Monday, August 8, 2016
I used to think that the Milchig restaurants and dairy producers were making a mockery of the 9 days...
And let's not forget the newspapers, magazines and websites that enable them.... With their fancy ads and recipes. Cheese dripping and melting ice cream. But then I started paying attention to the Artscroll ads ------------- The ads that make you think it's Chanukah in August. I think it's worse. A lot worse. Because at least with an ice cream or fish ad I know that it's about the food. And I know that they're trying to get their market share. With the Artscroll ad I am lead to believe that they're helping me mourn. REALLY mourn. Mourn interlinearly, transliteratedly, and any other which way. From Soloveitchik to Kanievsky, (Sorry, they don't do Soloveitchik) and anything in between. But it's not. Take your .75c kinos, and maybe buy a מדרש איכה with a פירוש. Anything else is just wrong. You can even learn הניזקין with the English Artscoll, but don't do anymore than that. If you do you're just a pawn in their evil chess game.
ויה"ר שיהפכו ימים אלו לששון ולשמחה
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
25 comments:
Wrong? Evil? Can you explain yourself?!!
Until I bought the English Eicha, I had no clue what I was saying. Just saying.
ה: יה"ר שיהפכו ימים אלו לששון ולשמחה
Artscroll is a business who happens to print religious literature, and using the contents of that literature to enrich themselves.
read on:
הנהו תרי מיני, חד שמיה ששון וחד שמיה שמחה, אמר ליה ששון לשמחה:
אנא עדיפנא מינך, דכתיב ישעיהו לה, ששון ושמחה ישיגו וגו'. — אמר ליה
שמחה לששון: אנא עדיפנא מינך, דכתיב אסתר ח, שמחה וששון ליהודים.
אמר ליה ששון לשמחה: חד יומא שבקוך ושויוך פרוונקא, דכתיב ישעיהו נה
כי בשמחה תצאו. אמר ליה שמחה לששון: חד יומא שבקוך ומלו בך מיא,
דכתיב ושאבתם מים בששון.
סוכה מח ב
המהרש"א מפרש: כך דרך המינים לפרש הכתובים "על עצמם" לפי
סכלותם והבלם... שזה אמר: שאני קדים בקרא וזה אמר: אדרבה אנא
קדים בקרא, נמצא ששניהם שקרו ולא נתכוין המקרא עליהם וכן באידך
שאומר לו ששון לשמחה: חד יומא וכו ע"כ
התורה אומרת עשאוני אלו כלי נשק להתעשר! אך הרואה יראה יבין וידע
hirsgel, Take your .75c kinos, and maybe buy a מדרש איכה with a פירוש.
און וואס איז מיט די "צאינה וראינה" ? די מאמע זאלז זיך מוהן ע"ה פלעגט פארגיסן טרערן ליינענדיג צי צאינה וראינה ת"ב עכדעס יאהר
יא יא
דאס אויך
מ'רעדט דאך פון מאנסבילער
I don't understand! Terrible! Why do they publish this stuff?! It belongs in a museum! Since moshiach is here already, why say kinnos???
Of course, if you do say kinnos, then just yap for 2 hours without understanding too much. But the moderinishe, Litvishe Artscrol crowd is permitted to actually understand what they're saying.
סליחה, מה שייכות יש,למאכלי חלב עם הכותל
השייכות זה שהתמונה צולמה ביום תשעה באב אצל הכותל
yep, that's their reasoning, they're helping us "mourn." אך און וויי
I found in a shul in the mountains one of the old hertz chumashim. it made me think - You look back and you see how Artscroll filled an incredible gap - quality English religious literature. my main issue with artscroll is that , like everything else frum, the orthodox community is very prone to being abused by monopolies.
הקשיא של הד' בנים יש לישב בשעה ש הד' כוסות מונחים לפניך, לא בין המצרים
מגלת איכה והקינות נכתב בנביאים ומלאכי
בני אדם, ברמזים, פזמונים ובנוטריקן, בדרך חכמה נפלאה מתוק מדבש המתלהב כל תיבה ורמז בפני עצמה! וא"א באין אופן שהוא להעתיקה בשום לשון אחר
אך און וויי
וואס טוט נישט א יודן פאר פרנסה, לעב אין לאז לעבן
איך לאז לעבן. אין קרית יואל לאזט מען נישט
חחח
מעעעעעע
! על אלה אני בוכיה
בספר הבהיר "מסעות משה" עמוד ק"פ, בה כתוב עדות נאמנה מהגה"ק מוה"ר משה טענענבוים ז"ל אב"ד מילדוי הי"ד. שבה תיאור אשר עינו ראו ואזנו שמע בשנת תרפ"ד לפ"ק בליל תשעה באב אצל הכותל
וז"ל: בליל תשעה באב עת שכל החרדים לדבר ד' ישבו לארץ לפני כותל המערבי וקוננו את הקינה, בליל זה יבכיון וילילו בני, פצחו ציוניסטן ומוזרחיסטן צעירים וצעירות וכו' בשעה שהיהודים צמאו למים, הפכו רחוב כותל המערבי לשוק של הוללות ומשתה לימאנאד"א
ופליאה היה בעיני שהרבה יראים ושלמים משכו את עצמן מלילך שמה, ולא ידעתי פתרון הדבר, וספרו לי אח"כ האם ידעת מה זה להכעיס, האם יש לך ידיעה איזהו גלות אנו סובלין מאחינו, דעו איזה שנים מנאו יראי ד' מלילך בליל תשעה באב לפני הכותל המערבי, כי חלק מהחלוצים הלכו שמה עם נקבות ושחקו על יושבי הארץ בעוה"ר, גם שלא מבני עמינו רגזו על זה כי איך ימצא זרע ישראל שיעשה זאת לעיני כל ובפרט ביום הזה לפני הכותל המערבי.וכו'
כמעט שעברתי מצאתי ועיני ראה חלוצים שותים לימאנאד"ע וגם היו ביניהם שבשמחה רבה קראו לנו בלשונינו: "גיט יום טוב, גיט יום טוב" , ואצל הכותל המערבי כשדרשן אחד דיבר דברי כבושים צעקו לו שידבר בלשונם הנקרא עברי, רבש"ע עד מתי לא תרחם! עכ"ל עיי"ש באריכות
! כי מציון תצא תורה חדשות
השר בנט: "במערכת החינוך מלמדים את ילדי ישראל כי הכותל המערבי הוא אפילו לא הקיר של בית המקדש, הכותל המערבי הוא קיר התמך של הבסיס שעליה בית המקדש היה ניצב". עיין
http://www.kikar.co.il/200515.html
When I see the contortionist getting their knickers in a twist to 'explain' why the nine days just happens to be auspicious for siyumim, I get just as weirded out
Only Tanya in English is allowed.
Hirshel, what on earth is this nonsense? People in the USA and Israel nowadays have no idea what Golus means. They have no idea what Tisha B'Av means, or what the Kinos mean. So people give shiuirm and publish books to explain it, and you have a problem?! Do you think this post is mekareiv the Geula because it explains that we shouldn't think about Golus too much?
Hirshel said it's wrong so it's wrong. And the same is with the Gemoro. Learn with Rashi and maybe Tosfos. Any more is just wrong.
Hirshel, you are sounding unhinged.
two wrongs don't make one right.
ומשו"ה לא העתיקוה, רק פירשו וסידרו אותו כשמלה , יישר כוחם וחילם לאורייתא
Anon Wednesday, August 10, 2016 4:00:00 PM
ומשו"ה לא העתיקוה, רק פירשו וסידרו אותו כשמלה , יישר כוחם וחילם לאורייתא
--------
אף "השמלה" היתה בכלל כל אלה העתקות, דהיינו שהוא הלשון בלע"ז בעצם הוא לשון יבש ומנוגב מכל ואין בה שום שכליות, וביבש 'קצירה' תשברנה, ואין לה חיות כלל, רק אלה הדברים אשר דבר משה ונתן בה חיותא סמא דחיה למרנן ורבנן ורבותינו ז"ל. ובוודאי לא העברית בעברית שמבלבל המבלבלים עוד יותר, שהוא גרוע מכלם
יש בוטה כמדקרות חרב ולשון חכמים מרפא. משלי יב יח
מצודת דוד: "יש בוטה" - יש מי יבטא בשפתיו ויזיק בזה כאלו מדקיר בחרב, והוא המדבר לשון הרע ומוציא שם רע.
אבל. "ולשון" - אבל אמרי לשון חכמים המה עוד למרפא, כי במתק אמרי נועם יסית האדם לתשובה ושב ורפא לו.
Y Y Yakovshvilli got on the tisha beav entertainers circuit..... sponsored by chufetz Chaim heritage, also a very non important scamming org.
Post a Comment