Thursday, August 16, 2018

in 1957 there would not be 10 people who believed in הקב"ה were it not for ------------

 These words were said in פרשת בא, תשי"ז. Many of  you may have heard it over the years, but figured it was hearsay, or exaggerated to a certain extent. But here it is. שווארץ אויף ווייס.

"מי אני ומה אני to admonish the Jewish people." But I cannot be silent, being that I am the only one - there is nobody else to assist me. If not for the Satmar Rov saying it again and again, reprimanding the Jewish people, "there would not be a minyan of Jews who believe in G-d." 

Now, if you ask a Satmar talmid he'll tell you that the Rebbe zichroyne livruche means to say that all Jews who did not believe like him didn't believe in G-d fully, because they were tainted by heresy. Namely ציונות. So it's not such a major statement. Kind of like the vort from Reb Chaim Brisker: נעבאך אן אפיקורס איז פארט אן אפיקורס. I suppose we can count the Brisker Rov and his sons, and Reb Amrom Bloy in his minyan, since they were all still alive. Other than that all the few hundred Edah'nikkes and Toldos Ahron'ers would also not have been clean and pure. Yossel Ashkenazi doesn't make the cut, in my opinion, either. Nor does any of the tier 1 gedolim who lived in Eretz Yisroel in 1957. Like the Tchenibner Rov and the Gerrer Rebbe. You can assume that he waited until the passing of the Chazon Ish a few years before, and the Belzer Rov the previous summer, to make such a statement, otherwise the world would be up in arms. So to be fair let's say that he's only counting those who were alive at the time. Those who passed away already didn't need him to teach them right from wrong. There would less than ten true G-d fearing Jews alive in 1957 were it not for him making his points over and over again. The late Ponovizher Rosh Yeshiva (d. 2002 2001) like to say that he always looked over his shoulder to see what the Satmar Rov was saying, to keep him from going overboard in his quest to juggle the issues that Haredi Jewry faced in the Holy Land. But it seems like that didn't suffice for the SR.

So I ask my many Satmar friends here: did the SR mean this in a literal sense? that all those who are tainted by ציונות - vote in elections, take Government money, etc. - do not believe in G-d? and if he wasn't being literal what else falls into that category? What else did he say that he didn't REALLY mean?



15 comments:

גלות יוד said...

דור שכולו חייב קען דאך ניט זיין ווייל סאיז דא די סאטמר רב... מדברי אדמור הנוכחי של חבד

Chalmers said...

Fascinating. Excellent find.

Josh U of M said...


Quiz:

In chapter 19, verse 14 Elijah says: "And I was found alone". a
also in the presence on Mount Carmel in chapter 18:22, "I remain a prophet to God alone."

How does Elijah say this sentence - if in chapter 18 himself it appears that Abdia hid 100 prophets?

Josh U of M said...

Quiz:

Things far from reason, for when they chose the one bull and came to take it, they could not move it until Elijah told him to go with them

The bull said to Elijah: My friends and I went out of one belly and grew up in one manger. He went up to God's part and the name of God will be sanctified upon him, and I will go down as to spite my Creator !?. Why?

Buck Stop. said...

Buck: "I suppose we can count the Brisker Rov and his sons, and Reb Amrom Bloy, in his minyan,"

How about Rabbi Moshe Hirsch from "BMG of Lakewood", was he not from the Minyan too?

משה הירש, אַ פירנדער אַקטיוויסט פון דער אַנטי-ציוניסטישער ״נטורי קרתא״ באַוועגונג איז נפטר געוואָרן, אין עלטער פון 86 יאָר, נאָך אַ שווערער קראַנקייט ל״ע, אין זיין היים, אין דער פעסטונג פון ירושלימער קנאים, אין מאה שערים. ער איז באַגראָבן געוואָרן אינעם בית-עלמין אויפן הר-הזיתים אין ירושלים

בשעת דער לוי-ה זענען אַ גרופּע פון רעכטע ״כהניסטן-ימ"ש״ באַפאַלן די נאָענטע פונעם נפטר, אויסשרייענדיק ״באבוד רשעים רינה״ און ״היינט איז אַ פריילעכער טאָג״. הש"י

ר' משה הירש איז געווען א תלמיד פון בית מדרש גבוה ד'לעיקוואוד, וואו ער האט געלערנט ביי ר' אהרן קאטלער זצ"ל, און איז געווען פאררעכנט אלס איינער פון די גאר חשוב'ע תלמידים. ער האט געלערנט אלס בחור מיט מאיר כהנא [ימ"ש] און מיט שלמה קארליבאך, שפעטער זענען זיך די דריי צוגאנגען אויף דריי באזונדערע וועגן

במדרש רבה: הפר שעלה לשם הבעל נתקבצו כל נביאי הבעל ונביאי האשרה ולא יכלו לזוז את רגלו עד שפתח אליהו ואמר לו לך עמהם, "השיב הפר" ואמר לו לעיני כל העם אני וחבירי יצאנו מבטן אחת מפרה אחת "וגדלנו במרעה אחד" והוא עלה בחלקו של מקום ושמו של הקדוש ברוך הוא מתקדש עליו ואני עליתי בחלק הבעל להכעיס את בוראי, אמר לו אליהו פר פר אל תירא לך עמהם ואל ימצאו עלילה שכשם ששמו של הקב"ה מתקדש על אותו שעמי כך מתקדש עליך. -במדבר רבה כג ט

Leiby said...

Which Ponovizher Rosh Yeshiva died in 2002? Rav Shach died in November 2001.

חכם צבי השני said...

במסכתות עבודה זרה שלנו יש בה חמשה פרקים, איתא בקידושין (פ"ד משנה יד), דמסכת עבודה זרה שהייתה של אברהם אבינו היו בה ארבע מאות פרקים

הספה"ק ויואל משה, יש לה רק ג' פרקים, ואידך זול גמור בספרי דבי רב שכבר נתפשטו בעולם התורה לאלפים ולרבבות. [הרב"י מסאטמאר אמר פעם, דבימינו אלה אפילו אלף פרקים לא היה די לשרש אחרי הע"ז הציונות זו] כ"י

נאמן עלי דברי הדבר"י ז"ל, שסיפור שבעצמו דיבר באריכות עם החזון איש בזה הענין "השיטה" שלנו, ולשניהם היה בדעה אחת בזה הענין. וגם ידועה להציבור, החזו"א היה בדעה: אז משיח וועט נישט איבער נעמען פון זיי די מלוכה, עפעס וועט זיין דערצוישען

טשיבינער רב, גערער רבי, בעלזער רבי, אין די איביריגע תואר הראשון פון די רבני א"י. האבן די אללע צונעזאם אראפגעשריבן "דעת קודשם" וואס זייער דעת איז? זענען זיי נישט מחיוב גיווען דאס צי טוהן. ס'איז גיווען דאהו א תלמיד חביב פון טשיבינער רב ז"ל ער האט אסאך פארברענגט ביים סאטמאר רב דעמאלט, פאר ער איז צוריק געפארן האט ער זיך גיזעגינט ביים רב"י אין גיפרעגט צו דער רב"י וויל מיט שיקען עפעס א "שליחות" צום טשיבינער רב: זאג איהם כ'האב זיך באמיעט אפצושרייבן אגאנץ ספר, פארוואס ענטפערט ער מיר נישט צוריק. ע"כ

מען האט אמאל גיפרעגט דעם סאטמאר רב ז"ל, היתכן די "תואר ראשון" רבנים (דיינע) ענטפערן איהם נישט ? האט ער גיענטפערט

אז גמירי לן. "האומר מותר אנוס הוא". ע"כ. -אמר רבא אימא פרט לאומר מותר א"ל אביי אי "אומר מותר אנוס הוא" אמר ליה שאני אומר האומר מותר קרוב למזיד הוא. -מכות ז ב

ובפעם אחרת השיב: איתא במדרש רבה פ' קרח: ..כל הדברים האלו פייס משה לקרח ואין את מוצא שהשיבו דבר?, לפי שהיה פקח ברשעו אמר אם אני משיבו יודע אני בו שהוא חכם גדול ועכשיו יקפחני בדבריו ואני מתרצה לו בע"כ, מוטב שלא אזקק לו, כשראה משה שאין בו תועלת פירש הימנו. ע"כ, פירושים יותרים

ר עמרם חסידא said...

 הגה"צ ר' יהושע כץ זצ"ל אבד"ק  סאמבאטהעלי, אמאל ביי א סעודת ברי"מ האט דער רב"י גיזאגט: ..אז אללע חרידים וואס וואינען אין אר"י זענען מיט א פראצענט איינער מער אבער ווייניגער גיכאפ'ט אין ציונות, פרעגט דער סאמבאטהעלי רב בתו"ד השאלות שלו; אין ר' עמרם אויך? האט דער רב"י גיענטפערט

יא! 10% איז ער אויך גיכאפ'ט
פארוואס; " ווייל ער גייט ארויס פראטעסטירן אין א מקום סכנה פון רוצחים ממש, פארוואס גייט ער? ווייל ער האלט אז זיי זענען נישט עלול כ"כ אויף רציחה ממש, ער גלייבט אין זיי. ע"כ

היטיבו אשר דיברו said...

רב"י אמר: מה אומר ומה אדבר - אבל איני יכול לשתוק

דברי יואל אין די קליינע הקדמה שרייבט דער רב"י בזה"ל קראתי שם הספר דברי יואל עה"פ ויהי דבר ה' אל יואל "לשמי ולזכרי"..וכו

Zichron Devorim said...

ע"ז נאמר ׳צמצום כפשוטו
You are reading like an American Harry

Tom Dick and Harry said...

Making America great Again!

רחמים רבים said...

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=17659

Yidisher vekker printed in Shanghai. Anyone has ?

JJJ said...

Der vekker

Out of print - 1st issue

https://issuu.com/derveker/docs/_________________________________

דער וועקער האט איהם דערוועקט said...

Hi: "These words were said in פרשת בא, תשי"ז. - I suppose we can count the Brisker Rov and his sons, and Reb Amrom Bloy in his minyan,"

אמר ויבא ארבה ויל"ק ואין מספר. -תהלים

דער מנח"א ז"ל [בבדיחות] האט אמאל גיזאגט אויפ'ן רב"ין : ויבא, ס'איז געקומען. ארבה, א רב"י. ויל"ק, ער הייסט יוליק. ואין מספר ס'איז אנ א צאל.. וד"ל

וַיּוֹרֶד אֶת הָעָם אֶל הַמַּיִם וַיֹּאמֶר ה' אֶל גִּדְעוֹן כֹּל אֲשֶׁר יָל"ק בִּלְשׁוֹנוֹ מִן הַמָּיִם כַּאֲשֶׁר יָל"ֹק הַכֶּלֶב תַּצִּיג אוֹתוֹ לְבָד. -- וַיְהִי מִסְפַּר "הַמֲלַקְקִים" בְּיָדָם אֶל פִּיהֶם "שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אִישׁ," וְכֹל יֶתֶר הָעָם כָּרְעוּ עַל בִּרְכֵיהֶם לִשְׁתּוֹת מָיִם". "וַיֹּאמֶר ה' אֶל גִּדְעוֹן בִּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת הָאִישׁ "הַמֲלַקְקִים" אוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם ונָתַתִּי אֶת מִדְיָן בְּיָדֶךָ, וְכָל הָעָם יֵלְכוּ אִישׁ לִמְקֹמוֹ. -שופטים ז ו

והנה, חז"ל מקשרים את שלש מאות המלקקים - אשר לא "כרעו על ברכיהם לשתות מים" - לדמויות מתקופה אחרת לגמרי, ואומרים כי אותם שלש מאות "מלקקים" הם הם אלו עליהם אומר ה´ לאליהו הנביא "והשארתי בישראל שבעת אלפים", כל הברכים אשר לא כרעו לבעל וכל הפה אשר לא נשק לו

ה'תשע"ג. השבעת אלפים אשר לא כרעו אולי לא אלמן ישראל
https://youtu.be/eHvrf6K77-4

וחמישים עלו said...

כ'האב אמאל גיהערט (ווען כהאב נאך גיהערט), אז רב"יס זענען אזוי וויא די פרע"ש אין מצרים, מען געט א קלאפ אויף "איינס" אין 50 טויזענט ווערן באשאפן. וד"ל

https://youtu.be/jP51T_cfwXw