Sunday, September 23, 2012

?מה לנו ולחב"ד


















A new Yishuv in Israel is being planned for the "charedi" ציבור - the Chassidishe Tzibur, that is. It's in Yishuv Charish, between Natanya and Chadera. It seems like ONE Chassidus has been left out. uninvited. Chabad. Lubavitch. And some in Lubavitch are not happy about it. They too suffer from "מצוקת הדיור" and need apartments, they too are "חסידים" - so why are they not invited to take part in this, they ask. I've been in this "business" long enough to know what's coming as far as your comments as to why they don't want Lubavitch, but I'll run this story anyway.... The unofficial Chabad website Shturem has been open and bold enough to publish a back-and-forth about this subject that makes all of see the other side. Only איין באשעפער knows what will become of this. Just to be fair, Lubavitch is pretty big in Beitar, which I think is the same type of place, unless they're trying to avoid that?

?מה לנו ולהם

?מיהו חרדי

9 comments:

chaim said...

do u actually want to "know" why chabad was not invited ,or at least the posters opinions?
u evidentally know what many think,no??
in this case u cant conveniently blame the misnagdim

anyway

Hirshel Tzig - הירשל ציג said...

you saw me blame anybody here?

anyway

moshe moshel said...

Ger is too out of the loop due to the project being to the partial credit of some of their nemesis. . .

dovy in j said...

has chabad ever initiated a housing solution and involved other chassidusin?

Anonymous said...

"has chabad ever initiated a housing solution and involved other chassidusin?"

Or ANYTHING to benifet anyone other that CHABAD? (Trying to make others into Lubavitchers DOSEN'T count).

Jewish Observer said...

Dovy
"has chabad ever initiated a housing solution and involved other chassidusin? "
the last time I checked, Chabad begged all Jews not to leave Crown Heights with 50 Shuls turned in Churches....

Anonymous said...

Thay complain that there not invited but if thay were not a single lubavitcher would even think about moving there besides for maybe some half done bt who's not sure what he is himself (chabakuk)

Feter Putin said...

לפני ששואלים מיהו חרדי, ראוי

לשאול מיהו חב"דניק?

אצלנו, ניתן להיות 'חרדי' במנטליות ובחיצוניות כהרב אשר לעמל הכהן מביתר, ומאידך ניתן להיות פרסומאי עם חולצה צבעונית ● יש משהו, המאחד את כולנו, שחסר במקומות אחרים, והוא האחריות לכלל ישראל. שהנחת תפלין ושמירת שבת של כל יהודי ויהודי, נוגעים לנו אישית
מיכאל אוישי

מאמר סוער מה לנו ולהם?
תגובה: מיהו הציבור החרדי

פעם, במקום עבודתי הקודם, ניגש אלי בחור ספרדי. הוא אמר לי שהוא לא הספיק להניח תפלין היום, ושאל אם יש לי תפלין להביא לו. לא היו לי תפלין איתי, אבל התרוצצתי וחיפשתי, עד שהלכתי לחפש בביכנ''ס שכן, מצאתי, והבאתי לו. אחד העובדים איתי, ירושלמי חסיד פינסק-קארלין, שאל אותי בחוסר הבנה בולט -

"וואס יאגסטו זיך אזוי? וואס גייט דיך אהן?" במקומי, ענה לו הבוס של שנינו, אחד מאנשי העסקים הידועים בברסלב ובירושלים - ''יהודה'לה, דו ביסט נישט קיין חב"ד'סקער. דו ווייסט נישט וואס הייסט פארזארגן אן אנדערן איד'ן".

לאחר שנתיים וחצי עבודה, התפטרתי. הסיבה היתה - מצאתי סוף סוף מקום לשליחות.

כששאלו אותי חבריי לעבודה לכמה זמן אני אמור לנסוע לאוקראינה, עניתי בפשטות -

"בעז"ה, לזמן קצר מאוד. סה"כ, עד ביאת משיח - ומיד חוזרים."

הסתכלו עליי כמי שנשתבשה עליו דעתו.

לנסוע עד לקצה העולם, מיט ווייב און קינדער, רק כדי לקרב עוד כמה יהודים, שממילא יהיו סתם 'בעלי תשובה'?

הייתי יכול להתייחס ישירות למה שכתב בעל המאמר, כאילו שפוסקי הציבור החרדי אינם נחשבים בעיננו.

וכי הגר"ש וואזנער נחשב בקרב חוגי פוניבז'?

וכי הגר"ע יוסף נחשב בחוגי הקנאים?

וכי הגרי"ט ווייס נחשב בקרעטשניף?

בחב''ד לא אומרים שכהנ''ל אינם שוים, או אינם פוסקים, אלא שבהחלט טוב לנו עם הפוסקים שלנו, ואינני חושב שהגרח''ש דייטש או הגר''י פרקש 'שוים' פחות מפוסקים של חוגים אחרים, וארשה לעצמי גאוה חב''דית מספקת כדי להאמין ששני הנ''ל אף עולים בתורה חסידות ויר''ש על כמה מדומיהם בחוגים אחרים.

אלא שלא זו הנקודה. אצלנו, ניתן להיות 'חרדי' במנטליות ובחיצוניות כהרב אשר לעמל הכהן מביתר, ומאידך ניתן להיות פרסומאי עם חולצה צבעונית.

יש משהו, המאחד את כולנו, שחסר במקומות אחרים, והוא האחריות לכלל ישראל. שהנחת תפלין ושמירת שבת של כל יהודי ויהודי, נוגעים לנו אישית.

וכן, החסרון בזה אצל אחרים, גורם לנו להסתכל עליהם קצת מלמעלה למטה, ואף להתעלם ממעלות שבהם יש ובנו אין. כי אם העיקר - בעיננו - חסר מן הספר - קשה להסתכל על השאר.

ועוד דבר - בזמנו, דיברנו בעבודה על סלונים ועל החינוך החרדי בכלל הסבור שדמי ילדי פלוני סמוק יותר משל ילדי אלמוני.

לשוא ניסיתי להסביר כי על יהודי חסידי מתלמידי שיטת הבעש''ט הקדוש היה צריך להילחם כדי שכל ילדה יהודיה תקבל חינוך הכשר, ולא להיפך ח''ו. על יהודי חסידי מגזע תלמידי הבעש''ט הקדוש לחנך ילדיו להשפיע לטובה על ילדים אחרים, ולא לפחד מהם ולהסתגר מפניהם.

והסבירו לי באותות ובמופתים שחסידי סלונים צד יקים, ואילו ללום וסיעתו הרשעים.

כשראו עיניי מה שראו בשבת הקודמת, נזכרתי בדיון הנ''ל:

הבן שלי, יוסף יצחק בן השלוש וחצי, מתרוצץ לו בביהכנ"ס בין הילדים המקומיים, סאשה, מאשה, פאשה, וקאשה, מחזיק סוכריה בידו, ועל-דרך הפסוק בנחמיה, לשונו תדבר ''חצי אשדודית חצי יהודית'' -

"סקאז'י א ברכה! סקאז'י א ברכה!" (תגיד ברכה!).

נזכרתי בדיון, ואמרתי, ראו מה בין בני לבין בניהם:

הם נלחצו והלכו לכלא בבגדי שיראין כדי שילדות יהודיות לא תקבלנה חינוך הכשר רח''ל, ואילו אנו נסענו אין אלדי שווארצע יאהר כדי שעוד ילד יהודי יגיד ברכה.

מיכאל אוישי,
משלוחי המלך לעיר זפורוז'יה, אוקראינה.
י"ב בתשרי תשע"ג
1

its a other essay on that issue

Anonymous said...

Apparently you do not understand the Chabad housing shape