Sam: "It shows courage of SR as well strong character of extreme reservation, understanding & patience. We have a lot to learn from such Midos."
חיים ליבערמאן:, אין זיין ביכל דער רבי מיטן שטן, ער טענה'ט אז מען זאגט אויפן סאטמאר רב אז אלע זיינע תאוות האט ער זיך געבראכן חוץ די תאוה פון שררה-כבוד מיט גיאות. עפ"ל
"obviously if Chebiner Ruv did not see a need to answer, -- what dont you understand?"
And his opinion wasn't needed either when it counted..
יש תחת ידי צילם בכתב"י של הדבר"י ז"ל בעת שקולו הי' נמוך אליו והי' כותב דבריו בניירים וז"ל: "מרדכי פר"מ (פריעדמאן נ"י) סיפור שראה במארגן זשורנאל בארטיקל של דוד פלונקער, שמספר שם הוויכח שהי' בכנסת אודות הסווימינג פול והי' א' שאמר שזה עולה גדולה לעשות סווימינג פול בירושלים, השיב לו א' שם בכנסת; שלא יעשה בירושלים מנהגי סאקמיר. ע"כ
דרך "כוכב מיעקב", זה משיח בן יוסף. וקם שבט, הוא כוכבא דשבי"ט, והוא משיח בן דוד
"obviously if Chebiner Ruv did not see a need to answer, -- what dont you understand?"
And his opinion wasn't needed either when it counted..
יש תחת ידי צילם בכתב"י של הדבר"י ז"ל בעת שקולו הי' נמוך אליו והי' כותב דבריו בניירים וז"ל: "מרדכי פר"מ (פריעדמאן נ"י) סיפור שראה במארגן זשורנאל בארטיקל של דוד פלונקער, שמספר שם הוויכח שהי' בכנסת אודות הסווימינג פול והי' א' שאמר שזה עולה גדולה לעשות סווימינג פול בירושלים, השיב לו א' שם בכנסת; שלא יעשה בירושלים מנהגי סאקמיר. ע"כ
דרך "כוכב מיעקב", זה משיח בן יוסף. וקם שבט, הוא כוכבא דשבי"ט, והוא משיח בן דוד
HT: "i see them just fine. - not sure what to tell you guys"
!כי הוא'רשל "אמר ויהי" הוא צוה ויעמוד
רב כהנא היה פסיק סידרא קמיה דרב כי מטי להאי פסוקא אתנח / אמר ש"מ בטיל ליה חמדיה דרב / אמר רב כהנא מה דכתיב כי הוא אמר ויהי הוא צוה ויעמוד (תהלים צי ס), כי הוא אמר ויהי, זו אשה, הוא צוה ויעמוד, אלו בנים. תניא אשה חמת מלאה.. -ילקוט המיכירי על תהלים
Sam: "It shows courage of SR as well strong character of extreme reservation, understanding & patience. We have a lot to learn from such Midos."
חיים ליבערמאן:, אין זיין ביכל דער רבי מיטן שטן, ער טענה'ט אז מען זאגט אויפן סאטמאר רב אז אלע זיינע תאוות האט ער זיך געבראכן חוץ די תאוה פון שררה-כבוד מיט גיאות. עפ"ל
הרב מטשעבין ז"ל, עבר עליו השבעה מדורי גיהנם קודם שבא לאר"י, וגם שם סבל מן התלאות הבא אחר התלאות, והיה מתפלש בבגדי קריעה ובלועה ממש, איטשע מאיר שם "עיניו עליו" וקנה לו בגדי "כבוד ותפארת" מצנפת ובגדי משי חדשים איצטלא דרבנן כראוי לו וכבוד גאונו. וד"ל
היה 'עת' שהרב מטשעבין ז"ל מאיזה טעם שיהיו רצה להיות הרב ד' תל-אביב ! הדבר"י ז"ל היה מיחה בו ע"ז בתוקפו. שמעתי מר' הערש פינחס ז"ל שסיפור, הדבר"י אמר לו בפעם בתו"ד: "דער טשיבינער רב - האט מיך גיקאסט א טישטעך מיט טרערין". וד"ל
נ.ב. כדאי לציין שגם "האגודה" מיחה בו בזה, והם מתפעלים שבזכותם הוא שהרב מטשעבין ז"ל הוצל מפך זה. וד"ב
JJJ Sunday, October 28, 2018 1:48:00 PM "Why the YMS for Hayim Leiberman?"
.יסכר פי דוברי שקר על צדיק עתק בגאוה ובוז
"Attack on Satmar for inserting an Anti-Zionist ad in the New York Times by Chaim Lieberman (Herman; 1890–1963), Yiddish essayist and literary critic. Born in Kolki (Volhynia) he emigrated to the U.S. in 1905. His first articles, on education, appeared in the New York Yiddish daily Tageblatt. On the eve of World War I, he helped to found the Farband's Yiddish secular schools and the Jewish Teachers' Seminary affiliated with the Farband. He taught Yiddish and Yiddish literature and espoused Labor Zionism. Lieberman's critical articles on Jewish and non-Jewish writers, combining vast knowledge and enthusiastic, positive appraisals, were collected in three volumes (1923, 1924, 1930). In the 1930s Lieberman underwent a spiritual crisis, became extremely pious, and joined the religious Zionists. His former fervent championship of writers he liked gave way to sharp and cutting polemics against writers he disliked. He began with attacks on Jewish pro-communists, proceeded to assail Chaim Zhitlowsky and S. Niger, and reached a climax of vituperation in his articles and books against Sholem Asch's christological novels, which were translated into English as The Christianity of Sholem Asch (1953). There followed attacks upon Satmar Hasidim because of their anti-Israel approach, Der Rebe un der Sotn ("Rabbi and Satan," 1959); against the American Council of Judaism, published in English as Strangers to Glory (1955); and, finally, ten articles against Ben Hecht, published in English translation in book form (The Man and his "Perfidy," 1964).
Neturei Karta (Ha-Edah ha-Haredit), group of ultrareligious extremists, mainly in Jerusalem, who regard the establishment of a secular Jewish state in Erez Israel as a sin and a denial of G-d, and therefore do not recognize the State of Israel. Their name, which is Aramaic for “guardians of the City,” derives from a passage in the Jerusalem Talmud (Hag. 76:3) stating that religious scholars are the guardians and defenders of the city. Neturei Karta broke away from Agudat Israel in 1935, when the latter attempted to restrain extremist demands for an independent ultra-Orthodox Jerusalem community completely separate from the rest of the Zionist community. The group first adopted the name Hevrat ha-Hayyim, after R. Joseph Hayyim Sonnenfeld. It aimed at creating “a circle free from the influence of the contemporary spirit and its fallacious opinions,” and a condition of membership was “the education of sons and daughters in the traditional Jewish manner, without any change (girls’ schools which teach Hebrew do not provide education in the traditional Jewish manner).” The last phrase alluded to Agudat Israel's Bet Ya’akov girls’ schools, where the language of instruction is Hebrew."
Pics not coming up
ReplyDeleteThe "Pictures of the Day" so far is very bleak
ReplyDeleteder-rebe-un-der-sotn!
ReplyDeletehttps://www.yiddishbookcenter.org/collections/yiddish-books/spb-nybc214516/der-rebe-un-der-sotn
נאסינג היער
ReplyDeletei see them just fine. Maybe try a different browser?
ReplyDeletenot sure what to tell you guys
אראנו ולא ע(א)תה - אשורנו ולא קרוב
DeleteNot coming up
ReplyDeleteOf course it's not your fault
ReplyDeleteit's those nasty Dems - Soros, Obama , Killary
It doesn't show up in
Chrome
Internet Explorer
Firefox
might work on Netscape
Why the YMS for Hayim Leiberman?
ReplyDeletethe story doesn't match your fairy tales?
"doesn't match your fairy tales?:
DeleteIt doesn't match not even sam's narrative..
Sam Kay Monday, July 09, 2018 5:57:00 PM
Sam: "It shows courage of SR as well strong character of extreme reservation, understanding & patience.
We have a lot to learn from such Midos."
חיים ליבערמאן:, אין זיין ביכל דער רבי מיטן שטן, ער טענה'ט אז מען זאגט אויפן סאטמאר רב אז אלע זיינע תאוות האט ער זיך געבראכן חוץ די תאוה פון שררה-כבוד מיט גיאות. עפ"ל
TrippleJ: "the story doesn't match your fairy tales?"
DeleteYossel Sheinberger Monday, קAugust 20, 2018 1:37:00 PM
"obviously if Chebiner Ruv did not see a need to answer, -- what dont you understand?"
And his opinion wasn't needed either when it counted..
יש תחת ידי צילם בכתב"י של הדבר"י ז"ל בעת שקולו הי' נמוך אליו והי' כותב דבריו בניירים וז"ל: "מרדכי פר"מ (פריעדמאן נ"י) סיפור שראה במארגן זשורנאל בארטיקל של דוד פלונקער, שמספר שם הוויכח שהי' בכנסת אודות הסווימינג פול והי' א' שאמר שזה עולה גדולה לעשות סווימינג פול בירושלים, השיב לו א' שם בכנסת; שלא יעשה בירושלים מנהגי סאקמיר. ע"כ
דרך "כוכב מיעקב", זה משיח בן יוסף. וקם שבט, הוא כוכבא דשבי"ט, והוא משיח בן דוד
TrippleJ: "the story doesn't match your fairy tales?"
DeleteYossel Sheinberger Monday, קAugust 20, 2018 1:37:00 PM
"obviously if Chebiner Ruv did not see a need to answer, -- what dont you understand?"
And his opinion wasn't needed either when it counted..
יש תחת ידי צילם בכתב"י של הדבר"י ז"ל בעת שקולו הי' נמוך אליו והי' כותב דבריו בניירים וז"ל: "מרדכי פר"מ (פריעדמאן נ"י) סיפור שראה במארגן זשורנאל בארטיקל של דוד פלונקער, שמספר שם הוויכח שהי' בכנסת אודות הסווימינג פול והי' א' שאמר שזה עולה גדולה לעשות סווימינג פול בירושלים, השיב לו א' שם בכנסת; שלא יעשה בירושלים מנהגי סאקמיר. ע"כ
דרך "כוכב מיעקב", זה משיח בן יוסף. וקם שבט, הוא כוכבא דשבי"ט, והוא משיח בן דוד
HT: "i see them just fine. - not sure what to tell you guys"
ReplyDelete!כי הוא'רשל "אמר ויהי" הוא צוה ויעמוד
רב כהנא היה פסיק סידרא קמיה דרב כי מטי להאי פסוקא אתנח / אמר ש"מ בטיל ליה חמדיה דרב / אמר רב כהנא מה דכתיב כי הוא אמר ויהי הוא צוה ויעמוד (תהלים צי ס), כי הוא אמר ויהי, זו אשה, הוא צוה ויעמוד, אלו בנים. תניא אשה חמת מלאה.. -ילקוט המיכירי על תהלים
Seems to be just right
ReplyDeleteJcup said...
"doesn't match your fairy tales?:
It doesn't match not even sam's narrative..
Sam Kay Monday, July 09, 2018 5:57:00 PM
Sam: "It shows courage of SR as well strong character of extreme reservation, understanding & patience.
We have a lot to learn from such Midos."
חיים ליבערמאן:, אין זיין ביכל דער רבי מיטן שטן, ער טענה'ט אז מען זאגט אויפן סאטמאר רב אז אלע זיינע תאוות האט ער זיך געבראכן חוץ די תאוה פון שררה-כבוד מיט גיאות. עפ"ל
Monday, October 29, 2018 3:42:00 PM
J "seems to be just right"
Deleteto each his own, whatever floats your Goat.
JJJ: "Seems to be just right"
Deleteיום רביעי, 7 בנובמבר 2018
יהודי בשדרת J בפלטבוש בין הרחובות 13 ו-14 חוטף מכות מגוי שהתחשק לו להכות אותו
מקלעי החצר סביב..
ReplyDeleteהרב מטשעבין ז"ל, עבר עליו השבעה מדורי גיהנם קודם שבא לאר"י, וגם שם סבל מן התלאות הבא אחר התלאות, והיה מתפלש בבגדי קריעה ובלועה ממש, איטשע מאיר שם "עיניו עליו" וקנה לו בגדי "כבוד ותפארת" מצנפת ובגדי משי חדשים איצטלא דרבנן כראוי לו וכבוד גאונו. וד"ל
היה 'עת' שהרב מטשעבין ז"ל מאיזה טעם שיהיו רצה להיות הרב ד' תל-אביב ! הדבר"י ז"ל היה מיחה בו ע"ז בתוקפו. שמעתי מר' הערש פינחס ז"ל שסיפור, הדבר"י אמר לו בפעם בתו"ד: "דער טשיבינער רב - האט מיך גיקאסט א טישטעך מיט טרערין". וד"ל
נ.ב. כדאי לציין שגם "האגודה" מיחה בו בזה, והם מתפעלים שבזכותם הוא שהרב מטשעבין ז"ל הוצל מפך זה. וד"ב
JJJ Sunday, October 28, 2018 1:48:00 PM
ReplyDelete"Why the YMS for Hayim Leiberman?"
.יסכר פי דוברי שקר על צדיק עתק בגאוה ובוז
"Attack on Satmar for inserting an Anti-Zionist ad in the New York Times by Chaim Lieberman (Herman; 1890–1963), Yiddish essayist and literary critic. Born in Kolki (Volhynia) he emigrated to the U.S. in 1905. His first articles, on education, appeared in the New York Yiddish daily Tageblatt. On the eve of World War I, he helped to found the Farband's Yiddish secular schools and the Jewish Teachers' Seminary affiliated with the Farband. He taught Yiddish and Yiddish literature and espoused Labor Zionism. Lieberman's critical articles on Jewish and non-Jewish writers, combining vast knowledge and enthusiastic, positive appraisals, were collected in three volumes (1923, 1924, 1930). In the 1930s Lieberman underwent a spiritual crisis, became extremely pious, and joined the religious Zionists. His former fervent championship of writers he liked gave way to sharp and cutting polemics against writers he disliked. He began with attacks on Jewish pro-communists, proceeded to assail Chaim Zhitlowsky and S. Niger, and reached a climax of vituperation in his articles and books against Sholem Asch's christological novels, which were translated into English as The Christianity of Sholem Asch (1953). There followed attacks upon Satmar Hasidim because of their anti-Israel approach, Der Rebe un der Sotn ("Rabbi and Satan," 1959); against the American Council of Judaism, published in English as Strangers to Glory (1955); and, finally, ten articles against Ben Hecht, published in English translation in book form (The Man and his "Perfidy," 1964).
Neturei Karta (Ha-Edah ha-Haredit), group of ultrareligious extremists, mainly in Jerusalem, who regard the establishment of a secular Jewish state in Erez Israel as a sin and a denial of G-d, and therefore do not recognize the State of Israel. Their name, which is Aramaic for “guardians of the City,” derives from a passage in the Jerusalem Talmud (Hag. 76:3) stating that religious scholars are the guardians and defenders of the city. Neturei Karta broke away from Agudat Israel in 1935, when the latter attempted to restrain extremist demands for an independent ultra-Orthodox Jerusalem community completely separate from the rest of the Zionist community. The group first adopted the name Hevrat ha-Hayyim, after R. Joseph Hayyim Sonnenfeld. It aimed at creating “a circle free from the influence of the contemporary spirit and its fallacious opinions,” and a condition of membership was “the education of sons and daughters in the traditional Jewish manner, without any change (girls’ schools which teach Hebrew do not provide education in the traditional Jewish manner).” The last phrase alluded to Agudat Israel's Bet Ya’akov girls’ schools, where the language of instruction is Hebrew."