Friday, August 25, 2017

Shabbos Schedule for Satu-Mare, January 3-4, 1936




I guess the time for Sof Zman Krias Shma wasn't legible when they printed this sefer. טשולינט ריקען is ten minutes before ליכט צינדן, but you only need to close your store 5 minutes before. Or is that when the bakery closes - the one that stores all the Chulent? It would seem so.  A quick Google search tells me that sunset on January 3 was 4:48pm. So they lit candles 10 minutes before Shkiah. Sunset the next day was 4:49, yet Motzoei Shabbos is only 69 minutes thereafter. No 72 minutes, even in the פלטרין של מלך. 

Maybe we should tell the NYS Supreme Court about that

15 comments:

Anonymous said...

Actually Hirshel, "דער באבן אוהר"
Should answer your question. The times listed are not the way time is done these days.

אליעזר הארפענעס said...

איין תירוץ איז "אשר בדברו מעריב-ערבים" ובחכמתו משנה העיתים, והשנית משרע"ה איז אויך גיווען א מלך דאך האבן די צדיקי דורו נישט אייביג גיפאלגט דעם מלך, (אין אםשר די פאפא/בעלז פראקציע היה באמצא כבזמנינו) דריטענס איז מאדנע, נו אז יודן האבן זיך םארבעסערט נאכן קריג אין גענטמען אויף זיך נאך "דריי מינוט" צי האלטעו שבת! מה בכ סאיז דאך גיט אזוי ניין? כהאב נאך תירוצים, אבער אםשר האט עס נישט קיין תירוץ? דאס נישט, טראסט מי

הערשל פ"ש said...

מה זה "לויט די באן אוהר" וצ"ע

עושה מעשה בראשית said...

דער אינסדארפער רב ז"ל פון קאנאדע, איז אמאל גישטאנן אינטער א חופה וויא דער סאטמאר רב ז"ל איז גיווען דער מסדר קדושין, ממש ביי די שקיעה (צו אפשר..) אין דער רבי האט גילייניט דעם דאטום אוויא אין די כתובה דארט, דער א"ר תוך כדי מעשה עד שהמלך במסבו תחת החופה אמר: כהאב געוויסט ער איז גרויס - אבער ער מאכט פון נאכט טאג! עד כדי כך? -מפי השמועה ששמע

Semi Conductor said...


לויט די באן אוהר - Schedule for Satu-Mare

Railway time was the standardised time arrangement first applied by the Great Western Railway in England in November 1840, the first recorded occasion when different local times were synchronised and a single standard time applied. 

The railway companies sometimes faced concerted resistance from local people who refused to adjust their public clocks to bring them into line with London Time. As a consequence, two different times would be displayed in the town and in use, with the station clocks and the times published in train timetables differing by several minutes from that on other clocks. 

זיידיטשויבער לבנה' said...


H: "I guess the time for Sof Zman Krias Shma wasn't legible"

ע"פ פסקי "השלחון הטהור" מר' אייזיקל קאמארנע ז"ל, הזמן קריאת שמע נחשבת בשעה זמניות, ובקיץ הוא ארוכה בשישים דקות מבחורף, לפי"ז הזמן קר"ש הוא לעולם בחורף בשעה 9 ובקיץ בשעה 10 כך קבלנו מבית אבא, הדבר"י ז"ל כידוע נהג בכמה הלכות כפי פסקי השלחון הטהור. וצ"ע כנ"ל

Rick Goulash said...


הירשלס: טשולינט ריקען, וליכט צינדען

Satmar was a large city of "Ashkenazi" Jews, the rebbe was also the Ruv of the city, and for all of them including the "hom-hum yuden" .

An ailemesher said...

I thought they were maikel in Europe like Rabeinu Tam. Why did the light before the shekia?

Koloshitzer Dayan said...

עושה מעשה בראשית said...
דער אינסדארפער רב ז"ל פון קאנאדע, איז אמאל גישטאנן אינטער א חופה וויא דער סאטמאר רב ז"ל איז גיווען דער מסדר קדושין, ממש ביי די שקיעה (צו אפשר..) אין דער רבי האט גילייניט דעם דאטום אוויא אין די כתובה דארט, דער א"ר תוך כדי מעשה עד שהמלך במסבו תחת החופה אמר: כהאב געוויסט ער איז גרויס - אבער ער מאכט פון נאכט טאג! עד כדי כך? -מפי השמועה ששמע
on this issue both rabunuim of satmar and klazenburgh were on the same page, I think

F

Komarner Sun said...

," הדבר"י ז"ל כידוע נהג בכמה הלכות כפי פסקי השלחון הטהור. וצ"ע כנ"ל"
Opposite, he was mad for printing it, for his pesokim against shulchan urech

יעקעל גליק said...


וצריך עיון, מען האט אמאל אין א שנת רעבון מתיר גיווען בשעת הדחק קטניות אום פסח פאר די קינדער, סאיז גיווארן א שמחה אין די שטאט האבן די נשים גיזאגט, ווער ווייס וואס נאך מען "מעג" אין די רבנים זאגן אינץ נישט אויס! דער סאטמאר רב האט אמאל גיזאגט, "המאחרים לצאת מן השבת וממהרים לבוא" די מעלה פון די "ממהרים לבוא" איז נאר אויב סאיז "המאחרים לצאת" וועגן דעם זאגט מען "המאחרים" קודם דעם וממהרים לבוא, וואס וואלט גידארפט שטיין פארקערט , סהאט מיר פארציילט א יוד וואס איז אמאל אנגעקומאן מיט זיין קאר קיין מאנרא נאך די שקיעה, ער איז אריין אין רבינס בית המדרש דאווענען, אין דער עולם האט איהם דאס פארגעווארפן היתכן? האט ער זיי מדחה גיוווען כלאחר יד, זאגענדיג "אין סאטמאר איז נאך נישט שבת" דער רבי ז"ל האט גיהערט זיינע ווערטער אין מיט א ציטער גיגעבן א גישעריי "שבת" דהיינו סאיז "שוין שבת" לפי שקבעה פה בעירינו, סאיז אפילו אמאל אויסגעקומען אז "מען האט" גילאזט מיט א גוי אנצינדען א לעקטער אין ביה"כ נאך די שקיעה, דער רביז"ל האט אין דעם ביה"כ זיין ביה"כ נישט אריין גיגאנגען א גאנץ שבת

איך דערמאן זיך אז דאס ווארט כנ"ל אויפן חרוז; המאחרים לצאת מן השבת, האט דער רביז"ל גיזאגט ביי א סעודת פדיון הבן און הויז פון ידידי הרב מנעורי חיים יאנקעל ג"פ ע"ה טאטע אויף מארסי עוו. דעמאלט ביי די סעודה בתו"ד האט דער רבי מכריז גיווען לפני שני או שלושה מניים הנקבצים שמה: "עס וואלט ווען גיווען א 'מצוה' פאר איעדען יוד אנציצונדען א לעכט נאך די שקיעה, כדי צי ווייזען אז סאיז נאך נישט שבת! אבער די קדושת השבת איז דאך אזוי גרויס - אז כ'האב מורא צי טשעפען מט איהר". ע"כ

דן יעל, מוסד הרב קוק said...

אשריך ר' צבי שהגעת למדריגה העליונה "לברר מקחו של צדיק" המנהגי סאטמאר אלי ציון ועריה, ב"ב

בראשית רבה: אר"א כמה דיות משתפכות כמה קולמוסין משתברין כדי לכתוב בני חת עשרה פעמי' כתיב בני חת בני חת עשרה כנגד עשרת הדברות ללמדך שכל מי שהוא מברר מקחו של צדיק כאילו מקיים עשרת הדברות

LkwdGuy said...

A quick Google search tells me that sunset on January 3 was 4:48pm.

Maybe they already assered smartphones so they couldn't conduct the same quick Google search.

כוחו וגבירתו מלא עולם said...

די שלחן הטהור האט מען צים ערשטן מאל געדריקט נאכן קריג אין א"י, איך גידענק סאיז גיווען א שמועס דעמאלט, אז מען האט עס גיזעהן אויפן רבינס טיש ארום פיר וואכן צייט, חאטש סאיז גיווען דעמאלט מעוררים פארוואס מען האט עס "געדריקט" והיה לפלא, אבער יחידי סגולה איז גיווען אסאך וואס האבן זיך געפירט לפי פסקיו, דער רביז"ל אויך, למשל; דער רביז"ל האט גיזאגט ביי מעריב; "שומר עמו ישראל לעד" (ובחשאי אמר) - אמן. והוא לפי פסקא השלחן הטהור, אף שהוא הפסק לפי הש"ע, וכמו"כ להפנות פניו אל הכותל בשעת הדקת התפילין של ראש כידוע, והרבה הלכות אחרות כידועים ליודעים ואכמ"ל, וידוע שאבותיו הקדושים היה ג"כ דביקים ברבני קאמארנע. זי"ע

Zalman leib said...

Reb Hirshel, you got to cut them some slack here. I checked with my zmanim, and rabeinu tam on the 3rd is 6pm. So they are off by 2 minutes. And they didnt have google back then.
As for erev shabbos, they are 5 minutes off according to their own calculation, because they light normally 15 minutes before shkio, unlike most others who light 18 minutes. Also, take into account, that in those days the shkio was just a chumro for them, so any amount before shkio was enough for them. That may explain why the stores closed that late, because there only concern was to not do melochos befarhesio, because of the other jews that lived there. Once the storekeeper arrived home, he probably did melochos past the shkio.