Friday, November 20, 2015

a few words from the Stutchiner Rebbe shlit"a that may change your life

Rabbi Lazer Yudkowski is a Rebbe of a different kind. In shul he פראוועס Rebbistive, mitten gantzen Dzikover/Ropshitzer knack, but in real life he saves Jewish lives. He does it by, you might say, lifting up those who have fallen. In a way that "פאסט נישט" for other people of much smaller stature. Here he tells us what kind of craziness people have in their heads and how he's working to change that mindset. How kids and adults that seem to be OTD (or XO) are suffering greatly every single day of their lives. He is introduced by Avi Fishoff.



Link to direct file

33 comments:

  1. what's the definition of someone OTD, would it include someone who runs a center left blog, who writes deragotory write ups on let's say Reb Aron, like him or not, he is a bnon she l kdoshim, a talmid cuchem, a rosh yeshiva for thosands of talmidim, and a rav in a real big khela, and a rebbe too. and why? because he exposed the hypocrisy of those who tramp on the Mount habayis! when your own rebbe said the same! is that considered OTD ?

    After all its forbidden to 'connect' by all frum rabbinic rabbis, would it be considered by you some one like the aguda and others.. who spin their polemics mostly on site, to be hypocritical, and OTD ! I can go on till dawn, but I think you get the drift.

    ReplyDelete
  2. אנני יודע אם הנך מכירו אבל אם כן נא להגידו שהנני רוצה לדעת מאיזה מרבותיו קבל את המושג שיש כיום בנ״א שהם קרבנות תמיד.

    ReplyDelete
    Replies

    1. ! על כל "קרבנך" תקריב מלח

      Delete
  3. Very moving! Does the Rebbe have an organization that he works with? It reminds me of how the Lubavitcher Rebbe said that after the war, everyone is a tzadik Gamur....

    ReplyDelete
  4. the נ"מ in shita is at what point a person in pain becomes אויס בעל בחירה השם ירחם

    ReplyDelete
    Replies
    1. דער סלאבאטקער קרעכצערMonday, November 23, 2015 5:24:00 AM

      הרי אומר: אויס בעל בחירה השם ירחם

      ומותר האדם מן הבהמה אין, שהוא יכול לומר אין! זה אפשר לומר כל אדם אין! הנפילה לאדם מתחלת בחטא האדם כשאמר "אף" כי אמר.. כשם שלא מת בנגיעה כך לא מת באכילה, דהיינו פשרות והיתירים המתחלת באף כי אמר, התכליתו לאדם שנברא הוא "התשובה" ואם לא תעשו תשובה על חטאים הנראים כקטנים, אז הובילי לו לעשות חטאים גדולים, עד שהוא ג"כ מודה שהם חטאים, אבל התשובה עליהם הרבה קשה מאוד.. כי כבר עבר ושנה ונעשה לו ההרגל בטבעו ויונק חיותו ממנה, ואיך אוכל להפסיק לאדם חיותו על אף רגע אחת! אולם כבר גילה לנו הקדוש בעשר קדושות הקאמארנער בספרו נתיב מצותיך, שאף שהיפסיק חיותו ממש כשהפסיק מלחטוא כהרגלו, מ"מ אין הקב"ה בא בטרוניא והוא ז"ל מבטיח שאחר שלושים יום חיותו יחזירו אליו בבחינת והחיות רצוא ושב כמראה הבזק. ולזה הסכימו חכמי האומות שעוסקים באדיקש"ן בלע"ז וקבעו הרפתקאות שלהם דהיינו "ריהעב טריעטמענט" על שלשים יום בדיוק. אולם על השלושים יום הראשונים הנפש הוא בסכנה ממש, אשר אין ההמון יכול להבינו או להיות לו לאחיעזר בשום פנים, רק הרופאי נפשות דהיינו הצדיקים המומחים בזה, או הרופאים שלהם הבקיאים עכ"פ קצת מה שעובר על נפשו של זה הבא לטהר א"ע מזהמתו

      הפסוק בירמי' שואל: הצרי אין בגלעד אם רופא אין שם ומדוע לא עלתה ארכת בת עמי!? ובמצודת דוד "הצרי אין בגלעד" - וכי אין בגלעד צרי לרפאות בו החלי הלא שם הוא מקום הצרי, וכי אין שם רופא לדעת אופן הרפואה ומדוע לא נתרפאת בת עמי! ר"ל וכי אין בידם תורה ומצות וכי אין להם חכמים להורותם הדרך ומדוע א"כ לא החזירום למוטב! ע"כ. התירוץ ע"ז כי אין "צרי בגלעד" רועים חכמים הרוצים לטפל בזה, הרועים רועים א"ע, ואין רופאים הרוצים לסבול מזה העני החשוב כמת. וד"ב. ולעשות אסיפות ודרשות וקאנפערענצן מצרות ישראל, וועט העלפן אוויא פאר א טויטן באנקעס

      Delete
    2. if your name is "not a harry" than you are a harry. ditz.

      Delete
    3. harry, Hot pastrami or roast beef, your choice? not, it's cold turkey only.

      Delete
  5. As a person who has been in the litvish, and Lubavitch worlds, this is the MAIN MAIN problem in the majority of the Litvish world, a propensity to looking at yidden in the sense of schar/onesh, v'zehoo. In Lubavitch, thanks to the Rebbeim, we are ingrained with the philosophy that every Jew is defined by his/her etzem hanefesh, regardless of their actions, much of the two communities' actions can be traced back to this philosophy, v'ein kan mekomo l'haarich b'zeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. someone else's problem seems to be your solution, hey whatever floats the boat..

      Delete
    2. "regardless of their actions,"

      like the free love movement?

      Delete
  6. who are the rebbes that said this boys are Korban Tzibur, Reb Lazer was never by no rebbe of yesteryear.
    He was brought from Ponovezh to replace his father Reb Ovadia
    He did not know his Ziede as a spiritual guide, is it hidden in Zerah Kodesh of the holy ropshitzer ruv???
    I like what he is saying to sooth and calm the parents, but where did he get it????

    ReplyDelete
    Replies
    1. he had the goldene uder, that's what counts.

      Delete
  7. fact checker
    it is quite obvious. no need to check "where it's written", that you are a perfect idiot.

    ReplyDelete
  8. leftover hippie,

    actions are significant, and can never be taken away, however they do not affect a person's Bechira and ability to reconnect with his etzem hanefesh, also see chovos hatalmidim hakdama

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks e I'll relate this at Thanksgiving lunch.

      Delete
    2. Was there some intended meaning that I missed?

      Delete
    3. na, just peculiar so was gonna discuss it with the gang.

      Delete
  9. I know the Rebbe, full of Hergesh and a really great guy. you cannot have a more uplifting kumzits than when he is there with keyboard. However, I asked around.. i have not heard from whom he got this notion about a Korban Tzibur. Can someone reach out to him and ask for the source?

    ReplyDelete
  10. Despite the Stechiner's moving tears (he has a knack at it; his lag b'omer crying is famous) & genuine concern, the vort of these neshomos being korbknois tizibur-tomid is disturbing -because it conditions the oylem that this has to occur (tomid mechuyav 2x b'chol yoim!) & that a certain percentage of the young are predestined for this end, h"y!! No more korbknos - PERIOD!!!

    --ZIY

    ReplyDelete
  11. Despite the Stechiner's moving tears (he has a knack at it; his lag b'omer crying is famous) & genuine concern, the vort of these neshomos being korbknois tizibur-tomid is disturbing -because it conditions the oylem that this has to occur (tomid mechuyav 2x b'chol yoim!) & that a certain percentage of the young are predestined for this end, h"y!! No more korbknos - PERIOD!!!

    --ZIY

    ReplyDelete
    Replies

    1. ? ועל השנות החלום פעמים

      Delete
  12. kabel es haemes mimi sheomroWednesday, November 25, 2015 12:32:00 PM

    Didn't he say that the source was his grandfather?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mimi, two wrongs doesn't..

      Delete
  13. אולי צ"ל קרבן "עולה ויורד"! שמביא על טומאת מקדש וקודשיו

    קהלת, יש הבל אשר נעשה על הארץ אשר יש צדיקים אשר מגיע אלהם כמעשה הרשעים ויש רשעים שמגיע אלהם כמעשה הצדיקים

    רש"י: "יש הבל" - דבר המבהיל את הבריות אשר יש צדיקים שמגיע אליהם רעה כמעשה הרשעים ויש רשעים שמגיע אליהם טובה כמעשה הצדיקים אמרתי שגם זה אחד מן ההבלים הנוהגים בעולם

    הוריות פ"ג, דרש רב נחמן בר רב חסדא מאי דכתיב (קהלת ח, יד) יש הבל אשר נעשה על הארץ וגו' אשריהם לצדיקים שמגיע אליהם כמעשה הרשעים של עולם הבא בעולם הזה

    ReplyDelete
  14. "Can someone reach out to him and ask for the source?"

    ער זאגט כך קבלני מבית אבא, סיאיז א קבלה ביי איהם, ואין להקשות

    ReplyDelete
  15. Despite the Stechiner's moving tears (he has a knack at it; his lag b'omer crying is famous) & genuine concern, the vort of these neshomos being korbknois tizibur-tomid is disturbing -because it conditions the oylem that this has to occur (tomid mechuyav 2x b'chol yoim!) & that a certain percentage of the young are predestined for this end, h"y!! No more korbknos - PERIOD!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. דער סלאבאטקער קרעכצערMonday, December 14, 2015 7:40:00 AM

      "the Stechiner's moving tears"

      שערי דמעות לא ננעלו

      Delete
  16. קרבן ציבור, פר "העלם דבר של ציבור" הוא חטאת הקהל! ואם ההוראה השגויה גרמה לקהל לעבור על איסור עבודה זרה, יש להביא בנוסף גם שעיר

    ReplyDelete
  17. Perhaps the Rabbi should tone his voice sounds very condescending, you won't scare the addict , and why scare anyone else. lighten up.

    ReplyDelete
  18. tzig, looks like you passed your prime..

     שה תמים זכר בן שנה יהי' לכם מן הכבשים ומן העיזים תקחו

    ReplyDelete

Please think before you write!
Thanks for taking the time to comment
ביטע טראכטן פאר'ן קאמענטירן, און שרייבן בכבוד'דיג, ווי עס פאסט פאר אידן יראי השם

ביטע נוצן עפעס א צונאמען כדי דער שמועס זאל קענען אנגיין אויף א נארמאלן שטייגער

Please, no anonymous comments!!