כתב הרמב"ם (בפ כו מהלכות סנהדרין ה"ז) כל הדן בדייני עכו"ם (דהיינו גויים) ובערכאות שלהם (דהיינו בתי משפט של גויים) אף על פי שהיו דיניהם כדיני ישראל, הרי זה רשע, וכאילו חירף וגידף והרים יד בתורת משה רבינו, שנאמר ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם, לפניהם ולא לפני גויים. וכן פסקו הטור ומרן השולחן ערוך חושן משפט סימן כו
עיין אגרות-משה חו"מ ח"א סי' ח בנוגע לשאלה האם רב רשאי לדווח לשלטונות על אדם אשר זייף חותמות כשרות, ומכר נבלות וטרפות בתור כשרות - האם למסרו לערכאות המדינה שידונוהו קשה בכסף ובמאסר, או שידונו אותו הרבנים בדיני ישראל
תשובת הרב היא: אף שפשעו גדול מאד, וכנראה אינו בעל תשובה כלל, מ"מ כל זמן שלא ראינו שדייני ישראל אינם יכולים להפסיקו, אין לדונו בערכאות.. ועוד, הא ודאי הם ידונו במאסר ובממון, שלא כדיני ישראל, שאז יש לחוש לאיסור מסור - שאסור למסור ישראל ביד עכו"ם, בין בגופו בין בממונו, ואפילו היה רשע ובעל עבירות
הרב פיינשטין פסק כך, למרות שהעריך את המשטר בארה"ב כמשטר צדק, ואף הכיר לה תודה כמלכות של חסד שסייעה לשיקום יהדות אירופה לאחר השואה "ודאי כל ראשי הישיבות והמנהלים והתלמידים מכירים בכל טובות המדינה, ומברכים לשלום המדינה ולכל העומדים בראשה בכל הברכות" . -אגרות-משה חו"מ ח"ב סי' כט
כתב הרמב"ם (בפ כו מהלכות סנהדרין ה"ז) כל הדן בדייני עכו"ם (דהיינו גויים) ובערכאות שלהם (דהיינו בתי משפט של גויים) אף על פי שהיו דיניהם כדיני ישראל, הרי זה רשע, וכאילו חירף וגידף והרים יד בתורת משה רבינו, שנאמר ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם, לפניהם ולא לפני גויים. וכן פסקו הטור ומרן השולחן ערוך חושן משפט סימן כו
ReplyDelete
ReplyDeleteעיין אגרות-משה חו"מ ח"א סי' ח בנוגע לשאלה האם רב רשאי לדווח לשלטונות על אדם אשר זייף חותמות כשרות, ומכר נבלות וטרפות בתור כשרות - האם למסרו לערכאות המדינה שידונוהו קשה בכסף ובמאסר, או שידונו אותו הרבנים בדיני ישראל
תשובת הרב היא: אף שפשעו גדול מאד, וכנראה אינו בעל תשובה כלל, מ"מ כל זמן שלא ראינו שדייני ישראל אינם יכולים להפסיקו, אין לדונו בערכאות.. ועוד, הא ודאי הם ידונו במאסר ובממון, שלא כדיני ישראל, שאז יש לחוש לאיסור מסור - שאסור למסור ישראל ביד עכו"ם, בין בגופו בין בממונו, ואפילו היה רשע ובעל עבירות
הרב פיינשטין פסק כך, למרות שהעריך את המשטר בארה"ב כמשטר צדק, ואף הכיר לה תודה כמלכות של חסד שסייעה לשיקום יהדות אירופה לאחר השואה "ודאי כל ראשי הישיבות והמנהלים והתלמידים מכירים בכל טובות המדינה, ומברכים לשלום המדינה ולכל העומדים בראשה בכל הברכות" . -אגרות-משה חו"מ ח"ב סי' כט
"Gets really hot at 35 min and on."
ReplyDeleteThe heat is on guys.
ויחמו "הצאן אל המקלות" ותלדן הצאן עקדים נקדים וטלאים
אין זה קשור כלל להליכה בערכאות, ובמהרי"ק הביא שמי שטועה בזה אינו יודע כלום בדיני ממונות
ReplyDeleteועי' שו"ת אבני נזר בזה
Deleteno name droppings please.
עיין בניו יארק טעלעפון בוך ושם נאמר להיפך