Tuesday, June 30, 2015
שיחת חולין של ת"ח... מונקאטש וסאטמאר
Received via e-mail:
There is a famous saying that the difference between the Munkatcher Rov and the Sakmer Ruv was the gabbai. Yes, the gabbai. That Chaim Ber, the Munkatcher Gabbai, ran to the mailbox as soon as the Munkatcher Rov finished writing it, and ran to the printer as soon the Sefer was done. But Yossel Ashkenazi, the Satmar Gabbai, was not so quick. He always made sure there was a night in between finishing and sending or printing. That maybe the SR will change his mind, as was often the case, especially when things were written in haste or in response to a hot topic. Reb Velvel Guttman, a big Makever chusid, the publisher of Munkatcher seforim, visited Reb Hersh Mielech Sanzer/Klauzenburger when the latter was in New York recently. He had a story that shows that the Munkatcher was behind the rapid publishing of letters and seforim, while knowing full well that his close chasidim think that some of it has to be censored . It was not Chaim Ber it was the Ruv. A chovev seforim told me that the sefer חיים ושלום עה"ת is the wildest Sefer with the most "sharfe leshonos." The rebbetzin was a very sharfe chusid and she didn't let anybody touch it ... So all the "wild" stuff stayed in there.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
14 comments:
דרכי חיים ושלום
the 2 chasidim that are mentioned were geonim muflogim.they were big defenders of the holy Munkacher.
They both wrote kuntriesim against Rav Shulem Tzvi Landau , who dared to ask questions on their Rebbe, in his multiple seforim. Hard work was put in for defending the Rebbe
Deep down they accused him of being a Belzer, and it was all done to tarnish the rebbes honor
"That maybe the SR will chan"ge his mind, as was often the case, "
any case you know of?
באבע מעשיות
"while knowing full well that his close chasidim think that some of it has to be censored"
The letter below written to the mincus elozer must of slipped the censors too, don't you think?
מכתב ס"ב מהאדמו"ר ר' יוסף יצחק מליבאוויטש זצ"ל להמנחת אלעזר ז"ל. בא"ד
תלת קשרין מתקשרין דא בדא אגודה במזרחים ומזרחים בציונים וכולם כאחד להכחיש את התורה רק אלו האחרונים הגדילו לעשות בזה אשר גזלו את הרבנים ובכח התורה הם באים, מן הראש בועד הפועל כולם מדברים בשם התורה, והתורה חוגרת שק ואומרת עשאוני אלו כלי נשק, אך הרואה יראה יבין וידע מי המה. ע"כ
כמדומה התשובה ראשונה בשו"ת דברי יואל הוא להמנח"א ז"ל שהתיר נטילת ידיים ברוק! הדבר"י הודה לו ששלך לו ספרו שו"ת מנח"א אולם אינו מסכים לפסק הנ"ל ומברר להלכה שאינו נכון ליטל ידיו ברוק. דברים כאלו הי' הוגה מחסידיו המגיהם, אבל לא בקנאתו הגדולה קנאת ד"צ
רב"י ז"ל ניחום אבלו של הר"ר אברהם קאלמענאוויטש ז"ל, ובתוך השיחה אמר לו על המנח"א, מיר האבן גיהאט דיפערענצען אבער אין דבר ד' זענען מיר גיווען פאראייניקט
Lapen Tuter
"כמדומה התשובה ראשונה בשו"ת דברי יואל הוא להמנח"א ז"ל שהתיר נטילת ידיים ברוק!"
I heard years ago from a old satmar chusid that the original title on the munkacher was very weak, Yosel added some titles when printing the divrie yoel
במחילת כבודך ר' דוד שמידל ! אינו איש העדה החרדית, ולא איש של שיטת סאטמאר, ואף רחוק ממנה מאוד. הוא בקושי מדבר אידיש נלעגת, ושפתו היום-יומית הוא עברית; כל השנים היה משתתף בבחירות האסורות לכנסת המינים ולעיריות; אשתו הייתה מחנכת בבית יעקב סמינר וולף שהיה טריפה אצל אנשי העדה החרדית; בביתו דברו בשפה העברית הטמאה, וכל החינוך הייתה חינוך בני ברקי סטנדרטי עם פאות נוכריות, שנאה ולגלוג לאנשי העדה החרדית; את בנותיו שלח להתחנך בבית יעקב וכך מתנהלים בתי חתניו לוקחי בנותיו; הוא עצמו עד היום אינו נרתע להיכנס לכנסת המינים, שרביה"ק מסאטמאר אומר שזה ב-13 פעמים באיסור "ייהרג ואל יעבור", ורוב שיטתו לאסור את הבחירות מבוססת על האיסור להיכנס בבית המינים, ולכן אסור להשתתף בבחירות כי שולחים "שלוחו כמותו" להיכנס במקום האסור, אך הוא נכנס לשם, וידוע לי עד לפני חודשיים שביקר שם
Lapin Tutter
I smell a Aroni....
I keep seeing on Hungarian dissident blogs Satmar mockingly referred to as Sakmer. Is that a Hungarian word or what is the inside joke & it's pirush?
ויצא חוטר מגזע ישי והריחו ביראת ה׳ ולא למראה עיניו ישפוט ולא למשמע אזניו יוכיח -ישעי׳ יא
נחזי אנן אי מורח ודאין כיון דחזיוהו דלא מורח ודאין קטלוהו -סנהדרין צג
once a yekke always a yekke, SR referred to saying sakmar, maybe because he didn't like the sound of sat sounds like satan, so he said sakmar, i went to satmar mikva erev yom tov thats where i heard it.
דודל, מונקאטשער רב איז גיווען אנ אדם גדול, וכל המרבה לשבחו הרי זה משובח
churzi nezek, where is your other half?
Post a Comment