Sunday, March 26, 2017

צאנזער אייניקלעך רעדן בשבח מאשין מצות

Hirshel:

Belz in Belgium prints old interesting ads and pictures from archives.  They printed this week a full page promotion of Manischewitz matzohs.  On the left bottom you see 2 Sanzer einiklech promoting the matzohs. The Bardiuever Rebbe Reb Yitzchok Halberstam (I think Bardiuv is from the Gorlitz geza) said: my whole trip to America was worth it, just to see the high kashrus standard of Manischewitz. I would bless the Jews in Europe to have such kosher matzoh. The other einikel Reb Naftali Chaim of Grivetz said: by Manischewitz I saw everything done cautiously and in the best way possible.  If they would know this stuff would be unearthed one day and some crazy would find it would they have said that?

17 comments:

shmigader said...

Is it a bigger issue than "Sanzer einiklech" (Bobov klush etc.) today are the biggest promoters of full blown wigs even the SR forbade it strongly plain and simple..?

ruezin'er said...

but they dance on the table and throw apples galore in the sukah! nusach sanz, I guess tufastu meribu lo tufastu..

ליטוואק פון בודאפעסט said...

דער צאנזער רב האט נישט געהאלטען ווי דער חידושי הרי"ם און דער צמח צדק. ער זאגט אז דער איסור איז א טעם הכמוס. אפשר האבען די אייניקלאך געוואוסט דער טעם און אז ס׳גילט נישט אין מאנישעוויץ.

JJJ said...

what's a shmigader?
shmoiger or a Zmigroder?

Why would they worry if it would be unearthed one day?
They put it out there because they were ok with it. Don't you think?

הגדה מיט קניידלעך said...

עיין בשו"ת דברי חיים (ח"א כ"ג) שאוסר מאשין מצות, לא משום לשמה לבד אלא גם משום חשש חימוץ!, וכתב כי העושה מצות על כלי זה הוא חמץ גמור

אלעס איז טאקע פיין און גוט, פארוואס אבער דארף מען עס קישען [מציצה]. האט דער רש"ב מליבאוויטש געזאגט, אלעס איז טאקע פיין, אבער פארוואס דארף מען עס עסן! ע"כ

http://theantitzemach.blogspot.com/2016/04/a-few-words-about.html?m=1

R.W. said...

Rabbi sues N.J. company Manischewitz for not being Kosher enough

DAREH GREGORIANNEW YORK DAILY NEWS 04/20/2016 9:13 PM ET

"Rabbi Yaakov Yitzchak Horowitz said the company — famed for its wine and Matzo — started loosening its strict guidelines for keeping food kosher in 2009, but the certification company the rabbi worked for, the Union of Orthodox Jewish Congregations of America, routinely looked the other way."

http://m.nydailynews.com/news/national/rabbi-files-lawsuit-n-company-manischewitz-article-1.2609165

לץ שמו said...



זד יהיר Friday, March 10, 2017 5:38:00 PM

הרב שהקפיד לאכול דווקא מצת מכונה, היה הרה״ג צבי יהודה הכהן קוק. הרב צבי יהודה היה נוהג לומר: ״׳נִפְּלָה נָּא בְיַד ה׳ - כִּי רַבִּים רַחֲמָיו, וּבְיַד אָדָם אַל אֶפּלָֹה׳(שמואל ב כד, יד) - עדיף לאכול מצה שנאפתה במכונה, ממצה שבני אדם עושים, כי מי יודע אם לא נח הפועל בינתיים, הבצק היה חם והחמיץ מיד

לעלובער said...

.אין אפשר נישט

J kup said...

and they received 30 lbs. of matzohs for the endorsement I guess, not bad in the depression year must be better than
eating kitniyot, oh and they didn't had the foresight to see the post war revolution in America where there endorsement will be the laughter of the times.

bracha spira said...

My grandather ZL was the Bardiyever Rebbe. I know for a fact that he never ate machine matzohs on Pesach (and neither do we). But it might be true, though I've never seen or hear of this psak that just because he didn't , doesn't mean he thought it wasn't kosher. I'm pretty sure that the Gribever Shmigrider famil, his cousins also do not eat machine matzohs.

sharashpotoker chazan said...

Litvak of Buda

דער צאנזער רב האט נישט געהאלטען ווי דער חידושי הרי"ם און דער צמח צדק. ער זאגט אז דער איסור איז א טעם הכמוס. אפשר האבען די אייניקלאך געוואוסט דער טעם און אז ס׳גילט נישט אין מאנישעוויץ.

on Guys like you the torah wrote
Zied Yuir Lietz shemoi

Avrohom Laufer said...

Anonymous R.W. said...
Rabbi sues N.J. company Manischewitz for not being Kosher enough

"DAREH GREGORIANNEW YORK DAILY NEWS 04/20/2016 9:13 PM ET

"Rabbi Yaakov Yitzchak Horowitz said the company — famed for its wine and Matzo — started loosening its strict guidelines for keeping food kosher in 2009, but the certification company the rabbi worked for, the Union of Orthodox Jewish Congregations of America, routinely looked the other way."""

the problem is that a year before that same guy made a utube commercial for them
how holy and great the company is
there goes a other rebishe einikel

fact checker said...

Bracha
"My grandather ZL was the Bardiyever Rebbe. I know for a fact that he never ate machine matzohs on Pesach (and neither do we). "
was your grandfather in the USA that era????

מיכלא דמהימנותא said...


שו"ת דבר"י או"ח סי' כ"ג: בדבר המאשין מצות שכתב הדברי חיים שאינו רוצה לגלות הטעם, לפענ"ד דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר, שבתנינא גבי המאשין ציצית גילה הטעם כי ידוע אופני המאשין שמשתנים בכל עת ומי יודע למחר מה יהיה, וטעם זה הוא גם במאשין מצות כי אילו היה מגלה טעם האיסור היה מקום לומר שיתקנו המאשין מאלו החששות או היו מפלפלים בדבר, אבל דרך עשיית מאשין שמשתנה בכל יום וההיתר נשאר, כמו שהוא באמת בזמנינו שנעשו מאשינן בהמצאות חדשות ואופנים "שכל המתירין שהיו אז לא היו מתירין אלו שבזמנינו" בשו"א. ע"כ

צדיק בלי פעלז said...

!תמים היה בדורותיו

ר' יצחק הלברשטאם מבארדיוב - כ"ט אלול תש"ד נולד בשנת תרמ"א לאביו ר' משה מבארדיוב בן ר' ברוך מגארליץ בן מרן בעל "הדברי חיים" זי"ע. ולאמו הרבנית רחל פיגא בת ר' אהרן מקרייז בן מרן בעל ד"ח זי"ע. בשנת תרס"ג נשא את בת ר' יהושע שפירא מריבאטיטש בן ר' צבי אלימלך מבלאזוב. בשנת תרצ"ג היגר לארה"ב ונתיישב בבארא פארק היכן שפתח בית מדרשו. ביתו הי' מקום מקלט להפליטים אשר נמלטו מאירופא מחמת המציק. הי' מפורסם במדת טובו וחסדו

מסופר: פעם ביום חורף אחד נסע למאנהעטן עם ה'טרעין', וכאשר בא בחזרה לביתו הבחינו בניו שחסר לו ה"טילעפ" שהי' לבוש בה וכל גופו רעד מקור, וכששאלו לו על זה, ענה להם בפשטות "כי מצא במאנהעטן יהודי א' בעירום ובחוסר כל ע"כ נתן לו את הטילעפ שלו". נסתלק ערב ראש השנה ומנו"כ בבית דוד עלמאנט. זצ"ל. בניו: ר' חיים משה-ר' ברוך-ר' יוסף-ר' טוביה מנהל כולל חבת ירושלים ומחבר ספר "תורת בני יששכר". ז"ל

פעדרו said...


קארל: "מיר איז א פלא אויף דעם סאטמארער רבי'ן ז"ל, וואס ער האט גענוצט דעם ד"ח וועגן טעם הכמוס וכו', און האט מסביר געווען אז די סיבה איז ווייל דער טעכניק טוישט זיך וכו'. דער ד"ח אליין אין א שפעטערדיגע תשובה שרייבט קלאר אז די סיבה פארוואס ער האט נישט געגעבן קיין קלארן טעם אויפ'ן איסור איז וויבאלד ער האט נישט אליין געזען דעם מאשין, און ער האט א כלל אז א זאך וואס מען האט אליין נישט געזען גייט מען נישט אריין אין קיין דעטאלן" ע"כ קארל

אני הק': מיר איז א פלא אז די זעהסט נישט (קארל) אז דער ד"ח טעם (לשיטתך) איז טאקע דער זעלבער וואס סאטמאר רב האט גיגעבן.. שכתב; "כמבואר טעמו אצל מאשין ציצית שהמאשינען משתנים משו"ז הוא אוסר מאשין ציצית לעולם". א"כ הוא הא הטעם לאיסור למאשין מצות, ואין שום ענין "לראות בעצמו" משום אז יאמרו הבריות האיסור חל רק המאשין "שראה אז" ולא על המאשין מצות דהיום.. איזה חכם הרואה את הנולד

Mrs. Dunwoody said...

The appropriate way to address a strang woman would be Mademoiselle the French-language equivalent of miss