Tzig - I am sure that you know by now that you will always lose this argument. Even the most "chassidic" and esoteric reasons will not answer the fact that it is against every possible reading of the Gemara and Shulchan Aruch.
Unless Chabad is on a higher plane of understanding of the kedushah of the Sukkah than the Taanaim and Amoraim.
Let's all admit that it's a huge chiddush. It's a chiddush in explaining an old minhag to be meikil anyway.
People experience more mitztaeir with sleeping preferences than dining preferences nowadays, as is evident to anyone.
But let's not pretend it's the only case ever of a Dina d'gemara not being followed because of changing perspectives. You don't need to be Conservative cv to see that. So it's a Daas Yochid that was used to fuel a whole stink. Shoin
There is a tremendous chiddush written in this letter.In the lengthy article printed in Shaarei Halachah defending the minhag of not sleeping in the Succah the Rebbe zt"l does not mention that someone who is not mitztaer should sleep in a succah. I'm sure there are many Lubavitcher chassidim who don't have the feelings of mitztaer which the Rebbe writes about,and according to what's printed here they should be encouraged by Lubavitch to sleep in a Succah.
Ack "that it is against every possible reading of the Gemara and Shulchan Aruch." in my shulchan orech you see that most of Klal Yisroel was not sleeping in the sukkah....
It is answered in a sicha of many many years ago (in footnotes) (Likkutei Sichos 29 p.211-215), that Chabad is not on a higher plane than Tannaim and Amoraim, but that there is certain new world view and way of pursuing the kdusha that was introduced by Chabad that is relevant to the topic of not sleeping in sukka, namely what kind of sleep Tannaim and Amoraim had.
How has the argument been won? I personally was less convinced by this letter. Before I saw this I did not think it was a major issue, but now, I don't know anymore. Maybe the Lubavitcher Rebbe zt"l was writing to a specific person who needed such an explanation, but this is not his true opinion.
Let's assume the argument of spiritual tzaar does pater from sleeping in the sukkah, I still have a major kashya here -
Why does the Rebbe say that only if he is absolutely certain that he will not endure spiritual tzaar that he should then sleep in the Sukkah? It should be the opposite, he should be patur only if he is absolutely certain that he WILL endure tzaar. Any case of doubt as to what he will feel, he should be chayav to sleep in the Sukkah, safek lechumra etc. How can anyone say that you're chayav only if you're certain that you won't entail tzaar? How can you be more machmir on potential spiritual tzaar than on the potential deoraysa of bitul mitzvas sukkah? This is a temiha atzuma on this letter...
Yacov posts from a sicha: ""but that there is certain new world view and way of pursuing the kdusha that was introduced by Chabad that is relevant to the topic of not sleeping in sukka, namely what kind of sleep Tannaim and Amoraim had."" With such ""New World View "" Yoshka, Shatz, and Mendelson has introduced many changes that is relevant to anyone. Chudosh User Min Hatorah !!!
Chabad have their own tora, it's a waste of time to argue with them, because they will always justify their position and mold halacha the way they want it.Even the accepted posek of ashkenaz jewry, r'moshe isserls,the remo, was argued with, and quite often, his rulings were not accepted.only the lubavitchers are perfect and never make mistakes.even when, as in this case, the sukka ruling does not hold any logical water (mistaer that he is not mitstaer?!hello.......)the lubavitchers actually claim they have it right.and no, the issue here is not whether many jews were lenient about not sleeping in the sukka, the issue here is how to back up a "minhag" of not sleeping is done.oh, by the way, even spitz lubavitchers never heard that there was such a minhag, till the previous rebbe and even in the town of lubavitch, some chasidim slept in the sukka.look it up in otsar minhogei chabad by moondshine.
אוכלים ושותים וישנים בסוכה כל ז' בין ביום בין בלילה ואין ישנים חוץ לסוכה אפי' שינת עראי וכו' הגה: ומה שנוהגין להקל עכשיו בשינה שאין ישנים בסוכה רק המדקדקין במצוות י"א משום צינה דיש צער במקומות הקרים ולי נראה משום דמצוות סוכה איש וביתו איש ואשתו כדרך שהוא דרך כל השנה ובמקום שלא יוכל לישן עם אשתו שאין לו סוכה מיוחדת פטור וטוב להחמיר ולהיות שם עם אשתו כמו שהוא דר כל השנה אם אפשר להיות לו סוכה מיחדת
ר"י מתרץ לר"ת בענין ברכה על שינה בסוכה והובא ברא"ש בברכות, וכעין זה המשמעות בתשב"ץ שחולק בדבריו על דברי בעל המאור וכתב שאין לומר כי שינה מעיקר המצוה כי אפשר בלא שינה ע"י נימנום חוץ לסוכה, ואין חובה שיכנס לישן שיעור מסויים כמו אכילת כזית
כמה מגדולי ישראל בכל הדורות לא ישנו למעשה בסוכה, ואין להרהר אחריהם, כמו שרוב חסידים אינם יושבים בסוכה בשמיני, ואינם מניחין תפילין בחוה"מ, טעמם ונימיקם עמם, רבי דוב בער בן בעל התניא הוסיף עוד טעם.. שכך שמע מאביו.
בחסידות של הרהגה"צ מפלאנטש חותן של המהר"י ט"ב מסאטמאר 'הקפיד' שלא לישן בסוכה, והמהר"י ט"ב כשהי' אצלו ישב וגרס באורייתא כל שבעה בהסוכה ולא הלך לישן במטה כלל, מפני כבוד חמיו
בחסידות חב"ד, דזיקוב, ובעלז,ועוד, מקדמת דנא לא היה ישינים בסוכה וטעמם עמם, אולם בסאנז והמסתעף לה הוקפיד דוקא לישן בסוכה, אף שלא קיים התשבו כאין תדירו, המנחת אלעזר כותב, שאבותינו ורבותינו תלמידי הבעש"ט הקדוש זי"ע כמו הבני יששכר מסרו נפשייהו על שינה בסוכה, אולי שסומכים על שיטת הגר"א וסיעתו שגם כשאין אשתו ישינה בסוכה מחוייב ועומד הוא במצות סוכה וגם כשישן לבדו מקיים המצוה כתיקונה
ובשולחן ערוך הרב (או"ח שם ס"ט) כ' וז"ל: עכשיו נהגו העולם להקל בשינה שאין ישינים בסוכה רק המדקדקים במצות. ויש שלמדו עליהם זכות למי שנשוי אשה, שחייב לשמח את אשתו ברגל, ונשים פטורות מן הסוכה, אם כן, אם אינו רוצה לפרוש מאשתו מקרי דבר מצוה, וכל העוסק במצוה פטור ממצוה אחרת כמו שיתבאר בסימן תר"מ, ועל כן הוא פטור משינה בסוכה בלילה. ואפילו אם אשתו איננה טהורה, מכל מקום שייך שמחה כשבעלה מתייחד עמה בחדר אחד כמ"ש. ומכל מקום, טוב להחמיר שיהיה לו סוכה מיוחדת שיוכל לישן שם עם אשתו ויקיים שתי המצות
כתב ב"ערוך השולחן" (או"ח שם סי"ג)לפי הסוכות שלנו, ברובא דרובא בהכרח להצטער בשינה בסוכה כמו שאנו רואין זה בחוש, ומיעוטא דמיעוטא שלא יצטער בשינה בהסוכה, ולכן נהגו להקל בזה
הגה"ק מבוטשאטש סובר שטעמו של הרמ"א שייך (בעקיפין) גם לגבי רווקים ע"כ. ושיטת האדמו"ר האמצעי מיוסדת על כך שאי אפשר לאנשים כערכנו להיות בטוחים שבשעת השינה לא נפגע בקדושת הסוכה, כי בשעה שהאדם ישן נשאר בו רק קיסטא דחיותא ואז אין לו שליטה על מחשבותיו וחושיו, ולאידך 'אדם מועד לעולם בין ער ובין ישן' והרי הוא אחראי על מעשיו וכו' בשעת שינתו, ע"ש
בחסידות חב"ד, דזיקוב, ובעלז,ועוד, מקדמת דנא לא היה ישינים בסוכה וטעמם עמם, אולם בסאנז והמסתעף לה הוקפיד דוקא לישן בסוכה, אף שלא קיים התשבו כאין תדירו, -הש"ך עה"ת פרשת אמור כתב דאין לשמש מיטתו בסוכה- , המנחת אלעזר כותב, שאבותינו ורבותינו תלמידי הבעש"ט הקדוש זי"ע כמו הבני יששכר מסרו נפשייהו על שינה בסוכה, אולי שסומכים על שיטת הגר"א וסיעתו שגם כשאין אשתו ישינה בסוכה מחוייב ועומד הוא במצות סוכה וגם כשישן לבדו מקיים המצוה כתיקונה
ובשולחן ערוך הרב (או"ח שם ס"ט) כ' וז"ל: עכשיו נהגו העולם להקל בשינה שאין ישינים בסוכה רק המדקדקים במצות. ויש שלמדו עליהם זכות למי שנשוי אשה, שחייב לשמח את אשתו ברגל, ונשים פטורות מן הסוכה, אם כן, אם אינו רוצה לפרוש מאשתו מקרי דבר מצוה, וכל העוסק במצוה פטור ממצוה אחרת כמו שיתבאר בסימן תר"מ, ועל כן הוא פטור משינה בסוכה בלילה. ואפילו אם אשתו איננה טהורה, מכל מקום שייך שמחה כשבעלה מתייחד עמה בחדר אחד כמ"ש. ומכל מקום, טוב להחמיר שיהיה לו סוכה מיוחדת שיוכל לישן שם עם אשתו ויקיים שתי המצות. עכ"ל
הגה"ק מבוטשאטש סובר שטעמו של הרמ"א "התשבו כאין תדירו" שייך (בעקיפין) גם לגבי רווקים ע"כ. ושיטת האדמו"ר האמצעי מיוסדת גם על כך שאי אפשר לאנשים כערכנו להיות בטוחים שבשעת השינה לא נפגע בקדושת הסוכה, כי בשעה שהאדם ישן נשאר בו רק קיסטא דחיותא ואז אין לו שליטה על מחשבותיו וחושיו, ולאידך 'אדם מועד לעולם בין ער ובין ישן' והרי הוא אחראי על מעשיו וכו' בשעת שינתו
כתב ב"ערוך השולחן" (או"ח שם סי"ג)לפי הסוכות שלנו, ברובא דרובא בהכרח להצטער בשינה בסוכה כמו שאנו רואין זה בחוש, ומיעוטא דמיעוטא שלא יצטער בשינה בהסוכה, ולכן נהגו להקל בזה
Berry "Chabad have their own tora, it's a waste of time to argue with them," I guess you did not work chol hamoed, so you decided to go full force to waste your time
Berry " because they will always justify their position and mold halacha the way they want it.Even the accepted posek of ashkenaz jewry, r'moshe isserls,the remo, was argued with, and quite often, his rulings were not accepted" If you read any teshuva of any possek you will see that every custom( minhag) that was held by his community, eventough it seemed against halacha,they tried the outmost to sideline it with the Halacha.So I dont see the logic of your questioning the Rebbes sicha that tries to get the Minhag in line of halacha.It is bsasicaly your sheer hate to the Rebbe. Most Rebbes did not even try the minimum effort to be on the same page of Halacha.
BH,this year we didn't sleep in the succah,and wow! it's a different Sukkos experience! Now is really zeman simchateinu I learned some chassidus before and during Sukkos , and with the anan haketores and the makiffim debinah,wow, I didn;t know that was such hakeddusha in the Succah! Now that I know,I enjoy Sukkos much more, by the aprreciation of such keddusha and by not sleeping in the sukkah
TuCas said: "by the aprreciation of such keddusha and by not sleeping in the sukkah"
Now that you enjoyed sukkah's without a sukkah, you should start learning chsidus on pesach so you can enjoy pesach without the hard matzos, and save 'your' teeth for the putpose it's intended for
ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל.. אף אתה הקהה את שיניו
I wonder whether "Duver Heoved" uses this logic: "If you read any teshuva of any possek you will see that every custom( minhag) that was held by his community, eventough it seemed against halacha,they tried the outmost to sideline it with the Halacha." to be mattir "cholov stam"? Do you?? Or are you always trying to force your opinion on others? (there is much more basis in halocho to be matir,there are actually many matirim, while the "mistaer" because of makifin has no other backers
Berry "Or are you always trying to force your opinion on others?" where did you see the Lubavicher Rebbe asking that the minhag of not sleeping in sukah should get out of the chabad kehilah? Did you hear chabad chasidim burn down sukkahs with sleeping Yiden in them?
Chochem of Ma Nishtano ", you should start learning chsidus on pesach so you can enjoy pesach without the hard matzos, and save 'your' teeth for the putpose it's intended for " Chabad does not own the trademark on that Minhag, its owned by the Yismach Moshe and the Lisker family
Duver Heoved said... "Chabad does not own the trademark on that Minhag, its owned by the Yismach Moshe and the Lisker family" --------
Duver Heoved? כשמו כן הוא, here come another one, this time the שאינו יודע לשאול tehre is no mizva or minhag to eat matzos in pesach! except the two first days it's a דאורייתא
At Pesach "Duver Heoved? כשמו כן הוא, here come another one, this time the שאינו יודע לשאול tehre is no mizva or minhag to eat matzos in pesach! except the two first days it's a דאורייתא " xplain.......I dont get it
Berry "i was referring to the chabad hobby of preaching to jews about cholov stam" again, with your chabad libels, there is no chabad preaching on the chalav stam issue, they are just machmir on it, period. Is there a chabad preaching on abstaining from eating peanuts on shabos? The Lubavicher Rebbe held Reb Moshes pesokim very high and dearly, even in the era when reb Moshe was not too popular in many sectors.
Letz "RMF did not allow tevilu byam with a bathing suit." did the Rebbe allow? he just said a melitza yeshora on millions of American Jews... Did u see a teshuva of Reb Moshe on that matter?
Letz "RMF did not allow to daven in hebrew publishing sidirum." did Kehot ever print by Hebrew publishing? Where are u getting reb Moshes pesak on that? or he give a letter for the holy Ratzferter?
Letz "RMF was macmir to sleep in the sukah as of shitas hagru"h (i guess)" I guess you are a big am oretz...the Gra only had a unique shitah in Shemini Atzerets.. but thru Sukkas whats unique on the Gra? it is is simple Shulchan orech..
Now that you enjoyed sukkah's without a sukkah, you should start learning chsidus on pesach so you can enjoy pesach without the hard matzos, and save 'your' teeth for the putpose it's intended for
ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל.. אף אתה הקהה את שיניו
chuchem this year I enjoyed much more the sukkah in the sukkah i spent almost all day in the sukkah, and I realized that all the unconfortable and burden that i felt the passed years sleeping in the Sukkah, in reality was for the intense kedusha of the makkifim debinah,I love this Lubavitcher minhag and i embraced it, Don't be jelous and keep sleeping in the Sukkah
Tendler said: "RMF was macmir on taking money from the federation gross." "where do u see this pesak"
:העתק מכתב"י
בם"ד הנה באסיפת מנהלי הישיבות מאלו שחתמו על הכתב שלא ליקח "מפעדערישן-גרוס" דרך "דזש. ע. ס." נוטה דעת כל אלו שנוכחו על האסיפה שגם כסף של "קרן הפעדערישן-גרוס" שייך לזה ונכון הדבר שלא ליקחם
בעה"ח, יום ה' חקת תשל"א משה פיינשטיין גדלי' הלוי שארר לוי קרופעני צבי מאיר גינזבורג עקיבא עהרנפעלד אליהו יהושע געלדצעהלער
Tendler said: "Where are u getting reb Moshes pesak on that? or he give a letter for the holy Ratzferter?"
Mr. tendler i knew the "Ratzferter" he was an ehrlicer yid "you" could of look up to! btw, RMF has a tesuvah on that! him being on the same block as the HPC it angered him their chilul shabbos befrasya
Tendler said: "I guess you are a big am oretz...the Gra only had a unique shitah in Shemini Atzerets.. but thru Sukkas whats unique on the Gra? "
!גראבער יונג, כפשוטו וכמשמעו
הגר"א (בביאורו לאורח חיים – הובא במשנה ברורה סקי"ח), החמירו בענין השינה בסוכה ולא קיבלו עליהם דברי הרמ"א בנדו"ד
הרמ"א פתח את דבריו וקבע "נוהגין להקל עכשיו בשינה בסוכה שאין ישנים בסוכה"
כתב הרמ"א שנוהגין להקל עכשיו בשינה בסוכה שאין ישנים בסוכה, יש לציין שבנוסף לדברי המרדכי שציין הרמ"א, כתבו כן עוד ראשונים וטעמיהם ונימוקיהם עמהם. בספר "בית הבחירה" המאירי (עמ"ס סוכה כח, א) כתב: "ואף אנו נוהגים להקל שלא ליתן מטות שלנו בסוכה ולשכב שם מפני סכנת הצנה שהיא מצויה בלילות במחוזות הללו, וכן שהם עלולים בגשמים הרבה באותו זמן, והרי אנו כמורשים מעיקרא. אלא שאבותינו ורבותינו היו נוהגים בלילות הראשונים ובימים הראשונים, שישנים שם קימעא בבגדיהם, דרך חבוב מצוה". גם בספר המנוחה לרבינו מנוח מנרבונה העיד על בני דורו ש"עכשיו הקילו בשינת הסוכה" ונתן שני טעמים לדבר: (א) "משום דפירצה קוראה לגנב". ו(ב) "דנפל חולשא בעלמא ורוח קימעא עוכרם".
בטורי זהב או"ח שם (סק"ט) הקשה על טעם הרמ"א בישוב המנהג "שאין ישנים בסוכה", והציע טעם מדילי', וז"ל: ונראה לעניות דעתי לתת טעם לקולת השינה דאיתא בגמרא (סוכה כה, א-ב) שלוחי מצוה פטורים [מן הסוכה] . . . והכי נמי למי שנשוי אשה שחייב לשמח את אשתו ברגל כדלעיל סימן תקכ"ט (ס"ב), ונשים פטורות מן הסוכה, אם כן אם אינו רוצה לפרוש מאשתו מקרי דבר מצוה, ועל כן פטור מן הסוכה בלילה בשינה. ואפילו אם אשתו איננה טהורה, מכל מקום שייך שמחה כשבעלה עמה בחדר כדאיתא בגמרא (עירובין סג, ע"ב) שאסור לישן בחדר שאיש ואשתו לנין בו, ואמר רב יוסף אפילו באשתו נדה שנאמר (מיכה ב, ט) נשי עמי תגרשון מבית תענוגיה. כן נראה לי טעם הקולא בזה למי שמיקל בו. עכ"ל הט"ז.
הש"ך עה"ת פרשת אמור כתב דאין לשמש מיטתו בסוכה
בספר אשל אברהם להגאון הקדוש מבוטשאטש זצ"ל כתב שבאמת הרמ"א פוטר את כל העלם כולו מדין שינה בסוכה. הוא תני לה והוא מפרש לה: הרמ"א סובר שרווקים נמשכים אחרי בעל הבית או רובא דעלמא. במצות "תשבו כעין תדורו" דיבר הכתוב בהווה. כיון שבמצב הרגיל ביותר אין השינה בסוכה "כעין תדורו", שוב אין חיוב על אף אחד – אפילו רווקים וכיו"ב - לישון בסוכה! ע"כ
החתם סופר (בהגהותיו שנדפסו על גליון השו"ע), וזה לשונו: "דלא קשה מידי, דהכא כעין תדורו בעינן ואילו בדירתו כשהי' צריך לשמח אשתו לדבר מצוה הי' מחוייב לצאת מבית לחדר לפוקדה, אם כן אין כאן מצות סוכה כלל. ומזה הטעם מצטער פטור מן הסוכה, אע"ג שחייב בכל המצוות. ומשום הכי לא הוה כעין דירה, דהמצטער יוצא ממנה וממילא אין כאן מצות סוכה".
בשולחן ערוך הרב (או"ח שם ס"ט) ביאר דברי הט"ז באופן אחר, וז"ל: עכשיו נהגו העולם להקל בשינה שאין ישינים בסוכה רק המדקדקים במצות. ויש שלמדו עליהם זכות למי שנשוי אשה, שחייב לשמח את אשתו ברגל, ונשים פטורות מן הסוכה, אם כן, אם אינו רוצה לפרוש מאשתו מקרי דבר מצוה, וכל העוסק במצוה פטור ממצוה אחרת כמו שיתבאר בסימן תר"מ, ועל כן הוא פטור משינה בסוכה בלילה. ואפילו אם אשתו איננה טהורה, מכל מקום שייך שמחה כשבעלה מתייחד עמה בחדר אחד כמ"ש. ומכל מקום, טוב להחמיר שיהיה לו סוכה מיוחדת שיוכל לישן שם עם אשתו ויקיים שתי המצות!!! ע"כ
הלבוש (או"ח סימן תר"מ ס"ד), וז"ל: כל מצטער פטור מן הסוכה בין מלאכול בה בין מלישן בה
כתב ב"ערוך השולחן" (או"ח שם סי"ג) שמלבד בעיית הקור בסוכה "לפי הסוכות שלנו, ברובא דרובא בהכרח להצטער בשינה בסוכה כמו שאנו רואין זה בחוש, ומיעוטא דמיעוטא שלא יצטער בשינה בהסוכה, ולכן נהגו להקל בזה
הנה מקדמת דנא נהגו הרבה חסידים ואנשי מעשה להתנהג לפנים משורת הדין ולהקפיד מאד על השינה בסוכה
הגר"א (בביאורו לאורח חיים – הובא במשנה ברורה סקי"ח), החמירו בענין השינה בסוכה ולא קיבלו עליהם דברי הרמ"א בנדו"ד
בם"ד הנה באסיפת מנהלי הישיבות מאלו שחתמו על הכתב שלא ליקח "מפעדערישן-גרוס" דרך "דזש. ע. ס." נוטה דעת כל אלו שנוכחו על האסיפה שגם כסף של "קרן הפעדערישן-גרוס" שייך לזה ונכון הדבר שלא ליקחם
בעה"ח, יום ה' חקת תשל"א משה פיינשטיין גדלי' הלוי שארר לוי קרופעני צבי מאיר גינזבורג עקיבא עהרנפעלד אליהו יהושע געלדצעהלער
What means Derech Jay Ess??????? there was some particular incident that you are hiding here, because all this people took federation money especialy Gruss funds...
Duver Heuved : "because all this people took federation money especialy Gruss funds"
JCC is the "Jewish Community Center" called the 'Federation' it maybe part of the UJA Fedration I was only copying letter by letter from a hand written letter, with the hand signed signatures of the above!, that i have in front of me.
Duver Heuved, For your junk yard mentality of gossip mill grinder, I'll add that the above letter with the signatures was put in front of the late SR RYT z"l to sign on, which he refused and instead wrote a separate signed letter - mentioning that he already signed with them on a similar letter prviously!-attesting to the above mentioned ban.
"there was some particular incident that you are hiding here, because all this people took federation money especialy Gruss funds..." ----------------- Yes there is and keep that in mind on your other : סתם מקשן שאלות
53 comments:
this letter is from the rabbi mindel archives?
some unusual things....
Tzig - I am sure that you know by now that you will always lose this argument. Even the most "chassidic" and esoteric reasons will not answer the fact that it is against every possible reading of the Gemara and Shulchan Aruch.
Unless Chabad is on a higher plane of understanding of the kedushah of the Sukkah than the Taanaim and Amoraim.
the argument has already been won.
לחיים
chabad just like belng different
berry
לחיים ולמשקה.
Let's all admit that it's a huge chiddush.
It's a chiddush in explaining an old minhag to be meikil anyway.
People experience more mitztaeir with sleeping preferences than dining preferences nowadays, as is evident to anyone.
But let's not pretend it's the only case ever of a Dina d'gemara not being followed because of changing perspectives. You don't need to be Conservative cv to see that. So it's a Daas Yochid that was used to fuel a whole stink. Shoin
This is a "haatukah" from beshaytoy
There is a tremendous chiddush written in this letter.In the lengthy article printed in Shaarei Halachah defending the minhag of not sleeping in the Succah the Rebbe zt"l does not mention that someone who is not mitztaer should sleep in a succah. I'm sure there are many Lubavitcher chassidim who don't have the feelings of mitztaer which the Rebbe writes about,and according to what's printed here they should be encouraged by Lubavitch to sleep in a Succah.
Berry
"chabad just like belng different"
didnt chazal say that each member of the human race is diferent ....
Ack
"that it is against every possible reading of the Gemara and Shulchan Aruch."
in my shulchan orech you see that most of Klal Yisroel was not sleeping in the sukkah....
It is answered in a sicha of many many years ago (in footnotes) (Likkutei Sichos 29 p.211-215), that Chabad is not on a higher plane than Tannaim and Amoraim, but that there is certain new world view and way of pursuing the kdusha that was introduced by Chabad that is relevant to the topic of not sleeping in sukka, namely what kind of sleep Tannaim and Amoraim had.
How has the argument been won? I personally was less convinced by this letter. Before I saw this I did not think it was a major issue, but now, I don't know anymore. Maybe the Lubavitcher Rebbe zt"l was writing to a specific person who needed such an explanation, but this is not his true opinion.
before every bull shiter ov er here writes how the rebbe didnt realy understand open up the sicha and read it with all the haaros then come back
Let's assume the argument of spiritual tzaar does pater from sleeping in the sukkah, I still have a major kashya here -
Why does the Rebbe say that only if he is absolutely certain that he will not endure spiritual tzaar that he should then sleep in the Sukkah? It should be the opposite, he should be patur only if he is absolutely certain that he WILL endure tzaar. Any case of doubt as to what he will feel, he should be chayav to sleep in the Sukkah, safek lechumra etc. How can anyone say that you're chayav only if you're certain that you won't entail tzaar? How can you be more machmir on potential spiritual tzaar than on the potential deoraysa of bitul mitzvas sukkah? This is a temiha atzuma on this letter...
I see that LaKovod HaMoed that the scatalogical standards are loosened, M'Aizeh Sibeh.
In any event, Chol HaMoed is certainly a time for Frishe Milkh
Yacov posts from a sicha: ""but that there is certain new world view and way of pursuing the kdusha that was introduced by Chabad that is relevant to the topic of not sleeping in sukka, namely what kind of sleep Tannaim and Amoraim had.""
With such ""New World View "" Yoshka, Shatz, and Mendelson has introduced many changes that is relevant to anyone.
Chudosh User Min Hatorah !!!
Tzig,
I notice that my previous comment from several hours ago has still not been posted.
I think my comment was a fair kashya on this letter, and I don't think I showed any disrespect.
I've always seen you as a reasonable moderator. Not posting the comment screams of censorship. Honesty dictates that you should post the comment.
Chabad have their own tora, it's a waste of time to argue with them, because they will always justify their position and mold halacha the way they want it.Even the accepted posek of ashkenaz jewry, r'moshe isserls,the remo, was argued with, and quite often, his rulings were not accepted.only the lubavitchers are perfect and never make mistakes.even when, as in this case, the sukka ruling does not hold any logical water (mistaer that he is not mitstaer?!hello.......)the lubavitchers actually claim they have it right.and no, the issue here is not whether many jews were lenient about not sleeping in the sukka, the issue here is how to back up a "minhag" of not sleeping is done.oh, by the way, even spitz lubavitchers never heard that there was such a minhag, till the previous rebbe and even in the town of lubavitch, some chasidim slept in the sukka.look it up in otsar minhogei chabad by moondshine.
שו"ע סימן תרלט סעיף ב
אוכלים ושותים וישנים בסוכה כל ז' בין ביום בין בלילה ואין ישנים חוץ לסוכה אפי' שינת עראי וכו' הגה: ומה שנוהגין להקל עכשיו בשינה שאין ישנים בסוכה רק המדקדקין במצוות י"א משום צינה דיש צער במקומות הקרים ולי נראה משום דמצוות סוכה איש וביתו איש ואשתו כדרך שהוא דרך כל השנה ובמקום שלא יוכל לישן עם אשתו שאין לו סוכה מיוחדת פטור וטוב להחמיר ולהיות שם עם אשתו כמו שהוא דר כל השנה אם אפשר להיות לו סוכה מיחדת
ר"י מתרץ לר"ת בענין ברכה על שינה בסוכה והובא ברא"ש בברכות, וכעין זה המשמעות בתשב"ץ שחולק בדבריו על דברי בעל המאור וכתב שאין לומר כי שינה מעיקר המצוה כי אפשר בלא שינה ע"י נימנום חוץ לסוכה, ואין חובה שיכנס לישן שיעור מסויים כמו אכילת כזית
כמה מגדולי ישראל בכל הדורות לא ישנו למעשה בסוכה, ואין להרהר אחריהם, כמו שרוב חסידים אינם יושבים בסוכה בשמיני, ואינם מניחין תפילין בחוה"מ, טעמם ונימיקם עמם, רבי דוב בער בן בעל התניא הוסיף עוד טעם.. שכך שמע מאביו.
בחסידות של הרהגה"צ מפלאנטש חותן של המהר"י ט"ב מסאטמאר 'הקפיד' שלא לישן בסוכה, והמהר"י ט"ב כשהי' אצלו ישב וגרס באורייתא כל שבעה בהסוכה ולא הלך לישן במטה כלל, מפני כבוד חמיו
levi, i don't get what you are saying.
why didn't the rebbe sleep in the sukka?
בחסידות חב"ד, דזיקוב, ובעלז,ועוד, מקדמת דנא לא היה ישינים בסוכה וטעמם עמם, אולם בסאנז והמסתעף לה הוקפיד דוקא לישן בסוכה, אף שלא קיים התשבו כאין תדירו, המנחת אלעזר כותב, שאבותינו ורבותינו תלמידי הבעש"ט הקדוש זי"ע כמו הבני יששכר מסרו נפשייהו על שינה בסוכה, אולי שסומכים על שיטת הגר"א וסיעתו שגם כשאין אשתו ישינה בסוכה מחוייב ועומד הוא במצות סוכה וגם כשישן לבדו מקיים המצוה כתיקונה
ובשולחן ערוך הרב (או"ח שם ס"ט) כ' וז"ל: עכשיו נהגו העולם להקל בשינה שאין ישינים בסוכה רק המדקדקים במצות. ויש שלמדו עליהם זכות למי שנשוי אשה, שחייב לשמח את אשתו ברגל, ונשים פטורות מן הסוכה, אם כן, אם אינו רוצה לפרוש מאשתו מקרי דבר מצוה, וכל העוסק במצוה פטור ממצוה אחרת כמו שיתבאר בסימן תר"מ, ועל כן הוא פטור משינה בסוכה בלילה. ואפילו אם אשתו איננה טהורה, מכל מקום שייך שמחה כשבעלה מתייחד עמה בחדר אחד כמ"ש. ומכל מקום, טוב להחמיר שיהיה לו סוכה מיוחדת שיוכל לישן שם עם אשתו ויקיים שתי המצות
כתב ב"ערוך השולחן" (או"ח שם סי"ג)לפי הסוכות שלנו, ברובא דרובא בהכרח להצטער בשינה בסוכה כמו שאנו רואין זה בחוש, ומיעוטא דמיעוטא שלא יצטער בשינה בהסוכה, ולכן נהגו להקל בזה
הגה"ק מבוטשאטש סובר שטעמו של הרמ"א שייך (בעקיפין) גם לגבי רווקים ע"כ. ושיטת האדמו"ר האמצעי מיוסדת על כך שאי אפשר לאנשים כערכנו להיות בטוחים שבשעת השינה לא נפגע בקדושת הסוכה, כי בשעה שהאדם ישן נשאר בו רק קיסטא דחיותא ואז אין לו שליטה על מחשבותיו וחושיו, ולאידך 'אדם מועד לעולם בין ער ובין ישן' והרי הוא אחראי על מעשיו וכו' בשעת שינתו, ע"ש
הש"ך עה"ת פרשת אמור כתב דאין לשמש מיטתו בסוכה
Do lubavitchers also not get a nice esrog or wear a nice tallis for the same reason that they do not decorate their sukka?
לשון הספרי: שאם התחייבתי גלות, -אחר יוה"כ- בזכות צאתי מבתי יחשב לי ישיבתי בסוכה כאילו הרחקתי נדוד ע"כ, א"כ דהסוכה הוא כעין גלות הנוי סוכה ל"ל? והבן
בחסידות חב"ד, דזיקוב, ובעלז,ועוד, מקדמת דנא לא היה ישינים בסוכה וטעמם עמם, אולם בסאנז והמסתעף לה הוקפיד דוקא לישן בסוכה, אף שלא קיים התשבו כאין תדירו, -הש"ך עה"ת פרשת אמור כתב דאין לשמש מיטתו בסוכה- , המנחת אלעזר כותב, שאבותינו ורבותינו תלמידי הבעש"ט הקדוש זי"ע כמו הבני יששכר מסרו נפשייהו על שינה בסוכה, אולי שסומכים על שיטת הגר"א וסיעתו שגם כשאין אשתו ישינה בסוכה מחוייב ועומד הוא במצות סוכה וגם כשישן לבדו מקיים המצוה כתיקונה
ובשולחן ערוך הרב (או"ח שם ס"ט) כ' וז"ל: עכשיו נהגו העולם להקל בשינה שאין ישינים בסוכה רק המדקדקים במצות. ויש שלמדו עליהם זכות למי שנשוי אשה, שחייב לשמח את אשתו ברגל, ונשים פטורות מן הסוכה, אם כן, אם אינו רוצה לפרוש מאשתו מקרי דבר מצוה, וכל העוסק במצוה פטור ממצוה אחרת כמו שיתבאר בסימן תר"מ, ועל כן הוא פטור משינה בסוכה בלילה. ואפילו אם אשתו איננה טהורה, מכל מקום שייך שמחה כשבעלה מתייחד עמה בחדר אחד כמ"ש. ומכל מקום, טוב להחמיר שיהיה לו סוכה מיוחדת שיוכל לישן שם עם אשתו ויקיים שתי המצות. עכ"ל
הגה"ק מבוטשאטש סובר שטעמו של הרמ"א "התשבו כאין תדירו" שייך (בעקיפין) גם לגבי רווקים ע"כ. ושיטת האדמו"ר האמצעי מיוסדת גם על כך שאי אפשר לאנשים כערכנו להיות בטוחים שבשעת השינה לא נפגע בקדושת הסוכה, כי בשעה שהאדם ישן נשאר בו רק קיסטא דחיותא ואז אין לו שליטה על מחשבותיו וחושיו, ולאידך 'אדם מועד לעולם בין ער ובין ישן' והרי הוא אחראי על מעשיו וכו' בשעת שינתו
כתב ב"ערוך השולחן" (או"ח שם סי"ג)לפי הסוכות שלנו, ברובא דרובא בהכרח להצטער בשינה בסוכה כמו שאנו רואין זה בחוש, ומיעוטא דמיעוטא שלא יצטער בשינה בהסוכה, ולכן נהגו להקל בזה
Berry
"Chabad have their own tora, it's a waste of time to argue with them,"
I guess you did not work chol hamoed, so you decided to go full force to waste your time
Berry
" because they will always justify their position and mold halacha the way they want it.Even the accepted posek of ashkenaz jewry, r'moshe isserls,the remo, was argued with, and quite often, his rulings were not accepted"
If you read any teshuva of any possek you will see that every custom( minhag) that was held by his community, eventough it seemed against halacha,they tried the outmost to sideline it with the Halacha.So I dont see the logic of your questioning the Rebbes sicha that tries to get the Minhag in line of halacha.It is bsasicaly your sheer hate to the Rebbe.
Most Rebbes did not even try the minimum effort to be on the same page of Halacha.
Imagine a Chossid, in a fully decorated succah -sleeping- and in his sleep, saying "gutten kvittel""!!
BH,this year we didn't sleep in the succah,and
wow! it's a different Sukkos experience!
Now is really zeman simchateinu
I learned some chassidus before and during Sukkos , and with the anan haketores and the makiffim debinah,wow, I didn;t know that was such hakeddusha in the Succah!
Now that I know,I enjoy Sukkos much more, by the aprreciation of such keddusha and by not sleeping in the sukkah
TuCas said: "by the aprreciation of such keddusha and by not sleeping in the sukkah"
Now that you enjoyed sukkah's without a sukkah, you should start learning chsidus on pesach so you can enjoy pesach without the hard matzos, and save 'your' teeth for the putpose it's intended for
ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל.. אף אתה הקהה את שיניו
I wonder whether "Duver Heoved" uses this logic: "If you read any teshuva of any possek you will see that every custom( minhag) that was held by his community, eventough it seemed against halacha,they tried the outmost to sideline it with the Halacha." to be mattir "cholov stam"?
Do you??
Or are you always trying to force your opinion on others? (there is much more basis in halocho to be matir,there are actually many matirim, while the "mistaer" because of makifin has no other backers
Berry
"Or are you always trying to force your opinion on others?"
where did you see the Lubavicher Rebbe asking that the minhag of not sleeping in sukah should get out of the chabad kehilah?
Did you hear chabad chasidim burn down sukkahs with sleeping Yiden in them?
Chochem of Ma Nishtano
", you should start learning chsidus on pesach so you can enjoy pesach without the hard matzos, and save 'your' teeth for the putpose it's intended for "
Chabad does not own the trademark on that Minhag, its owned by the Yismach Moshe and the Lisker family
Duver Heoved said... "Chabad does not own the trademark on that Minhag, its owned by the Yismach Moshe and the Lisker family"
--------
Duver Heoved? כשמו כן הוא, here come another one, this time the
שאינו יודע לשאול tehre is no mizva or minhag to eat matzos in pesach! except the two first days it's a דאורייתא
duver heoved,
i was referring to the chabad hobby of preaching to jews about cholov stam.i guess your reading comprehension skills need work
At Pesach
"Duver Heoved? כשמו כן הוא, here come another one, this time the
שאינו יודע לשאול tehre is no mizva or minhag to eat matzos in pesach! except the two first days it's a דאורייתא "
xplain.......I dont get it
Berry
"i was referring to the chabad hobby of preaching to jews about cholov stam"
again, with your chabad libels, there is no chabad preaching on the chalav stam issue, they are just machmir on it, period. Is there a chabad preaching on abstaining from eating peanuts on shabos?
The Lubavicher Rebbe held Reb Moshes pesokim very high and dearly, even in the era when reb Moshe was not too popular in many sectors.
"The Lubavicher Rebbe held Reb Moshes pesokim very high and dearly, even in the era when reb Moshe was not too popular in many sectors.'
RMF was macmir on taking money from the federation gross.
RMF was macmir to sleep in the sukah as of shitas hagru"h (i guess).
RMF did not allow tevilu byam with a bathing suit.
RMF did not allow to daven in hebrew publishing sidirum.
RMF was not macmir on the לא תחנם fiasco.
RMF was macmir לא להרצות ממון ליד אשה (i guess).
Letz..
"RMF was macmir on taking money from the federation gross."
where do u see this pesak
Letz
"RMF did not allow tevilu byam with a bathing suit."
did the Rebbe allow? he just said a melitza yeshora on millions of American Jews...
Did u see a teshuva of Reb Moshe on that matter?
Letz
"RMF did not allow to daven in hebrew publishing sidirum."
did Kehot ever print by Hebrew publishing?
Where are u getting reb Moshes pesak on that? or he give a letter for the holy Ratzferter?
Letz
"RMF was macmir to sleep in the sukah as of shitas hagru"h (i guess)"
I guess you are a big am oretz...the Gra only had a unique shitah in Shemini Atzerets.. but thru Sukkas whats unique on the Gra? it is is simple Shulchan orech..
Tendler said... "Letz"
Excuse me my name is לץמאן as in
Yakov Litz-man MP, please don't use deragotary names on does you disagree.
לץ תכה ופתי יערם והוכיח לנבון יבין דעת
חכם דמה נשתנה said...
Now that you enjoyed sukkah's without a sukkah, you should start learning chsidus on pesach so you can enjoy pesach without the hard matzos, and save 'your' teeth for the putpose it's intended for
ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל.. אף אתה הקהה את שיניו
chuchem
this year I enjoyed much more the sukkah in the sukkah i spent almost all day in the sukkah, and I realized that all the unconfortable and burden that i felt the passed years sleeping in the Sukkah, in reality was for the intense kedusha of the makkifim debinah,I love this Lubavitcher minhag and i embraced it, Don't be jelous and keep sleeping in the Sukkah
Tendler said: "RMF was macmir on taking money from the federation gross." "where do u see this pesak"
:העתק מכתב"י
בם"ד
הנה באסיפת מנהלי הישיבות מאלו שחתמו על הכתב שלא ליקח "מפעדערישן-גרוס" דרך "דזש. ע. ס." נוטה דעת כל אלו שנוכחו על האסיפה שגם כסף של "קרן הפעדערישן-גרוס" שייך לזה ונכון הדבר שלא ליקחם
בעה"ח, יום ה' חקת תשל"א
משה פיינשטיין
גדלי' הלוי שארר
לוי קרופעני
צבי מאיר גינזבורג
עקיבא עהרנפעלד
אליהו יהושע געלדצעהלער
Tendler said: "Where are u getting reb Moshes pesak on that? or he give a letter for the holy Ratzferter?"
Mr. tendler i knew the "Ratzferter"
he was an ehrlicer yid "you" could of look up to! btw, RMF has a tesuvah on that! him being on the same block as the HPC it angered him their chilul shabbos befrasya
Tendler said: "I guess you are a big am oretz...the Gra only had a unique shitah in Shemini Atzerets.. but thru Sukkas whats unique on the Gra? "
!גראבער יונג, כפשוטו וכמשמעו
הגר"א (בביאורו לאורח חיים – הובא במשנה ברורה סקי"ח), החמירו בענין השינה בסוכה ולא קיבלו עליהם דברי הרמ"א בנדו"ד
הרמ"א פתח את דבריו וקבע "נוהגין להקל עכשיו בשינה בסוכה שאין ישנים בסוכה"
כתב הרמ"א שנוהגין להקל עכשיו בשינה בסוכה שאין ישנים בסוכה, יש לציין שבנוסף לדברי המרדכי שציין הרמ"א, כתבו כן עוד ראשונים וטעמיהם ונימוקיהם עמהם. בספר "בית הבחירה" המאירי (עמ"ס סוכה כח, א) כתב: "ואף אנו נוהגים להקל שלא ליתן מטות שלנו בסוכה ולשכב שם מפני סכנת הצנה שהיא מצויה בלילות במחוזות הללו, וכן שהם עלולים בגשמים הרבה באותו זמן, והרי אנו כמורשים מעיקרא. אלא שאבותינו ורבותינו היו נוהגים בלילות הראשונים ובימים הראשונים, שישנים שם קימעא בבגדיהם, דרך חבוב מצוה". גם בספר המנוחה לרבינו מנוח מנרבונה העיד על בני דורו ש"עכשיו הקילו בשינת הסוכה" ונתן שני טעמים לדבר: (א) "משום דפירצה קוראה לגנב". ו(ב) "דנפל חולשא בעלמא ורוח קימעא עוכרם".
בטורי זהב או"ח שם (סק"ט) הקשה על טעם הרמ"א בישוב המנהג "שאין ישנים בסוכה", והציע טעם מדילי', וז"ל: ונראה לעניות דעתי לתת טעם לקולת השינה דאיתא בגמרא (סוכה כה, א-ב) שלוחי מצוה פטורים [מן הסוכה] . . . והכי נמי למי שנשוי אשה שחייב לשמח את אשתו ברגל כדלעיל סימן תקכ"ט (ס"ב), ונשים פטורות מן הסוכה, אם כן אם אינו רוצה לפרוש מאשתו מקרי דבר מצוה, ועל כן פטור מן הסוכה בלילה בשינה. ואפילו אם אשתו איננה טהורה, מכל מקום שייך שמחה כשבעלה עמה בחדר כדאיתא בגמרא (עירובין סג, ע"ב) שאסור לישן בחדר שאיש ואשתו לנין בו, ואמר רב יוסף אפילו באשתו נדה שנאמר (מיכה ב, ט) נשי עמי תגרשון מבית תענוגיה. כן נראה לי טעם הקולא בזה למי שמיקל בו. עכ"ל הט"ז.
הש"ך עה"ת פרשת אמור כתב דאין לשמש מיטתו בסוכה
בספר אשל אברהם להגאון הקדוש מבוטשאטש זצ"ל כתב שבאמת הרמ"א פוטר את כל העלם כולו מדין שינה בסוכה. הוא תני לה והוא מפרש לה: הרמ"א סובר שרווקים נמשכים אחרי בעל הבית או רובא דעלמא. במצות "תשבו כעין תדורו" דיבר הכתוב בהווה. כיון שבמצב הרגיל ביותר אין השינה בסוכה "כעין תדורו", שוב אין חיוב על אף אחד – אפילו רווקים וכיו"ב - לישון בסוכה! ע"כ
החתם סופר (בהגהותיו שנדפסו על גליון השו"ע), וזה לשונו: "דלא קשה מידי, דהכא כעין תדורו בעינן ואילו בדירתו כשהי' צריך לשמח אשתו לדבר מצוה הי' מחוייב לצאת מבית לחדר לפוקדה, אם כן אין כאן מצות סוכה כלל. ומזה הטעם מצטער פטור מן הסוכה, אע"ג שחייב בכל המצוות. ומשום הכי לא הוה כעין דירה, דהמצטער יוצא ממנה וממילא אין כאן מצות סוכה".
בשולחן ערוך הרב (או"ח שם ס"ט) ביאר דברי הט"ז באופן אחר, וז"ל: עכשיו נהגו העולם להקל בשינה שאין ישינים בסוכה רק המדקדקים במצות. ויש שלמדו עליהם זכות למי שנשוי אשה, שחייב לשמח את אשתו ברגל, ונשים פטורות מן הסוכה, אם כן, אם אינו רוצה לפרוש מאשתו מקרי דבר מצוה, וכל העוסק במצוה פטור ממצוה אחרת כמו שיתבאר בסימן תר"מ, ועל כן הוא פטור משינה בסוכה בלילה. ואפילו אם אשתו איננה טהורה, מכל מקום שייך שמחה כשבעלה מתייחד עמה בחדר אחד כמ"ש. ומכל מקום, טוב להחמיר שיהיה לו סוכה מיוחדת שיוכל לישן שם עם אשתו ויקיים שתי המצות!!! ע"כ
הלבוש (או"ח סימן תר"מ ס"ד), וז"ל: כל מצטער פטור מן הסוכה בין מלאכול בה בין מלישן בה
כתב ב"ערוך השולחן" (או"ח שם סי"ג) שמלבד בעיית הקור בסוכה "לפי הסוכות שלנו, ברובא דרובא בהכרח להצטער בשינה בסוכה כמו שאנו רואין זה בחוש, ומיעוטא דמיעוטא שלא יצטער בשינה בהסוכה, ולכן נהגו להקל בזה
הנה מקדמת דנא נהגו הרבה חסידים ואנשי מעשה להתנהג לפנים משורת הדין ולהקפיד מאד על השינה בסוכה
הגר"א (בביאורו לאורח חיים – הובא במשנה ברורה סקי"ח), החמירו בענין השינה בסוכה ולא קיבלו עליהם דברי הרמ"א בנדו"ד
Letz Litzman
"י
בם"ד
הנה באסיפת מנהלי הישיבות מאלו שחתמו על הכתב שלא ליקח "מפעדערישן-גרוס" דרך "דזש. ע. ס." נוטה דעת כל אלו שנוכחו על האסיפה שגם כסף של "קרן הפעדערישן-גרוס" שייך לזה ונכון הדבר שלא ליקחם
בעה"ח, יום ה' חקת תשל"א
משה פיינשטיין
גדלי' הלוי שארר
לוי קרופעני
צבי מאיר גינזבורג
עקיבא עהרנפעלד
אליהו יהושע געלדצעהלער
What means Derech Jay Ess???????
there was some particular incident that you are hiding here, because all this people took federation money especialy Gruss funds...
Duver Heuved : "because all this people took federation money especialy Gruss funds"
JCC is the "Jewish Community Center" called the 'Federation' it maybe part of the UJA Fedration I was only copying letter by letter from a hand written letter, with the hand signed signatures of the above!, that i have in front of me.
Duver Heuved, For your junk yard mentality of gossip mill grinder, I'll add that the above letter with the signatures was put in front of the late SR RYT z"l to sign on, which he refused and instead wrote a separate signed letter - mentioning that he already signed with them on a similar letter prviously!-attesting to the above mentioned ban.
"there was some particular incident that you are hiding here, because all this people took federation money especialy Gruss funds..."
-----------------
Yes there is and keep that in mind on your other : סתם מקשן שאלות
!אזל גברא דמסתפינא מיניה
Tzig, I'm very interested to know where this letter is from. Is it printed anywhere? Where'd you get it from?
Thanks!
The answer is obvious. Who wants to sleep in a sukkah that's not decorated?
Post a Comment