B”H
These paintings were painted, printed and distributed in E. Yisroel in 5751, arranged by Rabbi Gedalya Oberlander currently Rabbi of Heichal Menachem of Monsey and Rabbi Peretz Blau chief editor of Chazak Publishing House - one according to the Shita of Rashi and one according to the Shita of the Rambam.
Courtesy of Heichal Menachem of Monsey.
בשבועון "חדשות 770 – בית חיינו" גליון מס' 68 - מובא ב"פנינים מחלוקת הדולרים – יום ראשון כ"ט כסלו (תנש"א) יום ה' דחנוכה: ...נמסרה היום לכ"ק אד"ש ע"י שליח חב"ד ברובע י"א (אשדוד) הרב מרדכי מנשה לאופר . . (הנ"ל נתן לרבי גם ציורים של המנורה כפי דעת כ"ק אדמו"ר שליט"א). כ"ק אדמו"ר שליט"א נתן להנ"ל ב' שטרות לצדקה באמרו: "הצלחה רבה און בשורות טובות, און נאך איינער פאר די מתנה וואס דו האסט גיבראכט". [- ודולר נוסף עבור המתנה שהבאת
ובגליון 69: בין הדברים שמסר הרב מרדכי מנשה שי' לאופר . . היו גם ציורים של המנורה בבית המקדש לפי שיטת הרמב"ם ולפי שיטת רש"י, שהוזמנו אצל צייר מקצועי בהכוונת והנחיית הרב גדליה אוברלנדר. בכל אחד מן הציורים מופיעה המנורה בכל פרטיה ודקדוקיה ההלכתיים, ולפי קנה מידה מדוייק, ועל ידה הכהן הגדול הלבוש בבגדיו, שגם הם מצויירים בדקדוק נפלא לפי ההלכה. בשתי המנורות הם באלכסון כפי שיטת כ"ק אדמו"ר שליט"א, אחת מהם הנה כפי שיטת הרמב"ם – בהתאם לשיטת כ"ק אדמו"ר שליט"א שלפי הרמב"ם הגביעים היו מופנים כלפי מטה, והשניה לפי שיטת רש"י. כל זה צוייר כנ"ל ע"פ השתדלותו של הרב גדליה אוברלנדר.
"כאמור בגליון הקודם העניק כ"ק אדמו"ר שליט"א להרב לאופר דולר נוסף באמרו: "עבור המתנה שהבאת לי
HT- Being that you're a G-d-fearing Jew who learns the daily portion of Chumash and Rashi, I've taken the liberty to attach this guide to understanding the Menorah according to both Rashi and the Rambam.I trust that you'll 1) notice the difference, and 2) take this drawings seriously, as my intention is that you have a clear understanding of both opinions when you learn.
20 comments:
Yashar Koach!
נאר א שאד אז ער האט עס געמוזט פאר'הרג'ענען מיט די שיפע רארן.
Tzig: בהתאם לשיטת כ"ק אדמו"ר שליט"א והרב גדליה אוברלנדר
תיעשה המנורה: מאליה, לפי שהיה משה מתקשה בה אמר לו הקב"ה השלך את הככר לאור והיא נעשית מאליה Why didn't moshe rabbinu ask כ"ק מרן How to do it? was he not there?
דאס און יענץ :
א שאד אז ער האט עס געמוזט פאר'הרג'ענען מיט די שיפע רארן
---------------------
בית חשמונאי עשו המנורה משיפודין של ברזל someway similiar to the picture shown
anon
"
תיעשה המנורה: מאליה, לפי שהיה משה מתקשה בה אמר לו הקב"ה השלך את הככר לאור והיא נעשית מאליה Why didn't moshe rabbinu ask כ"ק מרן How to do it? was he not there"
I would advise you that you should use your stupid humor first on Rashi that writes at length(more then usual) on the subject of all Klie Hamikdosh, from there to the Rambam, and then you can go to 770
so the difference between Rashi and Rambam is only on the Cups, upside or downside?
Wow ! I fidnt realize you are so lubavitch
Its a wrong pic of the menorah
http://www.chabad.org/therebbe/mymoment/detail_cdo/type/p/year/5751/month/9/day/29/start/232
דא איז א בילד פון די מעמד ה"דאלארן"
Where in Torah does it say that the MAIN menorah in the temple (may it soon be rebuilt) had curved arms?
Rashi and Rambam both say the arms are straight at an angle.
The end.
Your curved menorah is based off of shita of Goyim.
Your straight menorah is based off of (sic) misreading a diagram.
Mochin,
There's a rishon that holds it's curved. I'm sure someone will come up with name.
I believe the Iben Ezrah held the Menorah had rounded arms (if i'mnot mistaken, in the aRYEH kAPLAN chumash it's also brought down as shitas rashi).So a curved Menorah has Jewish sources and the fact that almost all depictions of the Menorah as round leads credence to this
Eli
their is no disagreement that other rishonim think different then rashi,
for a good read on that issue, search for old Oir Yisroel(monsey) journals in a ongoing discussion between hagoan Reb Nuchem Greenwald and some Talmid Choochem of Ashdod(His name slipped my mind)
אולי ובמתכונתו לא תעשו כמוהו קאי על המנורה נמי
"אולי ובמתכונתו לא תעשו כמוהו קאי על המנורה נמי"
you are correct
http://www.vosizneias.com/98560/2012/01/10/jerusalem-temple-menorah-stamp-affirms-jewish-claim-to-land/
Your idea that the Rambam says to make the geviyim upside down is contradcited by the Rambam himself in the perush hamishnayos where he explains why he made this diagram. Aside from the fact that science raises serious question about how a menorah of pure gold could maintain its shape if the arms were straight, there is ample evidene that this issue is far from settled. I don't know why some people in Chabad are always looking for issues to make articles of faith. Even if the Rebbe said so, you can still make room for another point of view. Otherwise, tomorrow we will hear you say that the only real yiddsihkeit is Chabad, a la Aharon teitelbaum
Anon
". I don't know why some people in Chabad are always looking for issues to make articles of faith."
it is no issue if faith, It was brought to light by the Rebbe, even ramabamists as the goan rav Kapach z"l first disagreed, but not after he saw that in the Yad he repeated the same diagram..
"is contradcited by the Rambam himself in the perush hamishnayos where he explains why he made this diagram."
please show us the contradiction.
"a la Aharon teitelbaum"
I am no Aroni or Zali but can u explain....
נא להסביר השתי שיטות בלי לפוצץ אותם"a la Aharon teitelbaum"
Hirshel, These paintings were painted, -- one according to the Shita of Rashi and one according to the Shita of the Rambam.
Is the picture of אהרן הכהן or is it the כהן'תע
Post a Comment