Wednesday, March 15, 2006

What I learned this Purim



(actual bottle consumed by the Tzig)

Single Malt Scotch is great to drink, especially if you need to go back to work on Shushan Purim.

Chassidus Chabad is רייך on Megillah and Purim, not that it was a Chiddush, but it was reassuring.

Gerer Bocherim like to have fun like anybody else, Purim and a little wine brings it out.

We really should be able to get along beautifully, a little wine shows me that, it's the zealots that ruin everything.

29 comments:

  1. I agree with your last statement :''We really should be able to get along beautifully, a little wine shows me that, it's the zealots that ruin everything''
    Question is who are the zealots?
    Unfortunately, following you blog,I have become convinced that you are quite a zealot yourself ,when other Lubavitcher are around that is, since you are not yet comfortable at letting somethings go, or allowing that some things are a wee bit strange in Lubavitch sometimes, (vein kan hamokom leha'arich...)because of you 'gevoroner' status and the 'chashash' of 'shema yachzor lesuro' as by a convert.

    ReplyDelete
  2. Nu, so let's just get along already . . .

    ReplyDelete
  3. heshy, is this the "hangover" effect????????

    ReplyDelete
  4. What can I say, Tzibaleh, everywhere I go I see good, well-meaning, G-d fearing Jews. The only problem is that they do not want this treasure called Chassidus, and the gem called "Rebbe". I pity them, for these is nothing worse than a person not accepting a treasure that's coming to him.

    ReplyDelete
  5. To quote president Eisenhower:
    "The only decent and drivable surface is in the middle of the road; the extremes are in the gutter."

    ReplyDelete
  6. Middle-of-the-road is bland and worn. No good ever comes out of it. Extremes are what allow those in the middle to stay upright and straight, and not just fall limply by the wayside.

    ReplyDelete
  7. ''The only problem is that they do not want this treasure called Chassidus, and the gem called "Rebbe". I pity them, for these is nothing worse than a person not accepting a treasure that's coming to him.''
    Again I find myself agreeing with part of your statement: More people should learn chassidus including Chabad chasidus, including chasidim themselves,I find myself disagreeing with the last part where you imply that people need to accept your Rebbe, the Lubavitcher z'l.Sorry,no deceased rebbes need apply for the role of 'aseh lecho rov' that means a LEIBEDIKEH rebbe.

    ReplyDelete
  8. Is that a bottle of single malt disguised in a Johnnee Walker costume lekovod purim?

    ReplyDelete
  9. Why quote Pres. Eisenhower, teh RAMBAM said it better and earlier.

    ReplyDelete
  10. SG

    I don't see why a "nisht-lebediger" Rebbe can't be your Rav. If a Yungerman decides to be a Brisker or a GroNik is that too a problem?

    ReplyDelete
  11. now hirshel, i see the mashkeh did do some good, thats brilliant!

    ReplyDelete
  12. It is a problem...because a its clear that a non-live Rebbe has many interpetations so you need a live Rebbe to stir you to the right path.

    As for the "Ya"sh" pic... it is mashma from the poskim that the mitzva on purim is for drinking wine not "ya'sh"

    ReplyDelete
  13. Yosef

    We've wondered that too, about the Mitzvah being on Yayin, אבער אזוי פירט מען זיך
    About the Rebbe needing to be alive; that deserves a separate post.

    ReplyDelete
  14. Tzig:A whole 'discussion' about the Rebbe/ a rebbe needing to be alive?..And I thought Purim was over....
    Your example of a Brisker or Gr'onik without another rov does not even qualify as Purim torah

    ReplyDelete
  15. SG

    so you shlog it op without a reason? is that a trick Yeshivishe way to shlog op without giving a reason?

    ReplyDelete
  16. Zezmir: Didn't the Kotzker Rebbe say that the middle of the road was for the horses?

    ReplyDelete
  17. יוסף 718
    וועסט מיך אנטשילדיגען, דער סיבה וואס חז"לינו חאפען אן וויין איז פשוט ווייל ס'איז משכר אין לכאורה יעדער משקה המשכר איז מען יוצא

    ReplyDelete
  18. עד דלא ידע
    דו וועסט מיר אנטשולדיגען מיט דיין שיינעם פורים תורה

    דער חיי אדם (כלל קנה סי' ל' ) כותב שכיון שכל הנס נעשה על ידי משתה שעשתה אסתר המלכה, ציוו רבותינו לשתות ייו יותר מהרגלו

    אויב די ווילסט נישט מקבל זיין הלכות פון א תלמיד פונעם גר"א
    האב איך פאר דיר א תשובה פון א חסיד

    שו"ת משנה הלכות חלק ה סימן פג

    חייב אדם לבסומי בפוריא ביין

    ב) ובדבר שאלתו בלשון רש"י מגילה דף ז' חייב לבסומי ביין וקשה לו וכי המצוה ביין דוקא וא"א במשקה אחר הלא העיקר שישתכר, ולפום ריהטא יפה העיר דכיון דהטעם עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי מאי נפ"מ באיזה אופן יבא לו ויין לאו דוקא ועיין ר"ח שם שכתב בסימא פי' שיכור ואולי כל המשקאות שהשותה מהם אסור ליכנס לביהמ"ק בכלל והכי מוכח לשון הטור שכתב בסי' תרצ"ה וצריך שישתכר עד שלא ידע וכו' ולא הזכיר יין כלל והב"י והב"ח הביאוהו ולא דייקו עליו דבמימרא דרבא בגמ' לא כתיב ישתכר אלא בסומי וצ"ל דהטור בכיון שינה מלשון הגמ' וכתב ישתכר לכלול כל משקה המשכרת.

    אלא דבאמת גם הרמב"ם פ"ב ממגילה הט"ו כתב וז"ל כיצד חובת סעודה זו שיאכל בשר ויתקן סעודה נאה כפי אשר תמצא ידו ושותה יין עד שישתכר וירדם בשכרותו הרי שהזכיר יין דוקא והרדב"ז ח"א סי' תס"ב כתב בראובן שנדר שלא ישתה יין עד שיחזור לביתו אם יהא מותר ביין של מצוה כגון קידוש היום וארבע כוסות ופורים הרי דס"ל דיין של פורים מצוה בהדי קידוש וארבע כוסות ואי נימא דיין לאו דוקא א"כ ודאי דאסור ביין פורים שהרי אפשר לו בשאר משקאות וגם ברוקח סי' רל"ז כתב מיחייב אינש לבסומי בפוריא וכו' פי' ירבה במשתה היין עכ"ל מבואר לכאורה מכל הני ראשונים דיין דוקא ולא שאר משקאות וכשיטת רש"י הנ"ל. וחפשתי ומצאתי בגליוני הש"ס מגילה הנ"ל שכבר קדמו בתמה על לשון רש"י שכתב יין והביא דברי הרדב"ז והרוקח הנ"ל ולא הרגיש דגם הרמב"ם כתב יין דוקא והניח בצ"ע למה כתבו יין דוקא גם לא הביא לשון הטור הנ"ל. ולפמ"ש הרי כמעט רובם כתבו יין דוקא וא"כ נראה דבאמת עיקר מצוה ביין.

    ונראה לומר טעם לפמ"ש הא"ר בתמיהתו היאך יחייבו חז"ל מה שנזכר בתורה ובנביאים בכמה מקומות השכרות מכשול גדול וי"ל מפני שכל הניסים שנעשו לישראל בימי אחשורוש הי' ע"י משתה נטרדה ושתי ע"י משתה ובאה אסתר במקומה וכן ענין המן ומפלתו בא ע"י משתה היין ולכן חייבו חכמים להשתכר עד כדי שיהא נזכר הנס הגדול בשתיית היין ע"ש. ולפ"ז שפיר מובן למה יין דוקא כיון דהתם הנס היתה ע"י היין ואנחנו צריכין לעשות זכר לנס דומיא לנס בשתיית היין והתם כל המשתאות היו ביין כדכתיב במשתה היין ולכן חייבו חכמים ביין דוקא, עוד י"ל לפי דמבואר במדרש שהמן הלשין לאחשורוש על היהודים שאם יפול זבוב בכוסו הוא זורק את הזבוב ושותה היין ואם יגע המלך בכוס ישפכנו ובזה שמע לו וא"כ ע"י יין בא הכל. ועוד בו שלישיה לפ"מ דאמרו ז"ל שאלו תלמידי רשב"י מפני מה נתחייבו שונאיהם של ישראל שבאותו הדור כליה והשיב מפני שנהנו מסעודתו של אותו רשע ובסעודה יין מלכות רב כיד המלך ובשר ומגדנות ותקנו ז"ל דוגמא לסעודה זו לזכור נסי ישראל.

    ומעתה עכ"פ מצאנו מקור נאמן לשיטת רש"י ורמב"ם וזה נראה דעת הרוקח ורדב"ז וודאי יש להזהר בשתיית יין דוקא למי שרוצה לקיים כמצותו כיון שיצאו הדברים מפי הני גאוני אף דבש"ע לא ביארו דיין דוקא מקום הניחו לנו להתגדר.

    ובדבר הערתו למה כתב לשון מיחייב ולא כתב סתם חייב אינש ורצה לדייק דהכונה דאם אינו יכול לשתות פטור רק מי שיכול מיחייב והנה לא ידענא מנא ליה הא אדרבה כתבו הפוסקים דכל מקום דכתיב חייב עד מסירת נפש וגם כתבו דלהכי סדרו בגמ' להא דרבה ור' זירא לבתר מימרא דרבא לומר דממימרא דרבא הי' משמע דמחייב בכל אופן וסדרו דרבה ור"ז לדחות הא דרבא משמע דבלאו הכא הוה החיוב לעולם ועין בעה"מ ור"ן ושיטת ריב"ב בשם רבינו אפרים וצ"ע.

    ובזה אתן קנצי למילין ידידו המברכו בברכת התורה ללומדיה צלח ורכב על דבר אמת והנני לברכו שיצליח במלאכתו מלאכת קודש מה שכעת הולך ומדפיס כפי מה שרמז לי במכתבו ויהי דרכו צלחה בהוקרה ובלב ונפש.
    מנשה הקטן

    שאלות ותשובות משנה הלכות חלק חמישי יורה דעה

    הירשל
    איך בין שוין אויסגעוועהן א וועלט איך האב געזען חסידים ואנשי מעשה אדמורים וכו' כולם שתו רק יין בפוריא

    ReplyDelete
  19. I actually learnt some Toyro while reading this blog. Thanks, Yosef. (too bad it's too late to repeat it at this year's purim s'udo)

    ReplyDelete
  20. Yosef
    ביז דער משנה הלכות רעדט קיינער נישט דערוועגן? דאס אז דו האסט נישט געזען אז מ'זאל טרינקען בראנפען איז נאך נישט קיין ראי', ווייל וויין איז פשוט גרינגער צו טרינקען

    ReplyDelete
  21. from the חיי אדם is no ראיה

    ReplyDelete
  22. Still waiting for the post that having a dead rebbe is a kiyum of 'aseh lecho rav'

    ReplyDelete
  23. does "pity " derive fron love or hate?

    ReplyDelete
  24. Yosef, you're forgetting something - who says that Rashi & the Rambam knew of any drink stronger than wine? Rashi almost certainly did not; brandy was not known in Europe until at least a century after his day. So when he says "yayin", bepashtus he means strong drink, and spirits are even better.

    The Rambam is more difficult. Distilling had been invented by his day, and was widely used by Alchemists, but living in a Moslem country, which bekoshi tolerated alcohol at all, perhaps distilled beverages were not known, or were not widely available, so he too says "yayin".

    ReplyDelete
  25. HT, the bottle pictured in your post as the one you drank from, was the picture before you started drinking, or after you had already reach ad deloy yodu?

    ReplyDelete
  26. Anonymous

    I did not reach עד דלא ידע

    When I said "actual bottle" I meant the brand and "model", not the bottle that I drank from.

    ReplyDelete
  27. from this
    'When I said "actual bottle" I meant the brand and "model", not the bottle that I drank from.'
    its mashma that the bottle you drank from you emptied unlike the picture.
    but in light of 'I did not reach עד דלא ידע'
    this is a bit shver, unless you have an amazing constitution.

    ReplyDelete
  28. Anonymous

    I was wondering the same thing, and I asked others about this fluke of nature, they say that Scotch doesn't make you shikker.

    ReplyDelete

Please think before you write!
Thanks for taking the time to comment
ביטע טראכטן פאר'ן קאמענטירן, און שרייבן בכבוד'דיג, ווי עס פאסט פאר אידן יראי השם

ביטע נוצן עפעס א צונאמען כדי דער שמועס זאל קענען אנגיין אויף א נארמאלן שטייגער

Please, no anonymous comments!!