למה בכתה רחל אמנו. "אך נראה, דהנה רחל אמנו כשבאה לגלות לפקוד את בני', בדורות הראשונים שהיתה מוצאת אותם בצלם אלקים ותואר ישראל, לא היתה מתייראת, כי ידעה דיש תקוה לגאלם, אך בעו"ה בימים הללו ירדנו ממעלת ישראל להיות לנו צלם אלקים וסר מאתנו הצלם, וכמו שכתבתי לעיל בדרוש לר"ה שנת תר"ה בביאור כמה פסוקים בזה, "דלזכות בדין תליא בצלם אלקים", כמ"ש תהלים כז, ח לך אמר לבי בקשו פני, והרבה מזה. וגם יש הרבה שלבושין בלבושי נכרים וגדועי זקן בכוונה שלא יכירום כי הם ישראל.. ועכ"פ כשבאה רחל לגלות ואינה מכירה אותם כלל, אז היא מצטערת ומתייאשת ח"ו מן התקוה. והוא ית' מבקש שה"ש ב, יד 'הראיני את מראיך' או 'השמיעני את קולך', והראיני סימן שאתה מזרע אברהם ואושיע לך. וזהו שאמר קול ברמה נשמע וכו' רחל מבכה על בני' מאנה להנחם על בני' כי איננו, כי אינה מכרת אותנו כלל, כאילו לא היינו בני' כלל, כי אין להם תואר שלה. -הגאון רבי שלמה קלוגר בס' "קהלת יעקב" לעשי"ת
פאטאקי 08 האט געשריבן: אין אנדערע נייעס, מעמד "ראשית הגז" ומסירת מתנת כהונה, ב' דחול המועד. מעמד מודה אני ע"י ר' מרדכי יצחק סאמעט נ"י, ג' דחול המועד. בהמ"ד הגדול בקרית יואל
ראשית הגז היא מצוות עשה מהתורה לתת לכהן את ראשית הצמר מגז הצאן. ראשית הגז היא אחת ממתנות כהונה שהטילה התורה על עם ישראל לתרום לכוהנים, והיא נמנית עם עשר המתנות שנותנים בחוץ לארץ, ובזמן שאין בית המקדש קיים. -משנה, מסכת חולין, פרק י"א, משנה א
לפי המשנה, החיוב לתת ראשית הגז נוהג בין בארץ ישראל ובין בחוצה לארץ. בתלמוד הבבלי נאמר, שלא נהגו לתת ראשית הגז בבבל, כי סמכו על דעת התנא רבי אלעאי שדימה את ראשית הגז לראשית הדגן הסמוכה לו בפסוק, והיא (מצוות תרומה) מהמצוות התלויות בארץ באדמה, שאינן נוהגות אלא בארץ ישראל
הרמב"ם פוסק על סמך זה שהמצווה נוהגת רק בארץ
דעת הטור, שמדאורייתא המצווה נוהגת גם בחוץ לארץ, אלא שלא נהגו כך
תנו רבנן: מגיפת דבר בעיר — כנס רגליך, כלומר, מעט ביציאה מן הבית, שנאמר: "ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר" (שמות יב, כב), ואומר כיוצא בו: "לך עמי בא בחדריך וסגר דלתך בעדך חבי כמעט רגע עד יעבור זעם" (ישעיהו כו, כ), ואומר: "מחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה" (דברים לב, כה). -ב"ק, ס א
Simon Wiesenthal Center, called the hook “Night Without End” a “meticulously researched and sourced book ... that details thousands of cases of "complicity by Poles" in the murder of Jews during the Holocaust.
ReplyDeleteלזכות בדין – תליא בצלם אלקים
למה בכתה רחל אמנו. "אך נראה, דהנה רחל אמנו כשבאה לגלות לפקוד את בני', בדורות הראשונים שהיתה מוצאת אותם בצלם אלקים ותואר ישראל, לא היתה מתייראת, כי ידעה דיש תקוה לגאלם, אך בעו"ה בימים הללו ירדנו ממעלת ישראל להיות לנו צלם אלקים וסר מאתנו הצלם, וכמו שכתבתי לעיל בדרוש לר"ה שנת תר"ה בביאור כמה פסוקים בזה, "דלזכות בדין תליא בצלם
אלקים", כמ"ש תהלים כז, ח לך אמר לבי בקשו פני, והרבה מזה. וגם יש הרבה שלבושין בלבושי נכרים וגדועי זקן בכוונה שלא יכירום כי הם ישראל.. ועכ"פ כשבאה רחל לגלות ואינה מכירה אותם כלל, אז היא מצטערת ומתייאשת ח"ו מן התקוה. והוא ית' מבקש שה"ש ב, יד 'הראיני את מראיך' או 'השמיעני את קולך', והראיני סימן שאתה מזרע אברהם ואושיע לך. וזהו שאמר קול ברמה נשמע וכו' רחל מבכה על בני' מאנה להנחם על בני' כי איננו, כי אינה מכרת אותנו כלל, כאילו לא היינו בני' כלל, כי אין להם תואר שלה. -הגאון רבי שלמה קלוגר בס' "קהלת יעקב" לעשי"ת
שערי שמים פתח!
ReplyDeleteדער רבי ר' שמעלקא האט אנגערופן רבי ר' אלימלך און רבי זושא זי"ע די "פולישע גנבים" ווייל זיי האבן זיך אריינגע'גנב'ט אין הימל נאך פאר סאיז געעפנט געווארן
בההוא דאמר ליה לחבריה מאי בעית בהאי ארעא אמר ליה מפלניא זבינא ואכלתיה שני חזקה אמר ליה פלניא גזלנא. -בבא בתרא ל' ב
Any ID ? Background info
ReplyDeleteבין איך מיר א חלוצל
ReplyDeleteא חלוצל פון פולין
גיי איך מיר אין שיכאלאך
שיכאלאן און זוילען
פאטאקי 08 האט געשריבן: אין אנדערע נייעס, מעמד "ראשית הגז" ומסירת מתנת כהונה, ב' דחול המועד. מעמד מודה אני ע"י ר' מרדכי יצחק סאמעט נ"י, ג' דחול המועד. בהמ"ד הגדול בקרית יואל
ReplyDeleteראשית הגז היא מצוות עשה מהתורה לתת לכהן את ראשית הצמר מגז הצאן. ראשית הגז היא אחת ממתנות כהונה שהטילה התורה על עם ישראל לתרום לכוהנים, והיא נמנית עם עשר המתנות שנותנים בחוץ לארץ, ובזמן שאין בית המקדש קיים. -משנה, מסכת חולין, פרק י"א, משנה א
ReplyDeleteלפי המשנה, החיוב לתת ראשית הגז נוהג בין בארץ ישראל ובין בחוצה לארץ. בתלמוד הבבלי נאמר, שלא נהגו לתת ראשית הגז בבבל, כי סמכו על דעת התנא רבי אלעאי שדימה את ראשית הגז לראשית הדגן הסמוכה לו בפסוק, והיא (מצוות תרומה) מהמצוות התלויות בארץ באדמה, שאינן נוהגות אלא בארץ ישראל
הרמב"ם פוסק על סמך זה שהמצווה נוהגת רק בארץ
דעת הטור, שמדאורייתא המצווה נוהגת גם בחוץ לארץ, אלא שלא נהגו כך
I relish, result in I discovered just what I was looking
ReplyDeletefor. You have ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a nice day.
Bye
יום א' דחוה"מ תשפ"א לפ"ק
ReplyDelete!מודעה נחוצה לאור המצב
עס איז אפגערופן גיווארן דער מעמד "ראשית הגז" אין קרית יואל
ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר. -שמות יב, כב
ReplyDeleteתנו רבנן: מגיפת דבר בעיר — כנס רגליך, כלומר, מעט ביציאה מן הבית, שנאמר: "ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר" (שמות יב, כב), ואומר כיוצא בו: "לך עמי בא בחדריך וסגר דלתך בעדך חבי כמעט רגע עד יעבור זעם" (ישעיהו כו, כ), ואומר: "מחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה" (דברים לב, כה). -ב"ק, ס א
Hey. I have a picture for identification. Wondering if your blog and your oilam is the place?
ReplyDeleteSimon Wiesenthal Center, called the hook “Night Without End” a “meticulously researched and sourced book ... that details thousands of cases of "complicity by Poles" in the murder of Jews during the Holocaust.
ReplyDelete