Friday, February 29, 2008

Historic Stuff


Buy It Here

Second from the left is the Heiliger Vizhnitzer Rebbe, The Ahavas Yisroel zt"l. The Rebbe in the middle is Reb Alter Dzikover HY"D, his son-in-law. Next to him is the "Damesek Eliezer," Reb Lazer'el Vizhnitzer who died in Tel Aviv, childless, in 1946. Reb Lazer'l was the one went back to Vizhnitz after WWI, when his father had moved to Nagyvarad/Grosswardein/Orodea during WWI and never returned to Vizhnitz. They say it was because he couldn't bear to see how so many of his Chassidim had removed their beards and worse. When he was asked why it was better in Grosswardein, an Oberlandishe city where men shaved their beards as well, he answered: Zeyere Tattes Hub Ich Nisht Gekent.... Reb Lazer had a large Yeshivah with a dormitory and food served, an unknown commodity in other yeshivos in Europe.

They also say that the Ahavas Yisroel moved away from Bukovina so as to save his own family from the winds of the day, the array of movements that were so popular among the youth of that period. Which again brings to mind the "Ani Es Nafshi Hitzalti" approach we discussed recently. I was once talking to a Vizhnitzer/Kosover Yid, and the discussion got to Vizhnitz, and whether or not they too were part of the "save your yourself first, and worry about others later" brigade. I was under the impression that the Vizhnitzers were not part of them, that they had genuine love for every Yid, and that they wouldn't abandon their own to the elements like that. This Vizhniter Yid held Davka Farkert. "Yes, he loved every פויער that came to him, and would even kiss him on his forehead like a father to his son. But when it came to saving his own there was no compromising for the sake of others." In other words, once he saw that his own children were at stake he upped and left and never looked back.

Some here would say that it's nothing more than abandonment of people that believed and trusted in you, and they say the same thing - even more so - when it comes to Rebbes leaving Poland/Hungary during the Holocaust. We tend to forget about those people, the huddled masses that were so loyal to Rebbes because today's different, everybody a gavra far zich. Then again, were it not for the Vizhnitzer Rebbe leaving Bukovina there might have not been a Vizhnitz today, and were it not for the Belzer Rov zt"l leaving Budapest in 5704 there would probably not be a Belz today. That may not sound all that important to you, but it was to the Rebbes, and to what they saw as their mission in life - building for the future. That's the underlying theme when it comes to Belz; the Rov gave that as his reason for leaving even as the Jews there begged him to stay and be the Tzaddik who's Maygen on them. So too with Vizhnitz; in Marmures the Rebbe had simple, frum people who never were fodder for Haskoloh etc., and that's where he could build for the future, even at the expense of the Bukoviner Yidden.

Azoi Halt Ich.


The Picture is thanks to ASJ.

9 comments:

Anonymous said...

You are probably right. If the Ahavas Yisroel had stayed on in Bukovina, Vizhnitz would not be anything near what to what it is today).
As I have mentioned in other posts there were other Rebbes in Bukovina, some L'Breis Kosov, some l'Beis Ruzhin, if one looks at those of them who remained in Bukovina post WWI, we do not see thriving Chassidic courts. Rather local Rebbeim with very small groups of supporters and Kloyzen.
Today, I don't know of any significant chareidi community that descend from Bukovina. Most Bukoviner are in Israel. Most are not religious. There are exceptions of course, but these are individuals not communities. In additionwe see that many of the offpring of Bukoviner Rabbonim that remained in Bukovina are Orthodox, but more in the mold of Torah Im Derech Eretz.
Btw, The Ahavas Yisroel would come back and visit Vizhnitz several times a year. Many prominent Rabbonim from throughout Bukovina would come to Vizhnitz for those special Shabbosim.
One person who is B'H alive and well and remembers much about all that transpired in Rabbinic circles in Bukovina B'chlal and in Beis Kosov-Vizhnitz b'frat is R' Pinye Horovitz of Bnei Brak. His father was Mordechai Aryeh Leib Horowitz, the Baniliver Rav, who was married to an einekel of the Toras Chaim. The Baniliver Rav is buried in the Vizhnizter Ohel in Bnei Braq.

Hirshel Tzig - הירשל ציג said...

MIB

another guy cnotaced me about Securen. Can you email me again so that I can put him in touch with you?

Thanks

Anonymous said...

I am not sure what your point is. We can understand why Rebbe's left. What is more difficult is why some didn't advise their Chassidim likewise.

Hirshel Tzig - הירשל ציג said...

Issac

I'm talking post WWI, not pre-WWII. There was nowhere to go, and most people either stayed or went to America. You think they would've listened if the Rebbes had told them to leave their homes just to save their children from Haskoloh etc.?

Anonymous said...

http://www.yoel-ab.com/

בענין הטענה האפיקורסית כי בגלל הוראותיהם של גדולי ישראל שלא לעלות לארץ בימי מלחה"ע השניה נהרגו כה רבים מיהודי אירופה

בספר דת הציונות (פרק ו' חלק ב' עמ' עמ' קפו') הובאו דברי מרן החזו"א
שאמר להרה"ג רבי אהרן ישעיה רוטר (הובא ב"ילקוט דעת תורה" שבסוף
קונטרס "עקבתא דמשיחא" למרן הגאון רבי אלחנן וסרמן הי"ד, עמ' 22, נצח, בני ברק, תשמ"ט) וז"ל: "מי הוא אפיקורוס שומר מצוות בדורנו? כל מי שטוען כי באשמת גדולי ישראל נרצחו ששה מיליון יהודים באירופה וכן כל מי שחוגג את "יום העצמאות". כמובן שטענה זו כנגד גדולי ישראל מופרכת מן היסוד כפי שנבאר להלן תוך כדי הסבר מדוע נחשבת היא לאפיקורסות מלבד שקריותה.

גדולי ישראל שבאירופה ברובם המכריע לא התנגדו לעליה לא"י כלל. הם דאגו להבהיר לאלה העולים שישמרו עצמם מכל קשר או התחברות לתנועה הציונית הנמצאת בארץ אך לעצם העליה וההתישבות של שומרי תורה ומצוות בא"י לא התנגדו כלל, ואדרבה, גדול מנהיגי היהדות החרדית בארץ בימים שלפני עלית הגרמנים לשלטון מרן הגרי"ח זוננפלד עודד תמיד יהודים שומרי תורה ומצוות שיש בידם את האפשרות לעלות לא"י שיעשו זאת. מה שכן, בניגוד לתנועה הציונית שלשיטתה אדם צריך להפקיר את כל אשר לו בעבור ה"תנועה" והגשמת מטרותיה, באשר לחייו הפרטיים אין כל ערך ביחס לטובת התנועה הציונית, התיחסו גדולי ישראל לכל שאלה באשר לעליה לא"י לגופה ועל פי קריטריונים הלכתיים שללו לפעמים את העליה, וכן, בניגוד לתנועה הציונית שהפכה את ההגירה לא"י לערך העליון ביותר באשר "אין מלך בלא עם" וגם מלכות המינות זקוקה לכמה שיותר אנשים כדי להגשים חזונה ולקדמו, התיחסו גדולי ישראל למצות ישוב א"י בהתאם לכלליה ופרטיה ההלכתיים ועל פיהם החליטו כי ישנם דברים הנוגעים לכלל ישראל וגם לפרט, הקודמים בעדיפותם לעליה לא"י כמו למשל שיקום עולם התורה והישיבות (שנפגע בצורה קשה ביותר במלחה"ע הראשונה). מנהיגי התנועה הציונית ניצלו את יחסם זה של גדולי הדור לישוב א"י והגדירוהו כ"התנגדות" לעליה לא"י לעומת "דאגתם" הם לישוב א"י השמה את העליה לא"י כנושא ראשון וקודם בעדיפותו לשאר הנושאים. הציונות הדתית כקוף בפני אדם חזרה על טענותיהם של החילונים (וממשיכה בכך עד היום) כי גדולי ישראל הורו שלא לעלות לא"י ובכך גרמו למותם של מיליוני יהודי אירופה. לאחר שהסברנו את השקר שמאחרי טענה זו נסביר (לפי ערכנו והשערתנו בדעת מרן החזו"א) גם את הכפירה שיש בה.

אחד מעיקרי האמונה אשר הכופר בהם מאבד בכך את שייכותו לעם ישראל הוא האמונה בשכר ועונש, היינו האמונה כי מרגע שניתנה לעם ישראל התורה הקדושה למרגלות הר סיני מתנהלת כל הבריאה באופן של מתן שכר בעקבות שמירת התורה והמצוות וענישה בצורות כאלה או אחרות בתגובה לעבירה על המצוות וכל שכן בתגובה להתעלמות מהן או חלילה כפירה בהן ובמי שציווה עליהן וכמו שכותב הרמב"ן (סוף פרשת בא) וז"ל: "שאין לאדם חלק בתורת משה עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד אלא אם יעשה המצות יצליחנו שכרו ואם יעבור עליהם יכריתנו עונשו הכל בגזירת עליון כאשר הזכרתי כבר" וכן הרמב"ם (בריש הלכות תענית) וז"ל: "מצות עשה מן התורה לזעוק ולהריע בחצוצרות על כל צרה שתבא על הצבור שנאמר: על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות כלומר כל דבר שייצר לכם כגון בצורת ודבר וארבה וכיוצא בהן זעקו עליהן והריעו. ודבר זה מדרכי התשובה הוא. שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן ככתוב עונותיכם הטו וגו' וזה הוא שיגרום להסיר הצרה מעליהם וכו'..".

א"כ, גם שמתעוררת גזירת כליה ח"ו על חלק כה גדול של יהדות אירופה פשוט הדבר כי היא תוצאה של מעשיהם של ישראל וא"כ היכן שנמצאים החוטאים ברובם, תגיעֵם הפורענות שנתחייבו בה במקומם יהא מקומם אשר יהא. ואם יצאה הפורענות לפועל באירופה הרי זה משום שגם כלל ישראל אשר נתחייבו בדינם נמצאו אז שם. הטענה כי אילולי היו היהודים באירופה מקדימים לעלות לא"י היתה נחסכת מהם הפורענות מקורה בהנחה הכפרנית האומרת כי אין קשר בין כל מאורעות המלחמה באירופה למעשיהם של ישראל ותולה את המאורעות בכל מיני אירועים פוליטיים או חברתיים וכד' כאלה או אחרים (תליה שהרמב"ם שם מגדירה בהגדרת התורה: "והלכתם עמי בקרי") וכל השפעתם על יהודי אירופה היא רק מחמת שנמצאו בזירת האירועים ואילו היו עולים לא"י לא היו נופלים קרבן למציאות הקשה של מלחה"ע השניה על נוראותיה. אך האמת היא כמו שהוסבר לעיל כי כל הסבה להתפרצות המלחמה היא גזירת הפורענות על כלל ישראל שהיה באירופה ולכן אם היו עולים כל יהודי אירופה לא"י הרי שגזירת הפורענות היתה עוברת עמהם לא"י ויוצאת שם לפועל. לא המלחמה באירופה גורמת את הפורענות ביהודים אלא גזירת הפורענות על כלל ישראל בגין מעשיהם מעוררת את המלחמה באירופה (הפורענות שבעקבות החטאים).

מעבר לכך, כל טענה זו היא רק בבחינת "חכם לאחר מעשה" שהרי לאורך רוב שנות המלחמה לא היה ברור כלל כי א"י מחוץ למקום הסכנה. ברחמי שמים מרובים לא הצליח היטלר להכנס לא"י ולבצע שם את מה שביצע באירופה.

האם היתה לבריטים או לכוחות הצבאיים השונים של התנועה הציונית לפלגיה תכנית מסודרת כלשהיא להדיפת היטלר שעליה יכלו לסמוך כל כך כל אותם השואלים בתמיהה: "למה לא עלו לא"י?"?.

הכח הצבאי שהיה בא"י באותם ימים והיה אמור להיות זה שיתן את המענה לחיילות היטלר היה מורכב מהצבא הבריטי (שמבחינה צבאית לא היה מצויד כמו חיילותיו של היטלר באל עלמיין) וכן מהכוחות החמושים של ארגוני הטרור ("המחתרות") השונים של התנועה הציונית לפלגיה שהגדול והחזק מביניהם היה ארגון ה"הגנה".

הבה ונראה מה בפיו של הסמכות הצבאית הגדולה ביותר- מפקד "ההגנה" יצחק שדה באשר לתכנית מסודרת במקרה שיצליחו חיילותיו של היטלר להכנס לא"י, וז"ל:

"שקלנו והערכנו שעיקר כח האויב שיגיע יהיה כוח טנקים, ועל כן בחרנו- מתוך הסכימה המשוערת של תנועת האויב- סביבה שבה תנועת הטנקים מוגבלת ביותר. סימנו את חזיתנו מסביבות חניתה, דרך הרי נצרת-ואדי ערה עד זכרון יעקב, הוא השטח שבו יתרכז, בשעת סכנה, היישוב כולו. רצינו לצייד בנשק כל יהודי המסוגל לשאתו. אמרנו לסגור את המעברים במוקשים ובמכשולים מלאכותיים אחרים, וקיווינו שאם יסוג הצבא הבריטי מהמזרח התיכון, אולי ישאיר לנו תותחים ותותחנים ויסייע לנו בהגשמת התכנית בעזרת הצי שלו מהים... בתוך "שטח ההגנה" נמצאו גם שדות תעופה, שאמרנו להיעזר בהם להסדרת ההספקה בתחמשת קלה, צורכי רפואה וכו'. "ודאי תכנית דמיונית למדי, הרפתקנית. כלום היה מקום לתכניות אחרות?" ("לא על מגש של כסף-תולדות מדינת ישראל מראשית ההתיישבות עד עידן השלום", פרופ' יהודה ואלך, הוצ' משרד הביטחון ואטלס כרטא, ירושלים, התש"ס)

כלומר, למנהיג הצבאי הבכיר ביותר אין יותר מאשר תכנית שהוא עצמו מגדירה כ"דמיונית" ו"הרפתקנית" וביחס לכוחות הגרמניים שעמדו להכנס לארץ נוכל אנו להוסיף גם "מגוחכת" והוא מודה כי לא היה מקום כלל לתכניות אחרות וא"כ, לולא רחמיו של הקב"ה אם היו עולים כל יהודי אירופה לא"י הרי הסכנה מפני היטלר וחיילותיו היתה נחלתם בדיוק כמו אילו היו באירופה ואף יותר מכך שכן בא"י בניגוד לאירופה אין יערות גדולים שאפשר לתפוס בהם מחסה או לברוח דרכם.

א"כ, אין כל בסיס לטענה כי עליה לא"י היתה ערובה להגנה מפני מעשיהם של הנאצים באירופה (מה גם שהתנועה הציונית בהתגרותה בבריטים גרמה לסגירת שערי הארץ בפני עולים ומעפילים, דבר שהקשה עוד יותר על יציאתם של יהודים מאירופה לא"י) ואדרבה כפי שנראו הדברים אז, היתה בעליה זו סכנה מוחשית הן בדרך לא"י והן בהימצאות בה, וכבר אמרו חז"ל (סנהדרין צט:) "אפיקורוס כגון מאן? אמר רב יוסף: כגון הני דאמרי מאי אהנו לן רבנן? לדידהו קרו, לדידהו תנו". וביאר רש"י וז"ל: "והם אינן יודעין שעולם מתקיים עליהם", ואם בשאינו יודע התועלת ההכרחית של תלמידי החכמים לקיום העולם חשיב אפיקורוס כל שכן כשמאשים התלמידי חכמים וגדולי הדורות בגרימת נזק וחורבן לכלל ישראל (ועל אחת כמה וכמה שמאשימם בטענות הבל חסרות בסיס ומנותקות מכל קשר למציאות העובדתית האמיתית) והחי יתן אל לבו ויצילנו מרדת שחת ומהליכה אחרי האפיקורסים הטוענים כך

Anonymous said...

Kisvarda? Shouldnt it be Nagyvárad?

Hirshel Tzig - הירשל ציג said...

shimon

how right you are! I got my big and small confused. Thanks!

Anonymous said...

I wonder if there were no Communsit dictatorship in greater Russia , if the rayaatz would not have moved to Warsaw anyway. I can't beleive he would have remained in Petersburg.

Anonymous said...

The Sekulener Rebbe is a talmid of the Viznitz Yeshiva under the then leadership of the Damesek Eliezer. Yosef7l8