"ALLIED FORCES CELEBRATE PASSOVER: JEWISH TRADITIONS IN WARTIME BRITAIN, APRIL 1944"*
A Square peg in a round hole!
A "square cracker" called סקווער קיכעלע is just that, nothing to do with new square or the old one, or with pesach round matzos. עוגות מצות are by definition round not square.
הרבי מסקווער ז"ל היה מלוחמים הידועים כנגד מותרות ולקסוס, תמיד היה מתרעם על זה, וגם תבע מאחרים להרעיש ע"ז העון, דבר שנצטער בה אותו זקן יכשול זרעו? היתכן
וואס איז דאס "קרוכלע סקווערע" אפשר מיינט דאס די "סקווערע מיירע" (ח"ו) פון ר' דוד'ל טעווערסקי ז"ל דער סקווערער רבי פון בארא פארק, וואס ברשיתו האט זיך האדמו"ר מסקווער גערופן דאהי דער סקווערער רבי, אבער אפשר נישט
רבותי עס קומערט אייך נישט דא דער עון פון ביטול תורה! צי הערט איהר גארנישט דעם בת קול היוצאת בכל יום או להם לבריות מעלבונה של תורה! נו צי וועם שרייט זי אז איהר הערט נישט
Mr. Tzig, according to Manischewitz they are the producers and distributor's of the "Goodman’s Matzos" brand, are the Squares eating for Passover all Manischewitz products or is it only the ones under the Goodman’s label the Rebbe of square okays. ?
"Manischewitz is the nation’s largest manufacturer of processed kosher food products. We produce hundreds of other kosher foods too, including baked goods, pastas, soups, gefilte fish, grape juice and borscht."
"Under the Manischewitz, Horowitz Margareten, Goodman’s and Season names."
"After weeks of house-hunting and “shul shopping,” the first daughter and son-in-law are now ready to settle down in Washington’s Kalorama neighborhood and will attend the nearby Chabad synagogue."
Rabbi Levi Shemtov. Beth Moshiach, Washington DC
והביאותים אל הר קדשי ("וואשינגטאן") ושמחתים בבית תפלתי מצודת דוד, "יקרא לכל העמים" - ר"ל יהיה מוכן לבית תפלה לכל גרי העכו"ם. בימי המשיח
די סדר טיש פון די גודמאנס זעהט אויס אוויא אונזערע סעודת המפסקת סעודה, לגבי די רייכע נייטרע גורל ראפעלס אבער דעם רבינ'ס המהרז"ל סדר טיש'ן!!! וד"ל. כעה"ר כ"י
Photo Object description: "The table is set for the Passover ceremony, held in a large hall for hundreds of service personnel, somewhere near London England UK 1939-45. The Passover meal consists of a salad of bitter herbs (to commemorate 'the bitter work with lime and water the Israelites had to do in their slavery in Egypt'); egg (which commemorates 'the sacrifices formerly offered in the days of the Temple); and Matzo or Matzah, which is unleavened bread, ('the bread of affliction which our fathers ate in the land of Egypt')."
Your last posted comments displayed Stopped by the number "13" I'm sharing with you that:
In Zoroastrianism, The number 13 had been considered sinister and wicked in ancient Iranian (Persian) civilization and Zoroastrianism. Since beginning of the Nourooz tradition, the 13th day of each new Iranian year is called Sizdah Be-dar, and this tradition is still alive among Iranian people both within Iran and abroad. Since Sizdah Be-dar is the 13th day of the year, it is considered a day when evil's power might cause difficulties for people. Therefore, people leave urban areas for one day and camp in the countryside. Even in the current post-1979 Revolution era, and despite the wishes of Islamic government, this tradition continues to be practiced by the majority of the population throughout Iran.
In Shia, 13 signifies the 13th day of the month of Rajab (Lunar calendar), which is the birth of Imam Ali. 13 also is a total of 1 Prophet and 12 Imams in the Shia school of thought.
במאמר מרדכי, מבאר שנס חנוכה נעשה על-ידי הסעודה שהכינה אסתר לאחשוורוש והמן, ולכן עושים אנו זכר לנס באכילת סעודת היום. בניגוד לכך, בנס חנוכה לא מילאו סעודות תפקיד כלשהו, ולכן הזכר לנס אינו כולל סעודה אלא הלל והודאה בלבד
המהדרין! מן המהדרין חלב ישראל נ.ב.: יש ראשונים ופוסקים שהזכירו את המנהג לאכול מאכלי חלב (ישראל) בחנוכה (ר”ן, שבת כא, ב; רמ”א, אורח חיים תרע, ב), זכר למעשה יהודית, בו הישועה הגיעה דרך מאכלי חלב שהאכילה את האויב
א בריעף וואס די בילגורייע רב האט געשיקט צי בעל הדברי יואל מסאטמאר זי"ע
ב"ה. יום ה' לסדר אתה נצבים וגו' תש"ח לפ"ק
כשמוע קול שופר יוחק לחיים בספר כ"ק ש"ב מחו' הגאון הקדוש המפורסם רבן של ישראל בו"ק חו"פ ע"ה שלשלת היוחסין וכו' וכו' - כקש"ת מוה"ר יואל טייטלבוים שליט"א אב"ד ר"מ ואדמו"ר בסאטמאר יצ"ו
אחד"ש כ"ק באה"ר
כאשר הימים הקדושים ממשמשים ובאים לטובה באתי להזכיר א"ע לפני כ"ק שיתפלל עלי שאזכה לעבוד השי"ת בנחת והרחבת הדעת דקדושה ולישועה בגוף ונפש ושתתקבלו תפלותנו בתוך תפילות הצדיקים ולכתיבה וחתימה טובה ושנזכה לגדל בנינו ישכר דוב בן מרים לאויש"ט ולכט"ס. והנני מברך את הוד קדושתו בכתיבה וחתימה טובה לאלתר לחיים טובים ארוכים ולשלו' ושתזכו לראות דורות ישרים מבורכים ושנזכה לביאת מלך המשיח בב"א
והנני ש"ב מחו' דשכ"ק אוהבו בכל לב המצפה לברכותיו הק' לתברך בשנה טובה ומבורכת מעוטרת בכל הישועות
הק' מרדכי באאמו"ר מבעלזא זצוקלה"ה ומבילגורייא בן חיה דבורה
Why are the agadhas becoming every year in heavier volumes some even in sets of 2 or 3, what was wrong with this humble and tested Manishewitz Hagadha.
How Matzah Became Square: by Jonathan D. Sarna. Manischewitz and the Development of Machine-Made Matzah in the United States
"How Matzah Became Square: Manischewitz Machine-Made Matzah in the United States had been "round, irregular or oval-shaped" now, largely because of the demands of technology and packaging, it became square - in 1912, indeed, the matzot were specifically advertised as "Manischewitz's Square Matzoths" The issue of square matzah had been debated in the nineteenth century by ("Kluger and Nathanson,") but most matzah, even that produced with the help of a rolling machine, remained round. Matzah produced by Manischewitz and its mechanized competitors, by contrast, was invariably square, though in 1942, specially - V - shaped matzoth were baked as part of the 'V for Victory' (or Y) movement during World War II.
Source, Excerpts taken from: How Matzah Became Square: Manishewitz and the Development of Machine-Made Matzah in the United States.
Welcome the Goodman's to the free world and civil Society:
Noteworthy, Silverware is placed in an even line, one inch from the edge of the table. The forks generally go on the left, with the exception of an (oyster) fork which goes to the far right of the spoons, and the knives and spoons go on the right. The cutting edges of knives are always placed toward the plate.
This goes to show our generations priorities, on the minhag of the inclusion of corn flakes kugel into the accepted major 4 traditional kugels editorials and comments are written galore, but on a major transgressions like leavened bread on passover it's mentioned as satire only. Thats what we witnes today my fellow parishners.
Hirshel Tzig - הירשל ציג Sunday, March 13, 2016 Writes: "if you hear me Rechnitz, I'm open to offers"
Without any public notices or discussion we his subjects are being offered to the highest bidder! 10 months passed and no bidders yet (try ebay..), what a sorry sheep shepherding job must be like, now imagine how us sheep feel like and we suppose to feel lucky when our heads are rendered fried on the reb shepherd's new years dinner table.
Hirshel Tzig - הירשל ציג Thursday, February 11, 2016 AM Writes to: chicago Macher, "usually it is preferred to stay on topic, but if I don't write for a week-10 days I can hardly blame anybody for choosing the last thread to rant."
! סקוערע מאשין מצות, לקיים מה שנאמר לכלב תשליכון אותו
Evanger’s pet food ,is CRC Kosher for Passover
We have always known that dogs and cats are part of the family, so Evanger’s manufactures food that is endorsed by the Chicago Rabbinical Council as Kosher for Passover for pet food (*not for human consumption). We do this to make feeding your pets simple and convenient during Passover.
ביאור הלכה, עד שאינו ראוי לכלב: ואע"ג דבשאר איסורים כל שאינו ראוי לאכילת אדם מותר, שאני חמץ שאפילו אינו ראוי לאכילת אדם ראוי לחמץ בו עיסות אחרות [מ"א בשם הר"ן]:
מצות מכונה, פולמוס לשעה ולדורות נתהווה בשנת תרי״ח כאשר עלה בלב עסקנים במדינת פולק להשתמש עם המכונה לאפיית המצות לפסח אשר יצר מר. איציק זינגער מק׳ ראפאלדזוויילער בשנת תקצ״ח לבני מדינות אשכנז. דעות רבני ארץ בכשרות הדבר יש והתרחקו מן הקצה אל הקצה. היו רבנים שחרדו לקראתה בידים פשוטות וצהלת הלב, באשר למראה עיניהם נפתרה בעיית אפיית מצות שהיתה מסובכת מעולם בחששות למכשולות בעלי הרף עין, ומעתה שוב לא יהא לבם נוקפם באבלם בזיתי מצה בליל התקדש חג. ועד כדי כך רבתה שמחתם ובטחו בזה עד שקיבלו על עצמם לא לנגוע במצות של יד. ומאידך, גינו גאונים אחרים את המכונה, ולפי שיטתם, אמת שהמכונה מסלקת צדדי ספק חימוץ, אך בכיוון הפכי: מצות שנאפו על המכונה הן חמץ גמור! ויש שבצעו פשרה: כשרות לאכילה ולא למצוה: כשרות רק בשעת הדחק: תלוי בהשגחה מומחית: וכיוצא. טעמים רבים נאמרו לאיסור, הלא הם כתובים להלן, וכמובן גם הרבנים המתירים לא שמו יד לפה אלא אחת אחת ניסו לפרוך את טעמי האיסור ולהרים על נס יתרון המכונה על מצות של יד
פלוגתא זו נגעה כל כך לנפש הגאון רבי יוסף שאול נאטנזאהן זצ״ל אב״ד לבוב, אשר בתחילה עמד בראש המתירים, עד ששפך קיתונות דברים אישיים נוקבים ויורדים לנגד הרבה מהגאונים האוסרים, ואורייתא היא דקא מרתחא ביה. אולם בסוף ימיו הכיר בנכונות גזירותיהן וחששותיהן ובמדת צדקתו ואמיתותו חזר משיטתו כאשר ראה מכשולות הנובע כתוצאה מהשתמשות במכונה,(2 ואמר קודם פטירתו לתלמידו האבד״ק סערעט שיזהר מאד מלאפות על המכונה כי נתחרט על היתרו!!! (3). ע"כ
34 comments:
http://hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_13155_176.pdf
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_33338_34.pdf
"ALLIED FORCES CELEBRATE PASSOVER: JEWISH TRADITIONS IN WARTIME BRITAIN, APRIL 1944"*
A Square peg in a round hole!
A "square cracker" called סקווער קיכעלע is just that, nothing to do with new square or the old one, or with pesach round matzos. עוגות מצות are by definition round not square.
* rabbi J.J. Twerski came to America in 1948
! שני "מצות" עגולים ושלמים
דער סקווערע רבי פארמאגט א שיינע וואקאציע היים אין דעם סקווערן קעמפ אין סוואן לעיק, גראדע גאנץ א נייע הויז, געבויעט ספעציעל פאר דעם צוועק אפאר יאר צוריק. און דארט גייט ער זיך אפרוען, ווייל ער פארט דאך נישט אויף מיאמי אדער פאלם ספרינגס.
יעצט זעט אויס איז עם די קאנטרי געווארן צו ווייט (אפשר וועגן די פוס אפעראציע), אויך האט ער געוואלט קענען שפאצירן ביים וואסער, האט מען עם געקויפט א גרויסע פאלאץ אין נייעק בערך 20 מינוט פון סקווערע שטעטל, ביים וואסער פון האדסאן ריווער, די הויז האט געקאסט "בערך 2 מיליאן דאללער". יעצט בויט מען דאס איבער מען לייגט צו א מקוה מיט א ביהמ"ד וכדו'. און בקרוב וועט דער רבי קענען געניסן פון א וואקאציע לעבן שטוב
נ.ב. איך מיין אלע רבי'ס זאלן זיך אויסלערנען פון עם וועט מען מער נישט דארפן ארום פארן אין די מרחקים
פאר די פיר קאנטיגע מצה קעפ, זעהט וואס עס ווערט גיברענגט אין שו"ת מהר"י אסאד דארט איז ער מבאר באריכות כמה וכמה טעמים פארוואס די מצות ברויכן זיין רונדיג! עיין עוד
http://theantitzemach.blogspot.com/2016/04/a-few-words-about.html
הרבי מסקווער ז"ל היה מלוחמים הידועים כנגד מותרות ולקסוס, תמיד היה מתרעם על זה, וגם תבע מאחרים להרעיש ע"ז העון, דבר שנצטער בה אותו זקן יכשול זרעו? היתכן
Hirshel posts topic concerned matzos and the squares before, now he finaly found the connections, very Shakespearean! The Goat with Matzah Balls.
וואס איז דאס "קרוכלע סקווערע" אפשר מיינט דאס די "סקווערע מיירע" (ח"ו) פון ר' דוד'ל טעווערסקי ז"ל דער סקווערער רבי פון בארא פארק, וואס ברשיתו
האט זיך האדמו"ר מסקווער גערופן דאהי דער סקווערער רבי, אבער אפשר נישט
רבותי עס קומערט אייך נישט דא דער עון פון ביטול תורה! צי הערט איהר גארנישט דעם בת קול היוצאת בכל יום או להם לבריות מעלבונה של תורה! נו צי וועם שרייט זי אז איהר הערט נישט
Mr. Tzig, according to
Manischewitz they are the producers and distributor's of the "Goodman’s Matzos" brand, are the Squares eating for Passover all Manischewitz products or is it only the ones under the Goodman’s label the Rebbe of square okays. ?
"Manischewitz is the nation’s largest manufacturer of processed kosher food products. We produce hundreds of other kosher foods too, including baked goods, pastas, soups, gefilte fish, grape juice and borscht."
"Under the Manischewitz, Horowitz Margareten, Goodman’s and Season names."
דער בני יששכר שרייבט אז דער מנהג איז מען לייגט צוויי ספעציעלע "גרויסע" ליכט צום סדר ונכון עס זאל זיין פין שעוה וואקס וקוראין אותם "מה נשתנה לעכט" היתכן אז די גודמאן פירמע איז מזלזל אין דעם מנהג קדוש? נאך דערצו ווען די הייליגיע סקווערע קיכלעך מונחים לפניך, אדאנק פאראויס פארן מפרסם זיין מיין באמערקונג
ציג גיב אכטונג ווען מען צאפלט דיך זאל נישט אריינפאלן אין מילך קיין פלוגען, מ'זאל נישט אריין מישן קיין וואסער אונם מילך ועל כולם שטויס נישט אבער דעם שוסעל און לאז זיך צאפלן ביי אומער וועמען, לאז צורו אְויבער מצה אויבען צורו
האקט קיין טשייניג די סקווערע באקן מצות בדחילו ורחומי פסח ביינאכט נאכן הלל זאגען
You didn't mention hanaku not even cheese blintzes instead some odd matzah story in hanaku a little off I think.
בית תפלה! יקרא לכל העמים
"After weeks of house-hunting and “shul shopping,” the first daughter and son-in-law are now ready to settle down in Washington’s Kalorama neighborhood and will attend the nearby Chabad synagogue."
Rabbi Levi Shemtov. Beth Moshiach, Washington DC
והביאותים אל הר קדשי ("וואשינגטאן") ושמחתים בבית תפלתי
מצודת דוד, "יקרא לכל העמים" - ר"ל יהיה מוכן לבית תפלה לכל גרי העכו"ם. בימי המשיח
די סדר טיש פון די גודמאנס זעהט אויס אוויא אונזערע סעודת המפסקת סעודה, לגבי די רייכע נייטרע גורל ראפעלס אבער דעם רבינ'ס המהרז"ל סדר טיש'ן!!! וד"ל. כעה"ר כ"י
Photo Object description: "The table is set for the Passover ceremony, held in a large hall for hundreds of service personnel, somewhere near London England UK 1939-45. The Passover meal consists of a salad of bitter herbs (to commemorate 'the bitter work with lime and water the Israelites had to do in their slavery in Egypt'); egg (which commemorates 'the sacrifices formerly offered in the days of the Temple); and Matzo or Matzah, which is unleavened bread, ('the bread of affliction which our fathers ate in the land of Egypt')."
Your last posted comments displayed Stopped by the number "13" I'm sharing with you that:
In Zoroastrianism, The number 13 had been considered sinister and wicked in ancient Iranian (Persian) civilization and Zoroastrianism. Since beginning of the Nourooz tradition, the 13th day of each new Iranian year is called Sizdah Be-dar, and this tradition is still alive among Iranian people both within Iran and abroad. Since Sizdah Be-dar is the 13th day of the year, it is considered a day when evil's power might cause difficulties for people. Therefore, people leave urban areas for one day and camp in the countryside. Even in the current post-1979 Revolution era, and despite the wishes of Islamic government, this tradition continues to be practiced by the majority of the population throughout Iran.
In Shia, 13 signifies the 13th day of the month of Rajab (Lunar calendar), which is the birth of Imam Ali. 13 also is a total of 1 Prophet and 12 Imams in the Shia school of thought.
Regards.
? סקוערע מצות בחנוכה
במאמר מרדכי, מבאר שנס חנוכה נעשה על-ידי הסעודה שהכינה אסתר לאחשוורוש והמן, ולכן עושים אנו זכר לנס באכילת סעודת היום. בניגוד לכך, בנס חנוכה לא מילאו סעודות תפקיד כלשהו, ולכן הזכר לנס אינו כולל סעודה אלא הלל והודאה בלבד
המהדרין! מן המהדרין חלב ישראל
נ.ב.: יש ראשונים ופוסקים שהזכירו את המנהג לאכול מאכלי חלב (ישראל) בחנוכה (ר”ן, שבת כא, ב; רמ”א, אורח חיים תרע, ב), זכר למעשה יהודית, בו הישועה הגיעה דרך מאכלי חלב שהאכילה את האויב
Itzy bitsy Yiitzy, your links are Ditzy
צוג מוכר מצות. זעהט אויס אז אמאל האט מען אין סקווער געגעסן מאשין מצות
ה"צ: זעהט אויס אז אמאל האט מען אין סקווער געגעסן מאשין מצות אויך
George Orwell’s famous insight: "The abuse of human beings starts with the abuse of language."
א בריעף וואס די בילגורייע רב האט געשיקט צי בעל הדברי יואל מסאטמאר זי"ע
ב"ה. יום ה' לסדר אתה נצבים וגו' תש"ח לפ"ק
כשמוע קול שופר יוחק לחיים בספר כ"ק ש"ב מחו' הגאון הקדוש המפורסם רבן של ישראל בו"ק חו"פ ע"ה שלשלת היוחסין וכו' וכו' - כקש"ת מוה"ר יואל טייטלבוים שליט"א אב"ד ר"מ ואדמו"ר בסאטמאר יצ"ו
אחד"ש כ"ק באה"ר
כאשר הימים הקדושים ממשמשים ובאים לטובה באתי להזכיר א"ע לפני כ"ק שיתפלל עלי שאזכה לעבוד השי"ת בנחת והרחבת הדעת דקדושה ולישועה בגוף ונפש ושתתקבלו תפלותנו בתוך תפילות הצדיקים ולכתיבה וחתימה טובה ושנזכה לגדל בנינו ישכר דוב בן מרים לאויש"ט ולכט"ס. והנני מברך את הוד קדושתו בכתיבה וחתימה טובה לאלתר לחיים טובים ארוכים ולשלו' ושתזכו לראות דורות ישרים מבורכים ושנזכה לביאת מלך המשיח בב"א
והנני ש"ב מחו' דשכ"ק אוהבו בכל לב המצפה לברכותיו הק' לתברך בשנה טובה ומבורכת מעוטרת בכל הישועות
הק' מרדכי באאמו"ר מבעלזא זצוקלה"ה ומבילגורייא
בן חיה דבורה
פ"ש וברכת כוח"ט לכ"ק חתנו ש"ב הגאוה"צ אבד"ק סעמיהאל שליט"א
Why are the agadhas becoming every year in heavier volumes some even in sets of 2 or 3, what was wrong with this humble and tested Manishewitz Hagadha.
How Matzah Became Square: by Jonathan D. Sarna. Manischewitz and the Development of Machine-Made Matzah in the United States
"How Matzah Became Square: Manischewitz Machine-Made Matzah in the United States had been "round, irregular or oval-shaped" now, largely because of the demands of technology and packaging, it became square - in 1912, indeed, the matzot were specifically advertised as "Manischewitz's Square Matzoths" The issue of square matzah had been debated in the nineteenth century by ("Kluger and Nathanson,") but most matzah, even that produced with the help of a rolling machine, remained round. Matzah produced by Manischewitz and its mechanized competitors, by contrast, was invariably square, though in 1942, specially - V - shaped matzoth were baked as part of the 'V for Victory'
(or Y) movement during World War II.
Source, Excerpts taken from: How Matzah Became Square: Manishewitz and the Development of Machine-Made Matzah in the United States.
Welcome the Goodman's to the free world and civil Society:
Noteworthy, Silverware is placed in an even line, one inch from the edge of the table. The forks generally go on the left, with the exception of an (oyster) fork which goes to the far right of the spoons, and the knives and spoons go on the right. The cutting edges of knives are always placed toward the plate.
This goes to show our generations priorities, on the minhag of the inclusion of corn flakes kugel into the accepted major 4 traditional kugels editorials and comments are written galore, but on a major transgressions like leavened bread on passover it's mentioned as satire only. Thats what we witnes today my fellow parishners.
Hirshel Tzig - הירשל ציג Sunday, March 13, 2016
Writes: "if you hear me Rechnitz, I'm open to offers"
Without any public notices or discussion we his subjects are being offered to the highest bidder! 10 months passed and no bidders yet (try ebay..), what a sorry sheep shepherding job must be like, now imagine how us sheep feel like and we suppose to feel lucky when our heads are rendered fried on the reb shepherd's new years dinner table.
Hirshel Tzig - הירשל ציג Thursday, February 11, 2016 AM
Writes to: chicago Macher, "usually it is preferred to stay on topic, but if I don't write for a week-10 days I can hardly blame anybody for choosing the last thread to rant."
Thank You so much Mr Tzig.
Mama Dunwoody
hershel long time no see! time for some new stuff please
! סקוערע מאשין מצות, לקיים מה שנאמר לכלב תשליכון אותו
Evanger’s pet food ,is CRC Kosher for Passover
We have always known that dogs and cats are part of the family, so Evanger’s manufactures food that is endorsed by the Chicago Rabbinical Council as Kosher for Passover for pet food (*not for human consumption). We do this to make feeding your pets simple and convenient during Passover.
https://evangersdogfood.com/about-us/kosher-pet-food/
ביאור הלכה, עד שאינו ראוי לכלב: ואע"ג דבשאר איסורים כל שאינו ראוי לאכילת אדם מותר, שאני חמץ שאפילו אינו ראוי לאכילת אדם ראוי לחמץ בו עיסות אחרות [מ"א בשם הר"ן]:
הרב חיים דוד באקאן, ניו יורק
מצות מכונה, פולמוס לשעה ולדורות נתהווה בשנת תרי״ח כאשר עלה בלב עסקנים
במדינת פולק להשתמש עם המכונה לאפיית המצות לפסח אשר יצר מר.
איציק זינגער מק׳ ראפאלדזוויילער בשנת תקצ״ח לבני מדינות אשכנז.
דעות רבני ארץ בכשרות הדבר יש והתרחקו מן הקצה אל הקצה. היו
רבנים שחרדו לקראתה בידים פשוטות וצהלת הלב, באשר למראה עיניהם
נפתרה בעיית אפיית מצות שהיתה מסובכת מעולם בחששות למכשולות
בעלי הרף עין, ומעתה שוב לא יהא לבם נוקפם באבלם בזיתי מצה בליל
התקדש חג. ועד כדי כך רבתה שמחתם ובטחו בזה עד שקיבלו על עצמם
לא לנגוע במצות של יד. ומאידך, גינו גאונים אחרים את המכונה, ולפי
שיטתם, אמת שהמכונה מסלקת צדדי ספק חימוץ, אך בכיוון הפכי: מצות
שנאפו על המכונה הן חמץ גמור! ויש שבצעו פשרה: כשרות לאכילה ולא
למצוה: כשרות רק בשעת הדחק: תלוי בהשגחה מומחית: וכיוצא. טעמים
רבים נאמרו לאיסור, הלא הם כתובים להלן, וכמובן גם הרבנים המתירים
לא שמו יד לפה אלא אחת אחת ניסו לפרוך את טעמי האיסור ולהרים על
נס יתרון המכונה על מצות של יד
פלוגתא זו נגעה כל כך לנפש הגאון
רבי יוסף שאול נאטנזאהן זצ״ל אב״ד לבוב, אשר בתחילה עמד בראש
המתירים, עד ששפך קיתונות דברים אישיים נוקבים ויורדים לנגד הרבה
מהגאונים האוסרים, ואורייתא היא דקא מרתחא ביה. אולם בסוף ימיו
הכיר בנכונות גזירותיהן וחששותיהן ובמדת צדקתו ואמיתותו חזר משיטתו כאשר ראה מכשולות הנובע כתוצאה מהשתמשות במכונה,(2
ואמר קודם פטירתו לתלמידו האבד״ק סערעט שיזהר מאד מלאפות על המכונה כי
נתחרט על היתרו!!! (3). ע"כ
2) שו"ת בית יחזקאל סי׳ מא
3) שו"ת מאור יהושע סי׳ י
PS: English word for קרוכלע is crisp or crispy.
Deer Hirshel,
Yokel: "Why do black sheep eat less than white sheep?"
Yokel: "There aren't as many of them."
The buck stops here !
"despite the 25,000 Pesach vacations they have no money to pay 20+ dollars a pound for matzoh to those darned frummies anyway"
http://theantitzemach.blogspot.com/2010/03/blog-post_21.html
Post a Comment