Thursday, September 24, 2015

HaRav Reb Tuvia Goldstein saw the difference between Chassidim and ליטאים in Siberia....

Reb Tuvia tells us how in Siberia the Litvishe bochurim found excuses and reasons why they were exempt from mitzvos. The Matzos wouldn't have a shiur and it would be too cold to sit in the Sukkah. [He was the pride of Kamenetz and Baranovich before being exiled to Siberia by the Russians in Vilna.] The Chassidim did not seek such excuses and had mesirus nefesh for mitzvos even while in Siberia. He would sing a niggun that he learned from the Lubavitcher Chassidim from Nevel, the Jews who knew not of a reason not to sit in the sukkah, now matter how cold. Reb Tuvia tells us how the Litvishe Bochurim האבען זיך געפטר'ט מיט לומדות.... The Chassidim didn't know of such heterim. He also tells us how the Gr"A and the first misnagdim would never have made the "cherem" if they had seen the (Chabad) Chassidim in Siberia and the mesirus nefesh they had. Something tells me this book doesn't sit well with some in the Misnagdic community.

























the cover of the new book

47 comments:

yonah said...

Heshy,
You could make your point without a whiff of shminis shebeshiminis, its much more palatable after yom kippur to read a nice point without political tinges.Also, there is no mention as far as i could see of the ones who built the sukka being lubavitch, he calls them, chasidei "poilen".Bichlal Lubavitchers that were in Siberia who were likely russian citizens, if im not mistaken were in prison camps unlike the polish refugees who were in work camps.So im not sure how much interaction they had in siberia

Dovid said...

He was the personification of an ish emes. He was a person who saw the world as it was, without interpretation.

Reb Hersh said...

Who is the 'Maran' that R' Goldstein is referring to ?

ר' עמרם חסידא said...


בס' ליקוטי מאמרים דף קיט, מהכהן הגדול מאחיו ר"ר צדוק מלובלין ז"ל. וזלה"ק מכתי"ק

בא"ד.. והחכמה הנמצאת בע"ה שאין להם שכל להתחכם בחכמות בני נכר! היא שנשארת טהורה וטמונה בחתמו של כה"ג כידוע בענין כל הגדול מחבירו וכו'.. כך מפלתו ביד עמי הארץ יותר מבידי ת"ח כי הקול קול יעקב אינו ניצוח רק שאז אין ידי עשו שולטות כלל, אבל כששולטים אז הניצוח הוא רק ע"י הידים היינו "מצות מעשיות" שעיקרו רק בעמי הארץ.. עיי"ש באריכות הענין. ע"כ

אהרל'ה ראטה said...


בספה"ק, כתב יושר דברי אמת, ממוהר"ר משולם פייבוש מזבריזא ז"ל, מתלמידי המגיד ממזעריטש ועוד.

סי' ח' בתו"ד.. כי הם לומדים רק חיצוניות התורה.. ואף מאומות יש שלומדים התורה שלנו האיך יתכן שזה יהי' הבדיקות בד'.. ועיקר מקודם כל, התפלה בדביקות ובהתלבות הלב.. אבל כמו שהם נוהגים ומזלזלים בתפלה, האיך יהי' להם דביקות בד' ע"י התורה. ובאמת אינם לומדים רק מצות אנשים מלומדה למען יחכמו..
עיי"ש

משה אהרן רייך said...


ר' טובי' כותב: רצה החייט לעזור לבחורים, באפיית המצות מצוה, הוא לקח את המים שלנו ושפך אותם לתוך הקמח, את העיסה הוא הניח ליד התנור כדי שתתפח ותהי' מוכנה לאפי' .. כשהגיעו הבחורים בבקר, ראוי למגינת לבם עיסה גדולה מחומצת למהדרין! אוי וויי

טייערער ר' הירשל אזוינס צו טוהן, מגלה צו זיין לכל באי עולם דעם סוד הכמוס עמדי פונם באוויסט'ן "פשוווארסקער קוגעל" ? ס'איז נישט ריכטיג אזוי

ענדע צדיק said...

I am far less interested in the chasidim/misnagdim aspect than in the Dunay Dunay song. It's a song my father has been singing for many years though he didn't know all the lines and got some of the Slavic passages wrong.

Below are the complete lyrics with the Slavic bits transliterated to Yiddish and English. I've also put a link for the tune. A Freylikhn Yom Tov

לא אמות כי אחיה, דונײַ דונײַ דונײַ
ואספר מעשה י-ה, דונײַ דונײַ דונײַ

איך וועל נישט שטאַרבן, איך וועל נאָר לעבן, דונײַ דונײַ דונײַ
איך וועל דעם בורא השם לויבן, דונײַ דונײַ דונײַ

ניע כאָטשיו אַמיראַט, כאָטשיו יאַ ז'יט, דונײַ דונײַ דונײַ
nye khotchU umirAt', khotchU ya zhit'
כאָטשיו יאַ באָגאַ פּאָכוואַליט, דונײַ דונײַ דונײַ
khotchU ya bOga pokhvalit'


יסר יסרני י-ה, דונײַ דונײַ דונײַ
ולמות לא נתנני, דונײַ דונײַ דונײַ

שׁטראָף מיר גאָט מיט וואָס דו ווילסט, דונײַ דונײַ דונײַ
נאָר צום טויט גיב מיר נישט, דונײַ דונײַ דונײַ

קאַרײַ מניע באָג טשעם קאַרײַעש, דונײַ דונײַ דונײַ
karay mnye bog chem karayesh
טאָלקאָ סמערט ניע דאַווײַ, דונײַ דונײַ דונײַ
tolko smyert' nye davay


פּתחו לי שערי צדק, דונײַ דונײַ דונײַ
אבא בם אודה קה, דונײַ דונײַ דונײַ

עפן מיר די טוירן פון גן עדן, דונײַ דונײַ דונײַ
כּדי איך זאָל קענען גאָט לויבן, דונײַ דונײַ דונײַ

אָטקרוי מניע ווראַטאַ רײַאַ, דונײַ דונײַ דונײַ
otkrOy mnye vrata rAya
יאַ טאַם בּאָגאַ פּאָכוואַליו, דונײַ דונײַ דונײַ
ya tam bOga pokhvalyU


זה השער לה', דונײַ דונײַ דונײַ
צדיקים יבואו בו, דונײַ דונײַ דונײַ

ס'יז די טיר פון גאָט אַליין, דונײַ דונײַ דונײַ
ווער פאַרדינט גייט אַהין, דונײַ דונײַ דונײַ

עטאָ ווראַטאַ בּאָגאַ סאַמי, דונײַ דונײַ דונײַ
eto vrata bOga sAmi
קטאָ זאַסליוז'יט ביודיעט טאַם, דונײַ דונײַ דונײַ
kto zaslUzhit bUdyet tam


And for the tune here is a link to a video (listen from 0:53)

דוניי דוניי דוניי

Chalmers said...

They didn't want to sit in sukkah when it was cold...nu nu.

Mistama they were mitztaer from the cold, and even if they weren't mitztaer, they were mitztaer from not being mitztaer...

:)

 צאנז-קלויזנבורג'ר said...

בשו"ת דברי חיים, ח"ב יו"ד סי' מ"ז
תמצית דבריו בקיצור נמרץ

עיקר עסקינו בש"ס ופוסקים.. בגסות רוחם הערימו לדבר ובפרט על חסידים לומר שאינם בעלי פלפול ועוסקי בתורה.. הבל פיהם, שעוסקים בתורה יומם ולילה בגופי ופשטי הלכות בש"ס וש"ע וספרי מוסר, שאין מנהג במדינות פולין לפלפל ולחדש חידושים רק גדול הדור או צורבא מרבנן הראוי להיות גדול, ויתר הלומדים עוסקים בתורה ש"ס ופוסקים להבין היטב ומייגעים על חידושי מהרש"א ז"ל או מג"א להבין כראוי, ולא עלתה על ליבם לחדש, כי יודעים ומכירים ערך עצמם שאין בכחם לחדש דבר אמת ונכון! לא כן במדינות אחרות מפלפלים בהבלים וכל מי שיודע רק מימרא בש"ס תיכף מחדש חידושים.. עיי"ש בלשונו הזהב

shmulik from squirrel hill said...

"if they had seen the (Chabad) Chassidim in Siberia and the mesirus nefesh they had"

hirsch, don't kid yourself today's chabads are not much different than the litvaks, since both adapted the secular language, education, and the common cultures in general.

א.צבי רח' סלנט בני ברק said...

" מצטער משמער "

הגר"א קוטלר ז"ל כותב: באשכנז ושויצריא ואיטליא הי' כ"כ תורה כמו בפולין, ומדוע נחרבו, משום שהתחילו להתבולל בשפת נכרי' ואין תורה סובלות שום הרכבה, ואם מדברים אידיש יש לילד קשר עם הוריו, עם רבותיו, עם עמו, עם יהודים, עם דור הישן, עם תורה, אבל בעברית (ובשפות נכריות) הרי מנתקים כל הקשר

zelig Scranton NJ said...

chalamer, I listen with geshmak to both songs of these fine yidilech, it was a hit, thank you.

סיגוט-סאטמאר'ער said...

עיין ויואל משה מאמר לשה"ק סי' לו' . בק"נ

עיקר מצות ת"ת הוא לידע ההלכות על בוריין והאריך בזה בשו"ע התניא הלכות ת"ת פ"ג.. וכתב הרמ"א ובימים אלו עיקר הרבנות אינו תלוי במי שלמדו הפלפול והחילוקים שנוהגים בהם בזמה"ז רק במי שלמדו פסק הלכה והעיון והעמידו על האמת והיושר.. וא"כ

אותן המבלים ימיהם בסברות כרסיות ובדויות מן הלב באופן שא"א לבוא בדרך הלימוד הזה לידי בירור הלכה למעשה אין זה ידיעות התורה, ועוד גרע מזה שנעשים אח"כ מורי הוראות עפ"י דרכם ומחריבין העולם בהוראותיהם הבנויות על קורי עכביש בדרך לימודם ומהפכין דא"ח אף בדברים פשוטים וגלוים בסברות שאין בהם ממש..עיי"ש במתק לשונו

חב"ד'צקער said...


. ולא מצאה היונה מנוח

חב"ד'צקער said...

"Who is the 'Maran''

כנראה שעלה על ר'טובי' שמתאר אותו על דף השער , תולדות חייו של מרן וכו

Yankel said...

So reb tuvya Goldstein was also chassidish. Big deal. As far as the torah is concerned, the bochurim were right. As far as the ancient folks traditions of the indigineous Jewish culture, the chassidim were right. Which do you prefer? About which did we say na'aseh venishma ?
That chossid who said 'in my father's house, we never heard of mitztaer' was priceless. Torah be damned - my father's house is what is important.

chaim7356 said...

Please....it's beneath you to even think what you wrote, let alone actually write it. There are plenty of reliable sources that testify to the unbelievable mesiras nefesh of the litvishe bochurim...and the chassidishe ones....I'm stunned by the malevolence of this post. If, in fact, Rabbi Goldstein observed these things, then he did...but it is so bizarre to take an observation at a particular time and place and then generalize it...sad.

russian chusid said...

they were not lubavitch. i heard this storry from reb Tuvia himself. some poilisher chevra. point is however correctly brought out.

JimboFisher said...

Pretty selective quoting by the Goatman here. The book has numerous examples of Mesiras Nefesh by Litvishe Bnei Torah...

BTW I heard Reb Tuvia's son, Reb Mordche, was very upset about those stories quoted above...

not a harry:) said...

you mean to reveal that real chasidim sleep in the sukkah?!

R. Tuvia was no Litvak said...

R. Tovia Goldstein was from Chasidic background. So if he indeed said such things, maybe it was from a bias born from that. A remnant poreh rosh velaanoh.

ונהפוך הוא said...

"the Litvishe bochurim found excuses it would be too cold to sit in the Sukkah."

חז"ל למדו אותנו שכל הפטור מדבר ועושהו נקרא הדיוט, וזה מובא בהלכה לגבי ישיבת סוכה

א"כ ע"פ המובא בהבוך הזה הליטאים הלכו כהוראת חז"ל והחסידים עשו כהדיוטות

כה נעים, בדיוק כמו שהירשל רצה להראות, לא הירשל? כמו בן בעור, הוא רצה להשפיל ויצא שהוא ברך

עיקר חסר מן הספר said...

What about the criticisms that R. Tuvia had of Chassidim/Chassidus? Those are not mentioned, huh? These excerpts are giving a distorted picture of what R. Tuvia held, by leaving out the other side of the coin.

R. Tuvia left Chassidus in his youth and did not go back. These pieces make him look like a Chossid. Lemayseh he left Chassidus, period.

Enough of the propaganda said...

"He also tells us how the Gr"A and the first misnagdim would never have made the "cherem" if they had seen the (Chabad) Chassidim in Siberia and the mesirus nefesh they had."

What? Was R. Tuvia on the Supreme Council of the Misnagdim to have anything to say about such matters? What a joke.

Chasidim are so bothered by the cherem over two hundred years later that they are still trying to chip away at it. Ma nafshoch, what do they care about it, if it was so wrong as they claim? The terutz is that they realize, deep down, that the Misnagdim had strong, legitimate taynos against them.

The author of the book is a guy from a Chasidish background by the way. And that affects the writing of course.

bostoner hassid from boston said...

"Chasidim are so bothered by the charm"

you're right they're bothered, when it's they the misnagdim, that should of be bothered by it, it hurted them more so than it hurted the chasidim.

Chusid said...

If the Cherem was legitimate how did the Chofets Chaim quet the Graz a thousand times in Mishne berurah????
The teruts is you never learned Mishne berurah.

שה אובד said...

ישגו צאני בכל ההרים ועל כל גבעה רמה ועל כל פני הארץ נפצו צאני ואין דורש ואין מבקש

shmulik, squirrel hill said...

"was R. Tuvia on the Supreme Council of the Misnagdim to have anything to say about such matters? What a joke."

I guess not, but it's documented that some on the "Supreme council" where worse then jokers they were war mongering. not a joke.

hertzka moralless said...

another fresh off the press am haretzas coupled with apikorses by:

emet le'amito:
(congenital liar)

"to allow anyone to claim that this a part of our Jewish tradition is ridiculous, unless they are referring to the 614th commandment to make money using any means necessary. i doubt many know that the actual interpretation of "kavudah bas melech penimah" has NOTHING to do with modesty! it is a non-literal midrashic interpretation"


הרמב"םכותב: "אבל גנאי הוא לאישה שתהא יוצאה תמיד, פעם בחוץ פעם ברחובות; ויש לבעל למנוע אשתו מזה, ולא יניחה לצאת אלא כמו פעם אחת בחודש או פעמיים בחודש, כפי הצורך: שאין יופי לאישה אלא לישב בזווית ביתה, שכך כתוב: "כל כבודה בת מלך, פנימה"! ע"כ

רב מימון said...


: פוסק מדרני
שו"ת שרידי אש חלק א סימן קנו, ע' תפו: מ"מ הסכמנו כולנו, שבחירת הנשים היא נגד מנהג ישראל ונגד המוסר הישראלי בחיי הציבור, שהשתדלו תמיד לשמור על "כבודה בת מלך פנימה"!, שהאשה הישראלית תשמור את ביתה ואת חינוך ילדי' ואל תהי' קולנית ויוצאנית, לפזר כוחה ולהרוס צניעותה, ולאבוד את חינה וטעמה על ידי ריב ומדנים פוליטיים וציבוריים. ע"כ

OT alumni said...

had to crawl though all the cobwebs and dust to revisit this ghost own. Its spooky here

Chusid said...

Reb Mordche upset???? He is the source for this story.

The book indeed talks about the litvishe bochurim having mesiras nephesh not to be mechallel shabbos.

Chusid said...

They did according to Halacha because they were not מצטער.
Read and then comment.

Chusid said...

המבזה תלמיד חכם הרי זה אפיקורס.

Chusid said...

הם לא היו מצטערין!!!! כיוון שהיו במדריגה גדולה בשמחת המצוה.

OTB said...

"Its spooky here"

beauty is in the eye of the beholder.

Jjohn wayne said...

ikkar,You can take the boy out of the country, but you can’t take the country out of the boy…

פשעווארסקער said...

ר' איציקעל ור' יענקעלע הי' משירי כנסת הגדולה, חסידים ואנשי מעשה וגאוני עולם ממש, נהירים עליהם שבולי דרקיע .. ועליהם אין להשיב

חבדצקע"ר said...

רמב"ם, הלכות אישות פרק יג י"ז

גור ארי' יהודא, עמפייער שטובעל said...


דער חרם איז צושטאנט געקומען דורך מחרחרי ריב, אהן אויסהערן די צד החסידים און אן גביות עדות, שפעטער ווען דער בעל התניא און דער ר"ר מענדעלי מוויטעפסק האבן פראבירט זוך צו טרעפן מיטן גר"א האבן זיי ניט צוגילאזט, למעשה און דעם ח"ח צייטן, זענען די מתנגדים גיווען פוחת והולך, ווידערים די חסידים מוסיף והולך, נו א וודאי איז איהם ניט גיווען ניחה דאס צו ערווענען

ס'איז אויך מערקווירדיג, כפי השמועה איז דער ח"ח נישט גיפארן באזוכן א"י ווייל ווען יא וואלט ער זיך מסתמא גיטראפן מיט רב פראנק, אין דעמאלט וואלטן די קנאים ווען גיפסל'ט דעם משנה ברורה, אולי משום זה האט ער נישט געמושט קיין קאשע בנוגע דעם חרם אויף חסידים. וד"ל

ר"ר דץ said...

והמגלה פנים בתורה שלא כהלכה, אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים, אין לו חלק לעולם הבא

shmulik, squirrel hill said...

you can see in his writing that he envies the deepness of their ahavas haboreh, and the shallowness of the litvak

True Litvish Daas Torah re Sukkah in the rain said...

See current (Sukkos) issue of Yated Ne'eman, page 98, in a boxed feature on the top right of the page with the title CHAZAL'S WORD, by R' Yitzchok Hisiger, where a mayseh is brought from Rav Shlomo Heiman zt"l, who was once in a Sukkah when it started raining. A bochur who was there then said over a maamar from a Chasidishe Rebbe, that the halacha says that one who doesn't leave a sukkah when it is raining is considered a hedyot, a fool, but that he would prefer to be called a hedyot and not leave the sukkah. Rav Shlomo was silent. Ten minutes later, that bochur left the sukkah. Afterward, Rav Shlomo took strong exception to what he said, saying that if Chazal say that a person is considered a fool for doing something, then they meant to denigrate such an action, and we have no right to to praise something of which Chazal disapprove.

Rav Yitzchok Scheiner, who related the story, commented that Rav Shlomo was the embodiment of yashrus. Thus, if Chazal say that a person is considered a fool for doing something, then, that's what they meant.

That is the genuine Litvish outlook on this issue.

Rav Tuvia was a Poylishe, if he was doing Poylishe lomdus in the story above, he is not representing Lita. Period.

Berel said...

Totally off topic.

About three years ago this blog had a major conversation claiming that in Munkatch all memories of the Rebbe Rav Boruch have been expunged etc. It therefore is interesting to see that the Ami Sukkos edition main story was the Munkacher Rebbeh discussing his father (Rav Boruch). The article is primarily about his holocaust rescue work but it does quote the current Rebbeh as saying his father was NOT dismissed by his former Chasidim.And that only people with evil intents and purposes make such claims.

Please no Loshon Hora in response to this comment

duvy said...

All the people not understanding why such a cherry picked malevolent post , what is known in Lubavitch circles as "hepech ahavas yisroel", made to judge and cause derision amongst jews, should know that this whole blog is a paid pr piece for a "certain" group inc. It does not reflect the views of many fine peace loving Lubavitchers

Anonymous said...

does anyone know where this sefer can be bought?

Chusid said...

Eichlers And Bigeleisen.