I don’t work for Reb Mendel Hager’s שוואנצונעס club, but I saw today in a book of an old Vizhnitzer chusid, Reb Yankel Valtzer, one of the old time types that L-O-V-E-D his Rebbe, saying before starting הבדלה: Bezchus the הייליגער Rebbe, bezchus the הייליגער Rebbe's kinder, הנה קל ....... I think it's his eynikel, Yankel Valtzer, that left the Mendelist camp and went over to main Bene Beraq Wizhnnitz, and was rewarded with the Mazkir Agudas Yisroel job, much to the dismay of the Mendelisten.
So there is a deep state culture from which R' Mendel is taking his ideas -----
26 comments:
people who live in glass houses shouldn't throw stones
What's vishnitz without tales?
In belz the dog wags the tail, in vishnitz the Tail wags the dog.
הדבר"י ז"ל סיפור (מפני מעשה שהיה אז), שבצעירתו למד בחברותא עם חסיד נלהב מהרבי מווישניץ ז"ל והוא אמר לו כזה; אם הרבי תאמר לי שתקח חזיר ביוה"כ ותשחט אותה במעגל יד ביוה"כ אני תעשה אותו בלי הסיס כמצוה לי, ותירץ עמו מפני שהחזיר תהיה גלגול איל של יצחק, והמעגל יד תתהפך להסכין שהכין לשחוט יצחק אבינו עמה, וכו'. אבל תלמידי לא כן למדתי אלא אף אם הם "סוברים" שאני טעיתי בדבר ח"ו, הם מוחים אף כנגדי. ובזה התנחם אז
Hirshel: "I don’t work."
.המבדיל - בין קודש לחול
השבת התחדשה בבית המדרש של האדמו"ר, מסורת עתיקת יומין, שבה משפחת וולצר שרה ניגון 'המבדיל' במוצאי שבתות - לחן שעוד הושר על ידי אבות המשפחה בצלו של הרה"ק ה'צמח צדיק' מויזניץ זי"ע
לקראת היארצייט הקרב (תשע"ג) - תקנה חדשה בחסידות ויז'ניץ: בליל שישי של השבועות הקרובים יתכנסו כל החסידים מרחבי הארץ בבית המדרש של מרכז חסידי ויז'ניץ בבני ברק לשעתיים של לימוד
בדברים שנשמעו כמענה לשיח הציבורי אודות סוגית גיוס החרדים, השווה האדמו"ר בין לימוד תורה לבין הגיוס: "יהיו שיאמרו, למה דווקא יום חמישי? זה ערב שבת, קצת קשה אבל כפי כשאדם מקבל "צו שמונה" מהצבא, איננו יכול לסרב ולומר; זה לא נח לי, זה קשה לי כך התקנה הזו זהו "צו התייצבות" לכל החסידים. -כפול שמונה
במוצאי השבת, לאחר ההבדלה, האדמו"ר הורה לזקני בני משפחת וולצר, שכללה -- רבי יעקב וולצר ששימש כמזכיר "מועצת גדולי התורה" וכיום משמש כמזכירו של האדמו"ר" לצד שלל תפקידים בחסידות, ויתחילו לפזם את השיר כמקהלה
!הלכות שוואנץ
בחור בכפר חב״ד (או לוד לא זוכר בדיוק) עבר על איזה דבר, וכתב לרבי בבקשה לתיקון. במכתכו כתב שבספר פלוני כתוב לעשות איזה דבר, והאם הוא יעשה כהספר? י
תשובת הרבי היה לשאול להמשפיע בישיבה שאז היה ר׳ שלמה חיים ע"ה
הבחור שאל ר׳ שלמה חיים, וענה לו, תן לי יום לחשוב איך להדריכך
למחר קרא אליו ר׳ שלמה חיים ואמר לו שהוא שוואנץ. דכשכותבים לרבי, אין ליתן עצות מספרים מה לעשות. אלא שואלים מה לעשות, ומה שהרבי עונה, כך עושים. והדריך אותו ר׳ שלמה חיים לכתוב עוד הפעם כ״מענטש״. י
ר׳ שלמה חיים הסביר שכהראה לו המכתב מהרבי, לא ידע מה לתרץ. מה לו ולתיקונים? כשחשב על זה, עלה בדעתו שבוודאי הרבי רוצה שהוא יאמר לבחור מה שהרבי אינו יכול לאמר לבחור. אז הבין שצריך להגיד אל הבחור שהוא שוואנץ שכתב לרבי וכאילו נותן להרבי עצה על תיקון
ואח"כ צריך לכתוב עוה"פ ויקבל תיקון מהרבי וכו'.י
י[הסיפור כמדומני כבר נדפס בח״ב של הספר על ר׳ שלמה חיים, וכמדומני ג״כ ששם מופיע בשם ר׳ מייליך. סתם להעיר]י
http://www.kaveshtiebel.com/viewtopic.php?f=24&t=12681
! גאט פון אברהם
גָאט פוּן אַבְרָהָם אוּן פוּן יִצְחָק אוּן פוּן יַעֲקֹב
בֶּעהִיט דַיין לֵיבּ פָאלְק יִשְׂרָאֵל פוּן אַלֶעם בֵּייזֶען אִין דַיינֶעם לוֹיבּ, אַז דֶער לִיבֶּער שַׁבָּת קֹדֶשׁ גֵייט, אַז דִי װָאךְ אוּן דֶער חֹדֶשׁ אוּן דֶער יָאר, זָאל אוּנְז צוּא קוּמֶען צוּ אֱמוּנָה שְׁלֵמָה, צוּ אֱמוּנַת חֲכָמִים, צוּ אַהֲבַת חֲבֵרִים, צוּ דְּבֵקוּת הַבּוֹרֵא בָּרוּךְ הוּא, מַאֲמִין צוּ זַיין בִּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה עִקָּרִים שֶׁלָּךְ, ובִּגְאוּלָה קְרוֹבָה בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ, וּבִתְחִיַּת הַמֵּתִים, וּבִנְבוּאַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם דּוּ בִּיזְט דָאךְ הַנּוֹתֵן לַיָּעֵף כֹּחַ, גִיבּ דַיינֶע לִיבֶּע אִידִישֶׁע קִינְדֶערְלִיךְ אוֹיךְ כֹּחַ דִּיר צוּ לוֹיבֶּען אוּן נָאר דִיךְ צוּ דִינֶען אוּן קֵיין אַנְדֶערְן חָלִילָה נִישְׁט, אוּן אַז דִי װָאךְ אוּן דֶער חֹדֶשׁ אוּן דֶער יָאר זָאל אוּנְז קוּמֶען צוּ גֶעזוּנְד אוּן צוּ מַזָּל אוּן צוּ בְּרָכָה וְהַצְלָחָה אוּן צוּ חֶסֶד אוּן צוּ בָּנֵי חַיֵּי אֲרִיכֵי וּמְזוֹנֵי רְוִיחֵי וְסִיַּעְתָּא דִּשְׁמַיָּא לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל וְנֹאמַר אָמֵן
רב הונא אשכח 'תמרי דחנוניתא' כרכיה בסודרא, אתא רבה בריה אמר ליה קא מריחני מינך ריחא דחנוניתא
https://youtu.be/rwNKUWN72Ck
דער דבר"י ז"ל האט זיך מתנצל גיווען בשעתו אז א 'חסיד' האט איהם פארציילט [אין שעראן ספרינגס כ"ה כ"ז] אז אין ליבאוויטש לערנט מען די קינדער אז דער רבי איז אזוי גרויס אוויא משה רבינו, האט ער גיזאגט אז אפילו אויפן בעשטה"ק ותלמידיו וואס מען האט אויף זיי גישריבען גדולות עד אין חקר, האט מען אבער נישט גיגאנגען ביז משרע"ה, שלא קם כמוהו כתיב, היתכן?. זאג איך, קיין ווינדער אז דערנאך פאלט מען אריין אין "משיחיות-שטויות" וואס איז מבלבל דעתם בגסות
בזכות דער הייליגער רבי'ס קינדער, ניט בזכות דער רבי'ס הייליגער קינדער.
מי העיר ממזרח שמשמ זה אברהם. אויסצוגען "ממקור מעיין טהור" אדמו"ר מסקולען ז"ל
ר"ח ניסן תשי"ט איז דער סקולענער רבי ז"ל אין איינם מיט בנו יחידו כ"ק אדמור מסקולען שליט"א גענומען גיווארן אין תפיסה אין רומעניא
דער פאטיקער רב, הגה"צ ר' שלמה זלמן הורוויץ ז"ל האט מיר פארציילט אז ער איז דעמאלט אריבער גיגאנגן צים דבר"י ז"ל איבעררעדן די עניינים פון הצלה, אויך האט דער רב"י איהם איבער גיגעבן תיכף דאס גאנצע געלט וואס איז גילעגן אויפן טיש, ער איז דערנאך ארום אין אללע צימערן זוכן אללע געלטער אין הויז אין איהם איבערגיגעבן, דער רב"י האט איהם מחזק גיווען אין גיבעטען ער זאל צוריק קומען אין איטליכע טעג ווען דער רב"י האט איהם מוסיף גיווען כהנה וכהנה
יענע יאהר איז דער רב"י געפארן קיין לאנדאן אין קיין אר"י, אין זיך איטליכע מאל גיטראפן מיט העסקן החשוב ר' אהרן גודמאן ע"ה וואס האט עוסק גיווען בענייני הצלה, אין זיך דורך געשמיעסט אללע אופני הצלה א וויא דיפלאמאטישע און פאליטישע באמיאונגן, הגה"צ ר' יצחק טובי' ווייס שליט"א ירושלימער רב וואס איז גיווען דערביי פארציילט, פרייטאג צו-נאכטס אין מיטן פירן טיש "פאר קידוש" האט דער רב"י באמערקט דארט ר' אהרן גודמאן, אין זיך גישטעלט פאר קידוש מאכן, צו פארציען א שמועס מיט ר' אהרן גודמאן בענייני הצלה
-באילנא דחיי ג' תשע"ט ע' סג
ווען דער רב"י איז גיפארן פון לאנדאן קיין אר"י האט ער גישריבען א בריעף פון אר"י צו ר' אהרן גודמאן. וזו העתקה מכתבי"ק ז"ל
ב"ה, ה' לס' הנני נותן לו את בריתי שלו' תשי"ט, פעיה"ק בני ברק שיכון קרית יואל תובב"א
שוכט"ס לכבוד ידידי הרבני הנגיד הנכבד העסקן המפואר כבוד שמו מפארים מוה"ר אהרן גודמאן הי"ו
אחדשה"ט, היות כי נהנתי ממפעליו הטובים לישראל בכלל ובפרט שנותן נפשו לדרוש טוב לעמו, להטיב מעמדם בעתות בצרה ובצוקה אשר הגיע אלינו בעו"ה, ויאשר כוחו וחילו להרבות במצוות ומעש"ט בישראל
והנה ראיתי מכתבו בענין הרב הגה"צ דסקאלענא שליט"א, שיש תלי"ת איזה השקפה לטובה, אבל עדיין לא מצאתי מנוח בזה כל זמן שאיני רואה הצלה ממשית לנפשות יקרות האלו. גם במצב אחבנ"י האומללים שבמדינת רומני', אשר אין לשער את הלחץ זו הדחק השורר שם בעו"ה, ומוטל עלינו התאמצות עצומה להשתדל בעדם. וכמע"ה ברב טובו הבטיח לי שישתדל בענין זה כאשר דברנו פא"פ, ולא הודיעני מאומה מה שנעשה בהענין, ובודאי כמע"ה נ"י עושה בזה כל מה שביכלתו כדרכו בקודש, אך לגודל נחיצות הענין לא נמנעתי להזכירו עוד בדרך אגב על ענין זה, ואם יעלה בידו בעזה"י שיהי' בזה איזה עשי' ממשיות כאשר דברנו פא"ם, יהי' זכותו אין לשער, ויעשה לי נחת רוח גדול אם יודיעני שתלי"ת הצליח בדבר זה
וכל המשתדל לטובת ישראל יש לו סייעתא דשמיא וזכות הרבים תלוי בו, כן יעזרהו השי"ת שבכל אשר יפנה ויצליח, והשי"ת ירחם ויצילנו עם כל ישראל ביחד מכל צרה וצוקה, ונזכה לראות במהרה בישועת כל ישראל ושמחתן
והנני ידידו דושה"ט מברכו בכל עניניו. - הק' יואל טייטלבוים
--------------------
Sunday, August 12, 2018
The FULL story of the release of the Skulener Rebbe זצ"ל
Our friends in Satmar over the years have tried - and have been successful - in covering it up.
לפ"ב: Harry Goodman (of the Aguda) worked day and
night on it. #שוואנצאנות
Lipa Friedman: whitewashing the real rescuers.
Anon: Meanwhile the objective reader will make his own evidence based conclusions (about the late SR AND the current one). veharotze litos yavo veyite.
http://theantitzemach.blogspot.com/2018/08/the-full-story-of-release-of-skulener.html?m=1
lipa frie: "faux rescuers who maybe send once non washed eggs thru Shulem Laufer".
שרייבט דער סקולענער רבי שליט"א: אז דער דבר"י איז גיווען פון די נשיאי הכבוד פון די מוסדות חסד לאברהם, דער רב"י האט זיך גיוואנדען צו הרה"ח ר' געציל בערגער ז"ל פון לאנדאן אין איהם גיבעטען צי העלפן דעם טאטן דורכפירן דעם "פלאן".. [ש"ל גיוואשנע אייער], ר' געציל האט גיהאט נאנטע פארבינדונגען מיט א געוויסן סוחר מיטן נאמען מר. יאקובער פון לאנדאן, וועלעכער האט גיהאט נאנטע האנדלס-באציאונגען מיט די רומענישע רעגירונג דורך איהם האט מען גימאכט א הסכם
יעדער יוד וואס וועט באפרייט ווערן פון רומעניע וועט מען באצאלן צוויי טויזענט דאלער, א חוץ שטראף געלטער, הוצאות הדרך, והוצאות איינארדענונג אין וועלעכע מדינה, נאכדעם וואס מען האט גיהאט די הסכמה פון די רומענישע רעגירונג האבן זיך די פעולות אנגיהויבן למעשה, דער רב"י איז גיווען דער ערשטער וואס האט זיך ביישטייערט מיט די ערשטע "כופר נפש" פון צוויי טויזענט דולער. עס איז געלונגען צי באפרייען הונדערט יודן דעמאלט. שפעטער מיט די השתדלות פון דעם עסקן ר' בנימין גראדאנצקי ע"ה איז די אמעריקאנער "דזשוינט" צוהילף געקומען צי די פעולות פונם טאטן ז"ל. דער רב"י ז"ל האט גיבעטען פון ר' געציל ע"ה ער זאל זיין אנ ערב פאר'ן "דזשוינט" צו נעמען אחריות צוצושטעלן די איבעריגע סכומין, און אזוי ארום האט זיך טאקע איינגעגבען צו באקומען זייער שטיצע. ע"כ בקיצור נמרץ, אילנא דחיי ג' עמוד פב
וואס וועט זיין ווען משיח וועט קומען? - ווען משיח וועט קומען, וועלען מיר מאכען א סעודה'ניא
וואס וועלען מיר עסן אויף דעם סעודה'ניא? - דער שור הבור מיט'ן לויתן. דער שור הבור מיט'ן לויתן. דער שור הבור מיט'ן לויתן וועלען מיר עסן, אויף דעם סעודה'ניא
וואס וועלען מיר טרינקען אויף דעם סעודה'ניא? - דעם יין המשומר, דעם יין המשומר.
דעם יין המשומר וועלען מיר טרינקען, דעם שור הבור מיט'ן לויתן וועלען מיר עסן ,אויף דעם סעודה'ניא
ווער וועט אונז תורה זאגען אויף דעם סעודה'ניא? - משה רבנו, משה רבנו. משה רבנו וועט אונז תורה זאגען, דעם יין המשומר וועלען מיר טרינקען, דעם שור הבור מיט'ן לויתן וועלען מיר עסן, אויף דעם סעודה'ניא
ווער וועט אונז בענטשען אויף דעם סעודה'ניא? - אהרן הכהן, אהרן הכהן. אהרן הכהן וועט אונז בענטשן, משה רבנו וועט אונז תורה זאגען, דעם יין המשומר וועלען מיר טרינקען, דעם שור הבור מיט'ן לויתן וועלען מיר עסן, אויף דעם סעודה'ניא
ווער וועט אונז נבואות זאגען אויף דעם סעודה'ניא? - מרים הנבואה, מרים הנבואה. מרים הנבואה וועט אונז נבואות זאגען, אהרן הכהן וועט אונז בענטשען, משה רבנו וועט אונז תורה זאגען, דעם יין המשומר וועלען מיר טרינקען, דעם שור הבור מיט'ן לויתן וועלען מיר עסן, אויף דעם סעודה'ניא
ווער וועט אונז שפילען אויף דעם סעודה'ניא? - דוד המלך. דוד המלך. דוד המלך וועט אונז שפילען, מרים הנבואה וועט אונז נבואות זאגען, אהרן הכהן וועט אונז בענטשען, משה רבנו וועט אונז תורה זאגען, דעם יין המשומר וועלען מיר טרינקען, דעם שור הבור מיט'ן לויתן וועלען מיר עסן, אויף דעם סעודה'ניא
ווער וועט אונז חכמה זאגען אויף דעם סעודה'ניא? - שלמה המלך, שלמה המלך. שלמה המלך וועט אונז חכמה זאגען, דוד המלך וועט אונז שפילען, מרים הנבואה וועט אונז נבואות זאגען, אהרן הכהן וועט אונז בענטשען, משה רבנו וועט אונז תורה זאגען, דעם יין המשומר וועלען מיר טרינקען, דעם שור הבור מיט'ן לויתן וועלען מיר עסן, אויף דעם סעודה'ניא
You can find enthusiastic chasidim in every chassidus. But a rebbe of r Mendl's ' level' that starts demanding this of every member and bestows on himself the title kudosh vetuor has nothing to do with viznitz. Sadigur was famous for its extreme chassidim, do you see today's sadigerrer rebbe - btw a battaamter yid a big Talmud chochom, go off the deep end and harangue his olom to be that way?
The reason you see this anecdote in print is exactly that ; it was an anomaly not the norm .
.למאי נפקא מינה – למקח וממכר
ספר "אורח צדיקים" עמ' רצא בשם ספר "ספרן של צדיקים": שהרה"ק ר' אהרן מטשערנוביל זי"ע ביקש מאחיו הצעיר הרה"ק ר' יצחק מסקווירא זי"ע שיזכיר אותו בתפילותיו, השיב לו אחיו הר"י שבעת שאני אומר 'לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה', במילות ושכינתיה אני מכווין אליך
דברות קודש, של הרה"צ ר' מרדכי דוד אונגר שליט"א: והנה היום הוא יומא דהילולא של הרה"ק ר' מענדל מרימנוב זצוק"ל, וצדיקים אמרו עליו הגדרה נפלאה ונוראה, שהקב"ה נטל ד' אותיות משמו הוי' ב"ה והלבישם בקאלפיק ובגד משי, וזה היה הרה"ק ר' מענדל מרימנוב ורבינו אדמו"ר שליט"א הוסיף: ועליו אמר הכתוב והתהלכתי בתוככם, שהשכינה היתה שרויה בו מרוב קדושתו
ליקוטי מוהר"ן - מהדורא בתרא סימן סז: כִּי כְּשֶׁזֶּה הַצַּדִּיק נִתְגַּלֶּה וְנִתְפַּרְסֵם בָּעוֹלָם, זֶה בְּחִינַת 'שֵׁם', דְּהַיְנוּ שֶׁנִּתְפַּרְסֵם וְיֵשׁ לוֹ שֵׁם בָּעוֹלָם, וּבְתוֹךְ זֶה הַשֵּׁם שֶׁל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת מְלֻבָּשׁ וּמְשֻׁתָּף שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ, כִּי 'שְׁמוֹ מְשֻׁתָּף בִּשְׁמֵנוּ' (ד). נִמְצָא כְּשֶׁנִּתְגַּדֵּל שֵׁם הַצַּדִּיק, נִתְגַּדֵּל שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ, וְכָל מַה שֶּׁנִּתְגַּדֵּל יוֹתֵר שֵׁם הַצַּדִּיק, נִתְגַּדֵּל יוֹתֵר שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ, כִּבְיָכוֹל, כִּי שְׁמוֹ מְשֻׁתָּף בִּשְׁמֵנוּ כַּנַּ"ל
וְזֶה: ראו "כִּי קָרָא ה' בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל", הַיְנוּ, כִּי ה' הוּא בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל, כִּי שְׁמוֹ מְשֻׁתָּף בִּשְׁמֵנוּ, וְעַל - יְדֵי - זֶה רְאוּ כַּנַּ"ל. ע"כ
A: "The reason you see this anecdote in print is exactly that it was an anomaly not the norm."
In the introduction to Martin Buber's Tales of the Hasidim, Potok notes that Buber overlooked Hasidism's "charlatanism, obscurantism, internecine quarrels, its heavy freight of folk superstition and pietistic excesses, its tzadik worship, its vulgarized and attenuated reading of Lurianic Kabbalah." Even more severe is the criticism that Buber deemphasized the "importance of the Jewish Law in Hasidism."
To זכרון למעשה בראשית.
It is very interesting that this דבר"י (?) Said that. Because it is not a Chanukas misjudged to compare somebody in each tension
To זכרון למעשה בראשית.
It is very interesting that the דבר"י (?) Said that because it is not a chance meanings to compare somebody in each generation (including the BESH"T and the Magic in their respective generations) to Moshe Rabbeinu, It is actually based on a Tikkunei Zohar (Tikkun 69).
Chortkove chassidim have unabashed love and respect for the Rebbe, but they never cross the line between being a chossid and being a lapdog
Avar Zmanoi Wednesday, October 24, 2018 11:24:00 PM
I have only recently discovered this great blog, and I gave viewed many years of it. It is really marvelous,unparalleled. But it seems that it has seen its best already . I don't see any recent posts that trigget the robust debates that used to happen here in the more distant past . Also the tzig seems to post and then get out of the way; he doesn't join the comment section. Oh well.
Hirshel Tzig - הירשל ציג Friday, October 26, 2018 2:48:00 PM
avar: The Tzig shall rise again!
זעליג פון סקרענטאן Friday, October 26, 2018 4:21:00 PM
.צי זאגען אין ליעב האבען קאסט קיין געלד, האט דע באבע ע"ה גיזאגט
Avar Friday, October 26, 2018 4:23:00 PM
Those are the best words Ive heard in a l long time. I had thought the tzig's burd had grown too white.
ב"ב: ר' געציל בערגער האט גיהאט נאנטע פארבינדונגען מיט א געוויסן סוחר מיטן נאמען מר. "יאקובער" פון לאנדאן, וועלעכער האט גיהאט נאנטע האנדלס-באציאונגען מיט די רומענישע רעגירונג
Anonymous Thursday, August 16, 2018 5:14:00 PM
"is this about the Satmars greeting him? this is about "Jakober" and a Satmar chassid Gerber, why should he ever call you?"
אויב די לייענסט דעם מעשה ביכל שטייט בזכות דעם רבינס וכו״ בעט איך דעם באשעפער, אין נישט וי די האסט געשריבן אז נאך ער האט געזאגט בזכות דעם רעבינס הנה אל , חכמים הזהרו בדבריכם וי אזוי שרייבבט הערשל ציג, מזאל גוט דורכטראכטן פאר מפאסט עפעס והמבין יבין
The Skulener Rebbe and Senator "Scoop" Jackson*.
Although Henry "Scoop" Jackson [1912-1983], who served as the senator from the state of Washington for the last thirty years of his life, was not Jewish, his dedication and respect for the Jewish people were remarkable. Rabbi Moshe Londinski, of Seattle, Washington, worked closely with Senator Jackson. He aided him with fundraising and helped to gain community support for the Senator in his political career.
One Sunday afternoon in early June, in the early 1970's, Rabbi Moshe received a phone call from the gabbai (attendant) of the Skulener Rebbe, Reb Eliezer Zusia Portugal. "I am calling on behalf of the rebbe," the gabbai said. "The rebbe must see Senator Jackson tomorrow at nine in the morning. Can you arrange an appointment?"
Miraculously, Rabbi Moshe was able to arrange a meeting with the busy Senator. The Skulener Rebbe had requested that the Rabbi act as an interpreter between the Rebbe and the Senator, so Reb Moshe took the next plane to Washington, D.C.
The rebbe arrived with his attendants in Washington, D.C. They met Rabbi Londinski in the outer office, and they entered the inner office of Senator Jackson together. But instead of speaking to the Senator, the Rebbe whispered something to his gabbai who in turn whispered something to the Rabbi. The latter turned pale. He looked helplessly at Senator Jackson.
"What is the problem?" The Senator asked curiously.
"WelI, ah. .." Rabbi Londinski took a deep breath. "It seems that the Rebbe has not had a chance to complete his morning prayers. He needs a place where he can concentrate. Would he be able to use your office for a little while?"
"Of course, no problem!" said the Senator. The Senator immediately stood up and walked with the Rabbi out of the inner office. The two of them stood in the hall, waiting for the Rebbe to finish.
Twenty minutes went by. By this time, both men were pacing the hall. Rabbi Moshe did not know what to say to the Senator. After all, it was his office! Fortunately, the office door opened just then, and the Rebbe himself beckoned them back inside.
(continued)
Senator Jackson once again seated himself behind his desk. "Now," he said with a smile. "What can I do for you?"
Rabbi Moshe stood next to the Rebbe, ready to interpret every word. The Rebbe opened his mouth to speak. But after just two short words he burst into tears.
"What is wrong?" the Senator asked in concern. "I do not know," the Rabbi said in bewilderment.
The Rebbe was trying to speak through his tears, but Rabbi Moshe could not understand a single word. He stood, waiting for the crying to stop, but the tears continued to pour down the face of the Rebbe.
Senator Jackson beckoned to the Rabbi. "Tel.
The Rebbe smiled and warmly shook the hand of the Senator. Within forty-eight hours, all twenty prisoners had been released and brought to Israel.
Once again, Rabbi Londinski had seen the concern that Senator Jackson had for the Jewish people. He was curious about this, and at an appropriate occasion he finally asked the Senator why he cared so much about the Jews.
Senator Jackson smiled. "Three reasons: One, I was a prosecutor during the Nuremberg trials. I saw how much the Jews had suffered in the concentration camps, and I resolved to do whatever I could to help them.
"Two, my mother, a widow, was a housekeeper for a Jewish family in the town of Everet, Washington. They treated her very well. They even gave her extra food and money during the Depression years to help her raise her family. In her will my mother asked that her children should always be good to the Jews.
"And finally, when I was a young boy, there were a few Jews I would always help out on Saturday. They always treated me nicely."
Senator Jackson did not stop with helping those 20 Jews in Romania. Soon after, he, along with Congressman Charles Vanik of Ohio, introduced an amendment to the trade bill, linking emigration to most favored status. Ultimately, the Jackson-Vanik Amendment of the 1974 Trade Reform Act become law. The implementation of the Jackson-Vanik Amendment made one of the first cracks in the Soviet Iron Curtain.
Later, when Russia suffered a famine, and had to purchase millions of tons of American grain, the Communists were made to allow tens of thousands of Jews to leave the country before the purchase could be agreed to. The doors of freedom had been thrust open and the seeds of freedom began to sprout in Communist Russia.
It is the opinion of many historians that the Jackson-Vanik Amendment significantly contributed to the collapse of the Soviet Union, thereby forever changing the course of history!
Source: Adapted by Yerachmiel Tilles from the post in "Shabbos Stories for Acharei Mos 5776," based on Visions of Greatness, p.73 and Reflections of the Maggid, p.104
* The Jackson–Vanik amendment to the Trade Act of 1974 is a 1974 provision in United States federal law intended to affect U.S. trade relations with countries with non-market economies (originally, countries of the Communist bloc) that restrict freedom of emigration and other human rights.
First, they say they want you
How they really need you
Suddenly you find you're out there
Walking in a storm
When they know they have you
Then they really have you
Nothing you can do or say
You've got to leave, just get away
We all know the song
Post a Comment