Thursday, February 8, 2018

More Belzer prohibitions...

Hirshel, here's another Belzer prohibition for you:

In Belz they did not say shir hashirim.  I never saw my elders, who had a strong connection to Belz, say shir hashirim. (I never knew why ) I guess it was part of the Belz in them. I was surprised to see that - or NOT to see that - because in Oiberland, where my family is from, and by other chasidim it was very holy to say it. After the mikvah, with the peyos still wet. Mamash a gevalt! In the footnote here they note a certain Sefas Emes (which by the way was not on the recommended learning list in old Belz, they would rather get caught learn Arugas haBosem) in Pesach that on regular weeks the parables of shir hashirim are a bad influence for people who are megushem. It's probably the reason why Belz avoided it too. But they never said that outright. But in Ger they were more explicit.

9 comments:

Sambatyan said...

You are cordially invited to attend the hachtora of Moreinu V'Rabeinu H'Admor M'Chortkov on his ascendancy to the unclaimed throne of this great Galiciyaner chassidus. Please dress according to the Orthodox tradition and kindly bring your own food.

משה האפמאנן said...

אמר רבי עקיבא חס ושלום לא נחלק אדם מישראל על שיר השירים שלא יטמא את הידיים, שאין כל העולם כולו כדאי כיום שנתן בו שיר השירים, שכל הכתובים קודש ושה"ש קודש קודשים.– משנה ידים ג ה

benji, lakewood said...

"In Belz (and gur) they did not say shir hashirim."

OMG! I would recommend that they should start saying shir hashirim with the "Targim" to compensate for their 'omission' which let them astray nebech.

שיר השירים נאמרו בסיני! על השבועות הראשונות. תרגום: בתר כן "אתאמר למשה בנבואה" מן קדם ד' ! --- דלא תזידון למיסיק לארעא דכנען עד דיהא רעוא מן קדם ד'. וכו

ובשבועות האחרונות בשיר השירים. תרגום: יאמר מלכא משיחא! משביע אני עליכון עמי בית ישראל מה דין אתון מתגרין בעמי ארעא למפק מן גלותא ומה דין אתון מרדין בחילותיה "דגוג ומגוג" אתעכיבו פון זעיר, עד דישיצון עממיא די עלו לאגחא קרבא לירושלים ובר כן ידכר לכון מרי עלמא רחמי צדיקיא ויהא רעוא מן קדמוהי למפרקכון

Leiby said...

Can't see any Sfas Emes in the footnotes. Could you post the right page? Thanks

הפלא ופלא said...

כל מעשה שלמה היה משולשין. הם המבטלים "השלוש שבועות" שנאמרו בסיני, מבטלים גם "תקנת הקדמונים" לומר שיר השירים בכל שבת

בספר "מעשה רוקח" מרבי אלעזר רוקח זצ"ל (כ"ז תשרי תק"ב) "אבי משפחת רוקח שבין צאצאיה נמנים האדמורי"ם לחסידות בעלז". וז"ל בק"נ: ראוי לומר איזה טעם על "שהתקינו הקדמונים" ז"ל לומר בכל שבת ספר שיר השירים --- בשה"ש יש קי"ז פסוקים --- איתא במדרש חזית כל מעשה שלמה היה משולשין --- חז"ל אמרו מי שאמרו שירה על הנס נמחל לו כל עונותיו ולכן דוד ושלמה שאמרו שירה נמחל להם --- ושלמה עבר על ג' לאוין האמורים במלך ג' לא ירבה ועל כל לאו נתחייב מלקות ל"ט וג' פעמים ל"ט עולה קי"ז נמצא הוא חייב קי"ז מלקות וע"י שיר השירים נמחל לו --- עיי"ש עוד באריכות שלכך אמר שלמה קי"ז פסוקים בשיר השירים להנצל בזה מן דינה של גהינם שהם קי"ז שעות (לפי החשבון..) --- ומסיים, ולכך "תקנו הקדמונים" ז"ל לומר אותו בכל שבת. כלומר מי שאומר אותו בכונה שלימה ניצול מדינה של גיהנם בכל שבוע קי"ז שעות. ע"כ עיי"ש כי קצרתי מאוד

Gene said...

: Rabbi "David Moshe Friedman M' Chortkov", "David Moshe Friedman"
Birthdate: May 19, 1828 (75)
Death: October 12, 1903 (75)
Immediate Family:
Son of R' Israel Friedman, Founder of the Ruzhiner Dynasty

Sambatyan said...

Chortkov is back and better than ever. Put that in your pipe and smoke it.

זאלקע said...

"After the mikvah, with the peyos still wet. Mamash a gevalt! "

לייבעלע מעגסט דיר נאס מאכען די פיאות אין זאגען ערליך קי"ז פעמים שיר השירים שניים מקרא ואחד תרגום (אם יש לך פנאי), איך בין דיר מבטיח ס'וועט דיר נישט שאט'ן ח"ו.. עס קאן דיר נאר ניצן נישט דיך לייבל מיינט מען, די הקפידות דערויף כבר נשתכחה עם הדרך הבעש"ט בימינו אלה, אבער נישט די תקנות הקדמונים זיי זענען חי וקיים

bored stiff said...

I love the way people take minhugim of big Tzadikim and just trample on them for no good reason. I'm sure that they knew exactly what they were doing. All these sefurim that write about the gadlus of shir hashirim were known to them obviously (since if you lowly people know them they obvously did) together with many more which you have no clue about and they still felt that it was better not to say it constantly so who do you guys think you are by asking questions on their hanhugus???! Shame on you and you should all be mekabel Nezifeh!!!
Bt"w if anyone has a personal problem with Belz 2018 (which I also do) just remember that this is a Minhig which comes from authentic Belz and the discussion is about Tzaddikim which Kileh Almeh Moide the world stood on their shoulders so if I were you I would watch out!!!!