Tuesday, March 13, 2012

ואיננו כי לקח אותו אלוקים



































See

YWN









32 comments:

  1. Just saw Mozes's interview that he came to Israel after the war. So where was he during the war?

    ReplyDelete
  2. the VR came after the war? are you sure? I think he was there before. Like in '42 already.

    I can be mistaken

    ReplyDelete
  3. Not exactly '42 but rather in '44. he was marraid and had one daughter by that time.

    ReplyDelete
  4. His original position in Israel was rosh of the yeshiva started by his uncle in Tel Aviv Rabbi Elizer Hager who arruived in Isarel in 1944. He had no children. later his father the Imre Chaim arrived and took over Vishnitz in Isreal
    So was the nifter a chasid of the shitah hayadua or a "heretic" ... ?

    ReplyDelete
  5. So we come back to my original question: where were R' CR and the niftar during the war?

    ReplyDelete
  6. Scheneur
    He was definitely no chasid of the Shitah Heyedua, he even welcomed Shamir in Visnitz.. which his Monsey brother had to protest against

    ReplyDelete
  7. "גוש אמונים לעילא לעילא"

    See this article on Srugim

    ReplyDelete
  8. hirshel, do you know if he had a shaychus of some sort to the rebbe?
    i know he hated the rosh yeshiva hayodua of bnei brak.. but was there any other way of connection to lubavitch?
    btw: in the beginning of nissan 5732 the rebbe asked the bochrim of 770 (trough the mazkirus)to say tehilim for chaim meir ben (his mothers name).. the bochrim didnt really know who this was until they found out on 9 nissan that year..

    ReplyDelete
  9. I saw in one of the Israeli sites that Rav Stienman said to one of his family members, that eventough we believe in the Yeridath Hadoroth, but he was much bigger then his father the Imrie Chaim,since he was all his life leaning on a stender on a gemara

    ReplyDelete
  10. נולד לרבי חיים מאיר הגר ומרגלית (בתו של רבי זאב מרחמסטריווקא). בגיל שמונה עשרה, בהיותו עדיין בחור, נתמנה על ידי אביו לשמש כרב בעיירה ווילחוביץ (אז בהונגריה), שם היתה קהילה גדולה של חסידי ויז'ניץ. נישא בב' בניסן תש"ב ללאה אסתר, בתו של רבי חיים מנחם מנדל מדעעש.

    בשנת תש"ד כשהחלה המלחמה בהונגריה, החליטו בני המשפחה בסיועם של בני המקום והעסקנים, להימלט ולעלות לארץ ישראל. רבי משה יהושע, אשתו ובתו יצאו למסע בחודש אדר. הברירה היחידה הייתה להבריח את הגבול לרומניה שעדיין לא נכבשה על ידי הנאצים. בח' באייר הצליחו לחצות את הגבול דרך היער והגיעו לכפר טאשאד שברומניה. בכ"ו באייר עבר גם אביו רבי חיים מאיר את הגבול והתאחד עם בנו. בכ"ט באייר המשיכו לבוקרסט שם נשאר אביו ואילו רבי משה יהושע ומשפחתו עלו בחודש אב לרכבת לנסיעה לנמל קונסטנצה, משם הפליגו בספינת "מורינה" לישראל. ביום שני כ"ה באב תש"ד, הגיעו לתחנת הרכבת בחיפה, שם קיבלו אותם חסידי ויז'ניץ.

    עם עלותו לארץ ישראל נתמנה על ידי דודו האדמו"ר מויז'ניץ, רבי אליעזר הגר (ה"דמשק אליעזר"), לכהן כראש ישיבת "בית ישראל ודמשק אליעזר" בתל אביב ולאחר מכן בקרית ויז'ניץ בבני ברק. לאחר הקמת קריית ויז'ניץ מונה על ידי אביו לכהן כרב ואב"ד הקרייה. בתפקידים אלו כיהן עד פטירת אביו, אז התמנה לאדמו"ר.

    ידוע כתלמיד חכם וכמקפיד על שמירת העיניים. תפילתו והטישים שערך עד שחלה התאפיינו בהתלהבות. הוא בין התומכים הבולטים בהקמת קווי מהדרין.
    הרב הגר כיהן כנשיא מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. בתקופת אדמו"רותו הוקמו מוסדות תורה וחינוך רבים של חסידות ויזניץ. במוסדות אלה מתחנכים למעלה מעשרת אלפים תלמידים.
    רבי משה יהושע הקים עוד בחיי אביו ארגון בשם "צעירי ויז'ניץ". מטרת הארגון הייתה לקרב את בניהם של חסידי ויז'ניץ מרומניה והונגריה לחסידות. הארגון פעל בישיבות חרדיות ובישיבות תיכוניות.

    צאצאיו:
    (לפי סדר הולדתם)

    חנה חיה, נשואה לרב דוד טוורסקי, האדמו"ר מסקווירא.
    הרב ישראל הגר, רבה של חסידות ויז'ניץ.
    סאשה, נשואה לרב אהרן טייטלבוים, האדמו"ר מסאטמר.
    שרה, נשואה לרב יששכר דב רוקח, האדמו"ר מבעלז.
    הינדא, נשואה לרב מנחם ארנסטר, ראש ישיבת ויז'ניץ.
    הרב מנחם מנדל הגר, כיהן כרב ואב"ד שיכון ויז'ניץ, כיום מנהל קהילה בשם 'מרכז חסידי ויז'ניץ'.

    ReplyDelete
  11. I read that he was in the Haganah in 47-8. Do you have any information on that?

    ReplyDelete
  12. Was Rav Laus father his brother in law once upon a time?

    ReplyDelete
  13. @hagana: the seret visnitzer rebbe, rav eliezer hager shlit"a, served in the HAGANA.

    ReplyDelete
  14. yona,
    the elder Rav Lau's father's first rebbetzin was his aunt. Their son "Shiko" Lau-Hager passed away just recently

    ReplyDelete
  15. Tzig writes: ואיננו כי לקח אותו אלוקים

    ניבא ואינו יודע מה ניבא?

    -----------------

    רש"י: ואיננו כי לקח אותו אלוקים

    ויתהלך חנוך צדיק היה וקל בדעתו לשוב להרשיע, לפיכך מיהר הקב"ה וסילקו והמיתו קודם זמנו, וזהו ששינה הכתוב במיתתו לכתוב 'ואיננו' בעולם למלאות שנותיו, 'כי לקח אותו' ד' לפני זמנו

    פירושים יותרים

    ReplyDelete
  16. רש"י said..
    is 96 קודם זמנו,?
    then 93 of the tzadik of orange county NY definitely קודם זמנו,

    ReplyDelete
  17. Overnite,
    I heard a similar comment made by other Litvishe gedolim when comparing the Ramas"h to his father-in-law the Freiderke Rebbe. And if you read the "Tolner Diary" you will see that the Pnei Menachem also held more of the last Rebbe than the Riyat"z.

    ReplyDelete
  18. May all other chasidim and groups learn a lesson in Ahavas Yisroel and Sholom from these two brothers. They were known to have differences of opinion in the past, but were mature enough to put all that aside for the sake of peace. Let us hope that this will become the norm in the frum world!

    ReplyDelete
  19. Petach "is 96 קודם זמנו,?"

    ויהי כל ימי חנוך חמש וששים שנה ושלש מאות שנה

    ?קודם זמנו

    96אבל פג טעמו וריחו נמר כבר

    The age is not relevant here 96 or 365 it can still be קודם זמנו Besides I was reffering to tzig's headlines ואיננו כי לקח אותו אלוקים

    Your comments as usual are pre-mature childish and not in the know.., But agenda driven with audacity and hate..

    like in: "then 93 of the tzadik of orange county NY definitely קודם זמנו " I would suggest after your graduation (if ever) your parents should send you to finishing school, untill than Bug Off!

    ReplyDelete
  20. רש"י said...

    who's hate driven ????!!

    ReplyDelete
  21. Kovner
    "And if you read the "Tolner Diary" you will see that the Pnei Menachem also held more of the last Rebbe than the Riyat"z."
    the old gerer were carrying a grudge on the Rayatz for daring to challenge the Imrie Emes on his turf..especialy a newcomer to Poland.
    I feel their pain .....
    Historically, Klal Yisroel did not have such a selfless Manhig Yisroel as the Rayatz...
    On his nigleh he could compete with his 2 brothers the Bies Yisroel and Lev Simcha...

    ReplyDelete
  22. Rashi

    "Your comments as usual are pre-mature childish and not in the know.., But agenda driven with audacity and hate.."

    Gut arien gezugt ....but the hate part is gevaldig..

    ReplyDelete
  23. Rashi
    "Your comments as usual are pre-mature childish and not in the know.., But agenda driven with audacity and hate.."

    no hebrew paragraph for the childish immature not in the know... that u could come up with?

    ReplyDelete
  24. Petach : "the tzadik of orange county NY definitely קודם זמנו" "Gut arien gezugt " "no hebrew paragraph"

    בכבודי לא מחיתם, על כבודו של בשר ודם מחיתם, סנהדרין קג

    ReplyDelete
  25. בשר ודם said...
    your small dose of Loshen kodesh paragraph is greatly appreciate, Just remember that the Tzadik of Benai Berak that just passed away was not less Talmid chochem or Noter habris then the 93 year old tazadik of Orange County...

    ReplyDelete
  26. Tomshover,
    There is first-hand testimony from misnagdish talmidei chachamim that the Beis Yisroel and Lev Simchah were great talmidei chachamim. R' Moshe Shternbuch learned bechavrusah with the Beis Yisroel for a while and he testified (I read it in an interview)that the beis Yisroel knew shas and rashi by heart, word for word. Also,they learned together tur and beis yosef, and R' moshe (the iluy) said that he caught be keep up with the quick grasp of the Beis Yisroel. As for the Lev Simchah, R' Elyashiv spent time together with him some summers, and they spoke in learning together, and his son told me that his father said that the Lev Simchah is a talmid chochom - something rare for R Elyashiv to say! There is no such testimony for the Riyatz. He might have been a great manhig, but that's not the issue here.

    ReplyDelete
  27. בשר ודם ----------


    בשר ודם Alright!

    When בשר ודם talks it must be
    !דברי יציב מפעפע ויוצא

    And what's a Noter habris? and how would you know it? does הן בקדשיו לא יאמין apply only to כביכול and not to בשר ודם of the דברי יציב caliber! is it it to much to ask like you always do Source Please?

    Oh and did he ממש die בעתו של נחש an the 200+

    יקירי בחורי ישראל שלא טעם 'טעם חטא' באמת שרחקם וזרקם מביהמ"ד ומבתיהם על לא עול, רבם ככלם מבני עניים שמהם תצא תורה, למצוה גדולה יחשב?!

    !או לו מיום הדין

    ReplyDelete
  28. דער איד publication from the breakaway satmar has an Identity crisis when writing on rabbi hager:

    זקן האדמורי''ם, כּ"ק אדמו''ר הגאון הצדיק המפורסם , משיירי כנה''ג רבי משה יהושע האגער זצוק''ל

    I understand that there is ה' כתות בערב רב and they are not all equal.. But to write on a רב מטעם מועצגה"ת who permitted, encoraged and supported individuals to become MK memebers, and to sit in the כנסת המינים where they all חייב להישבע שבועת
    אמונים לכנסת ?! on which SR z"l writes its : ביהרג ואל יעבור לישיב שמה בכנסת המינים If this is not a double signal than what is?

    Is there no shame anymore?!

    ReplyDelete
  29. Kovner
    "There is first-hand testimony from misnagdish talmidei chachamim that the Beis Yisroel and Lev Simchah were great talmidei chachamim. R' Moshe Shternbuch learned bechavrusah with the Beis Yisroel for a while and he testified (I read it in an interview)that the beis Yisroel knew shas and rashi by heart, word for word."
    I have bad news to tell you that I don"t believe no word of the great Goan Rav Sternbuch, in Brisk they dont believe non of his statements of brisker ruv..

    ReplyDelete
  30. Tomshover: "in Brisk they dont believe non of his statements of brisker ruv"

    And why? It doesn't fit the revised torath brisk! In sync with today's agudah?

    ReplyDelete

Please think before you write!
Thanks for taking the time to comment
ביטע טראכטן פאר'ן קאמענטירן, און שרייבן בכבוד'דיג, ווי עס פאסט פאר אידן יראי השם

ביטע נוצן עפעס א צונאמען כדי דער שמועס זאל קענען אנגיין אויף א נארמאלן שטייגער

Please, no anonymous comments!!