Monday, January 29, 2018

The History of the Belzer prohibition

Reb Shulem Fogel gives a very interesting lesson (published in this month's אור הצפון) on why Belz went so extreme against mashkeh. It was all caused by a drunkard on Simchas Torah that was rolling on the ground in front Reb Shia'le Belzer. He immediately put the brakes on the chasidic tradition of taking mashke by chasidic kumzitzes. It's not much different than the history of the Lubavitcher Rebbe's decree against mashkeh, but the LR made a limit of 4 drinks. Also, the event that caused the Lubavitcher decree was a wedding, not Simchas Torah, and the person affected was a very choshu've Rebbeishe personality... Belz went full dry and became the Starbucks of chassidus. All events are supposed to be coffee only - coffee is quite a lofty drink, it seems, according to Reb Shulem. But they still give maskeh by yohrtzeit seudos and tishen. I think the old Ruv preferred banana liquer, and all branches of Belz now serve that. What baffles me is that I doubt this was the 1st time a Chossid got drunk, and I'm sure his father also knew about the terrible sin of שיכרות, so why the need to ban it completely?

מי יעמוד בסוד קדושים


31 comments:

Anonymous said...

Perhaps Reb Shia felt that a mere limitation would be less likely to be adhered to (as you can see at many Lubavitcher farbrengens that yungeleit are moreh heter to drink more than 4 lechaims, R"l), so he had to make it a blanket prohibition.

Dr. Freeman BP said...

How about Valiums, Zoloft, Prozac, and Amphetamines, are those banned too.

תנא קמה said...

!תנו שכר לאובד ויין למרי נפש

ברכות נז א: "תני תנא קמיה דרבי יוחנן: כל מיני משקין יפין לחלום חוץ מן היין, יש שותהו וטוב לו ויש שותהו ורע לו; יש שותהו וטוב לו, שנאמר (תהילים קד) ויין ישמח לבב אנוש; ויש שותהו ורע לו, שנאמר תנו שכר לאובד ויין למרי נפש. אמר ליה רבי יוחנן לתנא: תני: תלמיד חכם לעולם טוב לו, שנאמר (משלי ט) לכו לחמו בלחמי ושתו ביין מסכתי." ע"כ

Pareve said...

He was so drunk all the time. on the rare occasion when he was in a hungover stupor he hiccuped a few words on his blog and rolled back over for another drink.
Till next month.
Poor neshama.

YK said...

Yasher keyach!

שטנא נצח said...

The History of the Belzer "none" prohibition

One hundred and twenty years after declaring it Judaism’s ‘Enemy No. 1,’ ultra-Orthodoxy has effectively surrendered to the Zionist idea.

Menachem Begin, was as simple as it was sincere: unlimited draft deferments, generous budgets and senior government positions in return for a long-term alliance between ultra-Orthodoxy and the right..

Read:
http://m.jpost.com/Jerusalem-Report/The-new-Zionists-436827

בן ציפור said...

אבא היאך מעשרין את המלח ואת התבן ואת הקאווע אם צוקער מעשהל'ך שמה מאיטשעלע ידידך

Dr O. said...

The faster someone drinks, the higher the BAC is, and the more dangerous drinking becomes.A BAC of .37% -.40% or higher can cause death.

Growing Impairment:
BAC .02 Drinkers begin to feel moderate effects.
BAC .04 Most people begin to feel relaxed, mildly euphoric, sociable, and talkative.
BAC .05 Judgment, attention, and control are somewhat impaired. Ability to drive safely begins to be limited. Sensory-motor and finer performance are impaired. People are less able to make rational decisions about their capabilities (for example, about driving.)
BAC .08 This is legal level for intoxication in some states. There is a definite impairment of muscle coordination and driving skills.
BAC .10 This is legally drunk in most states. There is a clear deterioration of reaction time and control.

לאנדאנער said...

"more than 4 lechaims, R"l"

ג' תובעת בפה, ד' אפילו חמור תובעתו אינה ממאנת.. -כתובות סה

רב החובל said...

. אוי לה לספינה שאבדה קרבניטה

נופת טינופת שפתי said...

!בעלזא י"ש 96'ער לחיים..

כ"ק אדמו"ר מבעלזא אמר בעת רעווא דרעווין השבת כי "השבוע חל ט' שבט, שבו עלו לארץ הקודש כ"ק דודי ז"ל וכ"ק אבי ז"ל, זכותם יגן עלינו. כל ה'יש' המבורך הקיים כיום, הן בבעלזא והן בשאר מקומות, הכל הוא בכוחם ובזכותם, בבחינת עקבתא דמשיחא". ע"כ נישט מער נישט ווייניגער: לחיים רב"י

פשווארסקער said...

בשם רביה"ק ה"עטרת צבי" מזידיטשויב ז"ל. מתי יכול אדם לשתות משתה המשכר. נאמר בפ' שמיני: יין ושכר אל תשת אתה ובניך אתך בבאכם אל אהל מועד ולא תמתו חקת עולם לדרתיכם,  ולהבדיל בין הקודש ובין החול ובין הטמא ובין הטהור, ולהורות את בני ישראל את כל-החוקים

יין ושכר אל תשת [רק] אתה ובניך אתך, - דהיינו בפסח ושבתות וימים טובים. [וגם] בבואכם אל אהל מועד, - כשתבאו לקבל פני צדיק. ולא תמותו, - על סעודת הודאה שניצל ממות לחיים. חוקת עולם, - הוא ברית מילה וחק בשארו שם. לדורותיכם, - סעודת נשואין לזרעו. ולהבדיל בין הקודש לחול, - יין לקידוש ולהבדלה. ובין הטמא ובין הטהור, - בסעודת פורים עד דלא ידע. ולהורות את בני ישראל את כל החוקים, הוא סיום הש"ס. ע"כ ודפח"ח.  -בס' "דעת זקנים" לר' אברהם סג"ל איטינגא זצ"ל. דף ד: סאניק, תרע"א

רוח צפונית said...

צפון! - מען נעמט אפיהר דעם באהלטענעם אפיקומן

לתאוה יבקש נפרד ובכל תושיה יתגלע. -משלי י"ח

פי' לתאוה יבקש נפרד זה פני ה'לוט' (הפויגל, עם מעשה בשיכור אחד). ובכל 'תושיה' (מעשה בר' ישוע) 'יתגלע'. נתגלה קלונם

הדרך! ב"בודאפעסט", תש"ד - עם דבריו של הרבי מבעלז ז"ל בעת בריחתו מהשואה לארץ ישראל - מהדורה שניה לא מצונזרת (1944), י"ג שבט תש"ד

ס' הדרך: "חוברת א', "דרך צדיקים" - והיא דרשת פרידה של כ"ק.. מוהר"ר מרדכי רוקח שליט"א הרב דקהל קדושים בילגורייא.. שדרש פה בחגיגת סיום מסכת של תפארת בחורים. ב' "דרך קדושים" - דברי קודש מהגה"ק צדיק הדור.. מרן אהרן רוקח שליט"א, רבינו הקדוש מבעלזא.. שאמרו פה עיר הבירה בודאפעסט טרם עלותם לארץ ישראל. ערוך על ידי רבי מנחם אהרן לעבאוויטש, הרב הצעיר דק"ק טשאפ. בודפסט, כ"ג שבט תש"ד (1944). מהדורה שניה

לאחר שנמלטו בניסים מגטו בוכניה, הגיעו האדמו"ר מבעלז ואחיו הרב מבילגוריי לבודפסט, שם שהו מחודש אייר תש"ג עד טבת תש"ד. בי"ג שבט תש"ד (7.2.1944) נדפסה ויצאה לאור דרשת הפרידה של הרב מבילגוריי מיהדות הונגריה, בה הוא מדבר על זוועות השואה בפולין וגליציה, והצורך לעזור לפליטים מארצות אלו. בהמשך הוא מתנצל על נסיעתם לארץ ישראל, ואומר בבטחון כי "הרעה לא תגיע להונגריה", ולא משום כך הם נוסעים לארץ ישראל, רק מתשוקתו לקדושת ארץ ישראל ואהבתו של אחיו הקדוש לארץ הקודש. ".. מוטל עלי החוב להודיע לכם ידידים יקרים חכמי אונגארן.. כי מי שהוא קרוב בסביבת אחי הגדול... שליט"א, יודע בודאי שלא במנוסה הולך.. "כאילו רוצה לנוס ולנסוע מכאן", רק שאיפתו ותשוקתו לעלות לאה"ק המקודשת בעשר קדושות.. וירא מנוחה - שהצדיק רואה שתשרה פה לתושבי מדינה זאת מנוחה ושלוה

ואך טוב וחסד ירדוף וישיג את אחב"י בני מדינה זו. ואת הארץ.. כי נעמה - מחמת כי שם שורה הנעם העליון (עמ' יט). בהמשך החוברת מובאים דברי האדמו"ר שאמר כי נסיעתו לארץ ישראל היא זמנית על מנת לחזור, עם הסברים מאחיו הרב מבילגוריי, שעפ"י מסורת בית אבותיהם הקדושים, אין תועלת בהתיישבות בארץ ישראל טרם ביאת המשיח (עמ' כו)י

לאחר כעשרה ימים בכ"ג שבט (17.2.1944) יצאה לאור מהדורה נוספת של חוברת זו שלפנינו, בשינויים רבים "בהשמטת דברים ביחס לעליה לארץ ישראל". אותה מהדורה מכילה כו עמ' בלבד. [לאחר כחודש, נדפסה בבודפסט מהדורה שלישית, עם הכיתוב "הוצאה שניה, אדר תש"ד", ואף היא "מצונזרת"]. לפנינו המהדורה השניה מתאריך כ"ג שבט, אך מספור העמודים שווה למהדורה הראשונה של י"ג שבט, והיא אינה מצונזרת". ע"כ

fact checker said...

Peshevorsker

what does the holy Reb Hirshele Zidichover mean (if he really said it) by going to the tzadik?
Did the Chusid drink Lechaim before going in to the Tzadik? with the Tzadik,after leaving the Tzadik?
maybe Reb Liebish knows, ask him?
whats peshat?

Peloncher Chusid said...

Pesehevorsker
Why is not listed tikun of a Yurtziet ?
I recall some Zidichover story circulating regarding tikun on yurtziet?
I think Rav Wiess inhis Minchas Yitzchok quotes that story
the Divrie Yoel said a shikur said the story, but chasidim knew the story is true....

Woodridge Rabiner said...


Ruach
לאחר כעשרה ימים בכ"ג שבט (17.2.1944) יצאה לאור מהדורה נוספת של חוברת זו שלפנינו, בשינויים רבים "בהשמטת דברים ביחס לעליה לארץ ישראל". אותה מהדורה מכילה כו עמ' בלבד. [לאחר כחודש, נדפסה בבודפסט מהדורה שלישית, עם הכיתוב "הוצאה שניה, אדר תש"ד", ואף היא "מצונזרת"]. לפנינו המהדורה השניה מתאריך כ"ג שבט, אך מספור העמודים שווה למהדורה הראשונה של י"ג שבט, והיא אינה מצונזרת". ע"כ

this all censoring is stupid
the bottom line the Yiden in Budapest were 95% saved as all the Budapest Jews can testify
this used to be a issue of the Israeli secular to pour cold water on emunas tzadikim, and later they are joined by the Satmar Makilim......who are partners in crime with the Israeli deep apikorsim/atheist of the left on most issues....all because they are stuck on a midrash in shir hashirim

The Kafkian Daily said...

wood: "the bottom line:..

"Between 500,000 and 600,000 Hungarian Jews died in the Holocaust, according to the Holocaust Memorial Centre in Budapest. According to some accounts, one in three Jews killed in Auschwitz were Hungarian nationals."

Woodridge Rabiner said...

read a little better
I wrote BUDAPEST.....
I know well that Jews in Hungary were killed
most of my family got killed
I am talking about BUDAPEST ONLY

pesh said...

he may have meant "going to a tzadik" yartzeit.

bg said...

you said: Budapest

he said: Hungary:
, ואומר בבטחון כי "הרעה לא תגיע להונגריה", ולא משום כך הם נוסעים לארץ ישראל

וירא מנוחה - שהצדיק רואה שתשרה פה "לתושבי מדינה זאת" מנוחה

yu said...

this is a shorter version, feel free to look it up..

בס' "דעת זקנים" לר' אברהם סג"ל איטינגא זצ"ל. דף ד: סאניק, תרע"א

בן ציפור said...

"Fogel gives a very interesting lesson.. on why Belz went so extreme against mashkeh." !?

pc: "Why is not listed tikun of a Yurtziet" ?

fc: "Did the Chusid drink Lechaim before going in to the Tzadik? with the Tzadik,after leaving the Tzadik?, maybe Reb Liebish knows, ask him? whats peshat?"

!נכנס יי"ש יצא סוד

מהלעקיך און "בראנפין" שערך כ"ק מרן שליט"א בליל ההילולא של כ"ק מרן מהרי"ד זי"ע ועכי"א

כ"ק מרן אדמו"ר מבעלזא שליט"א פון ירושלים האט געטרינקען לחיים!, און פארציילט סיפורים פונעם הייליגען בעל הילולא זי"ע

איינע פון די מעשיות וואס דער בעלזער רב שליט"א פון ירושלים האט פארציילט איז ווי פאלגנד

פעם הגיע העצי חיים מסיגעט זצ"ל לבעלז להסתופף בצל זקני ז"ל ונשאר לשבות שם בשבת, בשבת בעת קריאת התורה כיבדוהו מרן זי"ע בעליית שישי, לאחרי פטירתו רצה גם מ"מ האדמו"ר רבי יואל מסאטמאר זצ"ל להגיע לבעלזא, אבל פחד שלא יכבדוהו בעליית שישי והחליט לא לנסוע לבעלזא, ופעם נפגש עם רבי מרדכי האלבערשטאם מגארליץ זצ"ל ושכנע אותו שייסע לשבת פרשת תולדות שאז עושים הוספות לפני שישי, כי מכבדים את מרן זי"ע בפסוקים של ויתן לך, והחליט לנסוע לבעלזא וכיבדוהו בעליית שישי. ע"כ

למען האמת: דער מהרי"ד פלעגט סתם אזוי נישט אוועק געבן פאר קיינעם קיין שישי. די מעשה מיטן "עצי חיים" איז לכתחילה געווען אין פרשת "תולדות"!. סאיז געווען שנת תרע"ה, יענע וואך איז געווען די ברית פון רביה"ק בעל ברך משה ז"ל אין ראצפערט. בכלל איז די גאנצע מעשה לא היה ולא נברא. והמ"י

Wulliger M said...

was the Eitzie Chaim never in the town of Belz????
do you have the original visitors book of the town of belz?

urgent care said...

Alcohol is very healthy

.dailymail.co.uk/news/article-2608193/Bottle-wine-day-not-bad-Leading-scientist-claim-exceed-recommended-does-live-longer-teetotallers.html

אמר הזאגער said...

בודאפעסט האט גיהאט מסתמא די זעלבע "זכיה" אוויא די בערלינער יודן.. (ולא כהתורת חמ"ד ז"ל). והמ"י

Woodridge Rabiner said...


BP

ואומר בבטחון כי "הרעה לא תגיע להונגריה", ולא משום כך הם נוסעים לארץ ישראל

וירא מנוחה - שהצדיק רואה שתשרה פה "לתושבי מדינה זאת" מ
the writer misunderstood his galitzyaner yiddish and he did not proofread
he probably said DOO HEE, they wrote Hungary
My folks(who lost big families in auschwitz) recall hearing the speech
this is the way they understood then as a pashtus
they were checked how its twisted against the Bilegrayer
It seems you have a grudge against these tzadikim, so go ahead and stick to your version like the secular zionists like to accuse the charadiem

ביליגעלייער said...

דברי האדמו"ר שאמר כי נסיעתו לארץ ישראל היא זמנית על מנת לחזור, עם הסברים מאחיו הרב מבילגוריי, שעפ"י מסורת בית אבותיהם הקדושים, אין תועלת בהתיישבות בארץ ישראל טרם ביאת המשיח (עמ' כו)י

רוח דרומית said...

!ר"צ: והיא אינה מצונזרת

קטע מתשובה ארוכה שכתבה הגה"ק שר התורה והיראה התנא אלקי הדבר"י ז"ל מעיר סאטמאר להרב מצעהלים ז"ל. וזל"ש

שלו' וכט"ס אל כבוד ידידי הה"ג החסיד המפואר בנש"ק כש"ת מוה"ר לוי יצחק שליט"א, אב"ד בעיר נעוויארק יצ"ו

אחדשת"ה באה"ר, הגיעני מכתבו ע"ד נסיעה הבחורים לאמעריקא, שמעולם לא הסכמתי שיסעו "בחורים" לאמעריקא מחמת סכנת הנפש, גם כעת אשר הפחד ובהלה במדינות אלו ר"ל, איננו מתערב בדבר ואינני אומר הן או לאו, מחמת שלא אוכל לקבל עלי אחריות "כדברי כ"ת נ"י" ומי יוכל לידע העתידות, אמנם אולי השני בחורי חמד אשר כתבתי בשולי היריעה שבמכתבם, אין להם פחד מהעתידות בלבד אלא אין רגע בלא פגע רח"ל, כי הממשלה אינם מניחים פה שום בחור שהוא חוץ למדינה, וכ"פ הי' לנו צער גדול שתפסו בחורים בשוק ובביהמ"ד גם בבית מלונם, כי מחפשים חיפוש אחר חיפוש ובקושי גדול לפדותם ובחור אחד יושב בבית האסורים זה כמה חדשים בצער גדול, וכעת נתחזקה הגזירה עוד יותר אשר מי שיחזיק בביתו בלינת לילה אחת את מי שהוא מחוץ למדינה, נענש ג"כ בעונש חמור ר"ל, מובן שהכרחו כל אלו לברוח מכאן, ואולי השני בחורי חמד הנ"ל אין להם מקום לברוח כי האחד הוא יליד פולין אשר זה יותר מעשרים שנה שבא אבותיו לאונגארן אשר הי' מעת המלחמה סלאוואקיי ועכשיו נעשה אונגארן, ונגרשו משם מחמת שהמה ילידי פולין, ומדינת פולין אינם רוצים לקבלם מחמת שזה כבר שנסעו משם, כאשר בטח שמע מאשר קרה לשם לכמה אלפים נפשות מישראל ה' ירחם, המה שמה במתבא ואין להם מנוח, ועומדים ומצפים לרחמי שמים להמציא להם רשיון לבוא "לאיזה מדינה" מובן שזה הבחור לא יוכל לבוא לבית אבותיו שהמה במחבא, גם הבחור השני הוא יליד פעסט, יתום מאב ואם, עוד מילדותו, והתגורר פה בישיבתינו, וכעת מדינת אונגארין אינם מקבלים מי שלא נתגדל במדינתם, גם אין לו מכתבים הראוים לפי נימוסיהם, מובן שאלו שאין להם מקום מנוס ומכריחים לישיב פה בפחד ובהלה בכל רגע שלא יתפסו ח"ו, ו"בכל אלו המדינות הקרובות אין מניחים לעבור ולישיב שום יהודי שהוא מחוץ למדינה", ואין זה אלא פחד ובהלה גדולה יומם ולילה, ולא יכולתי לראות בצרת נפשם, גם המה בחורים מופלגים מאוד, ת"ח וירטי ה', יושבים על התורה והעבודה, גלל כן "יצאתי מגדרי"! לסייע להם לבוא למדינת אמעריקא מה שלא הסכנתי בכאלה! (אף שיצא מגדרו לא הי' יכול להציל אף אומלל אחד אף "שרצה", ואף אחד לא היה באמעריקא או חיים שר"י בלאנדאן לסייעם לאר"י. המעתיק) כי הנני חושב זה למצוה להצילם מצרה כזו וה' ירחם! ... עיי"ש

הק' יואל טייטלבוים

Polish Perve said...

"he hiccuped a few words on his blog.."

כתבו התוס' שיש להסתפק היכא דסח בין "שחיטה לשחיטה" אם צריך לחזור ולברך

פשפש ולא מצא said...

חז"א: "והנה באה ליצנות אחת ודוחה מאה תוכחות".  -חזון-איש באמונה-ובטחון עמ' מ"ג

מר ווילינגגר said...

מיין רבי אין חדר האט גיזאגט, אז מען האט גערופן דעם ווילנער גאון, ווייל ער האט גיוואלט, ווילנאר וויסן וועסטו אויך וויסען. מר. ווילינג-גר