99

      Delete
  3. שמע שיעורי תורה מר' אלחנן וסרמן הי"ד

    ReplyDelete
    Replies

    1. ספר עקבתא דמשיחא, מר' אלחנן וואסערמאן קיימות שלש גרסאות: שתי גרסאות בקובץ מאמרים חלק א' וגרסה נוספת בקונטרס בפני עצמו

      Delete
  4. מ'וועט נישט שמייסן זושא פארוואס ער איז נישט געווען מיילעך; מ'וועט שמייסן זושא פארוואס ער איז נישט געווען זושא, האט דער ר"ר זושא גיזאגט

    ReplyDelete
  5. שאול שפיצר, פרטיזאן סקווערThursday, October 27, 2016 9:15:00 AM


    . חז"ל אמרו, גדול "שימושה" יותר מלימודה

    ReplyDelete
  6. Lol Tzig back from the dead! (for 5 minutes)

    ReplyDelete
  7. http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3877840/Thou-shalt-buy-tablet-Earliest-known-inscription-Ten-Commandments-sale-500-000.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. sell your "wares" on eBay, no one bites your bait here.

      Delete
  8. mr hirshel looks like zushe's mustache is wider than the brim of his hat, reminds me of the old dutch people sitting around drinking grolsch beer and and chewing snuff.

    ReplyDelete
    Replies
    1. זאנוויל אפשטאמינג פון סאמארקאנדThursday, October 27, 2016 5:37:00 PM

      פ' לך לך וועלן יודן פאסטן בה"ב, ביי אונז חסידי חב"ד פלעגט מען פאסטן בה"ב מיט עסן (בה"ב) בלויז, ב'רויט ה'ערינג און ב'יר . גראלש ביר מיט שמאלץ הערינג, אין א פאמפער ניקל ברייטעל, ניש קשה

      Delete
  9. ליטוואק פון בודאפעסטThursday, October 27, 2016 5:38:00 PM

    איזה חבל. מסר נפשו והכל לא לעשות נחת רוח לבוראו כ"א לאדמורו. אם הוא מוכן למסור את נפשו, שיעשה כן עבור תכלית נעלה.
    אין בזה זלזול באדמו"ר מליובאוויטש אלא במושג זה שהאדמו"ר במקום האלקים

    ReplyDelete
    Replies
    1. ליטוואק דעת חסרת מה קנית

      Delete
    2. פראפ. לעבערמאןFriday, October 28, 2016 12:55:00 PM

      אללע פריעריגע רבי'ס ז"ל האבן גיהאט ארום זיך "לייב גיווארדיעס" להצילם מזרם וממטר! כידוע, די אזוי גערופענע כיפה של שרצים התלוים בצווארו!, מיט די צייט כשנתדלדל הדורות (החל ש. פויגעל) זענען די אנשי דלא מעלי גיווארן א פראבלעם ארום די מילד באיינפלוסטע מנהיגים מיט פרי קאנדישענט שוואכקייטן

      Delete
  10. "Reb Zushe's (30th) Yohrzeit is the second day (of) Sukkos."

    So why you procrastinate with this posting until the second day "after" sukkos ?

    ReplyDelete
  11. Yuchanan:

    I owe you a din v'cheshbon now why and when I post things?

    ReplyDelete
    Replies
    1. is the era of trump trash talk affecting u ?

      Y U yucha Yuchanan ?

      Delete
    2. "I owe you a din v'cheshbon"

      I assume after the holy holidays you tire of giving din v'cheshbon again so soon.

      Delete

    3. Anger management: 10 tips to tame your temper

      http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/anger-management/art-20045434

      Delete
    4. very arrogant comment.

      Delete
    5. deer hirshel you ain't no gentlemen, you more like a wolf in sheep's clothing.

      Delete
  12. צים ליטוואק פין בודאפעסט
    זוג נאר וואס האסטי געטין פאר דער בורא עולם? גימאכט א בורא פרי האדמה אדער אשר יצר? וויא מזוגט אין פראסטע ענגליש - טאלק פאר יורסעלף

    ReplyDelete
  13. לבי לבי על חללי הליב"הFriday, October 28, 2016 10:08:00 AM

    "I owe you a din v'cheshbon now why and when I post things?"

    The short answer, as a lubabvicher Yes you do!.

    קול ברמה נשמע! שאגת הרי"י מליבאוויטש לאמר

    יפיפותה של יפת באהלי שם, רק באלקי אומן ישבעו!

    כתי"ק בא"ד.. ועתה אחרי הדברים האלה, הואילו נא "מועצי התורה" להגיד מה תכן "האגודה שלומי אמוני ישראל" האם איננה מנחה חדשה תשורה לכל ישראל יחדיו, קול דברי אלה ושבועה הננו שומעים אשר אין אנחנו ציונים חובבים וכו', ואחרי זה מה הוא אגודת "שלומי אמוני ישראל". מה הוא

    אמרו נא "מועצי התורה" מה זה מפיצי השכלה הידעתם תבניתה ?, האם איננה בתי לימוד ללמד לילדי ישראל 'שפת המדינה' ולמודי חול (ליב"ה בלע"ז), מה זה חובבי ציון בטח שמעתם אשר מטרתה לבנות מושבות בא"י ולהרחיב הישוב, מה זה ציונים האם אין מטרתם לרכז כחות ישראל לבנות את הארץ בכח עצמן ע"י אמצעות השגת רשיוני הממלכות, ובכן בתי חרשת עבודה, בתי חינוך לבנים החלוץ, ובתי חינוך לבנות החבצלת או השרון, ומה זה מזרחים האם איננה מטרתה להביא יפיפותה של יפת באהלי שם.

    ואגודת "שלומי אמוני ישראל" הנוסד ע"י מועצי התורה קלועה ושזורי "מהכל אשר לכל" מארבעה הגדולי מפיצי השכלה חובבים-ציונים-מזרחים האחוזים בכנפי עם ישראל, אלא שהוא ערוכה ומאיפה (עם) לחם קדשים על טהרת תורתינו ושמירת הדת כקוצו ש"י, תורה, דרך ארץ, שפת המדינה, לימודי חול, כיבוש הארץ, הרחבת הישוב בבתי חרשת, בבתי חינוך מגוהצים בטעמי איראפא, ורק באלקי אומן ישבעו.

    אגודת ישראל וכבוד מועצי התורה (אומרים) אשר אין זה ציונית ח"ו וח"ו או הדומה לזה חלילה לנו - אומרים הם - לכבוש את הארץ בכח עצמינו דבר האסור עפ"י תוה"ק! אלא אחר אשר א"י יצאה מרשות הישמעאלים או אחרי נותן חרות להביא שם הננו הולכים גם אנחנו לכבשה ולבנות בתי חרשת ועבודה, להרחיב ישובה, בתי חינוך שפת המדינה (עברית), ולימודי חול, אבל ח"ו לאמר כי בעקבי הציונים אנו הולכים הלא על טהרת תוה"ק שמירת הדת אפילו כקוצי ש"י כפי אשר צוה ד' נלך

    איש ישראל בכאב לב ובמנוד ראש אומרים, בא יום מר אשר חלילה גם מישבי שער האדרת-והאמונה לוקחה וארזי הלבנון את ארון התפארת שלחו, עד עתה היתה הכסא על שלשה רגלים חובבים, ציונים, מזרחים, ובאו מועצי התורה עפ"י התורה והמסורה, ויעמדו רגל רביעי בשם "שלומי אמוני ישראל". ועתה מלוך ימלוך מלך הציונים..וכו' ע"כ

    הנרצע לעבדי ד' והמחבב כל מרביץ תורה תמימה וארחות חיים בקרב אחינו בנ"י, ד' עליהם יחיה

    בן כ"ק אאמו"ר הרה"ק הנודע בשם אדמו"ר מליבאוויטש זצוקללה"ה זי"ע -יוסף יצחק שניאורסאהן

    ReplyDelete
  14. ליטוואק פון בודאפעסט said...
    איזה חבל. מסר נפשו והכל לא לעשות נחת רוח לבוראו כ"א לאדמורו. אם הוא מוכן למסור את נפשו, שיעשה כן עבור תכלית נעלה.
    אין בזה זלזול באדמו"ר מליובאוויטש אלא במושג זה שהאדמו"ר במקום האלקים

    litvak
    doing a nachas ruach for a Rebbe is the Rotzan hashem, there are a 100 chazals for that
    your not knowing them is your problem
    Plus,
    all that the Rebbe wanted was the Rotzan Hashem, a Rebbe that has a other Rotzen then the rotzen hashem is not a Rebbe
    Your not knowing the Rebbe is your problem

    ReplyDelete
  15. Hirshel
    "I owe you a din v'cheshbon now why and when I post things?"
    Maybe you do.....

    ReplyDelete
  16. "איזה חבל. מסר נפשו והכל לא לעשות נחת רוח לבוראו כ"א לאדמורו."
    in my torah we see that a talmid has to act like a slave to his Rebbe,
    look Kesuboth 96-1 Yad Hachazuke perek 9-8

    ReplyDelete
  17. I am thinking of Zushe. He was no child. Known as "the partizan" he had gone through hell.But he had deeper secrets to convey, truer teachings; and on that day his unbridled joy he was able to express more intensely with innocent children.

    I has a similar epiphany this Hoshan Raboh. I'm nowhere near as frum as I once was. (I am frum)For whatever reason I went into a certain Yeshiva this Hoshana Rabbo. Although they started Shactis at 7:00 and it was now about 11:00 Hoshanas was still going strong. And sloooowly.Something I would never have patience for anymore. But when I looked the faces of the people walking around the bimah holding their luluvim and siddurim I saw in them an internal happiness that I haven't seen or felt for years. An ecstasy that no other experience would create.

    Chaval al D'avdan

    ReplyDelete
    Replies
    1. e·piph·a·ny
      əˈpifənē/
      noun
      the manifestation of Chris to the Gentiles as represented by the Magi (Matthew 2:1–12).
      the festival commemorating the Epiphany on January 6.
      a manifestation of a divine or supernatural being.

      Delete

    2. "I went. I looked. I saw"

      the distinction between I-It relationships and I-Thou relationships.

      I-It relationships:

      You’re exchanging information in order to do some practical thing, like getting your taxes done.

      I-Thou relationships:

      are personal, direct, dialogical nothing is held back. A Thou relationship exists when two or more people are totally immersed in their situation.

      -I am thinking of Zushe.
      -I has a similar epiphany.
      -I once was. 
      - (I am frum).
      - I went into a certain Yeshiva 
      - I looked the faces of the people
      - I saw in them an internal happiness 
      - I haven't seen or felt for years.

      Delete

  18. און קומען וועט א שעה - וועט מען קריגען געסט,
    א מלאך וועט דעם נעמען

    מען וועט זאגן !No
    אין ער וועט זאגן !Yes

    !ער וועט נעמען די נשמה

    צימבלען צימבלען, אוי וועט אונז דארטו צימבלען

    ReplyDelete
  19. Beautiful post Reb Hirschel!! It is almost too beautiful to put into words e feeling you must have had. That ecstasy when you realize truly and feel that serving the Heilige Ribbono Shel Olam is the only thing.

    Please feel free to check out my blog at achsameach.blogspot

    Kol Tuv!

    ReplyDelete

Please think before you write!
Thanks for taking the time to comment
ביטע טראכטן פאר'ן קאמענטירן, און שרייבן בכבוד'דיג, ווי עס פאסט פאר אידן יראי השם

ביטע נוצן עפעס א צונאמען כדי דער שמועס זאל קענען אנגיין אויף א נארמאלן שטייגער

Please, no anonymous comments!!